När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Vilken av vikterna startade bilen?wheels skrev:När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Re: Artikel i media
För att starta bilen ska du hålla nere bromspedalen och ha en vikt i sätet. För att hålla igång AP så ska du ha vikt i sätet, inte öppna dörren inte ta loss säkerhetsbältet och lägga en rörlig vikt på ratten.nek0 skrev:Vilken av vikterna startade bilen?wheels skrev:När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Re: Artikel i media
Vilken av vikterna startade bilen?[/quote]LarsL skrev:När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
För att starta bilen ska du hålla nere bromspedalen och ha en vikt i sätet. För att hålla igång AP så ska du ha vikt i sätet, inte öppna dörren inte ta loss säkerhetsbältet och lägga en rörlig vikt på ratten.[/quote]
Och allt detta gör man utan att man är någon gång bakom ratten?
Re: Artikel i media
Vem luras?dd88 skrev:Nu är det Elon som tog upp det när nyheten om olyckan kom upp, poängen är att man fortfarande inte ska lura folk, och inte som i detta fallet jämföra äpplen med päron.martinot skrev:Elon talar om säkerhetssystem här, ADAS, som till skillnad från AD är ett hjälpmedel till föraren att förbättra säkerheten. Inte att (som AD) ersätta föraren.dd88 skrev:Samtidigt twittrar Elon att Teslor med autopilot aktiverat är tio gånger säkrare än den genomsnittliga bilen på vägarna. Antar att han fortfarande inte vet att det är en skev jämförelse, för luras medveten skulle han väl aldrig göra?
Så felet i olyckan innan som du alluderar till här, är ju inte tekniken, utan fortfarande människan som hittar på dumheter.
Den här typen av problem kommer vi inte runt förens vi helt eliminerar människan i bilden från körningen.
Vad luras det om?
(Ursäkta om jag inte hänger med helt i dina kommentarer.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Ganska enkelt, ja. Särskilt om du kan tänka dig att sitta i passagerare sätet. Skulle jag tvingas vara utanför bilen så hade jag behövt använda ett kvastskaft för att trycka ner bromspedalen.nek0 skrev:
Och allt detta gör man utan att man är någon gång bakom ratten?
Re: Artikel i media
För att starta bilen ska du hålla nere bromspedalen och ha en vikt i sätet. För att hålla igång AP så ska du ha vikt i sätet, inte öppna dörren inte ta loss säkerhetsbältet och lägga en rörlig vikt på ratten.[/quote]nek0 skrev:Vilken av vikterna startade bilen?LarsL skrev:När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Och allt detta gör man utan att man är någon gång bakom ratten?[/quote]
Ser ut som lite fusk med igentejpade glipor också
Re: Artikel i media
https://www.afr.com/world/asia/watch-an ... 420-p57kmuWatch an angry Tesla owner jump atop a Model 3 at Shanghai car show.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Stora Enso lägger ner Kvarnsvedens pappersbruk.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... t-borlange
Vad har det med elbilar att göra? Jo, de köper in 1,6 TWh el årligen. Med 2kWh/mil på en elbil räcker det till 800 miljoner mil. Eller ca 400 tusen bilar som kör 2000 mil om året. Det är ändå en del. Ca 10% av det som behövs för en totalt eldriven fordonsflotta.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... t-borlange
Vad har det med elbilar att göra? Jo, de köper in 1,6 TWh el årligen. Med 2kWh/mil på en elbil räcker det till 800 miljoner mil. Eller ca 400 tusen bilar som kör 2000 mil om året. Det är ändå en del. Ca 10% av det som behövs för en totalt eldriven fordonsflotta.
Re: Artikel i media
Blir detta ytterligare en käpp i hjulet för FSD?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Artikel i media
AI i en bil är inte farlig, den är ju isolerad till bilen. Tror det är någon som försöker vifta bort det riktiga problemet med AI, troligen de som försöker utveckla AI som ska styra länder.
Re: Artikel i media
En bil är mycket farlig. Ett potentiellt mordvapen.LarsL skrev:AI i en bil är inte farlig, den är ju isolerad till bilen. Tror det är någon som försöker vifta bort det riktiga problemet med AI, troligen de som försöker utveckla AI som ska styra länder.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Re: Artikel i media
Detta är det jag är mest rädd för.TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Klart farligare än smarta vapen och självkörande bilar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Artikel i media
Ja, det är ju inte i närheten. Men bilar är en bra avledningsmanöver.frippan skrev:Detta är det jag är mest rädd för.TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Klart farligare än smarta vapen och självkörande bilar.
Re: Artikel i media
TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Ja, exakt. Internet och sociala medier är det som kommer få vår civilisation att brytas sönder. Det är bara en tidsfråga som jag ser det. Är bara att kolla på vårt lilla mikrokosmos här. Det bottenlösa föraktet mot BU2.0 osv. Finns oftast noll förståelse för de som "har fel".
Re: Artikel i media
Vad är BU2.0MWall skrev:TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Ja, exakt. Internet och sociala medier är det som kommer få vår civilisation att brytas sönder. Det är bara en tidsfråga som jag ser det. Är bara att kolla på vårt lilla mikrokosmos här. Det bottenlösa föraktet mot BU2.0 osv. Finns oftast noll förståelse för de som "har fel".
Re: Artikel i media
wheels skrev:Vad är BU2.0MWall skrev:TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Ja, exakt. Internet och sociala medier är det som kommer få vår civilisation att brytas sönder. Det är bara en tidsfråga som jag ser det. Är bara att kolla på vårt lilla mikrokosmos här. Det bottenlösa föraktet mot BU2.0 osv. Finns oftast noll förståelse för de som "har fel".
Bensinupproret 2.0.
Re: Artikel i media
Finns en orsak till att smarta diktaturer som Kina satsar enormt på AI, inte bara militärt eller för att förfölja/övervaka befolkningen, men även för att filtrera nyheter, (a)sociala media och påverka attityder hos medborgarna (som gynnar regimen).TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Extremt kraftfullt och potentiellt mycket användbart i rätt händer (eller kanske snarare fel händer, för oss som värderar åsiktsfrihet)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Fått info om olyckan och de inblandade:fth skrev:Och avvek från olyckan, sannolikt för att nyktra till, killen bör ju få fängelse något år kan man hoppas.joel80 skrev:Fy faan.. lånat pappas snabba bil, kört rattfull, skadat andra, pajat en båt och två bilar. Hoppas killen aldrig någonsin får sätta sig bakom ratten.MWall skrev:
/fth
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2 ... lands-lan/
Bilen som orsakade olyckan var en M3P (T https://biluppgifter.se/fordon/MBZ62Y) och det skall ha varit sonen som framfört bilen. Det är också sonen som polisen misstänker för onykterhet (grovt rattfylleri) samt smitning från olycka.23:51 Göteborg, grov vårdslöshet i trafik samt smitning från trafikolycka.
Två personbilar har krockat på Hinsholmens Bryggväg och i samband med detta har en båt som stod uppställd på området vält över bilarna. En av förarna har sprungit från platsen av okänd anledning. Visar sig att en bil har krockat med en parkerad bil och i samband med detta har en båt vält och dess roder har krossat framrutan på en av bilarna. Passageraren i bilen körs med ambulans till sjukhus för kontroll då han fått glassplitter i ögonen. Polisen skriver en anmälan om misstanke om grovt rattfylleri samt smitning från trafikolycka. Man uppskattar båtens storlek vara ca 10 ton samt värden för mellan 2 – 3 miljoner har förstörts.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Man kan även tänka sig AI som för diskussioner i diverse forum. Driver debatt och sprider åsikter.martinot skrev:Finns en orsak till att smarta diktaturer som Kina satsar enormt på AI, inte bara militärt eller för att förfölja/övervaka befolkningen, men även för att filtrera nyheter, (a)sociala media och påverka attityder hos medborgarna (som gynnar regimen).TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Extremt kraftfullt och potentiellt mycket användbart i rätt händer (eller kanske snarare fel händer, för oss som värderar åsiktsfrihet)!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Jag har tillgång till OpenAI:s beta (GPT-3), den är redan i nuvarande form både fascinerande och rätt skräckinjagande, se t.ex. den här videon:Fredrik j skrev:Man kan även tänka sig AI som för diskussioner i diverse forum. Driver debatt och sprider åsikter.
Rendreringen och rösten har gjorts i efterhand, "for dramatic effect", men frågor och svar är oredigerade.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Absolut. De har ju deras känds 50 cent army. https://en.wikipedia.org/wiki/50_Cent_PartyFredrik j skrev:Man kan även tänka sig AI som för diskussioner i diverse forum. Driver debatt och sprider åsikter.martinot skrev:Finns en orsak till att smarta diktaturer som Kina satsar enormt på AI, inte bara militärt eller för att förfölja/övervaka befolkningen, men även för att filtrera nyheter, (a)sociala media och påverka attityder hos medborgarna (som gynnar regimen).TiborBlomhall skrev:En bil är ingenting jämfört med hur farliga filterbubblor är:
https://teslaclubsweden.se/ai-varldsherravalde/
Extremt kraftfullt och potentiellt mycket användbart i rätt händer (eller kanske snarare fel händer, för oss som värderar åsiktsfrihet)!
Den kan ju i framtiden lätt automatiseras och ersättas med AI-bottar som sprider regimens budskap.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Infraljud från vindkraften, tyska myndigheter har mätt och räknat fel
https://www.br.de/nachrichten/amp/wisse ... ssion=true
Beräkningsfel: infraljud från vindkraftverk är svagare än påstått
Den infraljud som ofta citeras av motståndare till vindkraft är förmodligen mycket svagare än vad som tidigare hävdats för vindkraftverk. Den ansvariga tyska federala myndigheten har nu varit tvungen att dra tillbaka en inflytelserik studie som bayerska forskare också har bidragit till.
Federal Institute for Geosciences and Natural Resources (BGR) räknades helt enkelt fel i sin mycket citerade studie "Det ohörliga bullret från vindkraftverk" från 2005. Med mer än en faktor 1000. I en intervju med Bayerischer Rundfunk kallar Erlangen fysikprofessor Martin Hundhausen det obegripligt hur ett sådant stort misstag kan gå obemärkt förbi i mer än ett decennium: ”Jag kan inte förklara det för mig själv. Jag tittade på det och inom två timmar visste jag att det var fel. "
Den federala myndigheten svarar inte på kritik under lång tid
Stefan Holzheu från Center for Ecology and Environmental Research vid University of Bayreuth har påpekat skillnaderna mot BGR sedan förra sommaren. Myndigheten, som är underordnad det federala ekonomiministeriet, ledd av CDU-ministern Peter Altmaier, reagerade defensivt länge istället för att delta i en vetenskaplig diskussion. Rättsliga åtgärder hotades till och med. Holzheu är irriterad över hur många vindkraftsprojekt som har förhindrats genom åren med hänvisning till möjliga hälsoskador från infraljud. Till exempel är det alltid prat om sömnlöshet. Detta kan emellertid bara orsakas av rädsla för infraljud, misstänker Holzheu: "Mänsklig psykologi är extremt komplicerad."
Infraljud är starkare i en bil än på en vindkraftverk
Han hade blivit medveten om inkonsekvenserna i BGR-studien genom en kampanj av vindkraftsmotståndare i Speicherersdorf nära Bayreuth. ”Det här är en helt fånig diskussion. Infraljudnivån i en bil är 1000 gånger högre än i närheten av en vindkraftverk. Människor har inte ens ett organ för att upptäcka det. "
Myndigheten medger misstag
Federal Agency BGR har nu tagit bort den uppenbarligen felaktiga studien från Internet och tillkännagett en revision. Som svar på en BR-begäran medger BGR: s presskontor: ”Det fanns ett fel i programmeringen av algoritmen.” Men eftersom den senare systematiskt överskattade infraljudets bakgrundsbrus, hade varken BGR-experterna eller andra forskare som gjorde Studien .
Det enda syftet med studien var att undvika en möjlig försämring av en BGR-mätpunkt för övervakning av världsomspännande kärnvapenprov med vindkraftverk. "Ett felaktigt införande av denna fråga i andra sammanhang av intressegrupper är att beklaga, men kan inte förhindras av BGR", säger en talesman. Studien handlar i alla fall uttryckligen inte om effekter på den mänskliga organismen.
https://www.br.de/nachrichten/amp/wisse ... ssion=true
ms 76132 "Eleamore"