Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Verdi » 08 jun 2018 12:28

fnystrom skrev:Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20180531/langresa-snabbladdning-ladda-nissan-leaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.



Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6906
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare fth » 08 jun 2018 12:53

Enligt ABRP skulle resan ta 11:30 ToR, non-stop med min X90, jag vet också av erfarenhet att siffran stämmer väldigt bra.

Nu har ju min bil drygt dubbelt så stort batteri, men det måste väl trots det vara ett gigantiskt misslyckande för Nissan att bara nå en snittfart på 50km/h vid långfärd?

Bilen skulle för mig vara helt oanvändbar, det här kan ju som sagt ge elbilsmotståndarna kubikkilometer med vatten på sina kvarnar.

Hur tänkte Nissan egentligen? Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att dom medvetet saboterar sin elbilsdivision för att gynna sina fossiler och hybrider.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1688
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Artikel i media

Inläggav chaffis75 » 08 jun 2018 13:00

Verdi skrev:
fnystrom skrev:Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20180531/langresa-snabbladdning-ladda-nissan-leaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.



Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.


Ja de är stor risk att denna bil svärtar ner alla andra elbilar.
Jag tror också att Nissan drar fel slutsatser... Ja de är säkert så att deras LEAF 24kwh kunder har ett laddmönster där detta inte är ett problem men detta beror ju på att Leaf 24kwh i många fall är en andra bil och då laddar man väldigt sällan på snabbladdare. Nya 40kwh leaf tror jag dock att många köper som första bil och då blir de också fler snabbladdnings sessioner. Att jag ser leaf 40 som en första bil beror ju på att batteriet praktiskt är väldigt mycket större och mer lagom lång mellan pauserna. Säg att på en 24kwh så utnyttjar man runt 14kwh för att ha marginal ner och för att man aldrig laddar fullt vid snabbladdning men på en 40wkh så utnyttjar man säkert runt 30 kwh utan att känna sig nervös, dvs minst dubbel så stort (dvs runt 10kwh marginal oavsett storlek på batteriet).
Denna praktiska ökning av batteri storlek gör ju att man kan ha den som första bil till skillnad från 24kwh leaf som jag aldrig skulle ha som första bil men är perfekt som andra bil (kan även läsas som kan inte göra semester/tjänste -resor med).
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 08 jun 2018 13:13

Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare fth » 08 jun 2018 15:11

Geni87 skrev:Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.

Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1688
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Artikel i media

Inläggav nek0 » 08 jun 2018 15:23

Geni87 skrev:Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.

För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet
nek0
 
Inlägg: 1610
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 08 jun 2018 15:34

nek0 skrev:
Geni87 skrev:Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.

För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet


Allt är relativt. Vilken bil med liknande batteristorlek är billigare menar du?

Sen säger jag inte att det är vettiga besparingar de har gjort, för det är det inte. Men det finns ingen annan förklaring, värmeutveckling är sannolikt inget nytt för ingenjörerna på Nissan.

fth skrev:Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth


Absolut, håller med.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav nek0 » 08 jun 2018 15:41

Geni87 skrev:
nek0 skrev:
Geni87 skrev:Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.

För dig är 350 000 för en Leaf lågt pris? Grattis i så fall.
Nissan kunde sparat pengar på autopiloten och Bosse stereo och installerat ett par dator fläktar vid batteriet


Allt är relativt. Vilken bil med liknande batteristorlek är billigare menar du?

Sen säger jag inte att det är vettiga besparingar de har gjort, för det är det inte. Men det finns ingen annan förklaring, värmeutveckling är sannolikt inget nytt för ingenjörerna på Nissan.

fth skrev:Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth


Absolut, håller med.

Påstår inte att någon annan elbil med liknande batteristorlek är billigare men det finns elbilar som är billigare och kommer längre på en dag än nya Leaf-en.
Att kala den lågprisad bil är väl att ta i.
nek0
 
Inlägg: 1610
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare 12man » 08 jun 2018 15:42

Kanske på Nissan som Tepco cheferna fick nytt jobb
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2368
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Artikel i media

Inläggav nek0 » 08 jun 2018 15:43

Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
nek0
 
Inlägg: 1610
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jenz, JonasH, Muhlegg, olza och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.