Hela bilmarknaden i världen har varit i gungning detta året och detta har såklart även drabbat laddbara bilar även om det inte varit riktigt lika illa. Nu efter ett nytt rekord i september så är vi dock åter upp på svarta siffror med entillväxt över de första nio månaderna på 11%.
Tack vare fallet för bilmarknaden i stort så står laddbara bilar för 3,4% varav elbilar är 2,3%. Detta kan jämföras med förra året som hade 2,5%.
Fördelningen mellan elbilar och laddhybrider är 68%/32% så laddbara bilar har vuxit något snabbare i år än rena elbilar.
Kollar vi på de enskilda modellerna så är Tesla Model 3 i en helt egen liga även i år, nästan fyra gånger så många som tvåan. Där är dock en överraskning för mig, Renault Zoe är i år den andra mest sålda laddbara bilen i världen, upp från plats åtta förra året.
Tesla Model Y har klättrat fort och är nu på plats tre, kommer Tesla lyckas få om Zoe innan året är slut?
En annan överraskning är att EGolf i år är på plats sex, något den aldrig tidigare har varit nära av vad jag vill minnas. Ett sätt för Volkswagen att få ner sina utsläpp här i Europa innan de fick ut ID3 gissar jag. ID3 var den femte bäst säljande laddbara bilen under september men är inte tillräcklig för att komma upp på top 20 för året.
Nu i september lyckades Model X slå sig in på top 20 igen efter att ha varit borta från listan ett tag.
Kollar vi bland tillverkarna så är Tesla även här i en egen liga med 18% av marknaden men här har Volkswagen verkligen klättrat i år och är nu på plats två. September var till och med så extrem så att hela nio tillverkare slog egna rekord när det kom till försäljningen av laddbara bilar.
För att förstå färgschemat här
Minst 90% rena elbilar av laddbara
över 50% rena elbilar av laddbara
Över 10% rena elbilar av laddbara
Mindre än 10% av laddbara bilar rena elbilar
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/gl ... -2020.html
Kollar vi per koncern så blir resultaten såhär
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/q1 ... m.html?m=0