Jerker skrev:Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.
Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.
Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?
Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.