I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...Swede1 skrev:Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.Svenssons skrev:Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.LarsL skrev:
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Helt rätt. Rösta med fötterna. Vi har demokrati, men den är tyvärr långt ifrån optimal.Svenssons skrev:I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...Swede1 skrev:Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.Svenssons skrev:Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.LarsL skrev:
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Någon stans får man bestämma sig för om man vill ha en folkvilja eller en upplyst diktatur "som vet bättre än populasen".
Själv tycker jag att Schweiz har ett mycket sympatiskt upplägg av demokrati. Inte lika partimaktfokuserat i alla sakfrågor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Tyvärr är ju satsningarna ganska bedrövliga. Det finns tex fortfarande ingen ”motorvägs fil” mellan riksväg 40 och E6 från Stockholm mot Malmö… helt galet att dra in en motorväg mot ett rödljus. Största delen sväljs ju av det vansinniga projektet Västlänk, som inte kommer ge något alls. Förutom fasta jobb åt konsulterna inom tunnelbyggande under 25 år.Aida skrev:En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Re: Artikel i media
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Re: Artikel i media
Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.Jerker skrev:Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Ja, Malmö är jag också en hel del i. Det är hur enkelt som helst att navigera där. Men man märker också att den staden är ganska mycket mindre.martinot skrev:Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
Men Göteborg har jobbat hårt under många decennier på att bygga in sig i skitdåliga trafiklösningar. Det är nästan så att den där sketchen handlar om Göteborg, inte om Stockholm.
Re: Artikel i media
Det är ju regionen som bedriver kollektivtrafiken.martinot skrev:Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.Jerker skrev:Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.
En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
Re: Artikel i media
Jo, kanske inga subventioner till elbilar, kanske trafikkaos. Men då ville folket det, sen kan man ta en ny omröstning när folk tröttnat på trafiken, kanske bygga mer vägar, högre p avgifter, eller någon annan lösning. Poängen är att på sikt verkar Schweiz demokratiska system överlägset vårat. Hade vi haft Schweiz moms på 8 % så behövdes inga 70 000 i bidrag till elbilar. Schweiz är på riktigt ett liberalt samhälle där staten håller sig undan, lustigt nog anses Schweizare väldigt konservativa. Människan anpassar sig och världen är komplex.Aida skrev:Swede1 skrev:Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige.Svenssons skrev:Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.LarsL skrev:
Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Re: Artikel i media
Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.
Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.
De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.
De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
Mercedes storsatsar på elbilar (var väl på tiden!):
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... rifiering/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... rifiering/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Drar alltid öronenåt mig när de skriver "elektrifiera". Dom menar att hälften av sina bilar är "rena" (nja..) sotlok år 2030, och resterande ska vara en blandning av hybrid och helelektriskt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
I sverige har det varit regelförändringar, som kanske snedvrider, men i övrigt?
https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-type ... n-q2-2021/Brussels, 23 July 2021 – In the second quarter of 2021, registrations of electrically-chargeable cars continued to expand in the European Union. The market share of battery electric vehicles more than doubled – from 3.5% in the second quarter of 2020 to 7.5% this year – while plug-in hybrids made up 8.4% of all new cars sold. Demand for hybrid cars also strongly increased during this three-month period, accounting for 19.3% of EU car registrations. At the same time, the market share of traditional fuel types (petrol and diesel) contracted, together making up 62.2% of new cars sold.
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Lite som Volvo, händer inte mycket där dom närmaste åren egentligenTeslaspolen skrev:Drar alltid öronenåt mig när de skriver "elektrifiera". Dom menar att hälften av sina bilar är "rena" (nja..) sotlok år 2030, och resterande ska vara en blandning av hybrid och helelektriskt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Tar hellre och betalar för skola/förskola själv med 8% skattetryck, än att betala 80% skattetryck, och ändå få en dålig förskola, skola, vård och icke fungerande polis.dd88 skrev:Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.
Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.
De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Jerker skrev:Ja, Malmö är jag också en hel del i. Det är hur enkelt som helst att navigera där. Men man märker också att den staden är ganska mycket mindre.martinot skrev:Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.
Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.
Men Göteborg har jobbat hårt under många decennier på att bygga in sig i skitdåliga trafiklösningar. Det är nästan så att den där sketchen handlar om Göteborg, inte om Stockholm.
Japp, Stockholm är inte perfekt, men ändå helt OK att köra i tycker jag. Otroligt mycket bättre och vettigare trafiklösningar än i Göteborg.
Vi får dubba om denna!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Vi har fantastiskt bra förskola och skola över lag. Även om det urholkats lite av lite för slapphänt privatisering. Att vi har skattefinansierad barnomsorg motverkar klyftor och ojämlikhet väldigt effektivt.martinot skrev:Tar hellre och betalar för skola/förskola själv med 8% skattetryck, än att betala 80% skattetryck, och ändå få en dålig förskola, skola, vård och icke fungerande polis.dd88 skrev:Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.
Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.
De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Skattetrycket i Sverige ligger dessutom på ca hälften av vad du fått för dig, 42,6% år 2020.
(Bl.a Frankrike, Danmark och Belgien hsr högre)
Förlorare på lågt skattetryck är över lag de som har det sämre ställt från början, de som är eller blir sjuka samt barn med föräldrar som inte har det bra ställt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
En gammal kollega till mig bodde 13 år i Schweiz och är gift med en schweiziska. Han hade dubbla lönen i Schweiz. Minst. Jag frågade varför han flyttade hem. Han sa att Schweiz är jättebra så länge man inte har barn. När man får barn måste nästan mamman stanna hemma och så får man klara sig på en lön.
Han sa också att Schweizare är hysteriskt konservativa och väldigt egenkära.
Han sa också att Schweizare är hysteriskt konservativa och väldigt egenkära.
Re: Artikel i media
Detta är ett större problem för mig. Är en orsak till att jag aldrig skulle trivas i kulturen där eller flytta dit.MWall skrev:Han sa också att Schweizare är hysteriskt konservativa och väldigt egenkära.
Men jag gillar ändå deras ekonomiska system och väldigt sympatiska form av direktdemokrati och medborgarinflytande (även om jag inte vill flytta dit). Tycker vi kan ändå lära oss en hel del av det, utan att vi alla skall behöva flytta dit.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Strukturella batterier
Nu görs det rejäla framsteg för strukturella batterier! I Sverige! Man blir stolt! Kan man inte ösa pengar över sånt här ist för ny snabbtågsjärnväg!? Jag tror på ny teknik! Om människan är motiverad och tilldelar resurser så kan vi åstadkomma underverk på kort tid! En tråkig jämförelse: men jämför tekniken före andra världskriget och efter - en tidsskillnad på 6 år men gav oss atomkraft, helikopter, jetdrift, raketer, nya konstgjorda bränslen, plast, förbättrade motorer mm.
https://svt.se/nyheter/inrikes/ett-steg ... -batteriet
https://svt.se/nyheter/inrikes/ett-steg ... -batteriet
Re: Artikel i media
Det måste byggas fler laddare och Plug and Charge måste införas.
https://feber.se/bil/tredjepartsladdarmisaren/427332/Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Så struligt som det beskrivs i den texten har det aldrig varit för mig i Sverige, men det har definitivt strulat en del för mig i Sverige med icke-Tesla laddare. Kontrasten är stor mot Tyskland, där jag med två appar (Maingau och EnBW) fick tillgång till massvis med laddare över hela landet och det fungerade klanderfritt, undantaget en stolpe som var ICE:ad.Zalman3 skrev:Det måste byggas fler laddare och Plug and Charge måste införas.
https://feber.se/bil/tredjepartsladdarmisaren/427332/Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Skall man enbart ha bilen till att pendla mellan hem och jobb, och köra vardagliga kortare resor, så fungerar nästan vilken elbil som helst helt perfekt och grymt smidigt. Då märker man, eller bryr sig självklart inte om snabbladdare. Man laddar 100% hemma i sitt eget Typ2-uttag och allt fungerar perfekt.Zalman3 skrev:Det måste byggas fler laddare och Plug and Charge måste införas.
https://feber.se/bil/tredjepartsladdarmisaren/427332/Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig
Det är först om man vill kunna ut och resa med elbilen som man märker en avgörande skillnad mellan hur väl utbyggt, och hur bra/dåligt de olika snabbladdarna sköts. Det varierar extremt mycket mellan olika bolag hur bra geografisk spridning de har, hur enkelt eller krångligt det är att ladda, och hur väl de sköts och underhålls (procent nertid av laddare varierar stort mellan olika bolag).
Har bara rest med elbil inom Sverige (brukar föredra tåg eller flyg på resor utomlands, och så har vi ju detta med Cv19), och iaf. här i Sverige så måste jag ju säga att Teslas SuC har varit helt fantastiskt bra jämfört med alla andra bolags laddnät som jag testat.
Då menar jag inte att SuC är typ 4% bättre, men snarare 400% bättre än alla andra (kanske haft otur med de andra, men det är min högst verkliga egna upplevelse).
Kan säkert vara fantastiskt fina laddnät på andra håll i världen, som tex. i Frankrike, Tyskland och Norge, men det hjälper inte mig som främst/endast kör bil i Sverige.
Som diskuterats i en annan tråd, så hoppas jag att andra nät kraftigt blir seriösare i sina investeringar (behöver nog backning från de stora biltillverkarna för att få ekonomi i det hela), eller att SuC kan öppnas upp för fler bilmärken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.
Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.
Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.
Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.
Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
https://www.allehanda.se/artikel/motorm ... nomi-i-det
Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars:
"Lackförsegling däremot tillåter inte Volvo Cars på Volvobilar, en sådan behandling kan snarare tvärtom göra att lacken blir sämre på lång sikt. "
Vad är problemet med lackförsegling?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Gillar kombinationen eltåg+elbil. Borde komma fler sådana alternativ.Zalman3 skrev:Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.
Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.
Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Hade ju då varit möjligt att lasta på elbilen på tåg i södra Sverige, åka bekvämt i fin egen tågkupé och äta i restaurangvagnen. Så kommer man fram helt avslappnad och utvilad i Paris, Nice eller Milano.
Hade ju varit ett fint alternativ till att som idag flyga eller åka tåg (utan bil), och hyra (fossil)bil framme på plats.
Kan man dessutom ordna ladduttag (Schuko hade ju räckt för så lång resa) för elbilarna på tåget så hade man ju kunnat komma fram med 90-100% i batteripacket och direkt fortsätta sin resa till önskad destination.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik