Sida 253 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2019 20:34
av Wilson
MagnusG skrev:
Elbil är inte för alla.

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... anpassade/

Undrar hur det fungerar på Teslas laddstationer. Är de lika dåliga?
Jag tror att vi får vänta på snakechargers eller liknande.

Jag fattar verkligen problematiken, för även med fullt fungerande armar och ben, kan jag tycka att många laddstationer kan upplevas lite konstigt placerade och kablarna är rätt otympiga.

Fast att tanka fossiljuice verkar inte vara helt enkelt för alla heller. Fantastiskt att det funkar ändå.


Re: Artikel i media

Postat: 09 aug 2019 06:19
av Bjelke
Håller verkligen med om kritiken mot tillgängligheten på många av snabbladdarna, några är som sagt svåra tom för fullt friska personer.
På frågan om det är bättre med Teslas laddare så kan man iaf konstatera att problemet med betalterminaler inte existerar på Teslas laddare iaf :)
och dom jag besökt har oftast saknat hinder (tex påkörningsskydd) och borde vara lättare att ladda ifrån.
Skulle vara intressant att höra hur tex den där killen som bor lite norrut i landet (Ö-vik?) upplever det, jag tänker på han som är rullstolsbunden (tror
han kan gå kortare sträckor dock) och kör Tesla sedan ganska länge. Han brukar dessutom ha en annan rullstolsbunden kompis med sig...

Re: Artikel i media

Postat: 09 aug 2019 08:10
av fth
Bjelke skrev:
På frågan om det är bättre med Teslas laddare så kan man iaf konstatera att problemet med betalterminaler inte existerar på Teslas laddare iaf :)
På "vanliga" SuC, dvs dom där man backar in, så är nog problemen ungefär dom samma, allt för smala fickor för att ta sig fram med rullstol.

På dom SuC som är av modellen "kör in" så borde det vara väsentligt bättre eftersom fickorna är bredare. På SuC av typen "2+2" borde det ju fungera bra, där har man ju ingenting på ena sidan bilen, där bör tillgängligheten vara bra.

Det borde ju vara tämligen enkelt för Tesla att se till att åtminstone 1-2 platser på alla SuC har bra tillgänglihet, det är ju egentligen bara att frigöra utrymme runt de yttre platserna. Skulle man implementera prio- och kösystem för SuC i navigatorn som jag och många andra har propagerat för, så skulle det ju dessutom vara en smal sak att reservera dessa platser för rörelsehindrade på väg in till SuC.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 11 aug 2019 16:18
av Svenssons
Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?

Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286

Re: Artikel i media

Postat: 13 aug 2019 13:53
av Svenssons
Ytterligare ett problem som biltillverkarna skulle bli av med ifall de gick över till elbilar:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-det-sig/


I flera års tid kände flera av Fords ingenjörer till att dubbelkopplingslådan Powershift var av usel kvalitet. Men trots att de slog larm hände ingenting. Nu tvingas Ford betala för misstaget.

Tiden när automatlådor hörde till lyxutrustning i dyra bilmodeller är för länge sedan förbi. Allt fler bilmärken erbjuder automatlådor även till mindre och billigare modeller.

Re: Artikel i media

Postat: 13 aug 2019 14:19
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?

Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286

Igen? :shock:

Re: Artikel i media

Postat: 14 aug 2019 02:46
av Swede1
Nu alla elbilsfantaster får ni vatten på kvarnen:

Analytiker Mark Lewis på banken BNP dömer ut oljan, snabbt också troligen?

De närmaste fem åren kommer elbilarna slå ut oljedrivna , 2023-2025 kommer en elbil att kosta lika mycket som en oljebil.

Priset skall ner till 10-20 dollar per fat för att vara konkurrenskraftigt mot elbilar. Ligger priset kvar på 60 dollar /fat kommer 40 % av efterfrågan försvinna när alla kör elbil!

https://investors-corner.bnpparibas-am. ... oleum-age/

De introducerar ett nytt begrepp, ”energi at the Wheels” per investerad krona!

Executive summry:

The death toll for petrol. With 36% of demand for crude oil today accounted for by LDVs and other vehicle categories susceptible to electrification, and a further 5% by power generation, the oil industry has never before in its history faced the kind of threat that renewable electricity in tandem with EVs poses to its business model: a competing energy source that (i) has a short-run marginal cost (SRMC) of zero, (ii) is much cleaner environmentally, (iii) is much easier to transport, and (iv) could readily replace up to 40% of global oil demand if it had the necessary scale. We conclude that the economics of oil for gasoline and diesel vehicles versus wind- and solar-powered EVs are now in relentless and irreversible decline, with far-reaching implications for both policymakers and the oil majors.
A warning from the European utility sector. If all of this sounds far-fetched, then the speed with which the competitive landscape of the European utility industry has been reshaped over the last decade by the rollout of wind and solar power – and the billions of euros of fossil-fuel generation assets that this has stranded – should be a flashing red light on the oil industry’s dashboard.

Men allt detta visste ni väl redan?

Re: Artikel i media

Postat: 14 aug 2019 09:32
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är vilket som kommer att bli vanligare i Europa, brown outs I elnätet på grund av effektbrist eller avbrott eller brist på bränsle pga strejk eller annan kris i transport eller produktion av bensin/diesel?

Bensinransonering i 10 dagar i Portugal:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7278286

Igen? :shock:
Ja, det var visst knappt 4 månader sedan sist. Elbilar borde vara lättare att sälja där nu, kanske tillsammans med solceller så man känner sig mer oberoende av samhället.

Re: Artikel i media

Postat: 14 aug 2019 22:33
av taliz
https://www.teslarati.com/tesla-rival-v ... interview/

“Diesel has always been very economical and now it is absolutely clean."

Säger alltså VW, 2019... dags för en ny vända reklam för "Clean Diesel" like it's 2014? BildBildBild

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 06:25
av Bjelke
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 07:00
av Zalman3
Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 07:10
av LarsL
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!
Var det någon som trodde det? Var det någon som trodde att oljeindustrin skulle ge upp sin årliga vinster på Biljonbelopp? Nej, naturligtvis kommer de fortsätta att streta emot med näbbar och klor. Vi kommer den närmaste tiden få se en skitstorm som vi inte ens trodde var möjlig.

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 07:23
av Zalman3
Elon citat:
The CEO went on further to say that come the year 2022, owning a gas-powered vehicle would be similar to “owning a horse.”

 In a tweet over the weekend, Musk slammed gasoline-run vehicles and called them a “passing fad.” He went on to say that “gas cars are so last-century!” and added that “they look cool in a museum.” Musk has always been very vocal about his hate for anything that runs on internal combustion engines. 
http://www.ibtimes.com

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 09:01
av Laban
Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.
Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 11:59
av Geni87
Laban skrev:
Bjelke skrev:
Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare :(
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.
Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 12:25
av Laban
Geni87 skrev:
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Gissar på att Volvo har varit emot skattehöjningarna rent allmänt.

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 13:10
av Svenssons
Geni87 skrev:

Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.

Re: Artikel i media

Postat: 15 aug 2019 22:59
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.
Kanske det, men det var ju just att hybriderna inte blev lika förmånliga som det klagades på från Volvos håll, iaf enligt citatet från artikeln. :) Det ena behöver väl inte utesluta det andra dock.

Re: Artikel i media

Postat: 16 aug 2019 07:50
av Svenssons
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp. :)
Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.
Kanske det, men det var ju just att hybriderna inte blev lite förmånliga som det klagades på från Volvos håll, iaf enligt citatet från artikeln. :) Det ena behöver väl inte utesluta det andra dock.
Klart att Volvo offentligt vill försvara sina hybrider men mot regeringen har det sannolikt inte varit så mycket prat om de där 5% utan om samtliga bilar och vad det skulle kunna innebära i jobb för Sverige om Regeringen inte ändrar sig.

Re: Artikel i media

Postat: 16 aug 2019 08:41
av dd88
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.

Re: Artikel i media

Postat: 16 aug 2019 09:07
av Geni87
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.

Re: Artikel i media

Postat: 16 aug 2019 09:56
av Verdi
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.

Re: Artikel i media

Postat: 16 aug 2019 10:12
av Verdi
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.

Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”

“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.

De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.

Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.
Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.

Re: Artikel i media

Postat: 16 aug 2019 10:21
av Geni87
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.

Re: Artikel i media

Postat: 16 aug 2019 10:28
av Verdi
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.

Det gläder mig. :) Trodde du var inne på "staten skyddar Volvo för mycket"-spåret.

Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs. Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.