Jo, absolut, elflyg finns ju som sagt inte öht ännu, men man borde ju kunna omformulera förbudet till ett "bonus/malus" istället redan idag.Svenssons skrev:Varför inte införa detta nu för att istället för att vara kontraproduktivt mot elflyg? Än bättre är att se till att avgasflyg får stå för de samhällskostnader som utsläpp och buller istället för förbud. Det gör att marknaden finns kvar och hjälper elflyg att ta över marknaden. Förbud dödar marknaden.fth skrev:Kommersiellt elflyg är ju tyvärr fortfarande många år bort, det borde väl gå att ändra förbudet till att endast omfatta fossildrivna plan den dagen det blir aktuellt.Svenssons skrev:Korta flygturer är väl just de som skulle funka bra med elflyg. Att förbjuda dessa typer av flygturer kommer vara kontraproduktivt för att få fram elflyg... Inte särskilt lysande med förbud...
/fth
Tillräckligt hög malus på fossil-flyget blir ju dock i praktiken samma sak som ett förbud, det är nog svårt att få till ett system som både upprätthåller marknaden för fossilflyg på korta distanser och belastar operatörerna med "rätt" samhällskostnad. Målet på kort sikt måste ju vara att få ned co2-utsläppen.
/fth