Sida 272 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 11:58
av Verdi
Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot

Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.

Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.

Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!

Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?

Att ladda på jobbet tror jag inte blir så vanligt att det märks. Det är nog ganska ovanligt. En del laddar på motorvärmarstolpar men det har börjat förbjudas av fastighetsägarna.

Ingen har väl förnekat att vi börjar närma oss gränsen i vissa områden? Det är väl tvärtom vida känt? Men än är vi inte där. Då hade vi ju sett stora återkommande strömavbrott. Vilket vi inte har. Att bygga ut elnätet är väl inte omöjligt. Fattar inte varför de inte gör det. Är det för att staten sålde ut de till privata aktörer?

Vad är det som dykt upp? Batterier? Att staden Uppsala närmar sig sin effektbegränsning beror på stark befolkningstillväxt under många år. Har ökat över 20% på 20 år. Ca 40 tusen nya invånare, de flesta i tätorten. Det är som ett helt Kalmar, Falun eller Kristianstad. Klart det behövs mer effekt då.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 12:19
av Stevvee
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot

Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.

Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.

Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!

Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?

Att ladda på jobbet tror jag inte blir så vanligt att det märks. Det är nog ganska ovanligt. En del laddar på motorvärmarstolpar men det har börjat förbjudas av fastighetsägarna.

Ingen har väl förnekat att vi börjar närma oss gränsen i vissa områden? Det är väl tvärtom vida känt? Men än är vi inte där. Då hade vi ju sett stora återkommande strömavbrott. Vilket vi inte har. Att bygga ut elnätet är väl inte omöjligt. Fattar inte varför de inte gör det. Är det för att staten sålde ut de till privata aktörer?

Vad är det som dykt upp? Batterier? Att staden Uppsala närmar sig sin effektbegränsning beror på stark befolkningstillväxt under många år. Har ökat över 20% på 20 år. Ca 40 tusen nya invånare, de flesta i tätorten. Det är som ett helt Kalmar, Falun eller Kristianstad. Klart det behövs mer effekt då.
Container lösningen

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 14:30
av bylund
Det är väl för att det börjar bli ekonomiskt realistiskt med batterilösningar som de börjar dyka upp.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 17:08
av Teslaspolen
Är man först så är man.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart

Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 17:56
av taliz
Teslaspolen skrev:
Är man först så är man.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart

Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!
Åkte över i höstas en dag när solen sken, vinden var helt stilla och sjön blank. Riktigt trevligt att stå där uppe framme å slippa höra nått brummande, bara glida fram.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 18:37
av hooked
2020-01-16
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.

https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 19:06
av Walker
hooked skrev:
2020-01-16
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.

https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html
Någon frivillig som vill hålla deras öl??

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 19:20
av TiborBlomhall
VW VD Herbert Diess verkar ha förstått situationens allvar iaf. Den insikten verkar inte många andra bilföretag ha nått fram till än.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 19:37
av Nicke Nyfiken
TiborBlomhall skrev:
VW VD Herbert Diess verkar ha förstått situationens allvar iaf. Den insikten verkar inte många andra bilföretag ha nått fram till än.
Det sägs råda närmast panik på de övre våningarna på Volvo i Göteborg, men utåt sett håller man masken och försöker istället påskina att man är långt fram i utvecklingen av BEV. Tror det är likadant på många av de gamla biltillverkarna men ingen talar om det.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 20:21
av LarsL
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 20:38
av taliz
Bild

Re: Artikel i media

Postat: 16 jan 2020 21:58
av Swede1
LarsL skrev:
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Volvo verkar mer ödmjuka nu angående elbilar, men trögt går det, en el xc40 börjar levereras i slutet på året. För tre år sen blev försäljaren arg när man bara var intresserad av elbilar och förklarade hur överlägsen prestanda och komfort det var.

Stryrelsen "såg inte detta komma", samtidigt lobbade de och snackade skit om Tesla och elbilar. Jag hoppas på kreativ förstörelse i bilbranschen (och även i politiken som du förstår).

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 00:40
av taliz
En som kört knappt 20k mil med sin Model 3


Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 07:41
av Cay
LarsL skrev:
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.

Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 07:46
av Stevvee
Cay skrev:
LarsL skrev:
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.

Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 07:48
av Jerker
Cay skrev:
LarsL skrev:
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.

Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
Då blir det ju mer begripligt att en sån som Samuelsson gör sådana uttalanden om elbilar som han tidigare gjort; han har helt enkelt inte haft en aning om vad han har pratat om. Skrämmande att en så viktig person på Volvo verkligen haft huvudet så långt nere i sanden så länge.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 07:50
av fth
Stevvee skrev:
Cay skrev:
LarsL skrev:
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.

Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”
Nog pratas det om detta utanför TCS, min erfarenhet är att exakt alla har en åsikt, ofta negativ, om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet.

Att Volvos VD missat detta känns helt oförklarligt, han om någon ska väl ha järnkoll på alla ”bubblor” av betydelse för sin bransch.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 07:55
av Stevvee
fth skrev:
Stevvee skrev:
Cay skrev:
LarsL skrev:
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Svaret finns i dagens DI Weekend-bilaga, där de intervjuar Volvo cars teknikansvariga. Helfestliga (men skrämmande) citat, ex vis att Volvo först i februari 2017 tog fram en elektrifieringsstrategi... och att VD Håkan Samuelsson nyligen för första gången kört Polestar 2, och att han var lyrisk: ”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slippa bromsa.”.

Jag blev helt paff när jag läste detta: En svensk storföretags-VD som precis testat på det som ett innovativt branschutmanande företag (Tesla) har tillverkat sedan 2012 och som ”alla” pratat om i flera år - det testar han (och ”ser oförskämt glad ut” som DI s reporter beskriver det) först i januari 2020... Han borde få sparken!
”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”
Nog pratas det om detta utanför TCS, min erfarenhet är att exakt alla har en åsikt, ofta negativ, om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet.

Att Volvos VD missat detta känns helt oförklarligt, han om någon ska väl ha järnkoll på alla ”bubblor” av betydelse för sin bransch.

/fth
Fast att folk uttrycker sin avundsjuka/agg mot elbilar är inte samma sak som att alla pratar om det kan jag tycka.


Kan tycka att det inte ligger på VD att behöva hålla koll på branschen utan det människor under honom/henne som skall ge input och sedan trycka på vikten i det. Han fattar däremot beslutet ihop med ledningen.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 08:24
av Walker
”Kan tycka att det inte ligger på VD att behöva hålla koll på branschen utan det människor under honom/henne som skall ge input och sedan trycka på vikten i det. Han fattar däremot beslutet ihop med ledningen”
Uschäkta....? :roll: Hur tänker du nu?
Ska man inte som ledare för ett företag ha koll på branschen man jobbar med?
Känns tryggt med en person som är med och fattar beslut som hen inte har en susning om... NOT.
I min värld bör VD’n stå på tå och vara intresserad av vart vindarna blåser. (Såvida hen inte har en skaplig fallskärm)

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 08:54
av fth
Walker skrev:
”Kan tycka att det inte ligger på VD att behöva hålla koll på branschen utan det människor under honom/henne som skall ge input och sedan trycka på vikten i det. Han fattar däremot beslutet ihop med ledningen”
Uschäkta....? :roll: Hur tänker du nu?
Ska man inte som ledare för ett företag ha koll på branschen man jobbar med?
Känns tryggt med en person som är med och fattar beslut som hen inte har en susning om... NOT.
I min värld bör VD’n stå på tå och vara intresserad av vart vindarna blåser. (Såvida hen inte har en skaplig fallskärm)
I det fall VD:n missar omvälvande trender med avgörande betydelse för bolaget så är det dessutom styrelsens ansvar att beordra hen att ta tag i detta eller bli avskedad.

Här verkar alltså både VD och styrelse ha sovit på sina poster, iaf av vad man kan läsa ut av artikeln.
Vad jag kan förstå av artikeln så har alltså VD aldrig kört en elbil innan han nu i dagarna till slut (motvilligt?) satte sig i företaget egna Polestar 2. :roll:

Det är ungefär som att Facits, Kodaks, och Nokias VD:ar i slutskedet av respektive företag historia fortfarande inte testat en miniräknare, digitalkamera, eller IPhone, etc.

För mig är detta fullständigt obegripligt, om detta skulle stämma så vore det för mig självklart att ledning och styrelse i sin helhet skulle bytas ut vid nästa stämma.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 09:01
av Nicke Nyfiken
Stevvee skrev:

”Alla” var det ja. Du får fortfarande titta längre än detta forum. Titta andel på marknad så förstår man ännu mer.
Är väll därför Polestar skapades ”se över detta och berätta sen vad ni kommit fram till”
Du verkar ha levt i samma isolerade bubbla som Volvos VD om du missat uppmärksamheten kring Tesla under så många år.

Jag hade hör väldigt mycket diskussioner och starka åsikter kring Tesla långt innan jag hittade detta forum. För dig är det betydelselöst men för Håkan Samuelsson är det oförlåtligt. Är man inte mer intresserad av den bransch man verkar inom så har man inte på en sådan post att göra.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 09:14
av fth
Nicke Nyfiken skrev:
Är man inte mer intresserad av den bransch man verkar inom så har man inte på en sådan post att göra.
What he said.

Stämmer detta så är det ju skämskudde av stora mått som krävs, pinsamt var ordet, sa Bull.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 09:46
av FredrikR
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.

Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.

Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 09:49
av Credde
Jag håller helt med. Volvo verkar att ha sovit i timmen. I nuläget ser det IMO ut som om, det enbart är VAG som har sett viktigheten med att få in elbilar i sitt modellutbud (sen kan var och en tycka vad man vill om ID3, E-Tron, e-Up, e-Golf etc.) och de har ju också erkänt, att Tesla som en seriös konkurrent.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jan 2020 10:04
av Stevvee
FredrikR skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.

Efter en artikel i UTN "Lokala aktörer sätter press på regeringen" och den här på SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... pa-uppsala
Mailade jag ett långt och informativt mail, med många källor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Där beskrev jag många fördelar med batterier. Tex. att de snabbt skulle kunna komma på plats istället för att vänta på en utbyggd överföringskapacitet. Och genom en sådan investering skulle man kunna fortsätta med den planerade utbyggnaden och inte riskera kapacitetsbrist.

Fick inget svar, vilket i sig är märkligt, då man ju brukar och ska få det från de folkvalda, men nu två månader senare kommer det här! Roligt, fanns kanske redan med som något allternativ, men vem vet, kanske min information kunde påverka kommunens inställning!
VDn största uppgift är ju att se till så styrelse och aktieägare är nöjda. Någon annan borde tala om för styrelse och VDn hur framtiden ser ut och presentera. Elbilar är fortfarande en liten pyttedel idag och har varit ännu mindre.
Sen kan man tycka det är beklagligt att han personligen inte har intresse för att prova tidigare.