Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav joel80 » 23 nov 2020 22:01

De har väl inte varit så pigga på att ställa om till eldrivet. Känslan när man pratat med säljare på Bilia har varit okunskap och ointresse av elbilar. Kanske också varit så I ledningen?
Och sen så går Volvo väl troligen också mer mot att sälja digitalt.
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80

Inläggav Teslaägare martinot » 23 nov 2020 22:08

Jo, tänkte precis att oviljan hos Bilia att hjälpa till att serva Polestar kan ha varit en bidragande orsak (även om det finns en massa andra saker som vi inte känner till).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare LasseTM » 23 nov 2020 23:01

Zalman3 skrev:Vad är det som händer?

Volvo dumpar Bilia – säger upp avtal

Volvo säger upp sitt återförsäljaravtal med Bilia, skriver bilhandlarkedjan i ett pressmeddelande. Uppsägningstiden är två år och det gäller både bilförsäljning och service.

Efter uppsägningstiden vill Bilia fortsätta med service av Volvobilar och fortsätta sälja begagnade bilar av märket.

Bilia, Nordens största bilåterförsäljare, sålde under fjolåret nya Volvobilar för cirka 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Det var över 20 procent av bolagets hela omsättning på 29,5 miljarder kronor.

”Då Bilia har haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov ”, säger vd Per Avander i pressmeddelandet.

Bilia har cirka 5 000 anställda på 135 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien.

Volvo Cars vill inte svara på några frågor om varför man har valt att säga upp avtalet, men bekräftar att Bilias uppgifter stämmer. 

Är inte jättenöjd med Tesla service men Bilia Segeltorp är ett skämt.
Haft våran Zoe på service där och jag tror fan inte ens de rörde bilen utan tog bara betalt. Pratade med någon chef efter mitt besök men det var lite goddag yxskaft när jag påpekar att de inte gjort de jag betalade för på servicen som kostar 2400 för typ 15 kontrollpunkter. Tar säkert 5-10min max att göra denna service och ändå hoppar de över punkterna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Referralkod: lars86444

Inläggav Teslaägare martinot » 24 nov 2020 00:16

På den tiden som vi endast hade Volvo i familjen så var jag på Bilia för att hämta ur min frus V70 som varit på service hos en av deras verkstäder. Minns att jag såg en skylt på väggen som stolt förkunnade "Vi har 68% nöjda kunder". Skrattade till lite småhögt när man snabbt inser att det betyder att de i princip har 32% missnöjda kunder. Vilket för alla som studerat taktisk eller strategisk marknadsföring (eller jobbat med kundvård) vet är rent ut av uselt, och inget man bör skryta och vara nöjd med (utan istället jobba på hårt som fan för att snabbt ändra på).

Kan tilläggas att verkstaden var inte heller speciellt kompetent. De var inte otrevliga, men de gjorde mycket fel och klantigheter, och tog överbetalt för en massa saker och delar som inte gjorts eller beställts (var dock tjänstebil på frugans företag, så påpekade bara de allra värsta och mest uppenbara felen på fakturan).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Jerker » 24 nov 2020 08:25

LasseTM skrev:Är inte jättenöjd med Tesla service men Bilia Segeltorp är ett skämt.
Haft våran Zoe på service där och jag tror fan inte ens de rörde bilen utan tog bara betalt. Pratade med någon chef efter mitt besök men det var lite goddag yxskaft när jag påpekar att de inte gjort de jag betalade för på servicen som kostar 2400 för typ 15 kontrollpunkter. Tar säkert 5-10min max att göra denna service och ändå hoppar de över punkterna.

Var detta nån särskild service som var dyrare än normalt? Jag betalade aldrig mer än 1200 för nån service när jag hade Zoe. Det var på Skobes i Katrineholm. Serviceteknikern sa att det inte var så mycket som ingick, byta luftfilter, kolla så inte några råttor kalasat på högspänningskablaget och sparka på däcken, annars fanns det inget att göra.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 24 nov 2020 08:56

Tesla har visat vägen kring bilförsäljning utan ett återförsäljarled som också skall tjäna pengar. Mercedes gick den vägen för några år sedan.

Nu är det uppenbarligen Volvos tur.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav dd88 » 24 nov 2020 08:58

BrooklynS skrev:Tesla har visat vägen kring bilförsäljning utan ett återförsäljarled som också skall tjäna pengar. Mercedes gick den vägen för några år sedan.

Samtidigt köper Volvo upp återförsäljare. Tror snarare det handlar om att hantera hela kedjan i egen regi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Fredrik j » 24 nov 2020 08:59

Dåliga verkstäder/återförsäljare har ju på något märkligt sätt klarat sig otroligt länge. Kan det ha att göra med systemet med förmånsbilar?
Kunderna kan ju då ofta inte själv välja återförsäljare utan blir tvungen att befatta sig med den anläggning som arbetsgivaren fått bäst ramavtal med?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 24 nov 2020 09:01

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:Tesla har visat vägen kring bilförsäljning utan ett återförsäljarled som också skall tjäna pengar. Mercedes gick den vägen för några år sedan.

Samtidigt köper Volvo upp återförsäljare. Tror snarare det handlar om att hantera hela kedjan i egen regi.

Det är precis det jag säger...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 24 nov 2020 09:02

Fredrik j skrev:Dåliga verkstäder/återförsäljare har ju på något märkligt sätt klarat sig otroligt länge. Kan det ha att göra med systemet med förmånsbilar?
Kunderna kan ju då ofta inte själv välja återförsäljare utan blir tvungen att befatta sig med den anläggning som arbetsgivaren fått bäst ramavtal med?

Ja, incitament att vara "bra" saknas ju när man ändå får alla bilar enligt avtal...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon