Sida 334 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 09:04
av Banane
BrooklynS skrev:
Tesla har visat vägen kring bilförsäljning utan ett återförsäljarled som också skall tjäna pengar. Mercedes gick den vägen för några år sedan.

Nu är det uppenbarligen Volvos tur.
Har inte Mercedes återförsäljare längre?

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 09:07
av dd88
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Tesla har visat vägen kring bilförsäljning utan ett återförsäljarled som också skall tjäna pengar. Mercedes gick den vägen för några år sedan.

Nu är det uppenbarligen Volvos tur.
Samtidigt köper Volvo upp återförsäljare. Tror snarare det handlar om att hantera hela kedjan i egen regi.
Det är precis det jag säger...
Vet hur man ska kunna tolka det så, men visst.

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 18:26
av micke_r
Banane skrev:
BrooklynS skrev:
Tesla har visat vägen kring bilförsäljning utan ett återförsäljarled som också skall tjäna pengar. Mercedes gick den vägen för några år sedan.

Nu är det uppenbarligen Volvos tur.
Har inte Mercedes återförsäljare längre?
I princip nej, deras återförsäljare är endast "agenter" vid försäljning av bil och avtalet görs med Mercedes-Benz själva.

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 18:30
av LarsL
micke_r skrev:
Banane skrev:
BrooklynS skrev:
Tesla har visat vägen kring bilförsäljning utan ett återförsäljarled som också skall tjäna pengar. Mercedes gick den vägen för några år sedan.

Nu är det uppenbarligen Volvos tur.
Har inte Mercedes återförsäljare längre?
I princip nej, deras återförsäljare är endast "agenter" vid försäljning av bil och avtalet görs med Mercedes-Benz själva.
Fast det går inte köpa en Mercedes på nätet? Inte när jag var inne och spexade upp en E-klass i helgen i alla fall.

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 18:32
av martinot
Fredrik j skrev:
Dåliga verkstäder/återförsäljare har ju på något märkligt sätt klarat sig otroligt länge. Kan det ha att göra med systemet med förmånsbilar?
Kunderna kan ju då ofta inte själv välja återförsäljare utan blir tvungen att befatta sig med den anläggning som arbetsgivaren fått bäst ramavtal med?
Tror du har helt rätt. Med totalleasing så skiter många som användare också oftast om vad fakturan hamnar på, eller om den är riktig, då man aldrig betalar själv.

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 20:02
av nek0
Gruvtruckar drar 90 procent mindre diesel efter elektrifiering
https://www.nyteknik.se/premium/gruvtru ... 48,33270&=

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 21:09
av PapaD
Borde väl dra 100% mindre? :D

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2020 21:21
av mikebike
PapaD skrev:
Borde väl dra 100% mindre? :D
Ja, det där lät lite som det berömda "dieselbilar drar mindre bensin" :mrgreen:

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2020 14:20
av wilfried
"Den planerade drifttagningen av Sydvästlänkens likströmsdel skjuts fram ytterligare. I samråd med leverantören av tekniken i omriktarstationerna, GE Grid Solutions, är nytt drifttagningsdatum planerat till 31 mars 2021", skriver Svenska kraftnät i ett pressmeddelande.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-26/s ... nde-gangen

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2020 17:08
av Jordad
wilfried skrev:
"Den planerade drifttagningen av Sydvästlänkens likströmsdel skjuts fram ytterligare. I samråd med leverantören av tekniken i omriktarstationerna, GE Grid Solutions, är nytt drifttagningsdatum planerat till 31 mars 2021", skriver Svenska kraftnät i ett pressmeddelande.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-26/s ... nde-gangen
Suck. Tjugoförsta gången gillt då :D

Re: Artikel i media

Postat: 01 dec 2020 17:11
av carl-pedal
VMA - måste vara någon som hittat ett batteri i sin bil, varför annars gå ut med rikstäckande larm? Kanske kommer börja brinna snart. :roll:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... mal-hittat

Obs - jag skojar.

Re: Artikel i media

Postat: 06 dec 2020 09:57
av bonath
Kia återkallar 295 000 bilar i USA, rapporterar Reuters.
Orsaken är att det finns risk för brand i motorutrymmet under färd.
De berörda modellerna är Sorento årsmodell 2012-2013, Forte and Forte Koup 2012-2015,
Optima Hybrid 2011-2013, Soul 2014-2015 och Sportage 2012.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/t ... 0transport

Re: Artikel i media

Postat: 07 dec 2020 01:18
av Zalman3
Volkswagen har problem i Kina.

Volkswagen China May Suspend Production of Some Types of Cars Due to Chip Shortage

by Eva Fox December 06, 2020

A chip shortage could disrupt auto production in China, industry officials said Friday. China's largest foreign automaker, Volkswagen, said that overall car production in the country could be halted after the global supply of chips for some electronic components was disrupted.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... e-of-chips

Har detta nåt att göra med att Kina är missnöjd med hur exempelvis Huawei behandlats av USA och EU?

Re: Artikel i media

Postat: 07 dec 2020 01:32
av martinot
Zalman3 skrev:
Volkswagen har problem i Kina.

Volkswagen China May Suspend Production of Some Types of Cars Due to Chip Shortage

by Eva Fox December 06, 2020

A chip shortage could disrupt auto production in China, industry officials said Friday. China's largest foreign automaker, Volkswagen, said that overall car production in the country could be halted after the global supply of chips for some electronic components was disrupted.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... e-of-chips

Har detta nåt att göra med att Kina är missnöjd med hur exempelvis Huawei behandlats av USA och EU?
Knappast.

Har isf. nog mer troligt att göra med att Kina/CCP vill främja sina egna kinesiska elbilar isf., men troligast är det är mer av en effekt av att viruset härjar för fullt i Kina just nu (även om tidningarna i Kina rapporterar officiellt något helt annat).

Oavsett är det ju en klar risk för västerländska företag att ha sin produktion i Kina (utöver de vanliga problemen med att IP och teknikkunskap ofta snabbt "försvinner" till direkta kinesiska konkurrenter).

Re: Artikel i media

Postat: 07 dec 2020 13:06
av Credde
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... r-ar-2030/

EU ska ha minst 30 miljoner elbilar år 2030.

Re: Artikel i media

Postat: 07 dec 2020 13:36
av Fredrik j
Credde skrev:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... r-ar-2030/

EU ska ha minst 30 miljoner elbilar år 2030.
Som vanligt blandar man friskt bland begreppen.

"Notera att i begreppet elektrifierade bilar räknas in hybrider, laddhybrider och mildhybrider, utöver helt elektriska bilar."

Att bara 10% av europas bilflotta skulle vara elbilar 2030 låter märkligt. Undrar hur den ökningskurvan ser ut? Eller menar man då rena elbilar kanske?

Re: Artikel i media

Postat: 09 dec 2020 13:44
av perkabolo
Nu är det någon som gjort bort sig rejält (i en model 3).

https://www.allehanda.se/artikel/vansin ... jerstolpar

Re: Artikel i media

Postat: 09 dec 2020 21:07
av 12man
Nu ska vi snurra hemska litium igen,

Guardian


https://www.theguardian.com/news/2020/d ... et-lithium

Re: Artikel i media

Postat: 10 dec 2020 16:35
av Zalman3
Oro i leden hos VW.
VD och facket är inte överens.

VW förnyar pressen för fred mellan VD och fackföreningar nästa vecka, säger rapporten
VW: s styrelseordförande Hans Dieter Poetsch försöker lugna spänningarna mellan arbetsledare och Herbert Diess före jul, säger en person som är bekant med överläggningarna till Reuters.

https://www.autonews.com

Re: Artikel i media

Postat: 10 dec 2020 16:41
av Credde
Zalman3 skrev:
Oro i leden hos VW.
VD och facket är inte överens.

VW förnyar pressen för fred mellan VD och fackföreningar nästa vecka, säger rapporten
VW: s styrelseordförande Hans Dieter Poetsch försöker lugna spänningarna mellan arbetsledare och Herbert Diess före jul, säger en person som är bekant med överläggningarna till Reuters.

https://www.autonews.com
Inget nytt att facket och företag inte är överens och att man går ut i media med det för att öka pressen på motparten.

Här är länken till själva artikeln:
https://www.autonews.com/executives/vw- ... eport-says

Intressant artikel om skrotning

Postat: 06 jan 2021 11:15
av Gustafsson

Re: Intressant artikel om skrotning

Postat: 06 jan 2021 11:24
av fth
Hm, verkar vara en oönskad effekt av momsbefrielsen på elbilar i Norge. Det blir billigare att köpa nytt än att laga eftersom reservdelar och arbete inte är momsbefriat :roll:

Detta borde väl iaf inte gälla i Sverige?

Man får hoppas att dom iaf återanvänder batterierna och alla andra användbara delar i bilarna.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2021 12:05
av taliz
Har för mig någon klagade på att 12k var extremt dyrt för lyktor till Model S.
"En komplett frontlykt til en Audi E-tron 2020-modell koster cirka 37.000 kroner ny." :lol:

Förövrigt intressant med prislistan i slutet.
Snart kanske man kan åka till Norge och köpa beggade batteripack och bygga eget energilager för hyfsat låg summa. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2021 12:17
av LarsL
Orkar inte läsa Norskan så har inte titta på artikeln. Men om man skrotar bilar och tar delarna istället för att tex sälja bilarna till Sverige så antar jag att det är det mest lönsamma att göra. De får alltså betydligt mer för delarna löst än för den kompletta bilen.

Är personen/företaget ute efter att även reservdelar ska moms befrias så att de kan tjäna mer pengar? Ja vore ju trevligt med ett helt skattebefriat system men inte särskilt hållbart.

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2021 12:25
av Fredrik j
Om fem år är alla bilar sålda i Norge elbilar. Ska bli intressant att se hur man då lägger tillbaka momsen. Över en natt eller stegvis? Kommer man skrota sin punktskatt på nya bilar när den inte längre ger inkomster?

Slopa skatter är ju betydligt enklare än att lägga tillbaka dom.