Re: Artikel i media
Postat: 08 jun 2018 16:46
Men skåpvarianten har väl kylfläktar, mestmotor får ta sig en ny resa
Jag provade också och fick ett laddstop på 1 minfnystrom skrev:Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)
Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/
Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.
Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."
En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.
Har en sådan på jobbet också. Men jag är ganska säker på att han bara är avundsjuk. Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankadeVerdi skrev:
En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
LarsL skrev:Brukar fråga honom omhan vet vad soppan kostar idag eftersom det var så längesedan jag tankade
Upp till runt 55-60 mil är nya klart bättre/snabbare.. Troligen hinner inte 24kwh-aren ikapp på en laddning till så kanske även vid 70-80 mil är nya snabbare.. Även om andra laddningen blir seg.fth skrev:Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?Geni87 skrev:Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
/fth
Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.LarsL skrev:Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...nek0 skrev:Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.LarsL skrev:Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Geni87 skrev:Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...nek0 skrev:Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.LarsL skrev:Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sättGeni87 skrev:Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...nek0 skrev:Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.LarsL skrev:Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Renault äger 44 % av röstberättigade aktier i Nissan och Nissan äger 15 % av aktierna, dock utan röster, i Renault.Verdi skrev:Ingår Nissan och Renault i samma koncern?
Jag vet inte om ordet koncern är det rätta, men de har en tät allians iaf.Verdi skrev:Geni87 skrev:Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...nek0 skrev:Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.LarsL skrev:Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Ingår Nissan och Renault i samma koncern?
Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar.nek0 skrev:Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sättGeni87 skrev:Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...nek0 skrev:Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.LarsL skrev:Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.
Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.Geni87 skrev:Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar.
Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.
https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Jo visst är det så. Och de behöver även kapital för investeringarna i ny utveckling och produktion, något de får från de befintliga modellprogrammen. Ett alternativ hade ju varit att som Tesla ta in extern finansiering, men det är förenat med större risker och nackdelen att man då delvis förlorar kontrollen över företaget.Jerker skrev:Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.Geni87 skrev:Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar.
Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.
https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.
Tröttsamt eller inte det är ju fakta.Geni87 skrev:Jo visst är det så. Och de behöver även kapital för investeringarna i ny utveckling och produktion, något de får från de befintliga modellprogrammen. Ett alternativ hade ju varit att som Tesla ta in extern finansiering, men det är förenat med större risker och nackdelen att man då delvis förlorar kontrollen över företaget.Jerker skrev:Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.Geni87 skrev:Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar.
Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.
https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.
Dock är det något tröttsamt att första kommentaren från vissa här på forumet alltid är "de vill inte sälja elbilar". Riktigt så enkelt är det ju inte. Resultatet från de som gick "all-in" för ett par år sedan syns ju inte än tyvärr. Men om exempelvis Volvo menar allvar med att de ska sälja 50% BEV:ar 2025 (vilket man får anta då de aldrig hade gjort ett sånt uttalande annars) betyder de att de måste ha gått "all-in" för ett tag sedan, eller iaf fördelat majoriteten av sina utvecklingsresurser när det gäller drivlinor mot eldrivna sådana. Och startat investeringsprogram för att bygga om fabrikerna och annat.
Även Tesla skjuter ju medvetet upp lanseringen av den "billiga" Model 3-varianten för att få ekonomi i tillverkningen.
I Europa får man väl då säga att det är Renault/Nissan som vill sälja elbilar mest, då de har levererat nästan tre gånger så många som nr två på listan (Tesla, tätt åtföljda av BMW och VW) Januari-Mars i år, hyfsat resultat ändå med tanke på att de inte vill.nek0 skrev:Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Ingen biltillverkare har batterier så de räcker och gör alt för att inte sälja för många elbilar. Alla biltillverkare vill dra in så mycket som möjligt pengar från tidigare investeringar. Var det inte Fiats VD som bad folk att inte köpa deras elbil för att man förlorar pengar på den. Var är Bolten . Nu kan ju Chevrolet sälja hur många Bolt som helst i Europa. Var säljer de den?
Jo absolut, det är också en del i det hela. Men det handlar inte bara om att täppa igen truten på tvivlande journalister och internettroll. Han säger ju faktiskt att kritiken är korrekt och rättvis, och visar de vinst kommer de få ännu lättare att hitta finansiering till kommande projekt i framtiden. Fabriker i Asien och Europa kommer inte bli billigt, dessutom ska de färdigställa Semin och bygga upp en produktionsapparat för den. Så mycket mer pengar kommer behövas vilket blir enklare och billigare och skaffa om de visar upp sunda finanser.Jerka skrev:Japp. Jag tror inte egentligen det enbart handlar om press från aktieägarna att börja visa vinst, utan snarare en vilja från Elons sida att visa hela världen att man kan tjäna pengar på elbilar. Han har redan motbevisat folk som säger att bilarna inte kommer gå att sälja, att de kommer bli för dyra, att räckvidden är för kort, att man inte kan snabbladda dem, att batterierna slutar funka osv. Han lanserade nya roadstern för att visa att elbilarna är överlägsna prestandamässigt.
Nu har turen kommit till det ekonomiska. Om han kan få Tesla att gå med vinst över ett helår - vad finns det då kvar för tvivlarna att klanka ner på?
Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.nek0 skrev:Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Precis, och vill de tjäna pengar i framtiden måste de producera elbilar, det har nog de flesta insett. FCA är väl ett praktexempel på en tillverkare som verkar extremt trög, Mazda verkar inte heller vara med på tåget. VW investerar tungt även om det såklart tar ett tag innan man ser resultatet av de investeringarna. Bara Porsche investerar €6 miljarder i elektrifiering, varav €1 miljard är öronmärkt för "elektrifiering av befintliga modeller". Men resterande €5 miljarder går till utveckling av ny elektrifieringsteknik och investeringar i produktion för BEV:ar. Det är ändå "ganska" matiga investeringar sett till Porsches storlek - ingenting man gör för att det bara ska "se bra ut".mati skrev:Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.nek0 skrev:Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
De europeiska tillverkare som verkar satsa mest pengar på elbilar (utan att ha några modeller på marknaden) är nog VW-koncernen. De säger att deras hittills investerade 50 miljarder € för batterier räcker för 10 miljoner elbilar, de håller på och bygger om hela Mosel-fabriken (det är så de kallar sina produktionsanläggningar runt Dresden) för enbart elbilsproduktion. Allt detta kostar skjortan, och har de väl investerat alla dessa pengar så är det ganska uppenbart att de vill sälja bilarna också. Det är ju knappast bara för kulisserna de gör allt detta.
Däremot så finns ju tillverkare som inte investerar nånting i elbilar överhuvudtaget. Och då är det ganska solklart att de inte vill vara med.