Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Nu kampanjas det rejält för vätgas bilar.

Debatt: Ska elbilen bli den nya VHS-spelaren?

Alla de stora biltillverkarna är nu med på elbilståget för att försöka ta sin del av kakan. Men förhoppningsvis blir det en parentes. Att utrusta hela världens fordonsflotta med jättelika batterier, som väger 300-500 kg eller mer, och samhällena fulla med laddstolpar är ingen långsiktig bra idé. Den är ungefär lika bra som VHS-kassetten, en hyllat uppfinning tills dvd:n och sedan streamingtjänster tog över.
https://www.vlt.se/artikel/debatt-ska-e ... Ujb2EMGsu0
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Väldigt mycket bullshit i denna artikeln.
Detta är bra tycker jag:
Vätgastekniken, som varit kända i mer än 100 år, och utnyttjats inom rymdindustrin under lång tid, har utvecklats och kombinerats lite i det fördolda de senaste 30 åren
Det stämmer. Bränsleceller har använts i många år inom rymdindustrin. Men idag har man gått över till att använda batterier istället. Konstigt, om nu batterier är så himla dåliga. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

En debattör i en tidning har en åsikt om elbilar och förordar vätgas. Har vi hört det förr?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Nu kampanjas det rejält för vätgas bilar.

Debatt: Ska elbilen bli den nya VHS-spelaren?

Alla de stora biltillverkarna är nu med på elbilståget för att försöka ta sin del av kakan. Men förhoppningsvis blir det en parentes. Att utrusta hela världens fordonsflotta med jättelika batterier, som väger 300-500 kg eller mer, och samhällena fulla med laddstolpar är ingen långsiktig bra idé. Den är ungefär lika bra som VHS-kassetten, en hyllat uppfinning tills dvd:n och sedan streamingtjänster tog över.
https://www.vlt.se/artikel/debatt-ska-e ... Ujb2EMGsu0

Vill gissa innan jag läser: Författaren av debattartikeln är en man runt 60 år och nån typ av ingenjör?

Edit: Han är 67 år och har jobbat med "välfärdsteknologi".

Ja, ärligt talat vet jag inte om han är så fel på det. Får vi en elproduktion som blir svårt obalanserad (mycket sol och vind) så kanske vätgasspjälkning är det bästa man kan göra med överskottet de dagar solen skiner och det blåser? Jag gillar ju smidigheten med att kunna tanka hemma på uppfarten så vi får hoppas att det åtminstone finns ett val att göra.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:

Norge har lite "speciella" omständigheter. Tror inte det är applicerbart på andra länder rakt av.

1. Fossilbilar är galet dyra sen länge. Av hävd. Elbilar är momsbefriade. Det är en extrem bonus/malus-effekt.
2. Landet har låga snitthastigheter.
3. Geografin är "utmanande" med fjordar och berg så för långa inrikes resor är flyget väldigt dominerande.


Alltså, i Norge kör man korta sträckor i låg hastighet och elbilar har en galen prismässig fördel. Landet är lite av en "perfect storm" för elbilar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Tellus skrev:
Så från 49.5% andel fossilbilar Q1 2020 till 47.2% Q1 2021.

2% YoY, går snabbt nu.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Tellus skrev:
Så från 49.5% andel fossilbilar Q1 2020 till 47.2% Q1 2021.

2% YoY, går snabbt nu.
Källa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Tellus skrev:
Så från 49.5% andel fossilbilar Q1 2020 till 47.2% Q1 2021.

2% YoY, går snabbt nu.
Källa?
Den länkade artikeln ovan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

45-åringarna jagar troféer till pojkrummen.

I slutet av mars börjar plötsligt horder av svenska män beställa en konstig glaskaraff för 1 500 kronor stycket på nätet. ”Till hemmabaren”, enligt webbutikens säljtext. Flaskan levereras med ett litet stativ i stål. Den kan nämligen inte stå själv, eftersom den är formad som en blixt.

”Så där, då är den beställd!” jublar den ena besuttna medelklassmannen efter den andra i en tråd på Facebook. ”Beställt här också!”
https://www.svd.se/45-aringarna-jagar-t ... pojkrummen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Nu har jag inte köpt nån flaska, men jag har svårt att se felet i det. Olika människor värdesätter olika saker.

På ett heminredningsforum jag råkade hamna på när jag googlade hur man platsbyggde en bra garderob så debatterades det flitigt vilken pappersrullehållare i mässing som var snyggast och prislappar var inte sällan norr om tusenlappen. För mig har pappershållaren i stort sett bara praktisk betydelse och jag tog den billiga på Ikea...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
45-åringarna jagar troféer till pojkrummen.

I slutet av mars börjar plötsligt horder av svenska män beställa en konstig glaskaraff för 1 500 kronor stycket på nätet. ”Till hemmabaren”, enligt webbutikens säljtext. Flaskan levereras med ett litet stativ i stål. Den kan nämligen inte stå själv, eftersom den är formad som en blixt.

”Så där, då är den beställd!” jublar den ena besuttna medelklassmannen efter den andra i en tråd på Facebook. ”Beställt här också!”
https://www.svd.se/45-aringarna-jagar-t ... pojkrummen
Märkligt hur mycket energi folk lägger på att vara arga på sina medmänniskor för sådana här bagateller? Det måste finnas något vettigare att hetsa upp sig över?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jordad skrev:
Märkligt hur mycket energi folk lägger på att vara arga på sina medmänniskor för sådana här bagateller? Det måste finnas något vettigare att hetsa upp sig över?
Jag har inte uppfattat att nån är arg? Tyckte det var lite rolig läsning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

joel80 skrev:
Jordad skrev:
Märkligt hur mycket energi folk lägger på att vara arga på sina medmänniskor för sådana här bagateller? Det måste finnas något vettigare att hetsa upp sig över?
Jag har inte uppfattat att nån är arg? Tyckte det var lite rolig läsning.
Jag tänkte mest på överdrifterna vilket är en argumentationsteknik man använder när man har missriktade aggressioner. Det är knappast "horder av svenska män" som köpt tomma Teslaquilaflaskor. Men kan ändå ha varit roligt att läsa som sagt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

Jordad skrev:
Märkligt hur mycket energi folk lägger på att vara arga på sina medmänniskor för sådana här bagateller? Det måste finnas något vettigare att hetsa upp sig över?
Framför allt är det bizarrt hur anhängare av två av världens i särklass mest framgångsrika företag genom tiderna (Apple och Tesla), snorkigt kallas "fanboys". Dessa "fanboys" verkar ju ha mer rätt än så gott som alla andra.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Dessa "fanboys" verkar ju ha mer rätt än så gott som alla andra.
Det är väl det som är själva definitionen på en ”fanboy”? Att man är helt övertygad om att allt Apple/tesla gör är rätt och bäst. Åtminstone bör det försvaras som om det vore det.

När det gäller texten där tror jag ironi inte så enkelt framträder i text.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
renes skrev:
Dessa "fanboys" verkar ju ha mer rätt än så gott som alla andra.
Det är väl det som är själva definitionen på en ”fanboy”? Att man är helt övertygad om att allt Apple/tesla gör är rätt och bäst. Åtminstone bör det försvaras som om det vore det.
Men om det nu bevisas att Apple och Tesla faktiskt gör rätt och bäst? The proof is in the pudding. Alltså, de har ju faktiskt, objektivt, sakligt, på pappret, mer framgång än närapå 100% av alla andra företag.

Om jag säger så här: Apple är världens mest framgångsrika företag och Tesla följer inte långt efter, är det en fanboy som talar, eller är det objektivt sant? ("Fanboy" implicerar ju att man inbillar sig saker som inte är sanna.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Han kommenterade artikeln på twitter:
Screenshot_20210410-160305.png
Det är en sådan där färdigtuggad åsikt som man har hört massor av andra ha innan. Modigt :roll:
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
Dessa "fanboys" verkar ju ha mer rätt än så gott som alla andra.
Det är väl det som är själva definitionen på en ”fanboy”? Att man är helt övertygad om att allt Apple/tesla gör är rätt och bäst. Åtminstone bör det försvaras som om det vore det.
Men om det nu bevisas att Apple och Tesla faktiskt gör rätt och bäst? The proof is in the pudding. Alltså, de har ju faktiskt, objektivt, sakligt, på pappret, mer framgång än närapå 100% av alla andra företag.

Om jag säger så här: Apple är världens mest framgångsrika företag och Tesla följer inte långt efter, är det en fanboy som talar, eller är det objektivt sant? ("Fanboy" implicerar ju att man inbillar sig saker som inte är sanna.)
Man kan ju också säga att den minoritet som tycker om deras produkter har betalat väldigt bra för dom.
Sen finns det ju många neutrala användare också. Jag har själv en iPhone utan att vara speciellt begeistrad. Hade samsung innan och kan nog tänka mig att köpa en sån igen. Eller en iPhone. Så på så sätt har jag ju bidragit till apples vinst utan att jag tycker dom gör dom bästa telefonerna.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Man kan ju också säga att den minoritet som tycker om deras produkter har betalat väldigt bra för dom.
Sen finns det ju många neutrala användare också. Jag har själv en iPhone utan att vara speciellt begeistrad. Hade samsung innan och kan nog tänka mig att köpa en sån igen. Eller en iPhone. Så på så sätt har jag ju bidragit till apples vinst utan att jag tycker dom gör dom bästa telefonerna.
Så kan det ju vara. Att de flesta köper en telefon de inte tycker är den bästa.

Om det är alternativet så är jag hellre "fanboy". Förefaller ju definitivt mer rationellt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

När det gäller Apple gillar jag datorerna starkt men iPhone funkar inte alls för mig. Är inte så märkestrogen på nått riktigt. Förut kändes det som att jag bara ville köra nyare Volvos, men när dom inte hängde med i elektrifieringen övergav jag dem.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
När det gäller Apple gillar jag datorerna starkt men iPhone funkar inte alls för mig. Är inte så märkestrogen på nått riktigt. Förut kändes det som att jag bara ville köra nyare Volvos, men när dom inte hängde med i elektrifieringen övergav jag dem.
Samma här. Är inte speciellt märkestrogen i någonting egentligen. Ser likheter med att vara fotbollsupprter. Något jag inte heller finns någon poäng med. Entusiaster för både tesla och Apple liknar ju på många sätt sportsupporters. Laget ska alltid försvaras och framgångar firas.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Samma här. Är inte speciellt märkestrogen i någonting egentligen. Ser likheter med att vara fotbollsupprter. Något jag inte heller finns någon poäng med. Entusiaster för både tesla och Apple liknar ju på många sätt sportsupporters. Laget ska alltid försvaras och framgångar firas.
Det som särskiljer Tesla är att det är en unik aktör när det gäller att försöka skapa hållbara transporter. Ser du tillbaka på det företagets historia så finns det inget annat företag som drivit utvecklingen som de har...

För mig är det just detta som är speciellt med Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Samma här. Är inte speciellt märkestrogen i någonting egentligen. Ser likheter med att vara fotbollsupprter. Något jag inte heller finns någon poäng med. Entusiaster för både tesla och Apple liknar ju på många sätt sportsupporters. Laget ska alltid försvaras och framgångar firas.
Det som särskiljer Tesla är att det är en unik aktör när det gäller att försöka skapa hållbara transporter. Ser du tillbaka på det företagets historia så finns det inget annat företag som drivit utvecklingen som de har...

För mig är det just detta som är speciellt med Tesla.
Håller helt med dig där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
45-åringarna jagar troféer till pojkrummen.

I slutet av mars börjar plötsligt horder av svenska män beställa en konstig glaskaraff för 1 500 kronor stycket på nätet. ”Till hemmabaren”, enligt webbutikens säljtext. Flaskan levereras med ett litet stativ i stål. Den kan nämligen inte stå själv, eftersom den är formad som en blixt.

”Så där, då är den beställd!” jublar den ena besuttna medelklassmannen efter den andra i en tråd på Facebook. ”Beställt här också!”
https://www.svd.se/45-aringarna-jagar-t ... pojkrummen
"den ena besuttna medelklassmannen efter den andra"

Fråga, hur vet krönikören detta? Är Facebook numera hopkopplad med taxeringskalendern?

Nu är jag inte själv intresserad av flaskan, och förstår att krönikor måste försöka provocera för att någon skall läsa de (som vi här tex.), men samtidigt så är det ju en rätt tunn och inte så spännande provokation/krönika (och rätt slarvigt och slappt skriven). Gäsp säger jag mest. 2/5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar