Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Esterox » 20 okt 2020 08:05

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:För Ebba duger bara Model X. :roll:
https://alltomelbil.se/ebba-busch-svara ... wuqadl1SgM

Om de bara skulle kunna sätta en dragkrok på Model S så skulle den också funka. ;)

Och då skulle det 'bara' kosta dryga 800K efter miljöbilspremie... :?

Men om ett år så finns ju tyskbyggda Model Y och då kommer vi väl ner en bit till.

Nu behöver ju nästan ingen 4WD och då finns det mycket att välja mellan för Ebba. I första läge skulle vi kanske rekommendera henne att titta på Skoda Enya.. enqya.. Enyaq. Den borde funka som ersättare till sossekontainern. Men det duger kanske inte åt Ebba utan hon vill ha en Model X och då är det väl bara att slanta.
Ja 600k är ju mindre än 1 miljon men fortfarande mycket pengar.
Esterox

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 21 okt 2020 07:21

KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare Laban » 21 okt 2020 08:22

Vi är en familj på landet och behöver inte en Model X. Andrabilen är numera en gammal Volvo med dragkrok som vi drar släp med (brädgården), fraktar säckar med mjölkpaket osv till återvinningen. Helt perfekt och kostade 5000 kr. Hade vi använt andrabilen mer hade vi haft kvar Zoe'n.

Så det finns flera alternativ även för den som behöver dragkrok och som på många sätt är lämpligare än att ha en dyr bil endast för de få gånger man nyttjar den funktionen. Volvon kommer definitivt att vara kvar även när Y'n anländer och vi får dragkrok på förstabilen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare fth » 21 okt 2020 08:23

Zalman3 skrev:

"Ropen skalla, Model X åt alla!" :roll: :roll:

KD har verkligen ingen koll på miljö i allmänhet och elbilar i synnerhet, både Ebba Busch och Sara Skyttedal har ju kläckt ur sig en rad grodor om detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Vasp » 22 okt 2020 19:53

Nu kan jag börja åka elbuss. Den linjen är först ut är linjen jag brukar åka med ska bli kul detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
Vasp

Inläggav Elbilisten » 24 okt 2020 21:06

Swede1 skrev:
LarsL skrev:
Swede1 skrev:Var finns så billigt som 2,5 kr/kwh?

Fortum vid Coop i Torsby och Coop Sysslebäck.
Elbilisten

Inläggav elbilist mati » 25 okt 2020 15:56

Zalman3 skrev:

Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Banane » 25 okt 2020 16:39

mati skrev:
Zalman3 skrev:

Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.

Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?
Banane

Inläggav elbilist mati » 25 okt 2020 17:26

Banane skrev:Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?

Det är klart det gör. Det finns ett antal 2WD elbilar som ligger inom ramen för vad en privatperson kan köpa. De är inte billiga, men de kostar inte en miljon heller. Dragkroken gör det hela betydligt svårare, då finns i nuläget bara ett fåtal bilar som uppfyller det kravet. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Men det finns i alla fall några stycken numera som inte kostar massor. Model 3, snart ID4, Enyaq, Model Y, XC40 och Polestar 2 som jag kan komma på nu. Inga billiga bilar förvisso, men ingen av dessa kostar en miljon, framförallt inte när man släpper kravet på AWD. Och om man inte har AWD på sin nuvarande fossilbil så tror jag ärligt talat inte att man har det kravet när det gäller köp av elbil. Min nästa bil kommer inte ha AWD om jag kan undvika det.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Banane » 25 okt 2020 18:09

mati skrev:
Banane skrev:Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?

Det är klart det gör. Det finns ett antal 2WD elbilar som ligger inom ramen för vad en privatperson kan köpa. De är inte billiga, men de kostar inte en miljon heller. Dragkroken gör det hela betydligt svårare, då finns i nuläget bara ett fåtal bilar som uppfyller det kravet. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Men det finns i alla fall några stycken numera som inte kostar massor. Model 3, snart ID4, Enyaq, Model Y, XC40 och Polestar 2 som jag kan komma på nu. Inga billiga bilar förvisso, men ingen av dessa kostar en miljon, framförallt inte när man släpper kravet på AWD. Och om man inte har AWD på sin nuvarande fossilbil så tror jag ärligt talat inte att man har det kravet när det gäller köp av elbil. Min nästa bil kommer inte ha AWD om jag kan undvika det.

De du räknar upp har väl mycket lägre dragvikter?

Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Banane

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon