Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Stevvee skrev:

”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”
Du verkar ha levt i samma isolerade bubbla som Volvos VD om du missat uppmärksamheten kring Tesla under så många år.

Jag hade hör väldigt mycket diskussioner och starka åsikter kring Tesla långt innan jag hittade detta forum. För dig är det betydelselöst men för Håkan Samuelsson är det oförlåtligt. Är man inte mer intresserad av den bransch man verkar inom så har man inte på en sådan post att göra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev:
Är man inte mer intresserad av den bransch man verkar inom så har man inte på en sådan post att göra.
What he said.

Stämmer detta så är det ju skämskudde av stora mått som krävs, pinsamt var ordet, sa Bull.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av FredrikR »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.

Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.

Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Jag håller helt med. Volvo verkar att ha sovit i timmen. I nuläget ser det IMO ut som om, det enbart är VAG som har sett viktigheten med att få in elbilar i sitt modellutbud (sen kan var och en tycka vad man vill om ID3, E-Tron, e-Up, e-Golf etc.) och de har ju också erkänt, att Tesla som en seriös konkurrent.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

FredrikR skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.

Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.

Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Stevvee skrev:
Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera.
Framtid och strategi är ju kanske den viktigaste uppgiften för styrelsen, det är definitivt deras ansvar, och ingen annans.

Vem skulle "någon annan" vara menar du?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Stevvee skrev:
FredrikR skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.

Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.

Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.
Lite felciterat där, va? ;)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

fth skrev:
Stevvee skrev:
Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera.
Framtid och strategi är ju kanske den viktigaste uppgiften för styrelsen, det är definitivt deras ansvar, och ingen annans.

Vem skulle "någon annan" vara menar du?

/fth
Jo förvisso men hur många i en styrelse har kanske den kunskapen ? Tilldela uppgiften till rätt person vore korrekt sätt att göra det.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
Stevvee skrev:
FredrikR skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.

Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.

Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.
Lite felciterat där, va? ;)
Ja! Bild
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
”Kan tycka att det inte ligger på VD att behöva hålla koll på branschen utan det människor under honom/henne som skall ge input och sedan trycka på vikten i det. Han fattar däremot beslutet ihop med ledningen”
Uschäkta....? :roll: Hur tänker du nu?
Ska man inte som ledare för ett företag ha koll på branschen man jobbar med?
Känns tryggt med en person som är med och fattar beslut som hen inte har en susning om... NOT.
I min värld bör VD’n stå på tå och vara intresserad av vart vindarna blåser. (Såvida hen inte har en skaplig fallskärm)

Klart han ska ha koll, men en så högt uppsatt person måste omge sig med rätt personer som ger honom kollen. Han har inte tid att själv göra det. Delegering!
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
FredrikR skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.

Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.

Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.

Styrelsen kan såklart inte se till nutid. Ett företag som inte utvecklas och håller koll på vad som kommer hända framöver går i konkurs snart nog.

Eftersom Samuelsson är VD så är han ytterst ansvarig. Han borde sett till att få relevanta analyser presenterade för sig åtminstone så att han fick ett gott beslutsunderlag. Det verkar ha missats här. De gamla stofilerna har väl haft för mycket att säga till om.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Det kan ju vara så att han i smyg har kört en Tesla redan 2012, men här vill framhålla Polestar. Att han får alla siffror mm från medhjälpare är väl en sak, men han måste ju vara bekant med konkurrenternas produkter ganska detaljerat som en del i strategiska beslut.

Det som gör att jag har och vill ha en Tesla är väl inte så mycket varken kvalitet eller fantastisk service utan just framåtandan. Det kan man väl säga att gamla biltillverkare har lite problem med.

Jag tror att gamla biltillverkare får två smällar att försöka klara av den närmsta tiden, alltså den tid man måste ha planer för nu.

1. Elbilar
Övergången kan mycket väl bli snabbare än många tror. Inte att alla gamla BEV försvinner, men nyförsäljningen dalar fort. Det kommer t.ex. att finnas många som tar beslutet att behålla sin ICE (mycket) längre än de tänkt i väntan på rätt BEV.

2. Självkörning
När självkörning blir ok så kommer det nog till en början att vara många inklusive jag som vill ha en egen bil ändå.
Snart så kommer dock alla "andrabilar" och alla som inte åker så mycket att börja med transport som tjänst.
Därefter blir det förbjudet med förar-bilar i storstad.
Efter ytterligare ett tag så räcker det med 20-25% av antalet bilar idag.
Tillverkare behövs kanske 3-4 st.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
Det kan ju vara så att han i smyg har kört en Tesla redan 2012, men här vill framhålla Polestar. Att han får alla siffror mm från medhjälpare är väl en sak, men han måste ju vara bekant med konkurrenternas produkter ganska detaljerat som en del i strategiska beslut.

Det som gör att jag har och vill ha en Tesla är väl inte så mycket varken kvalitet eller fantastisk service utan just framåtandan. Det kan man väl säga att gamla biltillverkare har lite problem med.

Jag tror att gamla biltillverkare får två smällar att försöka klara av den närmsta tiden, alltså den tid man måste ha planer för nu.

1. Elbilar
Övergången kan mycket väl bli snabbare än många tror. Inte att alla gamla BEV försvinner, men nyförsäljningen dalar fort. Det kommer t.ex. att finnas många som tar beslutet att behålla sin ICE (mycket) längre än de tänkt i väntan på rätt BEV.

2. Självkörning
När självkörning blir ok så kommer det nog till en början att vara många inklusive jag som vill ha en egen bil ändå.
Snart så kommer dock alla "andrabilar" och alla som inte åker så mycket att börja med transport som tjänst.
Därefter blir det förbjudet med förar-bilar i storstad.
Efter ytterligare ett tag så räcker det med 20-25% av antalet bilar idag.
Tillverkare behövs kanske 3-4 st.


Visst är det trevligt med framåtanda men att tro att det idag finns en Tesla i trafik som kommer klara "robottaxi" är att sträcka den optimismen lite för långt.

En sak som ställer till det för den där minskningen med 75-80% av antalet bilar är att de flesta vill åka bil _samtidigt_ från olika ställen till olika ställen. Visst kan man samordna det. Det görs redan idag och kallas kollektivtrafik.

För att sätta sig i en robottaxi så måste den gå från dörr till dörr. Det kommer alltså även då sitta en person i varje bil. Och antagligen mest i städerna för på landsbygden kommer den där stackars robottaxin rulla tom för det mest. Säg att man bor 3-4 mil ut i skogen och vill in till samhället. Chansen att det finns nån som vill åka åt andra hållet är mikroskopisk. Och hur kul är det att behöva beställa 20-30 minuter i förväg varje gång? Om ens det räcker.

Om Robottaxi dessutom blir så billigt som förespråkarna hävdas så kommer det behövas FLER bilar än idag. För vem vill åka buss om det är billigare med robottaxi?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Visst är det trevligt med framåtanda men att tro att det idag finns en Tesla i trafik som kommer klara "robottaxi" är att sträcka den optimismen lite för långt.

En sak som ställer till det för den där minskningen med 75-80% av antalet bilar är att de flesta vill åka bil _samtidigt_ från olika ställen till olika ställen. Visst kan man samordna det. Det görs redan idag och kallas kollektivtrafik.

För att sätta sig i en robottaxi så måste den gå från dörr till dörr. Det kommer alltså även då sitta en person i varje bil. Och antagligen mest i städerna för på landsbygden kommer den där stackars robottaxin rulla tom för det mest. Säg att man bor 3-4 mil ut i skogen och vill in till samhället. Chansen att det finns nån som vill åka åt andra hållet är mikroskopisk. Och hur kul är det att behöva beställa 20-30 minuter i förväg varje gång? Om ens det räcker.

Om Robottaxi dessutom blir så billigt som förespråkarna hävdas så kommer det behövas FLER bilar än idag. För vem vill åka buss om det är billigare med robottaxi?
+1

Delar din analys till 110%
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Visst är det trevligt med framåtanda men att tro att det idag finns en Tesla i trafik som kommer klara "robottaxi" är att sträcka den optimismen lite för långt.

En sak som ställer till det för den där minskningen med 75-80% av antalet bilar är att de flesta vill åka bil _samtidigt_ från olika ställen till olika ställen. Visst kan man samordna det. Det görs redan idag och kallas kollektivtrafik.

För att sätta sig i en robottaxi så måste den gå från dörr till dörr. Det kommer alltså även då sitta en person i varje bil. Och antagligen mest i städerna för på landsbygden kommer den där stackars robottaxin rulla tom för det mest. Säg att man bor 3-4 mil ut i skogen och vill in till samhället. Chansen att det finns nån som vill åka åt andra hållet är mikroskopisk. Och hur kul är det att behöva beställa 20-30 minuter i förväg varje gång? Om ens det räcker.

Om Robottaxi dessutom blir så billigt som förespråkarna hävdas så kommer det behövas FLER bilar än idag. För vem vill åka buss om det är billigare med robottaxi?
+1

Delar din analys till 110%
Tack! :)

Dessutom är det ju så att vi använder bilar till mycket annat än att skjutsa röven till jobbet.

- Transport av varor: Köra skräp till återvinningen. Köra hem saker från Bauhaus, IKEA, Elgiganten, ICA...
- Skjutsa barn till träningar osv (ska man då behålla samma robottaxi i en timme eller ska man släppa den man har och hoppas att den som ska ta en hem kommer i tid?)
- Kortare och längre utflykter med barnvagn, packning osv. T ex besöka vänner i en annan stad. Om vi ska till t ex Örebro från Uppsala, ska robottaxin stanna kvar och snurra i Örebro tills vi ska hem 3-4 dagar senare, eller ska den gå tom tillbaka till sin hemmamarknad?
- Semesterresor: Fjällen, Europa osv. Med takbox, ohemult mycket packning osv osv. Hur ska roboten hantera det? Får någon i familjen ens sitta i förarsätet under färd?
- Fast monterad utrustning: Mobiltelefonhållare, barnstolar, takboxar... Blir ju ett jävla meckande. Hemma går det kanske bra men på destinationen? Var ska man göra av takboxen? Fråga hotellet om de har ett förråd? Eller ska roboten stå stilla i kanske en vecka och vänta? Vad kostar det?

Bilen handlar om frihet. Tar du bort friheten kan man lika gärna åka buss och tåg.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Bjorn skrev:
Det kan ju vara så att han i smyg har kört en Tesla redan 2012, men här vill framhålla Polestar. Att han får alla siffror mm från medhjälpare är väl en sak, men han måste ju vara bekant med konkurrenternas produkter ganska detaljerat som en del i strategiska beslut.

Det som gör att jag har och vill ha en Tesla är väl inte så mycket varken kvalitet eller fantastisk service utan just framåtandan. Det kan man väl säga att gamla biltillverkare har lite problem med.

Jag tror att gamla biltillverkare får två smällar att försöka klara av den närmsta tiden, alltså den tid man måste ha planer för nu.

1. Elbilar
Övergången kan mycket väl bli snabbare än många tror. Inte att alla gamla BEV försvinner, men nyförsäljningen dalar fort. Det kommer t.ex. att finnas många som tar beslutet att behålla sin ICE (mycket) längre än de tänkt i väntan på rätt BEV.

2. Självkörning
När självkörning blir ok så kommer det nog till en början att vara många inklusive jag som vill ha en egen bil ändå.
Snart så kommer dock alla "andrabilar" och alla som inte åker så mycket att börja med transport som tjänst.
Därefter blir det förbjudet med förar-bilar i storstad.
Efter ytterligare ett tag så räcker det med 20-25% av antalet bilar idag.
Tillverkare behövs kanske 3-4 st.


Visst är det trevligt med framåtanda men att tro att det idag finns en Tesla i trafik som kommer klara "robottaxi" är att sträcka den optimismen lite för långt.
Det är långtifrån säkert att Tesla är en av dem klarar detta racet, men de är åtminstone en av de som försöker.
Verdi skrev:
En sak som ställer till det för den där minskningen med 75-80% av antalet bilar är att de flesta vill åka bil _samtidigt_ från olika ställen till olika ställen. Visst kan man samordna det. Det görs redan idag och kallas kollektivtrafik.
Jag tror att kollektivtrafik ingår i konceptet. Beroende på hur mycket men betalar blir transporten mer premium. Man betalar mer för att få bra tid, service och egen kupé och man spar pengar om man kan anpassa sig och åka med andra eller på sämre tider. Precis som transport idag. Förare behövs dock inte i nåt av fallen.
Verdi skrev:
För att sätta sig i en robottaxi så måste den gå från dörr till dörr. Det kommer alltså även då sitta en person i varje bil. Och antagligen mest i städerna för på landsbygden kommer den där stackars robottaxin rulla tom för det mest. Säg att man bor 3-4 mil ut i skogen och vill in till samhället. Chansen att det finns nån som vill åka åt andra hållet är mikroskopisk. Och hur kul är det att behöva beställa 20-30 minuter i förväg varje gång? Om ens det räcker.
Det är väldigt få som bor 3-4 mil från nån bebyggelse eller större väg. jag tror inte det blir de som kommer att vara styrande för övergången. Men tänk att du bor nån mil från närmsta affär och i den radien bor några 100 pers. Då kanske man kan ha en bil per hushåll istället för två.
Verdi skrev:

Om Robottaxi dessutom blir så billigt som förespråkarna hävdas så kommer det behövas FLER bilar än idag. För vem vill åka buss om det är billigare med robottaxi?
Jag tror inte det blir så billigt att åka ensam bara att det inte blir lika dyrt som att ha egen bil. Det är ju förstås spekulationer för vi har inte ens sett början än. Jag bara tror att det kan gå fort när det väl sker. Då tillhör jag ändå en av dem som aldrig skulle sluta köpa CD för nåt så dumt som streamad musik.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Den stora massan kommer nog fortsätta åka kollektivt oavsett.
Kommer det autonoma bilar så kommer autonoma bussar också.
Eldrivna autonoma bussar kan köra betydligt tätare trafik, till ett lägre pris än idag.
Det kommer säkert också göras betydligt mer avancerade analyser på resandes mönster vilket leder till bättre ruttplaner.
Dvs det blir ännu smidigare och billigare att åka kollektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Visst är det trevligt med framåtanda men att tro att det idag finns en Tesla i trafik som kommer klara "robottaxi" är att sträcka den optimismen lite för långt.

En sak som ställer till det för den där minskningen med 75-80% av antalet bilar är att de flesta vill åka bil _samtidigt_ från olika ställen till olika ställen. Visst kan man samordna det. Det görs redan idag och kallas kollektivtrafik.

För att sätta sig i en robottaxi så måste den gå från dörr till dörr. Det kommer alltså även då sitta en person i varje bil. Och antagligen mest i städerna för på landsbygden kommer den där stackars robottaxin rulla tom för det mest. Säg att man bor 3-4 mil ut i skogen och vill in till samhället. Chansen att det finns nån som vill åka åt andra hållet är mikroskopisk. Och hur kul är det att behöva beställa 20-30 minuter i förväg varje gång? Om ens det räcker.

Om Robottaxi dessutom blir så billigt som förespråkarna hävdas så kommer det behövas FLER bilar än idag. För vem vill åka buss om det är billigare med robottaxi?
+1

Delar din analys till 110%
Tack! :)

Dessutom är det ju så att vi använder bilar till mycket annat än att skjutsa röven till jobbet.

- Transport av varor: Köra skräp till återvinningen. Köra hem saker från Bauhaus, IKEA, Elgiganten, ICA...
Saker som man inte behöver göra på högtariff...
Verdi skrev:
- Skjutsa barn till träningar osv (ska man då behålla samma robottaxi i en timme eller ska man släppa den man har och hoppas att den som ska ta en hem kommer i tid?)
klubben har avtal som hämtar alla barn i lite storleksanpassade fordon. 5 platsers söder ut och 9 platsers norrut. De kör nästa tränings ungar medan första gänget tränar.
Verdi skrev:
- Kortare och längre utflykter med barnvagn, packning osv. T ex besöka vänner i en annan stad. Om vi ska till t ex Örebro från Uppsala, ska robottaxin stanna kvar och snurra i Örebro tills vi ska hem 3-4 dagar senare, eller ska den gå tom tillbaka till sin hemmamarknad?
Ingen så exakt hemma marknad. Serviceföretagen finns över hela landet som hyrbilsfirmor. Första bilen blir kvar i Örebro ett tag. En annan tar er till Uppsala och blir där ett tag. Viss omflyttning måste ske utan passagerare, men den är långtifrån stor andel.
Verdi skrev:
- Semesterresor: Fjällen, Europa osv. Med takbox, ohemult mycket packning osv osv. Hur ska roboten hantera det? Får någon i familjen ens sitta i förarsätet under färd? - Fast monterad utrustning: Mobiltelefonhållare, barnstolar, takboxar... Blir ju ett jävla meckande. Hemma går det kanske bra men på destinationen? Var ska man göra av takboxen? Fråga hotellet om de har ett förråd? Eller ska roboten stå stilla i kanske en vecka och vänta? Vad kostar det?
Vadå förarsäte? Takbox är ju inget självändamål utan ett påfund för att öka lastutrymmet i en för liten bil för ändamålet. Beställ en bil med det utrymme du behöver, betala lite extra för att behålla den hela veckan så att du kan ha den som lager för utrustning samt utflykter. Det kommer nog att kosta mer för just den resan än löpande kostnader för egen bil, men det är inte helt nödvändigt för alla att dimensionera sin dagliga transport efter 3-4 fjällresor per år.
Verdi skrev:

Bilen handlar om frihet. Tar du bort friheten kan man lika gärna åka buss och tåg.
Som du säkert förstår så spekulerar jag lite om hur det skulle kunna bli. Det är nog svårt att ens tänka ut vad som kommer att ske och vilka tjänster som kommer. Övergången kommer troligen att styras av en kombination av bekvämlighet och ekonomi.
Bilen har handlat om frihet. Frihet kommer kanske att vara att kunna åka var du vill utan att ha ansvar för ett fordon.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Bjorn skrev:
klubben har avtal som hämtar alla barn i lite storleksanpassade fordon. 5 platsers söder ut och 9 platsers norrut. De kör nästa tränings ungar medan första gänget tränar.
Den biten kommer inte funka tror jag. Stackars barn som ska köra med och bli lämnat som den sista.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Credde skrev:
Bjorn skrev:
klubben har avtal som hämtar alla barn i lite storleksanpassade fordon. 5 platsers söder ut och 9 platsers norrut. De kör nästa tränings ungar medan första gänget tränar.
Den biten kommer inte funka tror jag. Stackars barn som ska köra med och bli lämnat som den sista.

Små barn vill även ha med sig en förälder.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Credde skrev:
Bjorn skrev:
klubben har avtal som hämtar alla barn i lite storleksanpassade fordon. 5 platsers söder ut och 9 platsers norrut. De kör nästa tränings ungar medan första gänget tränar.
Den biten kommer inte funka tror jag. Stackars barn som ska köra med och bli lämnat som den sista.

Små barn vill även ha med sig en förälder.
Förstå kaoset med 5 8-åringar som skall bestämma vart dom skall åka. Och sker det per automatik hur vet bilen vilka som är vilka osv....
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Credde skrev:
Bjorn skrev:
klubben har avtal som hämtar alla barn i lite storleksanpassade fordon. 5 platsers söder ut och 9 platsers norrut. De kör nästa tränings ungar medan första gänget tränar.
Den biten kommer inte funka tror jag. Stackars barn som ska köra med och bli lämnat som den sista.

Små barn vill även ha med sig en förälder.
Skulle det fälla konceptet med robottaxi att under en viss ålder så är transporten stor nog att rymma barn + förälder?
Är det en bra lösning att det är som nu att varje träningsställe antingen har en parkering att sköta om som rymmer dubbelt så många bilar som antal barn som kan träna samtidigt eller att det är total kaos så man ibland knappt kan stanna och släppa av barnen ens i närheten?
Vi har båda alternativen vid olika aktiviteter i Skövde.

Är det att åka ensam sista biten som är problemet eller att det skulle ta tid att släppa av alla som den siste har mest ont av?
Transporten kan väl vara så optimerad att det inte tar längre tid än att bli hämtad av en stressad förälder som knappt hunnit handla mat under träningen. Sista biten blir säkert ensam om den är över några kvarter och barnet är litet. Optimering av rutterna gör resan så bra som möjligt.

Är det bara jag som tycker det vore bekvämt att slippa ansvar för service, tvätt, service, vinterdäck, dörruppslag, parkeringsskador, självrisker, värdeminskning? Kunna planera och kolla lite saker på nätet istället för att köra bilen till affären eller jobbet? Förbereda det sista i datorn på vägen till ett kundbesök istället för att fokusera på vägen? Slippa "Kan du skjutsa mig till affären... innan...?" på fredag kväll just när man hällt upp ett glas vin och precis tagit första zippen?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Credde skrev:
Bjorn skrev:
klubben har avtal som hämtar alla barn i lite storleksanpassade fordon. 5 platsers söder ut och 9 platsers norrut. De kör nästa tränings ungar medan första gänget tränar.
Den biten kommer inte funka tror jag. Stackars barn som ska köra med och bli lämnat som den sista.

Små barn vill även ha med sig en förälder.
Förstå kaoset med 5 8-åringar som skall bestämma vart dom skall åka. Och sker det per automatik hur vet bilen vilka som är vilka osv....
5-8 ska nog ha med sig en förälder, kanske i vissa fall kan en förälder ha hand om mer än ett barn, ungefär som idag. Vi pratar ju robottaxi inte robotföräldrar. De kommer först några år senare ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Bjorn skrev:
Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Credde skrev:
Bjorn skrev:
klubben har avtal som hämtar alla barn i lite storleksanpassade fordon. 5 platsers söder ut och 9 platsers norrut. De kör nästa tränings ungar medan första gänget tränar.
Den biten kommer inte funka tror jag. Stackars barn som ska köra med och bli lämnat som den sista.

Små barn vill även ha med sig en förälder.
Förstå kaoset med 5 8-åringar som skall bestämma vart dom skall åka. Och sker det per automatik hur vet bilen vilka som är vilka osv....
5-8 ska nog ha med sig en förälder, kanske i vissa fall kan en förälder ha hand om mer än ett barn, ungefär som idag. Vi pratar ju robottaxi inte robotföräldrar. De kommer först några år senare ;)
Då ser jag inte skillnaden mot idag ;)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Stevvee skrev:
Då ser jag inte skillnaden mot idag ;)
Jag ser att man slipper körning och ägaransvaret för bil. Tror du inte att bil som tjänst kommer att bli vanligare än att äga bil själv?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar