Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Artikel i media

Inlägg av Tessi19 »

Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tessi19 »

renes skrev:
Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Tessi19 skrev:
renes skrev:
Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

MWall skrev:
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:
Men har inte de flesta bilar senaste åren en färdregistrering? Trodde det var obligatoriskt. Nåt som åtminstone registrerar fart och acceleration senaste minuten före olyckor.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

renes skrev:
MWall skrev:
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:
Men har inte de flesta bilar senaste åren en färdregistrering? Trodde det var obligatoriskt. Nåt som åtminstone registrerar fart och acceleration senaste minuten före olyckor.
Jo, det här är inget unikt för Tesla, möjligen har dom högre upplösning och mer omfattande data, men alla moderna system för ACN/AACN som eCall, OnStar, BMW Assist etc använder telemetri, jag tror t.o.m. det finns något standardprotokoll för detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Artikel i media

Inlägg av Tessi19 »

MWall skrev:
Tessi19 skrev:
renes skrev:
Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:
Tyvärr, men ibland också fördelar tänker jag om man är offer till fortkörare eller mobilanvändare bakom ratten och fa rätten bakom sig när det blir lättare att ta reda på omständigheterna och då inställningar i bilar. Som med mycket annat är Tesla före andra (av andra anledningar än just dessa, mer för deras AI system) men kommer nog finnas längre fram i andra bilar om det inte blir rent av lagkrav på det.
Samma som diskussioner om att begränsa hastighet per automatik så att till exempel fortkörning blir omöjligt.
Är det bra? Vet inte men kan tänka mig att det kan bli säkrare på vägarna.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Denna artikel var intressant:https://www.svd.se/succe-for-bensin-och ... s-pristopp

En man i artikeln tycker att Volvo V90 CC diesel är mest prisvärd för honom jämfört med elbil. Man undrar ju vad han har tittat på för elbilar. Går ju att privatleasa en VW id 4 GTX för samma pengar som en V90 CC
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Finns fortfarande ett gäng populära fossilbilar som är billigare att äga än en elbil. Ofta beror det på att det inte finns en motsvarande elbil utan att man måste gå upp i storlek/utrustning/prestanda.

Just hur det ser ut för V90CC vet jag inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:

Därför är Putin livrädd för grön omställning.

Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.
https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning
Ja, ni förstår ju också var ifrån kampanjerna kommer. Som tidigare KGB vet han ju hur det går till när man manipulerar folk.

Bara detta räcker för mig som skäl att gå över till elbil och fossilfritt. Oavsett allt annat som det kan ställa till med kring olja och CO2 utsläpp.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:

Därför är Putin livrädd för grön omställning.

Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.
https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning

Skulle du kunna klistra in artikeln eller delar av artikeln här?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

tesla newbie skrev:
Denna artikel var intressant:https://www.svd.se/succe-for-bensin-och ... s-pristopp

En man i artikeln tycker att Volvo V90 CC diesel är mest prisvärd för honom jämfört med elbil. Man undrar ju vad han har tittat på för elbilar. Går ju att privatleasa en VW id 4 GTX för samma pengar som en V90 CC
Han kan ju helt enkelt inte ha räknat eller så kör han extremt lite. Men det hjälper ju knappt det heller eftersom inköpspriset är så högt.

Kanske är hans krav att han ska ha en Volvo kombi och då har han ju rätt för då finns det ju bara Volvo kombi att välja på. :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Finns fortfarande ett gäng populära fossilbilar som är billigare att äga än en elbil. Ofta beror det på att det inte finns en motsvarande elbil utan att man måste gå upp i storlek/utrustning/prestanda.

Just hur det ser ut för V90CC vet jag inte.
Just på kombisidan, som V90 är, så finns ju märkligt nog inga vettiga rena elbilar. Oavsett biltillverkare. Där är det bensin/laddhybrid eller diesel som gäller. En av orsaken till att vi troligen kommer skaffa en ny dieselbil till våren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns fortfarande ett gäng populära fossilbilar som är billigare att äga än en elbil. Ofta beror det på att det inte finns en motsvarande elbil utan att man måste gå upp i storlek/utrustning/prestanda.

Just hur det ser ut för V90CC vet jag inte.
Just på kombisidan, som V90 är, så finns ju märkligt nog inga vettiga rena elbilar. Oavsett biltillverkare. Där är det bensin/laddhybrid eller diesel som gäller. En av orsaken till att vi troligen kommer skaffa en ny dieselbil till våren.
Men då är man ju lite låst i sitt sinne. Jag menar bara så här att min Model S tex funkar lika bra som kombi som mina tidigare Mercedes kombis. Kan också tänka mig att en KIA Niro, Skoda Enyaq eller en Model Y upp fyller samma krav. Att vara tex anti SUV kan ju vara vettigt med fossilbilar men trångsynt om man tittar på elbilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

FredrikR skrev:
Zalman3 skrev:

Därför är Putin livrädd för grön omställning.

Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.
https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning

Skulle du kunna klistra in artikeln eller delar av artikeln här?
Har tyvärr inte tillgång till den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Artikel i media

Inlägg av NiklasTesla »

tesla newbie skrev:
Denna artikel var intressant:https://www.svd.se/succe-for-bensin-och ... s-pristopp

En man i artikeln tycker att Volvo V90 CC diesel är mest prisvärd för honom jämfört med elbil. Man undrar ju vad han har tittat på för elbilar. Går ju att privatleasa en VW id 4 GTX för samma pengar som en V90 CC
Nu ligger artikeln bakom betalvägg men alldeles för många köper bilar (och annat) på känslor istället för fakta (använder själv Excel när jag köper bilar och annat).

Tibors artikel nedan är klockrent exempel på det (elbilar är billigast):

https://teslaclubsweden.se/milkostnad-begagnad-elbil/

MVH
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


325 kronor per dag för äldre bilar i London.

Nu kostar det flera hundra kronor extra per dag att köra en miljösnuskig bil i stora delar av London. Miljözonen i den brittiska huvudstaden utökas kraftigt från och med denna vecka.

Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär ”renare luft för miljoner Londonbor”, skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.

Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.

Transportmyndigheten TFL meddelar att som tumregel behöver en bensinbil vara nyare än 2005 för att slippa ULEZ-avgiften, en diesel får vara högst cirka fem år gammal.

De som har nyare och ofta dyrare fordon – som elbilar – slipper avgiften. Men Khan säger att han har svar på tal till de som invänder att åtgärderna drabbar ekonomiskt utsatta.

– Vem lider värst av giftig luft? Jo, de fattigaste Londonborna, säger han till BBC.

– 6 av 10 personer i det nya ULEZ-området äger ingen bil.

Enligt borgmästarens stab är ULEZ den största miljözonen av denna typ i Europa. Ett liknande regelverk finns förberett i Sverige, under namnet miljözon 3, men ingen kommun har ännu infört någon sådan
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .X_oqjt6IL
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:

325 kronor per dag för äldre bilar i London.

Nu kostar det flera hundra kronor extra per dag att köra en miljösnuskig bil i stora delar av London. Miljözonen i den brittiska huvudstaden utökas kraftigt från och med denna vecka.

Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär ”renare luft för miljoner Londonbor”, skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.

Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.

Transportmyndigheten TFL meddelar att som tumregel behöver en bensinbil vara nyare än 2005 för att slippa ULEZ-avgiften, en diesel får vara högst cirka fem år gammal.

De som har nyare och ofta dyrare fordon – som elbilar – slipper avgiften. Men Khan säger att han har svar på tal till de som invänder att åtgärderna drabbar ekonomiskt utsatta.

– Vem lider värst av giftig luft? Jo, de fattigaste Londonborna, säger han till BBC.

– 6 av 10 personer i det nya ULEZ-området äger ingen bil.

Enligt borgmästarens stab är ULEZ den största miljözonen av denna typ i Europa. Ett liknande regelverk finns förberett i Sverige, under namnet miljözon 3, men ingen kommun har ännu infört någon sådan
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .X_oqjt6IL
I Stockholm är det samma trängselskatt för en elbil som för en avgasbil. Orenade mopedbilar betalar däremot inte trängselskatt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Zalman3 skrev:

325 kronor per dag för äldre bilar i London.

Nu kostar det flera hundra kronor extra per dag att köra en miljösnuskig bil i stora delar av London. Miljözonen i den brittiska huvudstaden utökas kraftigt från och med denna vecka.

Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär ”renare luft för miljoner Londonbor”, skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.

Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.

Transportmyndigheten TFL meddelar att som tumregel behöver en bensinbil vara nyare än 2005 för att slippa ULEZ-avgiften, en diesel får vara högst cirka fem år gammal.

De som har nyare och ofta dyrare fordon – som elbilar – slipper avgiften. Men Khan säger att han har svar på tal till de som invänder att åtgärderna drabbar ekonomiskt utsatta.

– Vem lider värst av giftig luft? Jo, de fattigaste Londonborna, säger han till BBC.

– 6 av 10 personer i det nya ULEZ-området äger ingen bil.

Enligt borgmästarens stab är ULEZ den största miljözonen av denna typ i Europa. Ett liknande regelverk finns förberett i Sverige, under namnet miljözon 3, men ingen kommun har ännu infört någon sådan
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .X_oqjt6IL
I Stockholm är det samma trängselskatt för en elbil som för en avgasbil. Orenade mopedbilar betalar däremot inte trängselskatt.
Ganska sjuk mijöpolitik vi har i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:

325 kronor per dag för äldre bilar i London.

Nu kostar det flera hundra kronor extra per dag att köra en miljösnuskig bil i stora delar av London. Miljözonen i den brittiska huvudstaden utökas kraftigt från och med denna vecka.

Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär ”renare luft för miljoner Londonbor”, skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.

Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.

Transportmyndigheten TFL meddelar att som tumregel behöver en bensinbil vara nyare än 2005 för att slippa ULEZ-avgiften, en diesel får vara högst cirka fem år gammal.

De som har nyare och ofta dyrare fordon – som elbilar – slipper avgiften. Men Khan säger att han har svar på tal till de som invänder att åtgärderna drabbar ekonomiskt utsatta.

– Vem lider värst av giftig luft? Jo, de fattigaste Londonborna, säger han till BBC.

– 6 av 10 personer i det nya ULEZ-området äger ingen bil.

Enligt borgmästarens stab är ULEZ den största miljözonen av denna typ i Europa. Ett liknande regelverk finns förberett i Sverige, under namnet miljözon 3, men ingen kommun har ännu infört någon sådan
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .X_oqjt6IL
I Stockholm är det samma trängselskatt för en elbil som för en avgasbil. Orenade mopedbilar betalar däremot inte trängselskatt.
Ganska sjuk mijöpolitik vi har i Sverige.
Jupp på det.

Sedan, när jag åker till min nuvarande kund, inne vid KTH, om jag inte åker in vid frighemsplan/kungsholmen och sedan köar mig igenom och förbi S:t Eriksplan och odenplan över till KTH, så får jag betala 2 tullar åt varje håll, varje dag. Den på essingeleden och sedan in vid norrtull.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »



According to the Bloomberg Billionaires Index, Elon Musk is the richest person in the world with a net worth of $289 billion. Musk’s wealth is $96 billion more than Jeff Bezos , who occupies the second position on the index with a net worth of $193 billion.

Elon drar ifrån.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

mikebike skrev:
I Stockholm är det samma trängselskatt för en elbil som för en avgasbil. Orenade mopedbilar betalar däremot inte trängselskatt.
Jo, men så heter det ju också trängselskatt och inte miljöskatt. Sist jag kollade var en enlbil inte mindre än en fossildriven dito så den bidrar ju lika mycket till trängseln...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

StefL skrev:
mikebike skrev:
I Stockholm är det samma trängselskatt för en elbil som för en avgasbil. Orenade mopedbilar betalar däremot inte trängselskatt.
Jo, men så heter det ju också trängselskatt och inte miljöskatt. Sist jag kollade var en enlbil inte mindre än en fossildriven dito så den bidrar ju lika mycket till trängseln...
Det är ju enbart ett namn (lite av metadebatt att foksuera på ord/namn istället för på funktionen).

Var det inte, om jag minns rätt vad politikerna sa, motiverat med trängselavgifter av bla. just miljöskäl?

Om inte, så borde det inte vara så egentligen?

Uppenbarligen så bryr sig kommuner i Norge och UK mer om miljön än svenska kommuner som Stockholm och Göteborg.

Dessutom; en liten elbil som Honda E, Mini eller 500 tar inte mycket mer plats än en mopedbil; så storleksargumentet håller inte riktigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Det är ju enbart ett namn (lite av metadebatt att foksuera på ord/namn istället för på funktionen).

Var det inte, om jag minns rätt vad politikerna sa, motiverat med trängselavgifter av bla. just miljöskäl?[/i]
Enligt Transportstyrelsen är syftet med trängselskatten endast följande: "Trängselskatten syftar till att minska trängseln [...]", dvs inte ett ord om miljö och/eller klimatet, väldigt märkligt kan man tycka idag.

Redan när det infördes för många år sedan tyckte jag det var märkligt att man inte använde detta som ett incitament för omställningen i likhet med hur Norge gjorde, och att det fortfarande idag är helt neutralt i förhållande till drivmedel är helt obegripligt. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

martinot skrev:
StefL skrev:
mikebike skrev:
I Stockholm är det samma trängselskatt för en elbil som för en avgasbil. Orenade mopedbilar betalar däremot inte trängselskatt.
Jo, men så heter det ju också trängselskatt och inte miljöskatt. Sist jag kollade var en enlbil inte mindre än en fossildriven dito så den bidrar ju lika mycket till trängseln...
Det är ju enbart ett namn (lite av metadebatt att foksuera på ord/namn istället för på funktionen).

Var det inte, om jag minns rätt vad politikerna sa, motiverat med trängselavgifter av bla. just miljöskäl?

Om inte, så borde det inte vara så egentligen?

Uppenbarligen så bryr sig kommuner i Norge och UK mer om miljön än svenska kommuner som Stockholm och Göteborg.

Dessutom; en liten elbil som Honda E, Mini eller 500 tar inte mycket mer plats än en mopedbil; så storleksargumentet håller inte riktigt.
Ja, jag menar inte att det är rimligt utifrån ett miljöperspektiv, bara att det är så det heter - trängselskatt. Sen var det väl så att vissa bilar (el bl.a?) faktiskt var undantagna under ett tag för en del år sen, eller minns jag fel? Själv cyklar jag mest och de få gånger jag behöver åka in till stan med bil under "tulltid" får jag leva med att det kostar ett par tior...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar