Då vet vi varför VW inte levererar några ID.3 bilar. De saknar batterier och ljuger om mjukvaran.taliz skrev:Alla.Fredrik j skrev:Hur många batterier har tesla köpt?

Moderator: Redaktion
Då vet vi varför VW inte levererar några ID.3 bilar. De saknar batterier och ljuger om mjukvaran.taliz skrev:Alla.Fredrik j skrev:Hur många batterier har tesla köpt?
https://www.di.se/nyheter/regeringen-vi ... duktionen/Regeringen vill göra mer för att öka batteriproduktionen
För att nå klimatmålen elektrifieras Sverige i rasande takt – och batterier ses som en nyckelpunkt för att ställa om från fossila bränslen.
Regeringen har gett tre myndigheter i uppdrag att se över hur man kan underlätta en ökad batteriproduktion, och bidra till att tillverkningen är hållbar.
Det står att pappan efter en familjetvist tillsammans med en bekant försökte "bromsa ut" dottern som körde e-tron. Jag tolkar det som att hon försökte köra ifrån dem, och att det blev någon form av biljakt. Man kan räkna ut själv hur det har gått till. En 19 årig tjej som precis har tagit körkortet sitter bakom ratten på en bil med över 400 hästkrafter, hon blir jagad av sin far och ytterligare en gubbe.SwedishAdvocate skrev:Är inte heller så bra på tyska...Tellus skrev:Oj! Sökte men kunde inte hitta någon annan info om detta. Ej bra på tyska och google translate gav lite oklar info. Var det något familjegräl? Kupén ser relativt intakt ut.12man skrev:Audi etron brann i natt, potsdam trakten, 1 död
https://m.bild.de/regional/berlin/berli ... 440,view=a
Men som jag förstår det så kan det "eventuellt" ha varit någon form av "tvist" inom familjen innan. Av någon okänd anledning kör den nittonåriga dottern sedan in i ett träd med bilen. Hennes pappa och X antal ytterligare personer föröker få ut henne. Man försöker krossa rutan med en mejsel. Men det gick inte.
Känns som man borde skaffa två sådana där grejer som det går att krossa bilrutor med ifall man inte redan har en... Och sedan stoppa en väskan och den andra i bilen...
Modern form av balkongflygning?mati skrev:Det står att pappan efter en familjetvist tillsammans med en bekant försökte "bromsa ut" dottern som körde e-tron. Jag tolkar det som att hon försökte köra ifrån dem, och att det blev någon form av biljakt. Man kan räkna ut själv hur det har gått till. En 19 årig tjej som precis har tagit körkortet sitter bakom ratten på en bil med över 400 hästkrafter, hon blir jagad av sin far och ytterligare en gubbe.SwedishAdvocate skrev:Är inte heller så bra på tyska...Tellus skrev:Oj! Sökte men kunde inte hitta någon annan info om detta. Ej bra på tyska och google translate gav lite oklar info. Var det något familjegräl? Kupén ser relativt intakt ut.12man skrev:Audi etron brann i natt, potsdam trakten, 1 död
https://m.bild.de/regional/berlin/berli ... 440,view=a
Men som jag förstår det så kan det "eventuellt" ha varit någon form av "tvist" inom familjen innan. Av någon okänd anledning kör den nittonåriga dottern sedan in i ett träd med bilen. Hennes pappa och X antal ytterligare personer föröker få ut henne. Man försöker krossa rutan med en mejsel. Men det gick inte.
Känns som man borde skaffa två sådana där grejer som det går att krossa bilrutor med ifall man inte redan har en... Och sedan stoppa en väskan och den andra i bilen...
De kör på en smal landsväg i östtyska ödemarken med en massa träd utmed vägkanten. Troligen är de helt ensamma på vägen. Hur kan detta inte gå åt helvete?
Att bilen började brinna av okänd anledning eller att den bara sådär lite random körde av vägen och in i ett träd kan vi nog bocka av som bullshit.
Kanske det. Jag får konstiga vibbar när jag läser detta. Stackars tjejen kanske inte ville gifta sig med pappans "bekant".Verdi skrev:Modern form av balkongflygning?
Imponerande!Front242 skrev:Detta var lite intressant https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... a-berlin-2
Peter Carlsson (Northvolt) skulle nog behöva ringa sin gamla polare Elon.Front242 skrev:Detta var lite intressant https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... a-berlin-2
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-kamp ... -tankarna/Att transporteras ljudlöst som i en elbil och samtidigt kunna tanka dem fullt på någon minut känns så mycket rimligare än att krångla med sladdar.
Sant på en del av vätgasstationerna under förutsättning att tankarna är fyllda, bilen kan tankas med 6 kg och ingen annan vätgasbil nyss varit där i närtid (senaste timmen typ). I Sverige finns det tre stationer där detta gäller:renes skrev:Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Inga större pågående EU-projekt men gissar att det kommer lobbas fram några igen och när dessa miljarder ska spridas ut till lobbyorganisationerna så får vi på nytt höra lite om det men hoppas att politikerna tillslut fattar att det finns viktigare områden att lägga dessa resurser på.taliz skrev:Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil dåFredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Hellre köra än göra!znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.Fredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?