Avgasgenerator?nek0 skrev:Elof skrev:Vad ska man kalla ”avgasbilar” då? Finns det något bättre ord?
Avgas bil är avgasbil och det finns inget bättre namn vad jag vet.
Moderator: Redaktion
Avgasgenerator?nek0 skrev:Elof skrev:Vad ska man kalla ”avgasbilar” då? Finns det något bättre ord?
Avgas bil är avgasbil och det finns inget bättre namn vad jag vet.
d3marcus skrev:Även elbilar släpper ut stora mängder CO2e om de laddas i länder som Polen, Australien och Nederländerna. Där borde elbilar kallas fossilbilar.
LarsL skrev:Fast ordet fossilbil är ju dubbeltydigt. Det är både en bil som drivs på fossila, icke förnybar energi, och har ”fossil” som i gammal teknik. En elbil även om den drivs av kol har inte föråldrad fossilteknik i sig.
martinot skrev:Fredrik j skrev:Eller handskfack. Hur många förvarar sina handskar där inne?
Jag!
Annars håller jag 100% med om ditt inlägg, och poängen med det. Folk kallar tex. saker för "bredband", fast de inte avser avståndet mellan lägsta och högsta frekvens på en signal. För många som inte har koll är "bredband" = en tjänst oftast i form av en fast internetanslutning med hyfsat hög kapacitet och ganska låg latens (ungefär). Men har aldrig brytt mig om att försöka rätta folk för det (jag förstår ju vad de avser, och det räcker för mig).
martinot skrev:Önskar mig en dieseldriven "range-extender" för min mobil!
Volvo dumpar Bilia – säger upp avtal
Volvo säger upp sitt återförsäljaravtal med Bilia, skriver bilhandlarkedjan i ett pressmeddelande. Uppsägningstiden är två år och det gäller både bilförsäljning och service.
Efter uppsägningstiden vill Bilia fortsätta med service av Volvobilar och fortsätta sälja begagnade bilar av märket.
Bilia, Nordens största bilåterförsäljare, sålde under fjolåret nya Volvobilar för cirka 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Det var över 20 procent av bolagets hela omsättning på 29,5 miljarder kronor.
”Då Bilia har haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov ”, säger vd Per Avander i pressmeddelandet.
Bilia har cirka 5 000 anställda på 135 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien.
Volvo Cars vill inte svara på några frågor om varför man har valt att säga upp avtalet, men bekräftar att Bilias uppgifter stämmer.
Användare som besöker denna kategori: Dasko, Elbilisten, Erik Viking, Google [Bot] och 21 gäster