Trängseskatt

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Trängseskatt

Inlägg av z balata »

Jag har nu till min förvåning upptäckt att jag ska betala trängselskatt för min Tesla. :(. De har tagit bort den förmånen. Vore intressant att veta vilka partier som står bakom detta intelligenta beslut?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trängseskatt

Inlägg av bylund »

Det slopades redan 2009-01-01 för nyregistrerade bilar. Bilar som redan var undantagna fick börja betala 2012-08-01.
Sedan kan man ju tycka att en Tesla trängs minst lika mycket som en Fiat 126.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Trängseskatt

Inlägg av Werzion »

Trängselskatt i Stockholm
Trängselskatt tas ut för svenskregistrerade fordon och infördes permanent i Stockholms innerstad den 1 augusti 2007. Trängselskatten i Stockholm syftar till att minska trängseln i hårt trafikbelastade områden och därmed förbättra miljön. Systemet infördes först som ett försök (3 januari - 31 juli 2006).

Trängselskatt i Göteborg
Sedan den 1 januari 2013 tas trängselskatt ut för svenskregistrerade fordon som passerar en betalstation i Göteborg, måndag till fredag mellan 06.00 och 18.29. Syftet med trängselskatten är att förbättra framkomligheten, förbättra miljön (minska kvävedioxidutsläppen) i de centrala delarna av Göteborg och att bidra till finansieringen av investeringar i kollektivtrafik, järnväg och väg, bland annat till Västlänken (en järnvägstunnel under centrala Göteborg) och en ny älvförbindelse vid Marieholm.
Det är nästan så att skor och cyklar inte kan komma undan trängselskatten :P ;)
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jun 2014 23:02

Re: Trängseskatt

Inlägg av ceo »

z balata skrev:
Jag har nu till min förvåning upptäckt att jag ska betala trängselskatt för min Tesla. :(. De har tagit bort den förmånen. Vore intressant att veta vilka partier som står bakom detta intelligenta beslut?
Håller med- detta är inte rimligt. :x
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Trängseskatt

Inlägg av hybris »

Sjukt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

ceo skrev:
Håller med- detta är inte rimligt. :x
Det är väl egentligen rimligt - Teslan bidrar ju till trängseln lika mycket som alla andra bilar. Trängseln gör att det blir stopp i trafiken och biltrafikens totala utsläpp i ökar. Det är att bilar står stilla och släpper ut avgaser som man vill komma åt (dvs. att de trängs).

Alltså - när Teslan står och blockerar trafiken så att inte fossilbilar kan ta sig fram, så bidrar den till att biltrafikens kollektiva utsläpp ökar och den måste därför vara med och betala.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Trängseskatt

Inlägg av Bod »

Min största undran är varför man måste betala trängselskatt när man lämnar stan? Då minskar man ju trängseln.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Trängseskatt

Inlägg av lator »

Bod skrev:
Min största undran är varför man måste betala trängselskatt när man lämnar stan? Då minskar man ju trängseln.
+1 ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

Bod skrev:
Min största undran är varför man måste betala trängselskatt när man lämnar stan? Då minskar man ju trängseln.
Du betalar ju bara om du bestämt måste åka ut ur stan samtidigt som alla andra - dvs. när det är trängsel på väg ut ur stan (fram till kl. 18.29). Om du kan tänka dig att åka ut ur stan när det inte är trängsel så kostar det ingenting.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Trängseskatt

Inlägg av Bod »

Ser ingen logik. Om jag kör ut när det är som mest bilar i stan borde jag ju inte straffbeskattas när jag lämnar trängseln och ger plats till andra!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

Bod skrev:
Ser ingen logik. Om jag kör ut när det är som mest bilar i stan borde jag ju inte straffbeskattas när jag lämnar trängseln och ger plats till andra!
Det är ju ingen trängsel i stan när alla bilar väl kommit in på morgonen eller när de åkt ut. Du betalar ju bara trängselskatt om du väljer att köra bil samtidigt som alla andra och därmed bidrar till trängseln oavsett riktning.
Det är ju inte sagt att det är specifikt trängsel inne i centrala Stockholm som man vill komma åt med trängselskatten - det är ju trängseln/bilköerna in och ut.

Något som möjligen är ologiskt är att man måste betala trängselskatt också när det inte är några bilköer - mellan kl. 10.30 och 15.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Trängseskatt

Inlägg av Bod »

Agree to Disagrre!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

Nu fick jag för första gången betala trängselskatt i Sverige. Tydligen har de börjat kräva in trängselskatt från utlänningar från den 1:e januari i år.
Sjukt att man inte är undantagen trängselskatt om man kör elbil i Sverige.

Här köper man bil för absurda pengar för att bidra till ett bättre globalt klimat och en renare närmiljö, och vad är tacken? Inte ett skit. En Svensk Teslaköpare betalar dessutom 25% moms på en bil för ca. en miljon, vilket innebär 250 000:- i statens kassakista. En motsvarande bil som eldar raffinerad olja för sin framdrift, kostar ca. 400 000 och ger då staten 100 000:-. Teslaköparen får fjuttiga 40 000:- i rabatt på den absurt höga straffskatten som denne redan betalt, och kommer då undan med 210 000:- i skatt - dvs. mer än dubbelt så hög skatt som de som eldar olja. Vilket jävla skitland. Jag är glad att jag flyttade.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Trängseskatt

Inlägg av Bod »

Norge har inte Volvo!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Trängseskatt

Inlägg av Jojo »

Bod skrev:
Norge har inte Volvo!
Nä, det är ju kineserna... (iallafall när det gäller personbilarna) :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trängseskatt

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Trängselskatten ska ju gå till mutor och en fullständigt meningslös tunnel genom leran i Göteborg. Klart du vill vara med och betala?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Trängseskatt

Inlägg av Stefan T »

De vet ni vell att det muteborg och inte göteborg
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Trängselskatten ska ju gå till mutor och en fullständigt meningslös tunnel genom leran i Göteborg. Klart du vill vara med och betala?
Jag tror inte att den föreslagna pendeltågtunneln i muteborg är så tokig - behagliga och snabba tåg är en bra lösning på trängselproblemen. Själv åker jag gärna kollektivt så länge det är hyfsat snabbt, fräscht och tillgängligt. Tycker att de nya pendeltågen i Göteborg och tunnelbanan i Stockholm utan vidare kvalificerar sig hit.
Jag ogillar personer som sitter ensamma i sina bilar och pluggar igen trafiken varje eftermiddag och kväll. Om man anser att det är nödvändigt att köra bil till sin arbetsplats, men måste blockera trafiken för oss andra för att göra det, så får man se till att ställa bilen på en plats i stan där man kan få tag på den efter att ha åkt kollektivt från sin bostad. För egen del är det skit att sitta i bilköer de gånger jag är på uppdrag och måste förbi en större stad i rusningstrafik.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Det är inga snabbtåg i tunneln det är för pendeltåg som inte vill vända på Centralstationen. För de minst, minst, 20 miljarder kr den kommer kosta skulle stora förbättringar av spårvagn/snabbspårvagn/planskildspårvagn kunna göras. Dessa kommer nu inte bli gjorda inom de närmsta 20åren, åtminstone.

När det gäller själva trängseln så skulle den inte vara speciellt allvarlig om korrekt planering gjorts. Tex en bro tunnel under älven, i tid, inte låta riksväg 40, en motorväg åka rakt in i ett trafikljus osv osv. Hade antingen trängselskatten omringat centrum eller finansierat en ringled så hade det kanske varit ok... Som det är nu kommer problemen bestå.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trängseskatt

Inlägg av Svenssons »

Stefan T skrev:
De vet ni vell att det muteborg och inte göteborg
Blöteborg kallade jag staden för när jag bodde där men jag får nog gå över till Muteborg. Flyttade därifrån strax innan trängselskatten/avgiften infördes och har hittills sluppit den eftersom jag bara varit på besök med bil under helgerna och sommaren, annars tåget om det varit mitt i veckan.

Tycker det är intressant att de inför införandet av trängselskatt byggde om vägarna så att man inte skulle kunna smita runt betalstationerna. De har alltså byggt om så att fler måste trängas genom platserna vid betalstationerna och orsakat mer trängsel. Politiker i ett nötskal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Ja, politikerna i Muteborg är korrupta så enkelt är det. Hoppas de blir utslängda på ändan snart.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Trängseskatt

Inlägg av Jojo »

Svenssons skrev:
Stefan T skrev:
De vet ni vell att det muteborg och inte göteborg
...innan trängselskatten/avgiften infördes och har hittills sluppit den eftersom jag bara varit på besök med bil under helgerna och sommaren, annars tåget om det varit mitt i veckan.

Tycker det är intressant att de inför införandet av trängselskatt byggde om vägarna så att man inte skulle kunna smita runt betalstationerna. De har alltså byggt om så att fler måste trängas genom platserna vid betalstationerna och orsakat mer trängsel. Politiker i ett nötskal.
Ett av mina fordon är utlandsreggad, den brukar jag använda för resor till/förbi "Muteborg", så jag slipper allt detta elände med den där förb****de 'trängsel'skatten :twisted: .
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

Jojo skrev:
Ett av mina fordon är utlandsreggad, den brukar jag använda för resor till/förbi "Muteborg", så jag slipper allt detta elände med den där förb****de 'trängsel'skatten :twisted: .
Du måste vara tidernas sämsta skumläsare - hela den senaste rundan av inlägg i den här tråden bygger ju på det faktum att jag just fick betala trängselskatt trots utlandsreggat fordon - på grund av en lagändring som innebär att de börjat kräva in trängselskatt från fordon registrerade i utlandet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Trängseskatt

Inlägg av Jojo »

Herr X skrev:
Jojo skrev:
Ett av mina fordon är utlandsreggad, den brukar jag använda för resor till/förbi "Muteborg", så jag slipper allt detta elände med den där förb****de 'trängsel'skatten :twisted: .
Du måste vara tidernas sämsta skumläsare - hela den senaste rundan av inlägg i den här tråden bygger ju på det faktum att jag just fick betala trängselskatt trots utlandsreggat fordon - på grund av en lagändring som innebär att de börjat kräva in trängselskatt från fordon registrerade i utlandet.
Konstigt nog har jag aldrig fått det med min bil :D . Den är dock inte reggad i Norge heller, där de relevanta myndigheter samarbeta bra med sina svenska kollegor.
Skriv svar