Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Hur många batterier har tesla köpt?
Alla.
Då vet vi varför VW inte levererar några ID.3 bilar. De saknar batterier och ljuger om mjukvaran. :lol:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Hur många batterier har tesla köpt?
Alla.
:lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Regeringen vill göra mer för att öka batteriproduktionen

För att nå klimatmålen elektrifieras Sverige i rasande takt – och batterier ses som en nyckelpunkt för att ställa om från fossila bränslen.

Regeringen har gett tre myndigheter i uppdrag att se över hur man kan underlätta en ökad batteriproduktion, och bidra till att tillverkningen är hållbar.
https://www.di.se/nyheter/regeringen-vi ... duktionen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Känns som det var förra veckan man envisades att prata om biodrivmedel som framtiden. Men skönt att höra att så inte längre är fallet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
12man skrev:
Audi etron brann i natt, potsdam trakten, 1 död

https://m.bild.de/regional/berlin/berli ... 440,view=a
Oj! Sökte men kunde inte hitta någon annan info om detta. Ej bra på tyska och google translate gav lite oklar info. Var det något familjegräl? Kupén ser relativt intakt ut.
Är inte heller så bra på tyska...

Men som jag förstår det så kan det "eventuellt" ha varit någon form av "tvist" inom familjen innan. Av någon okänd anledning kör den nittonåriga dottern sedan in i ett träd med bilen. Hennes pappa och X antal ytterligare personer föröker få ut henne. Man försöker krossa rutan med en mejsel. Men det gick inte.

Känns som man borde skaffa två sådana där grejer som det går att krossa bilrutor med ifall man inte redan har en... Och sedan stoppa en väskan och den andra i bilen...
Det står att pappan efter en familjetvist tillsammans med en bekant försökte "bromsa ut" dottern som körde e-tron. Jag tolkar det som att hon försökte köra ifrån dem, och att det blev någon form av biljakt. Man kan räkna ut själv hur det har gått till. En 19 årig tjej som precis har tagit körkortet sitter bakom ratten på en bil med över 400 hästkrafter, hon blir jagad av sin far och ytterligare en gubbe.
De kör på en smal landsväg i östtyska ödemarken med en massa träd utmed vägkanten. Troligen är de helt ensamma på vägen. Hur kan detta inte gå åt helvete?
Att bilen började brinna av okänd anledning eller att den bara sådär lite random körde av vägen och in i ett träd kan vi nog bocka av som bullshit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
12man skrev:
Audi etron brann i natt, potsdam trakten, 1 död

https://m.bild.de/regional/berlin/berli ... 440,view=a
Oj! Sökte men kunde inte hitta någon annan info om detta. Ej bra på tyska och google translate gav lite oklar info. Var det något familjegräl? Kupén ser relativt intakt ut.
Är inte heller så bra på tyska...

Men som jag förstår det så kan det "eventuellt" ha varit någon form av "tvist" inom familjen innan. Av någon okänd anledning kör den nittonåriga dottern sedan in i ett träd med bilen. Hennes pappa och X antal ytterligare personer föröker få ut henne. Man försöker krossa rutan med en mejsel. Men det gick inte.

Känns som man borde skaffa två sådana där grejer som det går att krossa bilrutor med ifall man inte redan har en... Och sedan stoppa en väskan och den andra i bilen...
Det står att pappan efter en familjetvist tillsammans med en bekant försökte "bromsa ut" dottern som körde e-tron. Jag tolkar det som att hon försökte köra ifrån dem, och att det blev någon form av biljakt. Man kan räkna ut själv hur det har gått till. En 19 årig tjej som precis har tagit körkortet sitter bakom ratten på en bil med över 400 hästkrafter, hon blir jagad av sin far och ytterligare en gubbe.
De kör på en smal landsväg i östtyska ödemarken med en massa träd utmed vägkanten. Troligen är de helt ensamma på vägen. Hur kan detta inte gå åt helvete?
Att bilen började brinna av okänd anledning eller att den bara sådär lite random körde av vägen och in i ett träd kan vi nog bocka av som bullshit.
Modern form av balkongflygning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Modern form av balkongflygning?
Kanske det. Jag får konstiga vibbar när jag läser detta. Stackars tjejen kanske inte ville gifta sig med pappans "bekant".
Nä, bäst jag håller käft nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Front242 skrev:
Imponerande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Front242 skrev:
Peter Carlsson (Northvolt) skulle nog behöva ringa sin gamla polare Elon.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/

Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Att transporteras ljudlöst som i en elbil och samtidigt kunna tanka dem fullt på någon minut känns så mycket rimligare än att krångla med sladdar.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-kamp ... -tankarna/
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

renes skrev:
Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Sant på en del av vätgasstationerna under förutsättning att tankarna är fyllda, bilen kan tankas med 6 kg och ingen annan vätgasbil nyss varit där i närtid (senaste timmen typ). I Sverige finns det tre stationer där detta gäller:
Mariestad
Arlanda
Sandviken

Sannolikheten att någon annan vätgasbil har tankat där senaste timmen är inte särskilt stor dock...

Hur ska kunna ta sig till resten av landet och tillbaka? Släpvagn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.
Inga större pågående EU-projekt men gissar att det kommer lobbas fram några igen och när dessa miljarder ska spridas ut till lobbyorganisationerna så får vi på nytt höra lite om det men hoppas att politikerna tillslut fattar att det finns viktigare områden att lägga dessa resurser på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Finns det någon bra informationssida där man samlat kan hitta bra källor emot vätgasvurmares tokigheter?

Lätt att argumentera, men det tar en otrolig massa tid att gräva fram pålitliga källor eller exempel varje gång...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)
Hellre köra än göra!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Inlägg av Verdi »

znak3 skrev:

Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.

Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.
Skriv svar