TCO = Total Cost of Ownership
Dvs när jag säljer bilen har den kostat mig mindre än din Leon när du säljer den.
Kul att du vet vad som kommer hända om 3 år
Det jag vet idag är att du kommer att köra sämre utrustad bil och med sämre prestanda under tiden . Baka in det i TCO
Ja visst är det. Skulle nog våga påstå att det är säkrare än att investera på börsen.
Det enda jag saknar feature-mässigt är bättre infotainment och bättre stereo. Men det fick man inte ens för 100k extra, och det har du inte i din bil heller.
Jag vet inte riktigt om prestandan i din lilla Seat är så mkt att skryta med heller. Kom ihåg att jag körde en M3P tidigare.
Min lilla Seat är 6 cm längre än ID.4 om det är så viktigt för dig. Vi tre som åker i den har rikligt med plats i alla fall
Det verkar viktigt för dig iaf.
Vi får se vem som har rätt, men jag har iaf mkt svårt att se att en liten Seat med liten avgasmotor, som kostar nästan lika mkt som en 100% eldriven VW SUV, skall hålla värdet bättre.
Sen har du kostnaden för soppa och service på det också.
Stor risk skatten kommer höjas på pluginer dessutom.
Jag vet inte vad som är stort eller litet i din värld men liten är inte Leon kombi.
"som kostar nästan lika mkt" ? 110 000 kr mer för långsammare bil som är sämre utrustad och drar 500kg mindre är nästan samma pris? Är du säker på att du vet vad du pratar om?
"Sen har du kostnaden för soppa och service på det också"
Kostnaden för soppa är säkert mindre än 110k , sedan glömmer du att snabbladdningen inte häller är speciellt billigt, service=0kr i 3 år eller 4500mil och nybilsgaranti är 3 år. Skatten är 360kr/år och försäkringen 3054kr/år
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Ja, jag är personligen inte så intresserad av maffiga prestanda. Jag körde en Zoe innan Tesla och de prestanda Zoen har var fullt tillräckliga för mig. Att lätt och snabbt kunna ta sig ut i tätt trafikerade korsningar och att göra säkrare omkörningar dög även Zoen till. Vilken elbil som helst slår sin motsvarighet till fossilbil i det avseendet.
Det var någon som tog prestandan på elbilarna som motiverar högre priser och sedan kommer taliz med sin ID.4.
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
enda skälet för priserna som vi har idag är efterfrågan och utbudet.
Tror Elon ville ta tag från fötterna med prestanda för att få uppmärksamhet på elbilen. Tidigare ansågs ju elbilar nästan vara lite löjeväckande, sämre på det mesta utom miljö då. Men genom att slå de flesta fossilbilar i prestanda så skapade han uppmärksamhet kring elbilen som sådan. Problemet är väl att prestandan förväntas överträffas med nästkommande modell, ska vi ner i 0,1 sekunder om några år, frågan om det ens fungerar för nacken?
Att börja högt ställer väl kanske till ännu mer problem för andra tillverkare, ID4 GTX har väl 300hk, hög siffra det, men accelerationen är på papperet inte jätteimponerade jft med vad vi blivit bortskämda med på elbilar senaste åren.
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Ja, jag är personligen inte så intresserad av maffiga prestanda. Jag körde en Zoe innan Tesla och de prestanda Zoen har var fullt tillräckliga för mig. Att lätt och snabbt kunna ta sig ut i tätt trafikerade korsningar och att göra säkrare omkörningar dög även Zoen till. Vilken elbil som helst slår sin motsvarighet till fossilbil i det avseendet.
Det var någon som tog prestandan på elbilarna som motiverar högre priser och sedan kommer taliz med sin ID.4.
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
enda skälet för priserna som vi har idag är efterfrågan och utbudet.
Tror Elon ville ta tag från fötterna med prestanda för att få uppmärksamhet på elbilen. Tidigare ansågs ju elbilar nästan vara lite löjeväckande, sämre på det mesta utom miljö då. Men genom att slå de flesta fossilbilar i prestanda så skapade han uppmärksamhet kring elbilen som sådan. Problemet är väl att prestandan förväntas överträffas med nästkommande modell, ska vi ner i 0,1 sekunder om några år, frågan om det ens fungerar för nacken?
Att börja högt ställer väl kanske till ännu mer problem för andra tillverkare, ID4 GTX har väl 300hk, hög siffra det, men accelerationen är på papperet inte jätteimponerade jft med vad vi blivit bortskämda med på elbilar senaste åren.
Kanske bättre då att satsa på snabbare laddning, längre räckvidd ,bättre kvalitet och vettigare priser. Vi är rätt många tror jag som vill ha det istället för snabbare 0-100
0-100 kommer mycket långt ner på priolistan för mig. Har oftast valt det svagaste motoralternativet i mina bilar. Dieselmotorns karaktär har passat mig bra.
Kanske bättre då att satsa på snabbare laddning, längre räckvidd ,bättre kvalitet och vettigare priser. Vi är rätt många tror jag som vill ha det istället för snabbare 0-100
Fast snabb laddning och lång räckvidd är i praktiken lika med stort batteri och då får man nästan prestanda på köpet.
0-100 har ju i princip redan nått sitt maximum genom Roadstern som behöver hjälp av raketer. Fästet finns helt enkelt inte i vanliga gatudäck för snabbare acceleration. Men det kommer ju andra parametrar som kan maximeras.
Var ju extremt viktigt att det inte gick att skratta bort elbilar. Tänk om vi skulle försöka övertyga petrolheads med Nissan Leaf typ bilar, vilket vi hade haft utan Tesla.
Om man med paritet blandar in prestanda så ser det hyfsat ut för elbilar. Men jag tycker inte man kan det riktigt. Då måste man blanda i dragvikt och räckvidd också. Fossil och elbilar är verkligen äpplen och päron. Oerhört svårt att jämföra.
Dessutom upplevs en elbil piggare än accelerationssiffrorna. Man prickar ju hela tiden rätt växel på en elbil. Frågan är om man verkligen behöver den där direkta knuffen eller inte. Räcker ju att man fixar normalt trafiktempo egentligen.
Ja, jag är personligen inte så intresserad av maffiga prestanda. Jag körde en Zoe innan Tesla och de prestanda Zoen har var fullt tillräckliga för mig. Att lätt och snabbt kunna ta sig ut i tätt trafikerade korsningar och att göra säkrare omkörningar dög även Zoen till. Vilken elbil som helst slår sin motsvarighet till fossilbil i det avseendet.
Det var någon som tog prestandan på elbilarna som motiverar högre priser och sedan kommer taliz med sin ID.4.
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
enda skälet för priserna som vi har idag är efterfrågan och utbudet.
Tror Elon ville ta tag från fötterna med prestanda för att få uppmärksamhet på elbilen. Tidigare ansågs ju elbilar nästan vara lite löjeväckande, sämre på det mesta utom miljö då. Men genom att slå de flesta fossilbilar i prestanda så skapade han uppmärksamhet kring elbilen som sådan. Problemet är väl att prestandan förväntas överträffas med nästkommande modell, ska vi ner i 0,1 sekunder om några år, frågan om det ens fungerar för nacken?
Att börja högt ställer väl kanske till ännu mer problem för andra tillverkare, ID4 GTX har väl 300hk, hög siffra det, men accelerationen är på papperet inte jätteimponerade jft med vad vi blivit bortskämda med på elbilar senaste åren.
Kanske bättre då att satsa på snabbare laddning, längre räckvidd ,bättre kvalitet och vettigare priser. Vi är rätt många tror jag som vill ha det istället för snabbare 0-100
Tycker inte vi skall bestämma oss för vad vi alla skall önska oss gemensamt, och inte tillåta avvikelser (så svenskt och socialistiskt likformigt tänkt).
Bättre att det finns olika bilar med olika egenskaper som tilltalar olika människors krav och behov.
Finns en orsak att det finne en massa olika ICE-bilar att välja på. De som köper en Skoda eller Kia har troligen inte samma behov och krav på bilen som de som köper en Porsche eller Ferrari.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kanske bättre då att satsa på snabbare laddning, längre räckvidd ,bättre kvalitet och vettigare priser. Vi är rätt många tror jag som vill ha det istället för snabbare 0-100
Fast snabb laddning och lång räckvidd är i praktiken lika med stort batteri och då får man nästan prestanda på köpet.
Plaid+ är ju den bil med längst räckvidd och högst prestanda av Teslas vardagsbilar, då det (som du påpekar) ofta hänger ihop.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag ville bara visa att prestanda inte är alltid giltig motivering.
Själv skiter jag i om det är 5 eller 9 sec till 100km/h, lite gammal för sånt .
Finns även en del 20-30-åringar som skiter helt i det (speciellt på den kvinnliga sidan).
Just sayin'.
Jag kan t.o.m. tycka det är lite jobbigt att åka med folk som har för motorstarka bilar. Att tryckas bak i sätet är ju kul en gång som demonstration.
Tips: när man så önskar så fungerar det alldeles utmärkt att även köra lugnt och smidigt med en elbil (faktiskt lättare än med en fossilbil).
Precis vad jag brukar säga. Det går ju utmärkt att köra lugnt i alla bilar.
Långsamt kan alla gå (vore ju konstigt annars). Fast det är ändå lite lättare att köra långsamt och smidigt i en elbil tycker jag jämfört med en ICE med växellåda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
För dålig räckvidd på samtliga du skrev för att de skulle kunna ersätta fossilerna skulle jag säga.
Känner personligen flera som helt ratat elbilar och nyligen köpt pluginer istället p.g.a. detta.
Funkar helt ok som stadsbilar men de flesta som köper bil vill ha något som fungerar vid alla tillfällen. Att stanna var 30mil för att ladda är inte för alla.
Det finns dessutom knappt några laddstationer att ladda på för andra bilar än Tesla, och de som finns blir det snabbt trångt på.
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
Hade de bilarna kunnat ersätta en mellanstor kombi så hade dom gjort det till en betydligt högre grad redan idag.
Småbilarna kan jag dock hålla med om.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
Hade de bilarna kunnat ersätta en mellanstor kombi så hade dom gjort det till en betydligt högre grad redan idag.
Småbilarna kan jag dock hålla med om.
Fast det är ju nu ID.4 kommer. Den kan ersätta en vanlig V60.
Mitt problem är att jag vill ha en större och snabbare bil än så.
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
Hade de bilarna kunnat ersätta en mellanstor kombi så hade dom gjort det till en betydligt högre grad redan idag.
Småbilarna kan jag dock hålla med om.
Det är ju först nu de är ute på marknaden.
VW har gått ut och sagt att de förväntar sig att ID4 blir deras bäst säljande bil 2021, dvs den säljer mer än Passat, Tiguan etc.
Är inte det att ersätta så vet jag inte riktigt vad du hade föreställt dig.
Det lär säljas fler elbilar än avgasbilar låååångt innan 2025...
Tveksamt, även om det är lätt att dra förhastade slutsatser av en enskild månad så är många bilar på topplistan antingen fossil eller hybrid idag, mig veterligen så finns det ingen elbil (nuvarande eller lanserad) i dagsläget som kan ersätta majoriteten av dessa.
Skulle säga precis tvärtom. Topplistan på BEVs motsvarar rent funktionellt topplistan på avgasbilar.
ID4/Enyaq/eNiro/etron/PS2 mfl kan ersätta Passat/Tiguan/V60/XC60 och övriga kombis och mellanstora SUVs.
ID3/Zoe/Leaf/e208 mfl kan ersätta Golf/Polo/Clio och diverse andra småbilar.
Hade de bilarna kunnat ersätta en mellanstor kombi så hade dom gjort det till en betydligt högre grad redan idag.
Småbilarna kan jag dock hålla med om.
Det är ju först nu de är ute på marknaden.
VW har gått ut och sagt att de förväntar sig att ID4 blir deras bäst säljande bil 2021, dvs den säljer mer än Passat, Tiguan etc.
Är inte det att ersätta så vet jag inte riktigt vad du hade föreställt dig.
För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.
För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.