Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Anderzzon skrev:
Det sjuka är att han på föregående sida intervjuar Teslas nya informationschef i Sverige utan att ställa några frågor om det han klagade på förra veckan.
Har de en svensk informationschef? Vem?
Det skulle du bra gärna vilja veta. :)
Utan att läsa artikeln så kanske det kan vara Andy som han pratat med.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Monark1954 »

flaco skrev:
Bild
Nu vill Lasse lösa upp sekten :-D

________________________
Väntar på min Model X 90D
Alla vi som tror på klimatmålen, Sveriges eller EU-s, är även vi med i sen sekt då vi tror att med elbilar som har längre räckvidd än närmaste stad kan vi verka för att klimatmålen uppnås? Att hävda att de som är intresserade av Tesla, den nu enda elbil på marknaden med lång räckvidd är en sekt är ju en spännande åsikt från DN. Efter att ha kört ren elbil med begränsad räckvidd några veckor och blivit lyrisk över att köra elbil men vill nå längre är Tesla enda alternativet.
Tydligen så verkar sekten Tesla fans vara stark för VW, Mercedes, BMW verkar vara rädda för sekten och säger även att de satsar på elbilar.
Att antyda att Teslas bilegenskaper är överdrivna kan jag själv inte motbevisa då jag inte kört en Tesla själv än. Men efter att ha sett timmar med testfilmer från USA där journalister som testar massor med olika bilar kört långa sträckor med modell x som de fixat själva och ej fått låna av Tesla så verkar även bilen vara minst sagt över medel. Andra fossilbilar kan vara mycket bra men de har just en nackdel, negativ klimatpåverkan.

En som tror på att genom att ligga i framkant och använda en elbil även för långa sträckor så drives klimatarbetet framåt kan tills vidare bara välja Tesla. Även om vi anses tillhöra en sekt så är vi stolta för att påverka mot en bättre miljö.
Jag tror vi får många långa sköna mil när vi får vår modell X. När det efter många år kanske blir dags att byta bil kanske det finns fler att välja på.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Wait, what? Har Apple-sekten upplösts sen länge...? Men jag fick ju mitt nya medlemskort bara häromveckan? :shock:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

TiborBlomhall skrev:
Anderzzon skrev:
Det sjuka är att han på föregående sida intervjuar Teslas nya informationschef i Sverige utan att ställa några frågor om det han klagade på förra veckan.
Har de en svensk informationschef? Vem?
Maria Lantz från Peugeot. Hon ska ha hand om Sverige, Danmark och Finland.
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av olza »

Här är artikeln om Teslas nya informationschefer för Norden:

http://www.dn.se/arkiv/motor/hon-ska-st ... -i-norden/
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

olza skrev:
Här är artikeln om Teslas nya informationschefer för Norden:

http://www.dn.se/arkiv/motor/hon-ska-st ... -i-norden/
Vad konstigt inga taffliga kommentarer ifrån Lasse, han kanske inte är så dum ändå?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Monark1954 »

olza skrev:
Här är artikeln om Teslas nya informationschefer för Norden:

http://www.dn.se/arkiv/motor/hon-ska-st ... -i-norden/
Håller med, en helt neutral OK artickel. Hoppas vi får fler i samma tonläge om elbilar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Ett väldigt bra och sakligt debattinlägg i Ny Teknik om elbilens "framfart":

http://www.nyteknik.se/opinion/prognose ... mt-6579495
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ett väldigt bra och sakligt debattinlägg i Ny Teknik om elbilens "framfart":

http://www.nyteknik.se/opinion/prognose ... mt-6579495
Till och med kommentarerna til artikeln var ganska sakliga. Det tillhör ju inte direkt vanligheterna på NyT. Måste bero på Tibors inledande kommentar. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Artikel i media

Inlägg av far1far2 »

LarsL skrev:
Jo, men du vet den där Iphonen hade ju så dålig mottagning och samtalskvalite så den måste vara värdelös. De som ser någon som helst nytta med den måste tillhöra en sekt eller något sånt.

Låt honom vara, det är totalt betydelselöst vad han tycker eller tänker. Det finns redan 400 000 människor som slängt upp 10000kr för en förhansbokning av M3. Så vi är ganska garanterade att vi kommer få en bil som är hyggligt vanlig och därmed har all service man kan förvänta sig. Om något så skulle jag vilja avskräcka folk som är före mig i kön ;)
Absolut. Mot dumhet kämpar t o m gudarna förgäves. Tig ihjäl den gode Lasse! Alla som kan tänka själva ser genom sånt blajs!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Daoops »

Jerker skrev:
Ett väldigt bra och sakligt debattinlägg i Ny Teknik om elbilens "framfart":

http://www.nyteknik.se/opinion/prognose ... mt-6579495
Ja absolut, klockren!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Artikel i media

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:
Ett väldigt bra och sakligt debattinlägg i Ny Teknik om elbilens "framfart":

http://www.nyteknik.se/opinion/prognose ... mt-6579495
Känns som han sett föredraget i Norge ( egen tråd här hos sekten.) och hämtat massa inspiration därifrån. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Kanske inte är en artikel i media men fick igår ett litet kort från Energimyndigheten där man hänvisade till att de önskade information från elbilsförare.

Länken http://www.testsitesweden.com/ och klicka på SELF-I där fyller man i enkäten, ganska vettiga frågor om jag får tycka.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

leiflodde skrev:
Kanske inte är en artikel i media men fick igår ett litet kort från Energimyndigheten där man hänvisade till att de önskade information från elbilsförare.

Länken http://www.testsitesweden.com/ och klicka på SELF-I där fyller man i enkäten, ganska vettiga frågor om jag får tycka.
Besvarad!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Svarar på den nu. En del konstiga frågor skulle jag säga:
Vad behövs för att öka andelen laddbara bilar i Sverige enligt din mening? (Gällande bilköp och ägande)

Bättre möjlighet att köpa bilen, men hyra/leasa batteriet
Saknar helt betydelse eller avgörande betydelse på det?
Jag säger att det har avgörande betydelse, d v s att man ska slippa leasa batteriet, men det kan de ju lätt tolka tvärtom som att jag skulle vilja leasa det. Hur svarar jag här?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Svarar på den nu. En del konstiga frågor skulle jag säga:
Vad behövs för att öka andelen laddbara bilar i Sverige enligt din mening? (Gällande bilköp och ägande)

Bättre möjlighet att köpa bilen, men hyra/leasa batteriet
Saknar helt betydelse eller avgörande betydelse på det?
Jag säger att det har avgörande betydelse, d v s att man ska slippa leasa batteriet, men det kan de ju lätt tolka tvärtom som att jag skulle vilja leasa det. Hur svarar jag här?
Frågan är formulerad kring om du får bättre möjlighet att hyra/leasa batteriet, inte att du blir tvingad eller om du får bättre möjlighet att slippa hyra/leasa batteriet. Jag misstänker att du tänker att det inte har särskilt stor betydelse om man får bättre möjlighet till det eller inte - så då svarar du alltså att det saknar betydelse. Men tänk också på att det inte är ditt personliga perspektiv som frågas efter, utan ett mer allmänt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

bylund skrev:
Svarar på den nu. En del konstiga frågor skulle jag säga:
Vad behövs för att öka andelen laddbara bilar i Sverige enligt din mening? (Gällande bilköp och ägande)

Bättre möjlighet att köpa bilen, men hyra/leasa batteriet
Saknar helt betydelse eller avgörande betydelse på det?
Jag säger att det har avgörande betydelse, d v s att man ska slippa leasa batteriet, men det kan de ju lätt tolka tvärtom som att jag skulle vilja leasa det. Hur svarar jag här?
Frågan är ifall du tror på Renault Zoes affärsmodell eller inte, dvs att köpa bilen men hyra batteriet.
Tycker du (som jag) att Renaults affärsmodell är ren idioti bör du bocka för saknar helt betydelse.
Tycker du att det är en bra idé ska du bocka för avgörande betydelse.
Det är så jag tolkat den frågan.
Skriv i kommentarerna sist i undersökningen att du tyckte den frågan var otydlig.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av kangru »

Det saknas i min värld ett antal frågor kring (potentiellt) förändrade mönster av ägande och brukande av bil när det kommer elfordon som är autonoma eller väldigt nära. Den förändringen tror jag är större än vad många spekulerar kring och där en bil pool mycket mer ser kring TCO än vad en enskild ägare gör (bil är en typsik produkt som köps på känslor snarare än förnuft för de flesta). Bristen på de frågorna gör att jag är tveksam till att det kommer att gå att identifiera de stora sakerna.

Det fanns inte heller några frågor som rakt ut hanterade 'elefanten i rummet': är dagens elbilar förutom Tesla helt enkelt för dåliga. Det fanns frågor där man eventuellt kan dra dem slutsatserna men det hade varit bra med en sådan direkt fråga också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att det var flera frågor i enkäten som var lite konstigt formulerade, som om de inte riktigt var insatta i hur vardagen för en elbilsägare ser ut. Och det var särskilt en fråga där jag funderade länge eftersom svarsalternativen liksom inte var relevanta för frågan.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Artikel i media

Inlägg av gellerstam »

Snygg felskrivning i DI weekend. 5-6 minuter för att öppna falkvingedörrarna !
5-6 minuter
5-6 minuter
I brödtexten står det dock 5-6 sekunder.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Haha! Jag må vara Tesla-fanatiker, men tog det 5-6 minuter hade det nog faktiskt avskräckt även mig från ett köp :lol:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Icakuriren är kanske inte den första tidskriften man tar och bläddrar i om man vill läsa och lära sig om elbilar. Därför är det kanske extra bra att de nu skriver lite. Folk som inte annars skulle nås av predikandet om elbilar kan få intresset väckt.

http://www.icakuriren.se/artiklar/aktue ... affa-elbil
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av bjelkeman »

Elbilisten skrev:
Icakuriren är kanske inte den första tidskriften man tar och bläddrar i om man vill läsa och lära sig om elbilar. Därför är det kanske extra bra att de nu skriver lite. Folk som inte annars skulle nås av predikandet om elbilar kan få intresset väckt.

http://www.icakuriren.se/artiklar/aktue ... affa-elbil
Riktigt bra faktiskt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Ganska bra artikel. Naturligtvis fanns där en och annan felaktighet, men det är det ju nästan alltid i såna artiklar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Inte så hopplöst men en del sakfel. Nissan erbjuder t.ex visst privatleasing av sina bilar och Renaults pris på 2700kr (i verkligheten 2590) innefattar även batterihyran. Sen tycker jag att om man kallar sig för journalist så borde man ha en högre nivå på språkbruk an den käre Oscar... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar