Sida 353 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 04 maj 2021 19:41
av Fredrik j
Volkswagen började månaden med drygt 100 bilar registrerade redan under måndagen vilket bevisar att dom inte försöker dopa försäljningsstatistiken en specifik månad genom att klumpa ihop den på rätt sida månadsskiftet utan har ett jämt flöde även fortsatt och registrerar bilarna i den takt kunderna vill.

Re: Artikel i media

Postat: 04 maj 2021 20:06
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.

För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.
Läste du artikeln?
BEV var 22,2% i april, dvs nästan var fjärde ny bil är en ren elbil.

Som sagt, många som tidigare köpt Passat och V60 har bytt till Model 3, PS2, ID4 mfl(inkl mig själv).
Det behöver inte vara en exakt likadan modell från samma tillverkare för att folk ska vara intresserade. Väldigt väldigt få håller sig till samma märke och modell.
Jag tror att vi kan se över 50% elbilar redan nästa år.
Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.

Att konstatera att det sker är inte nog, man måste förstå varför det sker.

Eller är Teslas 11 sålda bilar i April även det ett tecken på hur det kommer se ut framåt? (Svaret är givetvis nej).

Vi kommer säkerligen se månader med andelar över 50% väldigt snart, men att det håller över ett helt år tror jag inte på. Hade inte hybriden funnits så hade det varit en helt annan sak.

Re: Artikel i media

Postat: 04 maj 2021 20:55
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.

För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.
Läste du artikeln?
BEV var 22,2% i april, dvs nästan var fjärde ny bil är en ren elbil.

Som sagt, många som tidigare köpt Passat och V60 har bytt till Model 3, PS2, ID4 mfl(inkl mig själv).
Det behöver inte vara en exakt likadan modell från samma tillverkare för att folk ska vara intresserade. Väldigt väldigt få håller sig till samma märke och modell.
Jag tror att vi kan se över 50% elbilar redan nästa år.
Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.

Att konstatera att det sker är inte nog, man måste förstå varför det sker.

Eller är Teslas 11 sålda bilar i April även det ett tecken på hur det kommer se ut framåt? (Svaret är givetvis nej).

Vi kommer säkerligen se månader med andelar över 50% väldigt snart, men att det håller över ett helt år tror jag inte på. Hade inte hybriden funnits så hade det varit en helt annan sak.
Vad var det som var dåligt analyserat? Tycker de hade förvånansvärt bra koll på den svenska marknaden, inkl att miljöbonusen nyss höjts, att förmånsvärdena ökar i juli, att ID4 möjligen vad uppdämd efterfrågan etc etc.

Ja, det är ju precis det artikeln förklarar.
De har också med en graf som visar utvecklingen sedan 12/19.

Trenden är ju tydlig, det kan nog inte ens du neka till. Frågan är alltså inte om det sker, utan bara när. Jag tror som sagt det kommer ske väldigt snart.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 00:00
av martinot
dd88 skrev:
Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.

Att konstatera att det sker är inte nog, man måste förstå varför det sker.

Eller är Teslas 11 sålda bilar i April även det ett tecken på hur det kommer se ut framåt? (Svaret är givetvis nej).
Inte försäljning. Nyregistrering.

Gäller att inte blanda ihop de två sakerna.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 00:35
av martinot
fth skrev:
Någon som råkat ut för kött i snabbladdaren? :roll:

https://futurism.com/the-byte/vandals-a ... 7eBJdobPRU

Begåvningsreserven i Tyskland verkar inte gilla elbilar...

/fth
Hepp!

Det där var ju inget vidare. Intressant ämne som skrivs om på nyhetssidan:

https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/

Visst stämmer det säkert att de som inte gillar elbilar är inte idioter.

Ibland undrar man ju dock när man läser den nyheten som du länkar till...

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 08:05
av LarsL
martinot skrev:

Hepp!

Det där var ju inget vidare. Intressant ämne som skrivs om på nyhetssidan:

https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/

Visst stämmer det säkert att de som inte gillar elbilar är inte idioter.

Ibland undrar man ju dock när man läser den nyheten som du länkar till...
Det där med köttet är ju aktivism och inte direkt en åsikt.

Vet inte om vi har diskuterat Tibors artikel om inte-idioterna? Men det som är rätt tydligt i den här debatten är att det finns ett gäng som anser sig väldigt kunniga om bilar och som nu känner sig hotade. De har hela livet mött människor som kan mindre än dem om ämnet. De tror de kan precis allt och vet exakt hur allt fungerar med bilar. Svårt att diskutera med sådana personer utan att kränka deras självkänsla. Jag har försökt med personer nära mig men märker rätt tydligt att det inte vill gå in.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 10:22
av 12man
Nya mercedes lasbilschefen i svd idag
Ett mål är att få ned utsläppen av växthusgaser. I dag går nästan alla lastbilar på fossil diesel och det innebär, som Karin Rådström ser det, att lastbilstillverkarna har möjlighet att göra mycket.

– De tunga fordonen står för 7-8 procent av de globala utsläppen av koldioxid.

De tre stora lastbilstillverkarna pratar i princip om samma lösningar på problemet. Först handlar det om att ersätta dieseln med eldrivna lastbilar som har stora batterier.I nästa steg krävs även eldrivna lastbilar som använder bränsleceller och vätgas.

– Vi tror att både batterier och bränsleceller behövs. Men det är mycket som är osäkert med den här omställningen. Vi vet till exempel inte hur mycket grön vätgas som blir tillgänglig och vad den kommer att kosta. Det är lika osäkert när det gäller grön el, säger Karin

Hon pekar därmed på att problemet är större. För att få ned utsläppen räcker det inte att tillverkarna börjar göra eldrivna lastbilar.

Politiker och andra företag måste också få fram mycket mer grön el och vätgas än vad som finns tillgängligt i dag. Och det måste till nya elledningar, gasnät, laddplatser med mera.

– Infrastrukturen är en stor fråga och det krävs mycket investeringar där.
Det av mig understrukna, vad vet hon som jag inte fattar?

https://www.svd.se/svensk-chef-sjalvkor ... -om-tio-ar

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 10:26
av Teslaspolen
Ursäkta, gasnät?? :shock:

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 10:27
av MWall
Teslaspolen skrev:
Ursäkta, gasnät?? :shock:

Vätgasmackar.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 11:25
av Svenssons
Gissar att hon med bakgrund inom försäljning och marknad inte tror att batterier kommer klara räckvidden alternativt att bilarna måste kunna tankas snabbt. Gissar att hon inte har någon direkt koll på vätgasteknik.

Vill någon lastbilstillverkare köra på vätgas är det väl fritt för dem att bygga upp och bekosta ett nät med vätgasmackar. Något nät av vätgasdistribution via piplines lär det inte bli. Lokal produktion eller påfyllning från lastbilar är det som kommer krävas och dessa saker skalas inte upp särskilt enkelt.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 12:18
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Gissar att hon med bakgrund inom försäljning och marknad inte tror att batterier kommer klara räckvidden alternativt att bilarna måste kunna tankas snabbt. Gissar att hon inte har någon direkt koll på vätgasteknik.

Vill någon lastbilstillverkare köra på vätgas är det väl fritt för dem att bygga upp och bekosta ett nät med vätgasmackar. Något nät av vätgasdistribution via piplines lär det inte bli. Lokal produktion eller påfyllning från lastbilar är det som kommer krävas och dessa saker skalas inte upp särskilt enkelt.
Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 12:31
av LarsL
Fredrik j skrev:
Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.
Jo, jag har också funderat så. Men det blir ju lokaltrafik då eftersom du bara kan ladda vid fabriken. Om du bara kan ladda hemma så kommer du inte så långt och kan lika gärna använda batterier.
Sen måste man ju fundera hur det är lönsammast att använda vätgasen. Om den behövs för din process som du förmodligen tjänar pengar på så ska den ju inte slösas på lastbilar som lika gärna kan gå på el direkt.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 16:30
av Jwe
Så länge batterierna inte tål frekvent snabbladdning, vilket är en förutsättning för batteridrift av större delen av lastbilsflottan, kommer man inte att massproducera lastbilar med endast batterilagrad el. Misstänker att det är därför det går segt med lanseringen av Semin , på bara några månader skulle batterierna behöva bytas ut, vilket skulle leda till att battertekniken skulle få mycket dåligt rykte för lång tid framåt.
Också därför "elvägar” fortfarande är aktuella.
Om den nya batteritekniken klarar frekvent snabbladdning kommer vi se en mycket snabb omställning till batteridrift även för långväga lastbilstransporter.

De i lastbilsbranschen är nog väl medvetna om dessa förutsättningar, som ju skiljer sig avsevärt från den vanlige bilistens körmönster och därmed krav på batterierna.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 16:42
av fth
Jwe skrev:
Så länge batterierna inte tål frekvent snabbladdning, vilket är en förutsättning för batteridrift av större delen av lastbilsflottan, kommer man inte att massproducera lastbilar med endast batterilagrad el. Misstänker att det är därför det går segt med lanseringen av Semin , på bara några månader skulle batterierna behöva bytas ut, vilket skulle leda till att battertekniken skulle få mycket dåligt rykte för lång tid framåt.
Också därför "elvägar” fortfarande är aktuella.
Om den nya batteritekniken klarar frekvent snabbladdning kommer vi se en mycket snabb omställning till batteridrift även för långväga lastbilstransporter.

De i lastbilsbranschen är nog väl medvetna om dessa förutsättningar, som ju skiljer sig avsevärt från den vanlige bilistens körmönster och därmed krav på batterierna.
Det finns ju dock många exempel där "vanliga" Tesla har snabbladdats extremt mycket i professionell användning utan större problem med batterierna, Tesloop är kanske dom mest kända.

Jag är säker på att Tesla i Semi kommer att använda batterier som är lämpade för den marknaden, och snabbladdning bör ju som sagt vara normen, att det skulle behövas batteribyten efter "några månader" låter extremt osannolikt. :D

Förseningen av Semi beror nog helt enkelt exakt på det Tesla säger, dvs otillräcklig batteriproduktion. Alla celler används redan i personbilarna man bygger, när (om?) man får upp volymerna i 4680-tillverkningen kommer även Semi-produktionen kicka igång.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 16:49
av Jwe
Läs instruktionsboken ( efter 2018) angående snabbladdning liksom spaltmeter här på forumet vilka konsekvenser snabbladdning ger!

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 16:51
av fth
Fredrik j skrev:
Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.
Ett problem är att det redan finns ett enormt globalt behov av vätgas i diverse industriella processer (raffinaderier, konstgödseltillverkning, etc) som idag nästan uteslutande täcks med hjälp av fossil råvara (naturgas och kol).

Att då använda den lilla mängden grön vätgas som tillverkas för nya syften som transporter, ståltillverkning, HVO-framställning etc kommer leda till att efterfrågan på fossil vätgas kommer att fortsatt vara hög.

Vilket förstås är precis vad fossil-industrin vill.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 16:57
av fth
Jwe skrev:
Läs instruktionsboken ( efter 2018) angående snabbladdning liksom spaltmeter här på forumet vilka konsekvenser snabbladdning ger!
Jag är mycket medveten om vad som rekommenderas, och vad som skrivits här, jag har även själv drabbats av "nerfningen" av laddeffekt som enligt uppgift gjordes för att skona batteriet efter för mycket snabbaddning (men senare återställdes till högre effekt än den ursprungliga).

Det är också helt klart att många exempel från verkligheten indikerar att både gällande och tidigare generationers batterikemi faktiskt klarar snabbladdning betydligt bättre än vad dessa rekommendationer indikerar. Läs som sagt t.ex om Tesloops bilar som körts helt på snabbladdning, oftast till 100%, och under mycket ogynnsamma förhållanden (extrem hetta i Las Vegas), har klarat sig förvånansvärt bra.

Att då Semis batterier skulle behöva bytas efter "några månader" är förstås helt befängt, även om dom mot förmodan skulle använda "gammal" batterikemi.

Med ny kemi kommer detta att vara en icke-fråga.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 19:51
av Jwe
Nu blir jag riktigt nyfiken:
Blev det ett återställande av nerfningen?
Jag uppfattade att den tråden dog då ingen på riktigt kunde verifiera en förbättring, möjligen undantaget 90 batterierna.

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 20:07
av martinot
Bild
LarsL skrev:
martinot skrev:

Hepp!

Det där var ju inget vidare. Intressant ämne som skrivs om på nyhetssidan:

https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/

Visst stämmer det säkert att de som inte gillar elbilar är inte idioter.

Ibland undrar man ju dock när man läser den nyheten som du länkar till...
Det där med köttet är ju aktivism och inte direkt en åsikt.

Vet inte om vi har diskuterat Tibors artikel om inte-idioterna? Men det som är rätt tydligt i den här debatten är att det finns ett gäng som anser sig väldigt kunniga om bilar och som nu känner sig hotade. De har hela livet mött människor som kan mindre än dem om ämnet. De tror de kan precis allt och vet exakt hur allt fungerar med bilar. Svårt att diskutera med sådana personer utan att kränka deras självkänsla. Jag har försökt med personer nära mig men märker rätt tydligt att det inte vill gå in.
Vet inte det är aktivism, eller mer busstreck som de tycker är skoj.

Svårt att ta det på allvar ivf.

Däremot så tror jag du har rätt i att motstånd/ogillande/hat mot ny teknologi ibland bottnar i att ens egna kunskaper riskerar att bli förlegade, och att man därmed känner ett hot från den nya tekniken som kräver nya kunskaper (i och ibland även lite nytt sätt att tänka på).

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 20:12
av martinot
Bild



Kanske detta inte är vandalism, utan att de vill grilla maten? :shock:

En annan fråga; undrar hur mycket nytta EU-idiotin med "M" och "K" (osv.) gör för nytta på laddaren ovan?

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 20:28
av fth
Jwe skrev:
Nu blir jag riktigt nyfiken:
Blev det ett återställande av nerfningen?
Jag uppfattade att den tråden dog då ingen på riktigt kunde verifiera en förbättring, möjligen undantaget 90 batterierna.
Min X90 fick iaf tillbaka full effekt och lite till, jag laddar >140kW nu.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 21:46
av Jwe
Fantastiskt!
Hade du tur eller gäller det generellt för 90 batterierna?
Hur har det gått för 85 batterierna?

Re: Artikel i media

Postat: 05 maj 2021 22:26
av fth
Jwe skrev:
Fantastiskt!
Hade du tur eller gäller det generellt för 90 batterierna?
Hur har det gått för 85 batterierna?
Jag tror att det är hyfsat generellt för 90, men att problemen kvarstår för 85, men det kanske någon 85-ägare kan verifiera?

Min 90 nådde bara runt 90 kW som mest under den "nerfade" perioden, det innebar i praktiken inte så många minuter extra laddtid per resa (jag räknade rätt noga på det, finns siffror i en annan tråd), men det kändes som väldigt låååånga laddstopp när man inte ens nådde tresiffrigt :roll:

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 08:08
av Tellus
Ändringar i referral programmet. När jag klickar på någons länk så kommer jag till en "tom" sida. *edit* Nu började länkarna funka igen (ibland iallafall)

https://electrek.co/2021/05/05/tesla-co ... rcharging/

Re: Artikel i media

Postat: 06 maj 2021 08:24
av Jerker
Tellus skrev:
Ändringar i referral programmet. När jag klickar på någons länk så kommer jag till en "tom" sida. *edit* Nu började länkarna funka igen (ibland iallafall)

https://electrek.co/2021/05/05/tesla-co ... rcharging/
I appen så kommer man inte åt skattkistan längre. Det blir bara en svart skärm.