Sida 363 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 08:29
av bonath
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 08:34
av Jerker
Ja, journalister som pratar i nattmössan är ett stort problem. Men visst har han ändå en poäng, fast han inte begriper kopplingen: när det tippar över så att fler köper elbilar så minskar ju malusinkomsterna och då är inte systemet självfinansierande längre. Så visst kommer bonusutbetalningarn att upphöra så småningom.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 08:38
av bonath
Jovisst, men "skattepengar"...

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 08:38
av Zalman3
bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Men visst kommer stödet på.70.000kr att minska.
Kan tänka mig att man först sätter ett tak på exempelvis 500.000kr.

Efter hand kan man sänka taket och minska stödet eftersom elbilarna blir allt billigare.

Elbilsstödet är INTE till för att elbilar ska vara billigare än motsvarande fossilbil i inköp.

Och man vill inte heller stötta så att folk köper fler bilar än nödvändigt.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 08:46
av Zalman3
Att använda pekskärmen kan vara ouppmärksamhet på trafiken och kan vara både farligt och ge lägre ersättning vid en olycka.
KAN KOSTNA DYRA: Några sekunder med att lura med pekskärmen kan vara dödlig vid körning.

Skärmen stör:
Lurade med pekskärm i bilen - förlorade 100.000 kronor
Gjensidige Forsikring säger att de har haft flera fall där försäkringsbetalningen har minskats till följd av förarens ouppmärksamhet relaterad till bilens pekskärm.
https://motor.no/a/204289

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 09:17
av Esterox
bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 10:24
av MWall
Esterox skrev:
bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Självfinansierande? Vid vilka nivåer? Ökar andelen elbilar kraftigt så lär det inte längre vara så i vilket fall. Är ju bara att räkna lite själv.

Jag tycker den där bonusen ska bort. Sätt press på tillverkarna att sänka priserna istället.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 10:30
av chaffis75
bonath skrev:
Artikel idag 20/7 i Hallandsposten.
https://www.hallandsposten.se/hallands- ... 1.51479017
(förmodligen låst)

Står bl.a följande:
Marcus Johansson på Bendt bil tror att de statliga ekonomiska stöden kommer vara en avgörande faktor i elbilarnas framtid. Han ställer sig frågan hur länge staten kan klara av att ge ut pengar till alla nya elbilsköpare.
– Hur länge kan vi fortsätta att betala ut 70 000 av våra skattepengar till alla som köper elbil? Just nu ligger rena elbilar för cirka 15-20 procent av försäljningen. Stiger den har jag svårt att se att statskassan räcker till och då kanske det inte blir lika attraktivt med elbil längre.

Jag skrev till journalisten:
Din artikel om elbilsförsäljning innehåller ett fel.
Det är inte skattepengar som bekostar miljöpremien på 70000 till elbilar.
Den kommer från bonus-malus systemet och är självfinansierad!
Fossilbilsköparna betalar den!
Den går till och med med vinst, staten behåller överskjutande belopp....
Det är sådana här fel som spär på folks vanföreställningar om elbilar.
"men jag läste i HP"........
Får höra det dagligen.

Undrar om det blir någon reaktion... :?
Bonus malus är ju en skatt så både du och journalisten har väl rätt kan jag tycka.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 10:37
av Fredrik j
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 12:20
av taliz
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 13:12
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 14:04
av mikebike
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Fast kollektivtrafiken subventioneras inte med statliga skattemedel.

Att passera på bron över Sundsvallsfjärden kostar 9 kronor och det är en "infrastrukturavgift".
Fakturan skickas med brev. Hur mycket kostar det?

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 16:06
av LarsL
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 16:25
av mikebike
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 20:47
av LarsL
mikebike skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.
Nej Stockholm är billigt och har fungerande trafik också. En resa in till Göteborg skulle kosta mig 63kr, enkel väg.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 23:29
av Esterox
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Bonus malus, är det framtaget för att subventionera elbilar ?
Annars anser jag nog att journalisten har mer rätt.

Utan subvention och bibehållen skatt hade det varit jättemycket pengar in i statskassan.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 22:39
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Man har fått in många många miljarder i trängselskatt, men man har inte satsat alla dom på kollektivtrafik som man sa att man skulle. Det är ingen större skillnad på kollektivtrafiken i Stockholm idag vs när trängselskatten infördes.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 22:48
av Fredrik j
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 23:03
av taliz
Fredrik j skrev:
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 23:11
av martinot
Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:

"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"

https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 23:21
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
Ett annat sätt är ju att avskräcka från resan överhuvudtaget. Jag väljer aktivt bort göteborgs innerstad om jag kan och åker bara in om jag absolut måste vilket ju är sällan.
Jag uppfattar det som att det är precis vad man eftersträvar.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 09:24
av dd88
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.

Skrämmande hur snabbt det har gått.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 09:32
av loftux
martinot skrev:
Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:

"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"

https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen
Som vanligt blir det konstigt. Å ena sidan kommer alla överblivna batterier skapa miljöproblem. Å andra sidan finns ännu nästan inga batterier för Northvolt att återvinna, så de måste använda nybrutna metaller, vilket skapar miljöproblem.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 10:37
av mikebike
dd88 skrev:
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.

Skrämmande hur snabbt det har gått.
Det gäller de flesta städer, även utan trängselskatt.
Ta Sundsvall, där kostar det att slippa köra igenom stan, d.v.s. någon slags omvänd trängselskatt. Ändå är centrum nästan tomt. Här, som i många andra städer, beror det på att folk hellre åker till stora köpcentrum utanför stan.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 11:13
av dd88
I just Göteborg så är dock köpcentrum långt ifrån hela anledningen, men det är klart att dom blir mer attraktiva när man känner sig ovälkommen i stan.