Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Jag gick rakt på källan och förärade det en egen tråd
viewtopic.php?f=27&t=20167
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

10% av norska bilparken är helelektrisk. Eller om några månader iaf. Imponerande oavsett!

https://elbil.no/feirer-10-prosent-elbiler-i-norge/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Det var skriverier om att Tesla tog bort FSD på en Tesla, efter en försäljning.
Tydligen hade första ägaren inte betalat för FSD, med det stod i bilannonsen att bilen hade FSD.
Tesla-ägaren som tappade Autopilot har tillbaka funktionerna

Detta är förklaringen från företaget.
Kommer du ihåg Tesla-ägaren som tappade Autopilot-funktionaliteten i sin nyinköpta begagnade Model S?
Fallet fick stor uppmärksamhet i media över hela världen efter att Jalopnik webbplats berättade historien:

Inaktiverade flera funktioner
Den nybakade Tesla-ägaren hade köpt en begagnad Model S från en återförsäljare som i sin tur köpt bilen på en auktion. Strax efter att mannen fick Model S-bilen fick han höra av Tesla att Autopilot-systemet skulle vara inaktiverat. Tesla motiverade detta eftersom föraren inte hade betalat för den här funktionen.

Kontaktades av Tesla
Men nu har ägaren återhämtat paket "Enhanced Autopilot" och "Full Self Driving". Det skriver The Next Web, som upptäckte att ägaren till och med uppgav detta i ett forumpost på Tesla Motors Club. Ägaren, Alec, säger att han kontaktades av en Tesla-representant som "beklagade brottningen och sa att de hade återställt alla funktioner som hade inaktiverats". Företaget hävdar också att hela ärendet berodde på kommunikationsfel.
https://itavisen.no/2020/02/14/tesla-ei ... e-tilbake/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Artikel i media

Inlägg av Surfaren »

Kommunikationsfel? No shit. Såna verkar Tesla ha ganska gott om.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
Kommunikationsfel? No shit. Såna verkar Tesla ha ganska gott om.
Det var ju inte Tesla som sålde bilen eller hade fel information i detta fall som jag fattar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

"Maten i fokus på framtidens mack" skriver DN. Jag tror framtidens mack blir ett köpcenter eller en Lidl-butik med snabbladdare. Kanske kan elbilar blir räddningen för större mackar längs vägar med mycket trafik. De får ta bort hyllorna med tändstift och motorolja och göra befintliga fikahörnan större.

(Artikeln var inte bakom betalmur när jag klickade.)

https://www.dn.se/ekonomi/maten-i-fokus ... dens-mack/
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?
Det handlar väl främst om fördelningen/marginaler. Detta är från 2005:

https://www.expressen.se/nyheter/macken ... ataffaren/
Bensinen är det sämsta, min förtjänst hämtar jag in på fast-food och biltillbehör.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?
Om man ska kunna ha bemannade bensinstationer så måste man sälja annat också, annars går det inte ihop. Sen är det väl oftast så att det är franchisetagare som driver butikerna, inte bensinbolagen. Det är tuffa villkor för dem och de får inte särskilt mycket betalt per liter bensin de säljer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?
Om man ska kunna ha bemannade bensinstationer så måste man sälja annat också, annars går det inte ihop. Sen är det väl oftast så att det är franchisetagare som driver butikerna, inte bensinbolagen. Det är tuffa villkor för dem och de får inte särskilt mycket betalt per liter bensin de säljer.
Notera att automatstationer nästan alltid har lägre literpris än bemannade.
Bemanning kostar väldigt mkt helt enkelt. Det lönar sig om man har mkt kundgenomströmning, annars inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
mati skrev:
BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1
Vill minnas att Volvo haft väldiga problem att sälja i Tyskland, och det gäller nog egentligen samtliga icke tyska märken.
Det är inte världens största bilmarknad, men troligen världens mest patriotiska.
Det tar lååång tid att få fäste där. Kanske lokal tillverkning hjälper, vi får se.
Egentligen är det väl liknande situation på många marknader där man har inhemska bilmärken. Folk är patrioter. Vi har ju Volvo här....
Där det går bäst är de länder som inte har några, som tex Norge, Nederländerna osv.
Att små elbilar ändå säljer kan ha att göra med att de nog främst köps som tex hemtjänstbilar och/eller av kvinnor, som inte bryr sig så mkt om märket.

Sen ska man som vanligt komma ihåg att det är meningslöst att titta på statistik för de första två månaderna i ett kvartal när det gäller Tesla. Skulle inte förvåna mig om Model 3 hoppar upp i topp i mars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

När man kolla tråden väntrum model 3
viewtopic.php?f=51&t=16185
så är det många som väntar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

"Han är enda elbilsägaren i Pajala"
Någon här?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... lzPeu3t_vA
...bor i byn Kurkkio 14 kilometer rakt ut i skogen från länsväg 395. Från Kurkkio är det ungefär 12 mil till närmaste tätort, oavsett om han ska till Pajala, Gällivare eller Kiruna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Dessvärre NyTeknik men ändå.... Litium-utvinning (eller eg saltet Litiumkarbonat) är inte helt solklart enkelt överallt... Bra att dom utreder det iaf :)
https://www.nyteknik.se/fordon/strid-om ... on-6987647
(Reuters som grävt fram detta)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
mati skrev:
BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1
Jag har sagt det hela tiden, att få tyskarna att köpa elbilar - och främst Tesla - blir en svår nöt att knäcka. De är konservativa, de älskar sina dieslar, och de vill ha tyska bilar. Det är det ena. Men framförallt så är soppan relativt billig och elen är dyr. Elpriserna ökar dessutom hela tiden och många klagar över höga elräkningar. Då är det svårt att få folk att förstå att elbilen kan vara ekonomiskt intressant. Och det är den troligen inte heller. Avstånden är kortare, gemene man kör inte så många mil till vardags.
Att få ihop kalkylen för en dyr elbil som Tesla kräver mer än en glädjekalkyl. Mindre stadsbilar som i3 eller Zoe är nog lättare att sälja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av BrooklynS »

Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/ekonomi/historis ... gt-sverige

Minuspris på el för första gången i Sverige
Jag tänker inte starta en OT-diskussion, men ; i söndags var det också första gången som vindkraft producerade mer el på en dag än kärnkraften och vattenkraften.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?
Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!
När det skiljer så lite i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?
Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!
När det skiljer så lite i pris.
Den är väl också större än en e-up!

Nu går den bilen ju enbart att köpa i Berlin:
"sowie von Opel 2.380 € für den Opel Elektrobonus und die staatliche Förderung vom Land Berlin"

Mer intressant att den är så mycket billigare än listpriset (inkl. bonus såklart), ser mer ut som om, att ingen vill köpa bilen, när den redan reas ut...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

iAkita skrev:
Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.
Tyskland håller precis som alla biltillverkande länder också sin egen bilindustri under armarna. De har t.ex. systemet med s.k Jahreswagen som innebär att anställda i bilföretagen får köpa en bil per år till kraftigt rabatterat pris utan att det uppstår en skattepliktig förmån. Det gör att i princip alla som jobbar i bilindustrin varje år köper en ny bil som de kör i ett år och sedan säljer för lika mycket de betalade när den var ny - så får biltillverkarna ut mängder med bilar på marknaden ungefär på samma sätt som vårt tjänstebilssystem. Med den skillnaden att det endast handlar om inhemska bilar.

Så det är inte helt osannolikt att när Tesla startar tillverkning i Tyskland lär försäljningen öka rejält iom detta - om nu Tesla väljer att göra på samma sätt, de har ju inte precis gett sin personal några rabatter i USA...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar