Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Re: Artikel i media
Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!nek0 skrev:Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
När det skiljer så lite i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
Den är väl också större än en e-up!Zalman3 skrev:Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!nek0 skrev:Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
När det skiljer så lite i pris.
Nu går den bilen ju enbart att köpa i Berlin:
"sowie von Opel 2.380 € für den Opel Elektrobonus und die staatliche Förderung vom Land Berlin"
Mer intressant att den är så mycket billigare än listpriset (inkl. bonus såklart), ser mer ut som om, att ingen vill köpa bilen, när den redan reas ut...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Tyskland håller precis som alla biltillverkande länder också sin egen bilindustri under armarna. De har t.ex. systemet med s.k Jahreswagen som innebär att anställda i bilföretagen får köpa en bil per år till kraftigt rabatterat pris utan att det uppstår en skattepliktig förmån. Det gör att i princip alla som jobbar i bilindustrin varje år köper en ny bil som de kör i ett år och sedan säljer för lika mycket de betalade när den var ny - så får biltillverkarna ut mängder med bilar på marknaden ungefär på samma sätt som vårt tjänstebilssystem. Med den skillnaden att det endast handlar om inhemska bilar.iAkita skrev:Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.
Så det är inte helt osannolikt att när Tesla startar tillverkning i Tyskland lär försäljningen öka rejält iom detta - om nu Tesla väljer att göra på samma sätt, de har ju inte precis gett sin personal några rabatter i USA...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Så du menar att en VW ID3 med listpriset 35000 euro, får dra av 6000 euro i elbilsstöd, och 2380 euro i lokalt Berlinstöd?Credde skrev:Den är väl också större än en e-up!Zalman3 skrev:Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!nek0 skrev:Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
När det skiljer så lite i pris.
Nu går den bilen ju enbart att köpa i Berlin:
"sowie von Opel 2.380 € für den Opel Elektrobonus und die staatliche Förderung vom Land Berlin"
Mer intressant att den är så mycket billigare än listpriset (inkl. bonus såklart), ser mer ut som om, att ingen vill köpa bilen, när den redan reas ut...
Netto 26.620 euro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Pratar du om tyskar? Nej, det måste ändå vara länge sedan. Vi har kört diesel sedan 1985. Det var då det började bli poppis. Och senast när TDI-motorerna kom blev dieseln första valet för väldigt många. Diesel har dessutom alltid varit mycket billigare än bensin, och det är det fortfarande.BrooklynS skrev:Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...
Däremot här i Sverige fick vi stå och tanka lite vid sidan av, där lastbilarna stod och tankade. Inte under tak som de "fina" bensinbilarna. Ända så sent som på 2000-talet var man ganska udda med en diesel här i Sverige. Jag kommer ihåg när min Renault strejkade och mekanikern på bilia fick en smärre chock när han insåg att det satt en dieselmotor i den. Han fick ropa efter en lastbilsmekaniker, han var den enda som kunde dieselmotorer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
mati skrev:Pratar du om tyskar? Nej, det måste ändå vara länge sedan. Vi har kört diesel sedan 1985. Det var då det började bli poppis. Och senast när TDI-motorerna kom blev dieseln första valet för väldigt många. Diesel har dessutom alltid varit mycket billigare än bensin, och det är det fortfarande.BrooklynS skrev:Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...
Däremot här i Sverige fick vi stå och tanka lite vid sidan av, där lastbilarna stod och tankade. Inte under tak som de "fina" bensinbilarna. Ända så sent som på 2000-talet var man ganska udda med en diesel här i Sverige. Jag kommer ihåg när min Renault strejkade och mekanikern på bilia fick en smärre chock när han insåg att det satt en dieselmotor i den. Han fick ropa efter en lastbilsmekaniker, han var den enda som kunde dieselmotorer.
Pappa köpte en Mercedes C250d Diesel 1998. Då var det väl inte alls lika vanligt som idag men så jäkla udda var det väl inte heller. Många taxibilar gick på diesel redan då. Man behövde definitivt inte tanka hos lastbilarna iaf.
Re: Artikel i media
https://cleantechnica.com/2020/02/18/ja ... ars-ahead/Japanese Tesla Model 3 Teardown Result: Tesla Is 6 Years Ahead!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Ytterligare en så kallad fordonsexpert som uttalar sig. Det är skrattretande att lyssna (filmklippet i artikeln). Han förstår verkligen inte vad som händer på bilmarknaden och är så fast i det gamla tänket.
https://www.di.se/nyheter/tesla-far-rat ... iksbygget/
https://www.di.se/nyheter/tesla-far-rat ... iksbygget/
Re: Artikel i media
Ja, det är verkligen skrattretande! Tvärtemot vad han säger så ökar Tesla sitt försprång. Det har ju nu börjat bli allt tydligare att "de gamla jättarna" inte alls klarar av att ställa om så snabbt som det skulle behövas för att "äta upp Teslas försprång". Det är ju det som marknaden har börjat inse och det är just därför som aktien stiger på börsen. De andra saknar batterier; Tesla har sin egen produktion. Tesla klarar därför att expandera på ett sätt som det kommer att dröja flera år innan de andra kommer att kunna göra. Han är dessutom inte alls uppdaterad om Teslas produktionsvolymer. Med Kinafabriken lär de producera betydligt fler bilar under 2020 än han sa. Är de inte redan uppe i en takt på 400000 bara i Fremont? Och så tillkommer en helt ny fabrik.hooked skrev:Ytterligare en så kallad fordonsexpert som uttalar sig. Det är skrattretande att lyssna (filmklippet i artikeln). Han förstår verkligen inte vad som händer på bilmarknaden och är så fast i det gamla tänket.
https://www.di.se/nyheter/tesla-far-rat ... iksbygget/
Nej, de gamla analytikerna och experterna på fordonsindustrin hänger verkligen inte med i svängarna.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Varför väljer han att säga 2x Saab, och inte halva Volvo. Vem lurar han? Sig själv? Varför?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Artikel i media
Han kan inte ha ägnat en tanke åt vilka utmaningar ett sånt system erbjuder. Det är ju liksom inte som att erbjuda 3-4 olika sorters bränsle på en bensinmack.Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Skippa tankning, byt hela bensintanken! Oavsett bilmärke!Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Eller vänta nu...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Jag fnissade lite när jag läste det i morse och tänkte lite på att Tesla redan utrett det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
För 5-7 år sedan...Bjelke skrev:Jag fnissade lite när jag läste det i morse och tänkte lite på att Tesla redan utrett det...
https://www.teslarati.com/tesla-shuts-d ... rchargers/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Lycka till! Undra om de pratat med några fordonstillverkare och fått med någon på tåget?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Jag satsar inte mina pengar på detta. Men jag blev faktiskt lite fnissig, och det var ju kul!
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Artikel i media
Ja man blir ju lite undrande.Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Enkelt? Hur tänkte han att detta skulle bli enkelt?[...] en mer hållbar och effektiv infrastruktur som enkelt kan etableras på bensinstationer och offentliga parkeringsplatser.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Artikel i media
Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det är faktiskt en smartare idé.mati skrev:Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
Re: Artikel i media
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Re: Artikel i media
Ligger bakom betalvägg. Men visst var det den där som använt kallavfettning på bakljusen ?hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Re: Artikel i media
Mitt bakljus läckte visserligen inte in vatten, men det spökade hejdlöst och funkade bara sporadiskt. Det byttes tack och lov på garanti, annars hade jag behövt pröjsa över 12.000kr för kalaset.hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Jag vet inte, men min känsla är att de i nuläget inte vågar bråka om felen som dyker upp på e-tron. Däremot så räknar jag ärligt talat inte med några goodwill åtgärder heller när garantin har gått ut om ett år. Då antar jag att det börjar kosta pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14