Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Niklas Z » 17 mar 2020 11:45

FlyingBlue skrev:
Det intressanta skulle möjligen varit att jämföra med hur många som skulle ha dött av viruset om man inte hade vidtagit åtgärderna, och det kommer vi inte att få veta.
Personligen tycker jag inte om hypotetiska resonemang av den karaktären, då de bottnar i att man egentligen inte förstått varför drastiska åtgärder vidtagits. Jag tror inte att någon skulle uppskatta ett havererat sjukvårdsystem (dagens brister skulle framstå som lyxvård i sammanhanget)

Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.
Beställt Model 3 LR, blå med vit inredning.
Niklas Z

Referralkod: niklas42449

Inläggav TiborBlomhall » 17 mar 2020 11:53

Skulle vi ha daglig rapportering om att nu har tio till dött av luftföroreningar skulle det kanske ta samma fart att försöka göra någonting åt det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare FlyingBlue » 17 mar 2020 11:56

Niklas Z skrev:Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.

Jag instämmer naturligvis i detta.

Enligt en studie av International Council on Clean Transportation (ICCT) dör minst 3,4 miljoner människor varje år av luftföroreningar. Elva procent av dessa dödsfall orsakas av avgaser. Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015.
Tesla 3D blå, 18" Aero, svart inredning, EAP, beställd 8/12 2018, Leverans 28/3 2019
BMW i3, 2018
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare

Referralkod: roger53431

Inläggav Teslaägare Pontus » 17 mar 2020 12:49

FlyingBlue skrev:
Niklas Z skrev:Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.

Jag instämmer naturligvis i detta.

Enligt en studie av International Council on Clean Transportation (ICCT) dör minst 3,4 miljoner människor varje år av luftföroreningar. Elva procent av dessa dödsfall orsakas av avgaser. Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015.

Tar man de siffror du nämner här så är det ganska precis 1000 människor som dör av avgaser per dag. :shock:
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav Teslaägare carl-pedal » 17 mar 2020 15:23

Åh jävlar! 1000 pers per dag skulle faktiskt skrämmas om det rapporterades löpande. Gissar att folk skulle hamstra toapapper som aldrig förr!
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inläggav Teslaägare leiflodde » 17 mar 2020 16:12

Enligt naturvårdsverket dör ca 7600/år i Sverige av luftföroreningar om nu studien är rätt och riktig.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... oreningar/

Men känner att här är det ingen speciell hysteri.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Referralkod: leif7167

Inläggav Teslaägare Daf » 17 mar 2020 20:13

Ledsen att ta ned entusiasmen en smula men den här typen av nyheter förvånar mig alltid. Det dör ca 90000 svenskar per år och vi har med internationella mått EXTREMT bra luftkvalitet. IVL-studien som det baseras på plockar från någon studie att 7600 dör i förtid varje år. Det är lite anmärkningsvärt, inte ens totalen av andningsorganens dödlighet kommer upp i den summan, det är mindre än 7000. De flesta är KOL och därnäst lunginflammation. Snabbt ögnande genom IVL-studien ser jag inte ordet rökning nämnas. Däremot säger man att varje dödsfall kortar den svenskens liv med ca 11 år och kör omfattande epidemiologi på partikel- och gashalter. Enstaka procent av befolkningen utsätts för värden över minsta rekommenderade halt.

Rimlighetskoll: om ett extremt luftrent land som Sverige tappar nästan 80000 manår på en liten befolkning borde man i svårt luftförorenade orter annorstädes ha så svåra problem att medelåldern blir drastiskt lägre än här. Vi har ca 80 år i medellivslängd och kinesiska städer eller Los Angeles före avgasreningen borde ligga på kanske hälften. Riktigt så illa är det inte, Kina har som land drygt 76 år och Kalifornien som stat drygt 80.

Danderyd borde ha sämre luft än Munkfors, medellivslängd för män 84,23 mot 75,92.

Nå, hjärt-kärlsjukdom då? Jag har lärt mig att riskfaktorerna är obehandlat högt blodtryck, diabetes, rökning och höga blodfetter, i fallande ordning. Luftföroreningar utöver tobaksrök har aldrig varit med.

Tobaksrök är VÄLDIGT mycket värre än allt annat. Hela anledningen till att en rökare överlever en enda cigarett är att man andas in annan luft också, annars skulle varje cig leda till döden.

Jag menar inte att luftföroreningar är bra eller att de inte ska motarbetas, men jag tror att siffrorna kommer från statistiker som haft otillräcklig koppling till medicinsk expertis för att se om siffrorna är rimliga. På någon punkt har man fått siffran 7600 och sedan hittar man statistiska sätt att förklara dem. Slutsatsen blir att dubbdäck är oerhört mycket farligare än rökning och liknande. Mer elbilar så blir vår rena svenska luft ännu bättre. Att något så rent som vår svenska luft skulle stå för 8,5% av dödsfallen, och 83000 förlorade år känns inte rimligt.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 17 mar 2020 21:24

Daf skrev:Danderyd borde ha sämre luft än Munkfors, medellivslängd för män 84,23 mot 75,92.

Du vet säkert också att socioekonomiska faktorer påverkar livslängden rätt kraftigt. Skrämmande nog hänger medellivslängd och årsinkomst ihop. Och alla dör såklart inte av luftföroreningar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 17 mar 2020 21:32

Finns ju forskning som visar på en koppling mellan hjärt och kärlsjukdomar, demens och avgaser.
Lustigt nog får betydligt fler särskilt det senare i våra storstäder än på landsbygden.
Många fler har också direkta luftvägssjukdomar som astma.
Själv fick jag kraftig astma efter 7 års dagligt cyklande bland avgaserna på Östermalm i Sthlm.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Daf » 17 mar 2020 21:58

Källa? Aldrig sett att det skulle vara någon väldigt stor skillnad mellan stad och landsbygd varken på astma eller demens. Obs att alla skillnader mer än på marginalen är välkända i medicinska sammanhang. Snabb koll på nätet ger inga signaler på stora skillnader, en studie visar helt överensstämmande demenssiffror över Sverige. Sök på frekvens <diagnos> Sverige.

Allergi är vanligare i väldigt rena miljöer än i lantbruksmiljö, men vuxenastma är oftast icke-allergisk och därmed känslig för blandade luftföroreningar precis som du noterat. Det finns tyvärr risk att insjukna i glesbygd också.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon