Sida 328 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 18:14
av LarsL
Banane skrev:

De du räknar upp har väl mycket lägre dragvikter?

Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Det är väl bara Model 3 som snickerit med låg dragvikt. De andra kan ju dra en hästtransport och en normalstor husvagn. Om man bara ska dra en vagn med skräp och ett flyttlass så klarar man sig ganska långt med 1000 kg också.


Varför undvika något bra? För att spara pengar så klart.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 18:30
av mati
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 20:10
av Banane
mati skrev:
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.
Njae. Så mycket dyrare blir de inte. Trenden är stark mot awd. Tror de flesta Audi, Mercedes, BMW, Volvo osv har awd nuförtiden.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 20:39
av mati
Banane skrev:
mati skrev:
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.
Njae. Så mycket dyrare blir de inte. Trenden är stark mot awd. Tror de flesta Audi, Mercedes, BMW, Volvo osv har awd nuförtiden.
Nu pratar du om bilar som ändå är dyrare. Det är möjligt att det är nån slags trend inom dessa märken, just eftersom deras kunder är köpstarka, och dessutom anses AWD vara en premium-egenskap. Lite billigare märken har inte alls dessa tendenser så som jag ser det. Som sagt, jag tycker att nackdelarna överväger för min del, och jag ser inte riktigt de stora fördelarna med AWD heller så som jag använder en bil. För andra kan det se annorlunda ut. Men det jag opponerar mig mot är påståendet att man behöver AWD när man bor på landet. Jag bor på landet och det finns väldigt få AWD bilar här. De flesta nöjer sig med vanliga 2WD bilar och det är naturligtvis en prisfråga. För mig ser det snarare ut som att det är mest stadsbor som "villhöver" AWD eftersom det är främst de som har råd med dyrare bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 20:45
av Fredrik j
Ska man dra tunga släp, ibland i lite uppförsbacke med grus, så är bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift. Eftersom det finns ett mycket begränsat sortiment bakhjulsdrivna bilar idag, i jämförelse med sortimentet framhjulsdrivna, så blir det ju ofta så att fyrhjulsdrift löser det problemet.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 23:40
av Zalman3
Ebba Busch vill införa skrotningspremie.

Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp” skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson. 
https://www.bytbil.com/nyheter/ebba-bus ... ilar-30504

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2020 08:08
av LarsL
Zalman3 skrev:
Ebba Busch vill införa skrotningspremie.

Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp” skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson. 
https://www.bytbil.com/nyheter/ebba-bus ... ilar-30504
Missar väl målet lite tycker jag. Det måste vara dyrt att köpa en ny fossilbil med stora utsläpp. Vi vill ju ha färre sådana i samhället då det kommer finnas i typ 18 år. Därför ska de betala. Lägg skrotningspremien direkt på deras inköpspris, vet jag. Ska du köpa en ny fossil så ska du skrota två gamla typ.

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2020 12:37
av Teslaspolen
Problemet är ju alla nya fossilmotorer som tas i drift idag. Det är där vansinnet ligger, i att det byggs nya. De gamla häckarna till bilar har liksom redan gjort sitt och kommer fasas ut i alla fall.

Summerat: Stoppa försäljning av nya, dyra avgasmotorer!

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2020 14:30
av Esterox
Teslaspolen skrev:
Problemet är ju alla nya fossilmotorer som tas i drift idag. Det är där vansinnet ligger, i att det byggs nya. De gamla häckarna till bilar har liksom redan gjort sitt och kommer fasas ut i alla fall.

Summerat: Stoppa försäljning av nya, dyra avgasmotorer!
Vad skall majoriteten köpa istället då tycker du ? Vet du hur många nya bilar det säljs varje år ? Elbilar finns ju inte i överflöd idag. Så hur skulle man då klara av att leverera runt 60+miljoner bilar ?

Re: Artikel i media

Postat: 28 okt 2020 18:36
av martinot
mati skrev:
Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.
Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.

Re: Artikel i media

Postat: 28 okt 2020 18:38
av LarsL
martinot skrev:

Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.
Det är väl så enkelt att Ebba vill ha en Model X, själv.

Re: Artikel i media

Postat: 28 okt 2020 18:41
av martinot
Fredrik j skrev:
Ska man dra tunga släp, ibland i lite uppförsbacke med grus, så är bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift. Eftersom det finns ett mycket begränsat sortiment bakhjulsdrivna bilar idag, i jämförelse med sortimentet framhjulsdrivna, så blir det ju ofta så att fyrhjulsdrift löser det problemet.
Vi kör bakhjulsdrivet på vår bil med krok (Mercedes E-klass), och fungerar helt utmärkt. Var nere i hamnen idag och lyfte upp och körde hem med segelbåten på släp.

Tyvärr så är det väl bara Mercedes och BMW (och några till kanske) som främst har bakhjulsdrift av ICE-bilar, men på rena elbilar så verkar det som de flesta nya som är tvåhjulsdrivna satsar på bakhjulsdrift.

Så det ser ganska bra ut för framtiden för de som tycker det är onödigt att köra runt med fyrhjulsdrift till vardags. Speciellt för rena elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 28 okt 2020 18:43
av martinot
LarsL skrev:
martinot skrev:

Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.
Det är väl så enkelt att Ebba vill ha en Model X, själv.
Jo, avundsjuka och missunnsamhet finns ju även hos partiledare! :D

Re: Artikel i media

Postat: 28 okt 2020 18:52
av tor-ake
Jag skulle tippa att det är en efterkonstruktion. Hon gjorde bort sig och brainstormingen i partiets medieavdelning kokade ihop det här förklaringen. Och det tråkiga är att bortförklaringen funkar - visst vi kan muttra om detaljerna men summa summarum så kommer hon undan med den här grodan.

Det är viktigt att ha ett medieteam som kan kratta, rädda och släta till är väl lärdomen här.

Re: Artikel i media

Postat: 28 okt 2020 19:12
av MarkusL
Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 08:16
av Kevork
"Elbilsbrand ger mindre mängd giftig gas än tidigare befarat"

https://www.nyteknik.se/premium/elbilsb ... at-7004006

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 10:29
av Jerker
Kevork skrev:
"Elbilsbrand ger mindre mängd giftig gas än tidigare befarat"

https://www.nyteknik.se/premium/elbilsb ... at-7004006
Betalvägg.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 10:52
av Laban
MarkusL skrev:
Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
Ja men om man har 8 barn ? Hmm, då fungerar inte en X heller.. Näe, bättre att skita i elbilar helt när det inte finns något för alla.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 11:49
av Banane
MarkusL skrev:
Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
E-Tron är också jättedyr och Model 3 är en mellanklassare. Jag håller med Ebba till viss del.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 15:08
av bonath
Läste i Hallandsposten från juni om Jonathan Jeppsson, numera nyhetschef på Aftonbladet.
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je ... 1.28765950
(betalsida)

Jag tror att vi är för sent ute, säger journalisten Jonathan Jeppsson, som har skrivit "Åtta steg mot avgrunden."

"Jag har slutat flyga sedan ett par år tillbaka. Jag säger inte att jag aldrig kommer att flyga mer, men jag har inga sådana planer. Och jag är vegetarian. Men jag kör fortfarande en gammal Volvo. Jag ska inte försöka förställa mig. Jag tror inte på att köpa en Tesla – det hade nog minskat kritiken. Men bara energin som krävs för att göra batteriet släpper ut lika mycket som att flyga 28 gånger fram och tillbaka till New York."

28 gånger??????
Någon som läst boken?

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 15:23
av MarkusL
Banane skrev:
MarkusL skrev:
Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
E-Tron är också jättedyr och Model 3 är en mellanklassare. Jag håller med Ebba till viss del.
Märkligt detta med olika klasser. Mellanklassare, betyder det att det inte ryms en familj eller vad? Vilka är storklass då? Är Model S stor bara för att den är lång? MS är knappast rymligare än M3 men har större bagage. Vi är 5 ock ryms bra i m3, även med bagage. Att avfärda en bil för att den är mellanklassare utifrån sin längd är lättvindigt.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 15:26
av holden
Beror ju mycket på i vilka åldrar barnen är, har du två barnvagnar att släpa med är inte M3 ett alternativ.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 15:31
av Jerker
bonath skrev:
Läste i Hallandsposten från juni om Jonathan Jeppsson, numera nyhetschef på Aftonbladet.
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je ... 1.28765950
(betalsida)

Jag tror att vi är för sent ute, säger journalisten Jonathan Jeppsson, som har skrivit "Åtta steg mot avgrunden."

"Jag har slutat flyga sedan ett par år tillbaka. Jag säger inte att jag aldrig kommer att flyga mer, men jag har inga sådana planer. Och jag är vegetarian. Men jag kör fortfarande en gammal Volvo. Jag ska inte försöka förställa mig. Jag tror inte på att köpa en Tesla – det hade nog minskat kritiken. Men bara energin som krävs för att göra batteriet släpper ut lika mycket som att flyga 28 gånger fram och tillbaka till New York."

28 gånger??????
Någon som läst boken?
Skulle vara hans andel i ett fullsatt flygplan, då. Men det resonemanget håller ändå inte inte, för när han har kört sin gamla Volvo motsvarande ett utsläpp 28 ggr ToR NY så kommer han i fortsättningen också att släppa ut en massa skit som han inte skulle ha gjort om han körde en Tesla.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 15:34
av Jordad
bonath skrev:
Läste i Hallandsposten från juni om Jonathan Jeppsson, numera nyhetschef på Aftonbladet.
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je ... 1.28765950
(betalsida)

Jag tror att vi är för sent ute, säger journalisten Jonathan Jeppsson, som har skrivit "Åtta steg mot avgrunden."

"Jag har slutat flyga sedan ett par år tillbaka. Jag säger inte att jag aldrig kommer att flyga mer, men jag har inga sådana planer. Och jag är vegetarian. Men jag kör fortfarande en gammal Volvo. Jag ska inte försöka förställa mig. Jag tror inte på att köpa en Tesla – det hade nog minskat kritiken. Men bara energin som krävs för att göra batteriet släpper ut lika mycket som att flyga 28 gånger fram och tillbaka till New York."

28 gånger??????
Någon som läst boken?
Idiotjämförelse. Det stämmer att det krävs mycket energi för att tillverka ett batteri. Men man kan använda förnyelsebar energi till det. Som tur är är det nog inga batteritillverkare som använder jetbränsle.

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2020 15:41
av Fredrik j
Märkligt att man alltid sätter ner nyttan med en resa till 0. Han räknar således inte med nackdelen med att han inte reser till NY.
I så fall har han ju helt rätt och vad var då poängen med att resa så förbannat mycket tidigare.