Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
Ett annat sätt är ju att avskräcka från resan överhuvudtaget. Jag väljer aktivt bort göteborgs innerstad om jag kan och åker bara in om jag absolut måste vilket ju är sällan.
Jag uppfattar det som att det är precis vad man eftersträvar.
Som vanligt blir det konstigt. Å ena sidan kommer alla överblivna batterier skapa miljöproblem. Å andra sidan finns ännu nästan inga batterier för Northvolt att återvinna, så de måste använda nybrutna metaller, vilket skapar miljöproblem.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.
Skrämmande hur snabbt det har gått.
Det gäller de flesta städer, även utan trängselskatt.
Ta Sundsvall, där kostar det att slippa köra igenom stan, d.v.s. någon slags omvänd trängselskatt. Ändå är centrum nästan tomt. Här, som i många andra städer, beror det på att folk hellre åker till stora köpcentrum utanför stan.
I just Göteborg så är dock köpcentrum långt ifrån hela anledningen, men det är klart att dom blir mer attraktiva när man känner sig ovälkommen i stan.
Ja, det är hopplöst att ta sig in till centrum i Göteborg. Senaste gångerna jag var där var för att besöka Tesla butiken, så konstigt att lägga den mitt i centrum. Men det var nog mer än 2 år sedan nu när jag tittade på Model 3. Kanske blir en tur in när jag ska titta på Model Y.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...
Helt rätt. Rösta med fötterna. Vi har demokrati, men den är tyvärr långt ifrån optimal.
Någon stans får man bestämma sig för om man vill ha en folkvilja eller en upplyst diktatur "som vet bättre än populasen".
Själv tycker jag att Schweiz har ett mycket sympatiskt upplägg av demokrati. Inte lika partimaktfokuserat i alla sakfrågor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Tyvärr är ju satsningarna ganska bedrövliga. Det finns tex fortfarande ingen ”motorvägs fil” mellan riksväg 40 och E6 från Stockholm mot Malmö… helt galet att dra in en motorväg mot ett rödljus. Största delen sväljs ju av det vansinniga projektet Västlänk, som inte kommer ge något alls. Förutom fasta jobb åt konsulterna inom tunnelbyggande under 25 år.
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
Ja, Malmö är jag också en hel del i. Det är hur enkelt som helst att navigera där. Men man märker också att den staden är ganska mycket mindre.
Men Göteborg har jobbat hårt under många decennier på att bygga in sig i skitdåliga trafiklösningar. Det är nästan så att den där sketchen handlar om Göteborg, inte om Stockholm.
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
Det är ju regionen som bedriver kollektivtrafiken.
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.
En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Jo, kanske inga subventioner till elbilar, kanske trafikkaos. Men då ville folket det, sen kan man ta en ny omröstning när folk tröttnat på trafiken, kanske bygga mer vägar, högre p avgifter, eller någon annan lösning. Poängen är att på sikt verkar Schweiz demokratiska system överlägset vårat. Hade vi haft Schweiz moms på 8 % så behövdes inga 70 000 i bidrag till elbilar. Schweiz är på riktigt ett liberalt samhälle där staten håller sig undan, lustigt nog anses Schweizare väldigt konservativa. Människan anpassar sig och världen är komplex.
Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.
Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.
De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Drar alltid öronenåt mig när de skriver "elektrifiera". Dom menar att hälften av sina bilar är "rena" (nja..) sotlok år 2030, och resterande ska vara en blandning av hybrid och helelektriskt.
I sverige har det varit regelförändringar, som kanske snedvrider, men i övrigt?
Brussels, 23 July 2021 – In the second quarter of 2021, registrations of electrically-chargeable cars continued to expand in the European Union. The market share of battery electric vehicles more than doubled – from 3.5% in the second quarter of 2020 to 7.5% this year – while plug-in hybrids made up 8.4% of all new cars sold. Demand for hybrid cars also strongly increased during this three-month period, accounting for 19.3% of EU car registrations. At the same time, the market share of traditional fuel types (petrol and diesel) contracted, together making up 62.2% of new cars sold.
Drar alltid öronenåt mig när de skriver "elektrifiera". Dom menar att hälften av sina bilar är "rena" (nja..) sotlok år 2030, och resterande ska vara en blandning av hybrid och helelektriskt.
Lite som Volvo, händer inte mycket där dom närmaste åren egentligen
Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.
Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.
De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Tar hellre och betalar för skola/förskola själv med 8% skattetryck, än att betala 80% skattetryck, och ändå få en dålig förskola, skola, vård och icke fungerande polis.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
Ja, Malmö är jag också en hel del i. Det är hur enkelt som helst att navigera där. Men man märker också att den staden är ganska mycket mindre.
Men Göteborg har jobbat hårt under många decennier på att bygga in sig i skitdåliga trafiklösningar. Det är nästan så att den där sketchen handlar om Göteborg, inte om Stockholm.
Japp, Stockholm är inte perfekt, men ändå helt OK att köra i tycker jag. Otroligt mycket bättre och vettigare trafiklösningar än i Göteborg.
Vi får dubba om denna!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik