Renault Zoe 41 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av vigge50 »

Nu har Renault i Nederländerna tydligen släppt information i förväg innan Paris. Det ska fortfarande gå att köpa Zoe med 22 kWh batteriet men för €2500 mer får du 41 kWh. De ska även finnas en version med snabbladdning, vilken typ är däremot inte klart än.

Bild

http://insideevs.com/new-2017-renault-z ... h-battery/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Eftersom den med snabbladdning ger något lägre räckvidd gissar jag på charmeleon eller vad det heter igen. Dvs 43kW ac
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av bylund »

Och det ser ut som att man ka köpa hela bilen och inte bara hyra vissa delar av den. Åtminstone i Nederländerna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Tars »

Nä nu börjas det kopieras överallt!
Nu ska Renault presentera detta på en torsdag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Zalman3 »

Fossilbilen är död...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:
Fossilbilen är död...
Omräknat till USD får kunden betala 133 UDS/Kwh. Det är ju riktigt bra. Kan inte vara mycket billigare att fixa en hel drivlina fr en fosilare. Och än värre med plugg-in hybrider. Måste ju bli billigare att fixa en riktig elbil istället. Är det under 100 USD man brukar säga att det går en magisk gräns? Men det är väl för tillverkaren man menar då?

Så för ett batteri på 60 kWh skulle man få betala ca 66 000 SEK. Inte illa.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av mati »

Känns som att man får lite bättre valmöjligheter när det är dags att byta bil. Man kanske kommer att byta stora dyra Teslan mot en lite mer lagom prissatt Zoe? Helt klart ett tänkbart alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av dstr »

Släpper dom batterileasingen och får dit en adaptiv farthållare så blir den riktigt attraktiv.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerka »

Fantastiska nyheter! Revolutionen är igång!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av LarsL »

Om priset på hela batteriet ligger på 50000kr och det håller 20000 mil så blir priset 2,5kr/mil. Total kostnaden är då per mil blir då mindre än för motsvarande fossilbil.
Då ska man komma ihåg att de små bilarna är svårast eftersom deras motsvarighet är så energisnåla. Bygger de en större mer praktiska bilar så är vinsten ännu större så klart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Jo, det här var ju väntat! Ska bli intressant att se vad priset blir i Sverige. BTW är tydligen moms och jag hittade en uppgift att denna är 21%. BPM är tydligen en registreringsavgift som för 0-utsläppsbilar är 4%, och det är den siffra som står längst till vänster i tabellen. Det betyder att deras moms och registreringsavgift är samma som vår moms. Den billigaste versionen med snabbladdning kostar motsvarande SEK 314.000, den dyraste SEK 360.000 och detta är när man köper batteriet.
Zoe41kWköp.PNG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av mati »

dstr skrev:
Släpper dom batterileasingen och får dit en adaptiv farthållare så blir den riktigt attraktiv.
Absolut! Framförallt för alla (mig inkluderad) som köpte Teslan mest på grund av brist på alternativ. Teslan är egentligen alldeles för stor för mig, bortsett från det vanvettiga priset. Avståndet till närmsta Service Center och det faktum att bilen inte är direkt krångelfri gör saken inte lättare.
Jag tycker att Zoen är en riktigt trevlig liten rackare, enda nackdelen har hittills varit det lilla batteriet och deras konstiga leasingupplägg. Jättekul att det händer nånting nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Challe76a »

Jag har lovat mig själv högt och ljudligt att jag aldrig ska köpa en Renault. Jag har också lovat att aldrig ha rosa skjorta på mig och jag håller vad jag lovat även om jag borde byta ståndpunkt, åtminstone i det ena fallet. Jag hoppas dock att det är "pluggen ur" för elbilarna på Paris mässan.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av mati »

Jag har ägt en Renault Megane för ett antal år sedan. Den var egentligen inte så hemskt kass som alla tror. Jag var faktiskt ganska nöjd med den. Visserligen var det en del krångel, men det var faktiskt mer krångel med mina Volvo-bilar som jag hade senare. Visserligen var Renaulten lite dåligt ihopskruvad med gummilistor som satt fel och instrumentbrädan som också satt fel och lite annat. Men just när det gäller byggkvalitet och delar som inte riktigt sitter som de ska kan ju Tesla inte samla pluspoäng direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Försöker se om det hänt nåt med prisbilden. Jag köpte den som i det nya modellprogrammet motsvarar R90 Intense och den kostar här med batterihyra SEK 249.000 och jag betalade 215.000 och då med ett 24 kWH batteri. (Jag leasar, men det är priset som står i kontraktet.) Då var det nån kampanj, och nuvarande pris är 231.000 för denna modell. (Dessa priser före supermiljöbilspremie.) Så för 18.000 får man alltså ett 17 kWh större batteri, och nyttjandegraden lär vara lite högre om man tänker att buffertarna i botten och toppen är de samma?

Om man lägger till snabbladdaren på AC 43 kW (Intense Quickcharge) så får man lägga på ytterligare SEK 10.000. Det är inte så illa.

Vad får man betala för att låsa upp en Tesla S60 till S75? Det är väl lite mer än SEK 1000/kWh?

Hur som helst, Zoen lägger sig lite mellan sin förra stadspendlarbil och Bolten i både räckvidd och pris. Det är bra! Vi behöver en större spännvidd och variation i elbilsutbudet. Hoppas Parismässan kommer att bjuda på mer av detta!
Zoe240.PNG
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Och det ser ut som att man ka köpa hela bilen och inte bara hyra vissa delar av den. Åtminstone i Nederländerna.
Det är ju bara i vissa länder dom opererar med den konstiga batterileasingen. I Norge köper du också bilen rakt av utan specialavtal för batteriet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:

Vad får man betala för att låsa upp en Tesla S60 till S75? Det är väl lite mer än SEK 1000/kWh?

lite mer? ja, det kan man väl säga. kostar ca 80 000 att låsa upp, dvs över 5000kr/kWh.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:

Vad får man betala för att låsa upp en Tesla S60 till S75? Det är väl lite mer än SEK 1000/kWh?

lite mer? ja, det kan man väl säga. kostar ca 80 000 att låsa upp, dvs över 5000kr/kWh.
Ja, jag hade för mig det... ;)

Fast Teslas batteripack är ju lite mer avancerat, med sin vattenkylning t.ex.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:

Vad får man betala för att låsa upp en Tesla S60 till S75? Det är väl lite mer än SEK 1000/kWh?

lite mer? ja, det kan man väl säga. kostar ca 80 000 att låsa upp, dvs över 5000kr/kWh.
Ja, jag hade för mig det... ;)

Fast Teslas batteripack är ju lite mer avancerat, med sin vattenkylning t.ex.
det hade känts lite mer motiverat om man hade fått lite mer kräm under sulorna när man uppgraderar, men som jag förstår det så får man enbart mer räckvidd och inte ens då motsavrar det faktiskt 15kWh mer eftersom buffert och sånt ska räknas bort, så i praktiken betalar man kanske ca 8000kr/kWh vid uppgradering från 60 till 75 :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Mickep »

Jag tycker fortfarande att leasing upplägget är att föredra då man ej vet hur batteriet håller sig i längden. Köper man det så får man stå för alla kostnader ifall batteriet måste bytas. leasar man det får man en ny utan extra kostnad. Varför är det mer fördelaktigt att köpa loss den om totalkostnaden är ungefär densamma och andrahands marknaden är tveksam då vi står i teknikskiftet när nästa generations bilar är hälften så dyr och dubbelt så bra? (har ingen kännedom om kostnader och villkor så upplys oss gärna!)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Jag tycker fortfarande att leasing upplägget är att föredra då man ej vet hur batteriet håller sig i längden. Köper man det så får man stå för alla kostnader ifall batteriet måste bytas. leasar man det får man en ny utan extra kostnad. Varför är det mer fördelaktigt att köpa loss den om totalkostnaden är ungefär densamma och andrahands marknaden är tveksam då vi står i teknikskiftet när nästa generations bilar är hälften så dyr och dubbelt så bra? (har ingen kännedom om kostnader och villkor så upplys oss gärna!)
det är nog bara att se på Norge att det funkar hur bra som helst med begagnade elbilar. Inga problem att sälja leafar där garantin gått ut. Att tvingas in i ett leasingkontrakt kan nog vara avskräckande för många och jag hade inte velat ha en bil att sälja där jag dessutom måste sälja in ett leasingkontrakt till moster Ida eller farbror Kurt eller vem som nu kommer och är intresserad av bilen. Jag har inte sett någon fossiltillverkare som tvingar en att leasa bensinmotorn!? Trots att dom går sönder stup i kvarten. En fossilare som är 10+år kan ju kosta hur mycket som helst att reparera. Vad är det för skillnad? Möjligtvis att elbilen faktiskt INTE kommer kosta multum att reparera?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Jag tycker fortfarande att leasing upplägget är att föredra då man ej vet hur batteriet håller sig i längden. Köper man det så får man stå för alla kostnader ifall batteriet måste bytas. leasar man det får man en ny utan extra kostnad. Varför är det mer fördelaktigt att köpa loss den om totalkostnaden är ungefär densamma och andrahands marknaden är tveksam då vi står i teknikskiftet när nästa generations bilar är hälften så dyr och dubbelt så bra? (har ingen kännedom om kostnader och villkor så upplys oss gärna!)
Du har nog rätt egentligen. Men det känns helt fel att man inte äger hela bilen utan bara skalet så att säga. Däremot så är det förmodligen ett vettigare alternativ att leasa hela bilen, precis som Jerker gör. Jag kommer nog göra likadant nästa gång jag byter bil.
För övrigt håller jag med om att det blir mycket spännande saker som kommer att bjudas på Paris-mässan. Nissan, Renault och Chevrolet/Opel blir heta kandidater för framtida bilköp gissar jag. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Peter Holm »

Mickep skrev:
Jag tycker fortfarande att leasing upplägget är att föredra då man ej vet hur batteriet håller sig i längden. Köper man det så får man stå för alla kostnader ifall batteriet måste bytas. leasar man det får man en ny utan extra kostnad. Varför är det mer fördelaktigt att köpa loss den om totalkostnaden är ungefär densamma och andrahands marknaden är tveksam då vi står i teknikskiftet när nästa generations bilar är hälften så dyr och dubbelt så bra? (har ingen kännedom om kostnader och villkor så upplys oss gärna!)
Man kan förvisso räkna pengar på många olika sätt men för egen del gjorde batterihyran att ett långsiktigt ägande blev väldigt dyrt i jämförelse med dagens andrabil. Batterihyran skulle bli större per månad än dagens bensinkostnad. Eftersom vi kör så lite men trots allt behöver bilen så är inte en "treårsavskrivning" intressant utan ett långvarigt ägande och att då få så stor rörlig kostnad gjorde kalkylen ointressant.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av HelectriC »

Peter Holm skrev:
Mickep skrev:
Jag tycker fortfarande att leasing upplägget är att föredra då man ej vet hur batteriet håller sig i längden. Köper man det så får man stå för alla kostnader ifall batteriet måste bytas. leasar man det får man en ny utan extra kostnad. Varför är det mer fördelaktigt att köpa loss den om totalkostnaden är ungefär densamma och andrahands marknaden är tveksam då vi står i teknikskiftet när nästa generations bilar är hälften så dyr och dubbelt så bra? (har ingen kännedom om kostnader och villkor så upplys oss gärna!)
Man kan förvisso räkna pengar på många olika sätt men för egen del gjorde batterihyran att ett långsiktigt ägande blev väldigt dyrt i jämförelse med dagens andrabil. Batterihyran skulle bli större per månad än dagens bensinkostnad. Eftersom vi kör så lite men trots allt behöver bilen så är inte en "treårsavskrivning" intressant utan ett långvarigt ägande och att då få så stor rörlig kostnad gjorde kalkylen ointressant.
generellt tror jag leasing är mer intressant för de som har bilen under några få år när bilen är relativt ny. Desto äldre bilen blir, desto mindre intressant blir en leasinglösning. Och diskussionen går trots allt kring om leasing av batteri är säkrare när bilen blir äldre och det tror jag då inte. Lite tvärtom mot vad som attraherar kunderna tänker jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av vigge50 »

Appen många elbilsägare vill ha introducerar Renault. Nu ska du tydligen kunna betala för laddning via deras app oavsett vem som äger laddaren. Vi får se om det kommer till Sverige.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... addstolpen
Skriv svar