Sida 363 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 13:12
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 14:04
av mikebike
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Fast kollektivtrafiken subventioneras inte med statliga skattemedel.

Att passera på bron över Sundsvallsfjärden kostar 9 kronor och det är en "infrastrukturavgift".
Fakturan skickas med brev. Hur mycket kostar det?

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 16:06
av LarsL
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 16:25
av mikebike
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 20:47
av LarsL
mikebike skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
När man tänker så är det sjukt att den kan vara så dyr. Priserna verkar vara satta efter vad det kostar att åka fossilbil eller något. Och då är detta alltså bara halva kostnaden ändå. :shock:
Jag tycker inte att det är dyrt. För 38 kronor kan jag åka till alla ändar av Stockholms län och lite till. Förut var det däremot skitdyrt att åka till Bålsta.
Nej Stockholm är billigt och har fungerande trafik också. En resa in till Göteborg skulle kosta mig 63kr, enkel väg.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jul 2021 23:29
av Esterox
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Bonus malus, är det framtaget för att subventionera elbilar ?
Annars anser jag nog att journalisten har mer rätt.

Utan subvention och bibehållen skatt hade det varit jättemycket pengar in i statskassan.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 22:39
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
Hur menar du med att det går med vinst ? Pengarna har ju tagit slut flertalet gånger och det får skjuta till. Är det alltså så att Bonus-malus går till statskassan och sedan väljer partierna hur många % utav dessa som skall gå till elbilarna ?
Att pengarna ”tagit slut” är ju en teknikalitet.
Precis som du säger går maluspengarna in i statskassan för att sedan föras över som anslag.
Ja, det är precis som trängselskatten som skulle "gå till kollektivtrafiken". Istället går den direkt till statskassan, inte mkt som går vidare därifrån till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en till ca 50% skattefinansierad verksamhet.
Det är ju helt normalt att skatteintäkter går till statskassan.
Man har fått in många många miljarder i trängselskatt, men man har inte satsat alla dom på kollektivtrafik som man sa att man skulle. Det är ingen större skillnad på kollektivtrafiken i Stockholm idag vs när trängselskatten infördes.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 22:48
av Fredrik j
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 23:03
av taliz
Fredrik j skrev:
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 23:11
av martinot
Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:

"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"

https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen

Re: Artikel i media

Postat: 21 jul 2021 23:21
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle man? Var det inte infrastruktursatsningar generellt med fokus på att just minska antalet bilar i stadskärnan? Kollektivtrafiken är ju bara en del. I Göteborg finansierar man ju västlänken delvis med trängselskatt.
För att minska antalet bilar måste man ju ersätta dem med annat trafikslag.
Det trafikslaget skulle bli kollektivt, vilket skulle finansieras av trängselskatten.
Ett annat sätt är ju att avskräcka från resan överhuvudtaget. Jag väljer aktivt bort göteborgs innerstad om jag kan och åker bara in om jag absolut måste vilket ju är sällan.
Jag uppfattar det som att det är precis vad man eftersträvar.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 09:24
av dd88
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.

Skrämmande hur snabbt det har gått.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 09:32
av loftux
martinot skrev:
Journalisterna och experterna på TV4 rapporterar om elbilar och miljöfrågor:

"Elbilsförsäljningen slår rekord – men batterierna skadar miljön"

https://www.tv4.se/artikel/2cVhw9IPs89I ... ar-miljoen
Som vanligt blir det konstigt. Å ena sidan kommer alla överblivna batterier skapa miljöproblem. Å andra sidan finns ännu nästan inga batterier för Northvolt att återvinna, så de måste använda nybrutna metaller, vilket skapar miljöproblem.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 10:37
av mikebike
dd88 skrev:
Ja Göteborg har verkligen lyckats med att få centrum bilfritt, vilket även innebär fritt från konsumenter och butiker.

Skrämmande hur snabbt det har gått.
Det gäller de flesta städer, även utan trängselskatt.
Ta Sundsvall, där kostar det att slippa köra igenom stan, d.v.s. någon slags omvänd trängselskatt. Ändå är centrum nästan tomt. Här, som i många andra städer, beror det på att folk hellre åker till stora köpcentrum utanför stan.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 11:13
av dd88
I just Göteborg så är dock köpcentrum långt ifrån hela anledningen, men det är klart att dom blir mer attraktiva när man känner sig ovälkommen i stan.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 11:24
av LarsL
dd88 skrev:
I just Göteborg så är dock köpcentrum långt ifrån hela anledningen, men det är klart att dom blir mer attraktiva när man känner sig ovälkommen i stan.
Ja, det är hopplöst att ta sig in till centrum i Göteborg. Senaste gångerna jag var där var för att besöka Tesla butiken, så konstigt att lägga den mitt i centrum. Men det var nog mer än 2 år sedan nu när jag tittade på Model 3. Kanske blir en tur in när jag ska titta på Model Y.

Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 16:07
av Svenssons
LarsL skrev:

Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 16:13
av Viper
https://www.dagensps.se/motor/ny-studie ... m-elbilar/

Det finns lite positiva rapporter också.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 18:15
av Swede1
Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 21:15
av Aida
Swede1 skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige. :lol:

En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 21:23
av Svenssons
Swede1 skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige. :lol:
I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 21:29
av martinot
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Tesla skaffa en butik vid service centret också… för tusan!
Det var där butiken låg från början innan Arkaden. Göteborg var inte rolig att köra i innan Västlänken och tullarna men är ju en mardröm nu, särskilt om du visste hur man körde innan tullarna och senare västlänksbygget kom. Politikerna i stan vill inte att man kör in till Göteborg.
Så kan det gå med icke beslutande folkomröstningar, en majoritet ville inte ha trängselskatt, men var det inte nån liberal politiker som ändå ville och så blev det så, felaktigt demokratiskt system. Kul att folkomröstningar ändå hålls, nästa steg är att göra dem beslutande. Som vanligt se på hur bra det fungerar i Schweiz och landets utveckling sedan 1970 kontra Sverige. :lol:
I folkomröstningen fick inte vi i Kungälv, Partille, Mölndal, Mölnlycke eller andra kranskommuner vara med och rösta. Tolkar det som att Göteborg inte ville höra av oss. Jag valde att flytta från regionen delvis pga detta...
Helt rätt. Rösta med fötterna. Vi har demokrati, men den är tyvärr långt ifrån optimal.

Någon stans får man bestämma sig för om man vill ha en folkvilja eller en upplyst diktatur "som vet bättre än populasen".

Själv tycker jag att Schweiz har ett mycket sympatiskt upplägg av demokrati. Inte lika partimaktfokuserat i alla sakfrågor.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 21:35
av LarsL
Aida skrev:
En majoritet vill nog inte höja bilskatten eller ge 70 000 kr till elbilar heller. Massan röstar inte alltid för vad som är bäst i ett makroperspektiv utan snarare utgår från sitt mikroperspektiv. Trängselskatt behövdes ju i Göteborg - snacka om trafikinfarkt.
Tyvärr är ju satsningarna ganska bedrövliga. Det finns tex fortfarande ingen ”motorvägs fil” mellan riksväg 40 och E6 från Stockholm mot Malmö… helt galet att dra in en motorväg mot ett rödljus. Största delen sväljs ju av det vansinniga projektet Västlänk, som inte kommer ge något alls. Förutom fasta jobb åt konsulterna inom tunnelbyggande under 25 år.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 21:47
av Jerker
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.

En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jul 2021 22:12
av martinot
Jerker skrev:
Jag har av och till under 40 år besökt Göteborg billedes eftersom jag har haft släktingar/familjemedlemmar boendes där och i jämförelse med Stockholm, som jag också har besökt då och då under samma tidsperiod, så har Göteborg hela tiden varit en ständigt pågående trafikinfarkt med helt vansinniga trafiklösningar. Det går aldrig att navigera efter känsla utan man måste i förväg veta exakt hur man ska köra för att komma dit man vill, annars riskerar man att hamna på nåt helt annat ställe. Tur att det idag finns GPS som kan lotsa en rätt! Men ändå, dessa stora möten mellan flerfiliga vägar där man ska byta fil för att komma rätt är ändå svåra att förstå sig på när man kommer i dem första gången.

En sak som är slående i Stockholm är att var du än befinner dig i Storstockholmsområdet så behöver du inte köra särskilt många meter innan du hittar en skylt som visar hur du ska köra för att komma ut på E4 (eller E18/E20). Nåt motsvarande finns inte i Göteborg.
Även Malmö, med sina välorganiserade ringleder, är bra mycket bättre trafiklösning.

Göteborg är bara för dåligt planerat jämfört med andra städer. Sedan när de väl skall ta krafttag, och statsa 100 miljarder, så suboptimerar de för att lägga mestadelen på några tågstationer. Sanslöst sjukt. Glad att jag inte bor i Göteborg och betalar kommunalskatt till skiten.