Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

MagnusG skrev:
Elbil är inte för alla.

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... anpassade/

Undrar hur det fungerar på Teslas laddstationer. Är de lika dåliga?
Jag tror att vi får vänta på snakechargers eller liknande.

Jag fattar verkligen problematiken, för även med fullt fungerande armar och ben, kan jag tycka att många laddstationer kan upplevas lite konstigt placerade och kablarna är rätt otympiga.

Fast att tanka fossiljuice verkar inte vara helt enkelt för alla heller. Fantastiskt att det funkar ändå.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Håller verkligen med om kritiken mot tillgängligheten på många av snabbladdarna, några är som sagt svåra tom för fullt friska personer.
På frågan om det är bättre med Teslas laddare så kan man iaf konstatera att problemet med betalterminaler inte existerar på Teslas laddare iaf :)
och dom jag besökt har oftast saknat hinder (tex påkörningsskydd) och borde vara lättare att ladda ifrån.
Skulle vara intressant att höra hur tex den där killen som bor lite norrut i landet (Ö-vik?) upplever det, jag tänker på han som är rullstolsbunden (tror
han kan gå kortare sträckor dock) och kör Tesla sedan ganska länge. Han brukar dessutom ha en annan rullstolsbunden kompis med sig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
På frågan om det är bättre med Teslas laddare så kan man iaf konstatera att problemet med betalterminaler inte existerar på Teslas laddare iaf :)
På "vanliga" SuC, dvs dom där man backar in, så är nog problemen ungefär dom samma, allt för smala fickor för att ta sig fram med rullstol.

På dom SuC som är av modellen "kör in" så borde det vara väsentligt bättre eftersom fickorna är bredare. På SuC av typen "2+2" borde det ju fungera bra, där har man ju ingenting på ena sidan bilen, där bör tillgängligheten vara bra.

Det borde ju vara tämligen enkelt för Tesla att se till att åtminstone 1-2 platser på alla SuC har bra tillgänglihet, det är ju egentligen bara att frigöra utrymme runt de yttre platserna. Skulle man implementera prio- och kösystem för SuC i navigatorn som jag och många andra har propagerat för, så skulle det ju dessutom vara en smal sak att reservera dessa platser för rörelsehindrade på väg in till SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?

Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Ytterligare ett problem som biltillverkarna skulle bli av med ifall de gick över till elbilar:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-det-sig/


I flera års tid kände flera av Fords ingenjörer till att dubbelkopplingslådan Powershift var av usel kvalitet. Men trots att de slog larm hände ingenting. Nu tvingas Ford betala för misstaget.

Tiden när automatlådor hörde till lyxutrustning i dyra bilmodeller är för länge sedan förbi. Allt fler bilmärken erbjuder automatlådor även till mindre och billigare modeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?

Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286

Igen? :shock:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Nu alla elbilsfantaster får ni vatten på kvarnen:

Analytiker Mark Lewis på banken BNP dömer ut oljan, snabbt också troligen?

De närmaste fem åren kommer elbilarna slå ut oljedrivna , 2023-2025 kommer en elbil att kosta lika mycket som en oljebil.

Priset skall ner till 10-20 dollar per fat för att vara konkurrenskraftigt mot elbilar. Ligger priset kvar på 60 dollar /fat kommer 40 % av efterfrågan försvinna när alla kör elbil!

https://investors-corner.bnpparibas-am. ... oleum-age/

De introducerar ett nytt begrepp, ”energi at the Wheels” per investerad krona!

Executive summry:

The death toll for petrol. With 36% of demand for crude oil today accounted for by LDVs and other vehicle categories susceptible to electrification, and a further 5% by power generation, the oil industry has never before in its history faced the kind of threat that renewable electricity in tandem with EVs poses to its business model: a competing energy source that (i) has a short-run marginal cost (SRMC) of zero, (ii) is much cleaner environmentally, (iii) is much easier to transport, and (iv) could readily replace up to 40% of global oil demand if it had the necessary scale. We conclude that the economics of oil for gasoline and diesel vehicles versus wind- and solar-powered EVs are now in relentless and irreversible decline, with far-reaching implications for both policymakers and the oil majors.
A warning from the European utility sector. If all of this sounds far-fetched, then the speed with which the competitive landscape of the European utility industry has been reshaped over the last decade by the rollout of wind and solar power – and the billions of euros of fossil-fuel generation assets that this has stranded – should be a flashing red light on the oil industry’s dashboard.

Men allt detta visste ni väl redan?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?

Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286

Igen? :shock:
Ja, det var visst knappt 4 månader sedan sist. Elbilar borde vara lättare att sälja där nu, kanske tillsammans med solceller så man känner sig mer oberoende av samhället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://www.teslarati.com/tesla-rival-v ... interview/

“Diesel has always been very economical and now it is absolutely clean."

Säger alltså VW, 2019... dags för en ny vända reklam för "Clean Diesel" like it's 2014? BildBildBild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!
Var det någon som trodde det? Var det någon som trodde att oljeindustrin skulle ge upp sin årliga vinster på Biljonbelopp? Nej, naturligtvis kommer de fortsätta att streta emot med näbbar och klor. Vi kommer den närmaste tiden få se en skitstorm som vi inte ens trodde var möjlig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Elon citat:
The CEO went on further to say that come the year 2022, owning a gas-powered vehicle would be similar to “owning a horse.”

 In a tweet over the weekend, Musk slammed gasoline-run vehicles and called them a “passing fad.” He went on to say that “gas cars are so last-century!” and added that “they look cool in a museum.” Musk has always been very vocal about his hate for anything that runs on internal combustion engines. 
http://www.ibtimes.com
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.
Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.
Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Gissar på att Volvo har varit emot skattehöjningarna rent allmänt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.
Kanske det, men det var ju just att hybriderna inte blev lika förmånliga som det klagades på från Volvos håll, iaf enligt citatet från artikeln. :) Det ena behöver väl inte utesluta det andra dock.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.
Kanske det, men det var ju just att hybriderna inte blev lite förmånliga som det klagades på från Volvos håll, iaf enligt citatet från artikeln. :) Det ena behöver väl inte utesluta det andra dock.
Klart att Volvo offentligt vill försvara sina hybrider men mot regeringen har det sannolikt inte varit så mycket prat om de där 5% utan om samtliga bilar och vad det skulle kunna innebära i jobb för Sverige om Regeringen inte ändrar sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.

Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”

“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.

De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.

Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.
Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.

Det gläder mig. :) Trodde du var inne på "staten skyddar Volvo för mycket"-spåret.

Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs. Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Skriv svar