35000kr för att uppgradera till ett batteri som du får fortsätta hyra! Det är så man kan tro att Renault är Franskt.Elbilspappan skrev:I väntan på Model 3 kunde jag även tänka mig byta in min Zoe mot en helt ny 41 kWh och fortsätta hyra batteriet, (några år till...) men utan snabbladdning är det ju sämre än min Zoe 2014 jag har idag! Prislappen på 35000kr för en uppgradering av batteriet vet jag inte om jag hoppar på. Får vänta tills Renault kommer med en officiell uppgift för bytet ifrån 22 kWh till 41 kWh. Men just nu verkar ju Renault i Sverige helt "Off"...och dom verkar inte förstå vad dagens elbilskunder vill ha/kräver år 2016.Peter Holm skrev:En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Vi får se vad som händer ang Zoe 41 kWh närmsta månaden...
Renault Zoe 41 kWh
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe 41 kWh
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Renault Zoe 41 kWh
Skulle vara kul att köra en räckviddstävling mellan model s 60 rwd som också ska ha en nedc på 400km. Lägga sig på motorväg, landsväg och stad och kolla vem som vinner. Tror att teslan kommer att komma 5-10mil längre på landsväg o motorväg. Kanske kan Zoen vinna om man kör i stan, men vem orkar köra runt i 10h i stan :p
Re: Renault Zoe 41 kWh
En grej förresten om det här med de olika versionerna!
Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat?
Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat?
Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
Re: Renault Zoe 41 kWh
r240, den men 22 kW-laddning, har också väldigt varierande räckvidd och är väldigt väderberoende. Kyla och regn påverkar räckvidden starkt. Jag skulle säga att i motorvägsfart kan man bränna batteriet på så lite som 6-7 mil i värsta fall. Jag gjorde det en gång när det var snöslask. Gick från 100-15% på 6 mil.apkungen skrev:En grej förresten om det här med de olika versionerna!
Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat?
Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
Jag tycker också att vi skulle göra en jämförande test med olika bilar med samma NEDC, i olika hastigheter!
Re: Renault Zoe 41 kWh
Har en Zoe med 43 KW laddaren. Har inte upplevt att räckvidden är otillförlitlig på vintern. Drar såklart mer på vintern. På min jobbpendling så drar den ca 1,25 kwh/mil nu och ca 1,6 på vintern. Om jag håller mig runt 90 km/h så klarar jag 16-17 mil på sommaren och ca 12 mil på vintern. Väldigt märkligt om Renault håller fast vid att inte ta in 43 kw laddaren. Blir som många av er skrivit en meningslös bil på långresor. Själv kommer jag absolut inte att byta till den får hoppas på en bra deal på att byta ut batteriet men längtar mest till att modell 3 kommer Är ju tyvärr bara Tesla som vill sälja elbilar övriga verkar har strategi att göra halvdåliga elbilar så att de kan fortsätta sälja fosilbilar.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag vill förtydliga att jag inte uppfattar Zoe som opålitlig. Men däremot så stämmer inte de uppblåsta räckvidderna, men det lär man sig med tiden, och hur väder och körstil påverkar dem. Nu sitter det i ryggmärgen, så jag är aldrig orolig för om hur jag ska klara mig, det tänker man automatiskt ut.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Om alla skriver hit:
https://www.renault.se/kundservice.html
Så kasnke det blir ändring. Är riktgit sugen på en leasing av en zoe i två år innan model 3 kommer faktiskt.
https://www.renault.se/kundservice.html
Så kasnke det blir ändring. Är riktgit sugen på en leasing av en zoe i två år innan model 3 kommer faktiskt.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jo det lär man sig snart hur räckvidden påverkas av div faktorer. Har nån av er som Zoe samma erfarenhet som jag vid snabbladdning. Normalt använder jag bara snabbladdare(43kw) när jag ska toppa räckvidden och behöver oftast då bara ladda en kort stund för att få nån mils extra räckvidd. Men förra månaden gjorde jag en längre tur och använde Clevers laddare. Det som hände då var att bilen angav att batteriet var laddat till 100 % men de första kilometerna efter laddning så "försvann" räckvidd riktigt snabbt. Det verkar som om bilen laddas till 80 % men mätaren hävdar 100 %, hur kan det komma sig?
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag har kommit fram till att laddindikatorn visar för mycket. När den visar 99% är det i själva verket 80%. Och om du avbryter laddningen när den står på 99% så slår den ibland över på 100%. Detta är förklaringen till att räckvidden minskar väldigt snabbt i början.htt skrev:Jo det lär man sig snart hur räckvidden påverkas av div faktorer. Har nån av er som Zoe samma erfarenhet som jag vid snabbladdning. Normalt använder jag bara snabbladdare(43kw) när jag ska toppa räckvidden och behöver oftast då bara ladda en kort stund för att få nån mils extra räckvidd. Men förra månaden gjorde jag en längre tur och använde Clevers laddare. Det som hände då var att bilen angav att batteriet var laddat till 100 % men de första kilometerna efter laddning så "försvann" räckvidd riktigt snabbt. Det verkar som om bilen laddas till 80 % men mätaren hävdar 100 %, hur kan det komma sig?
Re: Renault Zoe 41 kWh
OK... Stora nyheter om uppgradering av batteriet på gamla Zoe: Vi som har gamla Zoe kommer att få kunna uppgradera det till 41 kWh, och det kommer inte att bli fråga om nån engångsavgift, utan endast en förhöjd månadshyra!
Kommer från säkra källor. Priser på detta kommer att publiceras nån gång i mitten av oktober.
Kommer från säkra källor. Priser på detta kommer att publiceras nån gång i mitten av oktober.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
Låter väldigt trevligt!! Ska verkligen bli intressant...då kanske Zoe bilarna på blocket stiger i värdeJerker skrev:OK... Stora nyheter om uppgradering av batteriet på gamla Zoe: Vi som har gamla Zoe kommer att få kunna uppgradera det till 41 kWh, och det kommer inte att bli fråga om nån engångsavgift, utan endast en förhöjd månadshyra!
Tror att jag såg en helt ny i helgen för 149.900kr med 22kW, 2015, 0 mil, Vit....
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det vore ju lysande speciellt som jag har 43 kw laddarenJerker skrev:OK... Stora nyheter om uppgradering av batteriet på gamla Zoe: Vi som har gamla Zoe kommer att få kunna uppgradera det till 41 kWh, och det kommer inte att bli fråga om nån engångsavgift, utan endast en förhöjd månadshyra!
Kommer från säkra källor. Priser på detta kommer att publiceras nån gång i mitten av oktober.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Ja, det är ju bara att gratulera er!htt skrev:Det vore ju lysande speciellt som jag har 43 kw laddarenJerker skrev:OK... Stora nyheter om uppgradering av batteriet på gamla Zoe: Vi som har gamla Zoe kommer att få kunna uppgradera det till 41 kWh, och det kommer inte att bli fråga om nån engångsavgift, utan endast en förhöjd månadshyra!
Kommer från säkra källor. Priser på detta kommer att publiceras nån gång i mitten av oktober.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Lite intressant nördinfo om de gamla och nya batterierna i Zoe. (Det nya batteriet har samma volym som det gamla.):
First generation battery:
Total weight is 290 kg (280 kg are quoted in the video, but in every other source is 290 kg)
Total capacity is 25,92 kWh (192 x 36 Ah x 3,75 V = 25,92 kWh)
Available capacity is 23,3 kWh
192 cells, each with 36 Ah nominal capacity and 3,75 V nominal voltage
Total cell weight is 165,12 kg (192 x 0,86 kg = 165,12 kg)
Second generation battery:
Total weight is 305 kg
Total capacity is 45,61 kWh (estimation by knowing the usable capacity)
Available capacity is 41 kWh
192 cells, each with 63,35 Ah nominal capacity (estimation) and 3,75 V nominal voltage
Total cell weight is 180,12 kg (estimation by knowing the total battery weight)
Hela artikeln här:
http://pushevs.com/2016/10/09/renault-z ... y-details/
First generation battery:
Total weight is 290 kg (280 kg are quoted in the video, but in every other source is 290 kg)
Total capacity is 25,92 kWh (192 x 36 Ah x 3,75 V = 25,92 kWh)
Available capacity is 23,3 kWh
192 cells, each with 36 Ah nominal capacity and 3,75 V nominal voltage
Total cell weight is 165,12 kg (192 x 0,86 kg = 165,12 kg)
Second generation battery:
Total weight is 305 kg
Total capacity is 45,61 kWh (estimation by knowing the usable capacity)
Available capacity is 41 kWh
192 cells, each with 63,35 Ah nominal capacity (estimation) and 3,75 V nominal voltage
Total cell weight is 180,12 kg (estimation by knowing the total battery weight)
Hela artikeln här:
http://pushevs.com/2016/10/09/renault-z ... y-details/
Re: Renault Zoe 41 kWh
Bra att du håller oss uppdaterade i denna tråd. Jag läser om denna bil med stort intresse. Jag äger/leasar ingen bil i dagsläget och behöver så klart en bra inkörsport till en framtida TeslaJerker skrev:Lite intressant nördinfo om de gamla och nya batterierna i Zoe. (Det nya batteriet har samma volym som det gamla.): /
Re: Renault Zoe 41 kWh
Nu har Renault gjort som Tesla och lagt upp en räckviddsberäknare på deras hemsida där de är ärliga och visar hur olika förhållanden påverkar räckvidden. Här är några siffror.
70 km/h 20°: 325 km
90 km/h 20°: 267 km
120 km/h 20°: 180 km
70 km/h -10°: 224 km
90 km/h -10°: 192 km
120 km/h -10°: 136 km
Och sist
130 km/h -15°: 119 km
Detta är med 41 kWh batteri, det lilla batteriet ger nästan halva räckvidden
70 km/h 20°: 325 km
90 km/h 20°: 267 km
120 km/h 20°: 180 km
70 km/h -10°: 224 km
90 km/h -10°: 192 km
120 km/h -10°: 136 km
Och sist
130 km/h -15°: 119 km
Detta är med 41 kWh batteri, det lilla batteriet ger nästan halva räckvidden
Re: Renault Zoe 41 kWh
De broschyrer som funnits på Zoe har hela tiden varit lika ärliga! Har för mig att det stod 8-16 mil där.vigge50 skrev:Nu har Renault gjort som Tesla och lagt upp en räckviddsberäknare på deras hemsida där de är ärliga och visar hur olika förhållanden påverkar räckvidden. Här är några siffror.
70 km/h 20°: 325 km
90 km/h 20°: 267 km
120 km/h 20°: 180 km
70 km/h -10°: 224 km
90 km/h -10°: 192 km
120 km/h -10°: 136 km
Och sist
130 km/h -15°: 119 km
Detta är med 41 kWh batteri, det lilla batteriet ger nästan halva räckvidden
Men detta är bra!
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
Hittade denna info på Renault.se - men just när jag skulle skriva om det så var texten borta igen.
Vad tror ni? bara en dröm va?
Jag väntar även på den officiella informationen ang när/hur gamla Zoe ägare med 22kW batteriet kan uppgradera och hur kostnaden blir?
Några källor säger att batteriet kan bytas ut mot ett 41kW och hyran fortsätter (samma månads kostnad?)
Hoppas på mer info nästa vecka ifrån Renault Sverige.
Vad tror ni?
Vad tror ni? bara en dröm va?
Jag väntar även på den officiella informationen ang när/hur gamla Zoe ägare med 22kW batteriet kan uppgradera och hur kostnaden blir?
Några källor säger att batteriet kan bytas ut mot ett 41kW och hyran fortsätter (samma månads kostnad?)
Hoppas på mer info nästa vecka ifrån Renault Sverige.
Vad tror ni?
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Re: Renault Zoe 41 kWh
Får väll hoppas att det stämmer men kan inte heller hitta det även om jag kan se en del av adressen.Elbilspappan skrev:Hittade denna info på Renault.se - men just när jag skulle skriva om det så var texten borta igen.
Vad tror ni? bara en dröm va?
Jag väntar även på den officiella informationen ang när/hur gamla Zoe ägare med 22kW batteriet kan uppgradera och hur kostnaden blir?
Några källor säger att batteriet kan bytas ut mot ett 41kW och hyran fortsätter (samma månads kostnad?)
Hoppas på mer info nästa vecka ifrån Renault Sverige.
Vad tror ni?
Re: Renault Zoe 41 kWh
En annan intressant sak som jag hittade är att det på hemsidan om den nya Zoe står om tekniken för att ladda 43 kW, har de ändrat sig och tänkt erbjuda den varianten eller har de glömt att ta bort det från den gamla Zoe?
https://www.renault.se/bilar/personbila ... a-överallt
https://www.renault.se/bilar/personbila ... a-överallt
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Renault Zoe 41 kWh
Klickar man på länken "MER INFORMATION OM 41 KWH BATTERIET" kommer man till en lista med laddtider. Det tar samma tid 1 timme och 38 minuter (till 80%) oavsett om man ansluter till stolpe med 22 eller 43 kW.vigge50 skrev:En annan intressant sak som jag hittade är att det på hemsidan om den nya Zoe står om tekniken för att ladda 43 kW, har de ändrat sig och tänkt erbjuda den varianten eller har de glömt att ta bort det från den gamla Zoe?
https://www.renault.se/bilar/personbila ... a-överallt
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag vet, Renault har sagt att de inte säljer den varianten i Sverige men varför i så fall skriva om den på sin hemsida?Elbilisten skrev:Klickar man på länken "MER INFORMATION OM 41 KWH BATTERIET" kommer man till en lista med laddtider. Det tar samma tid 1 timme och 38 minuter (till 80%) oavsett om man ansluter till stolpe med 22 eller 43 kW.vigge50 skrev:En annan intressant sak som jag hittade är att det på hemsidan om den nya Zoe står om tekniken för att ladda 43 kW, har de ändrat sig och tänkt erbjuda den varianten eller har de glömt att ta bort det från den gamla Zoe?
https://www.renault.se/bilar/personbila ... a-överallt
Re: Renault Zoe 41 kWh
De kanske håller på att förbereda för en uppdatering av hemsidan och råkade lägga dokument som inte ska ligga där än, men tog bort dem igen.Elbilspappan skrev:Hittade denna info på Renault.se - men just när jag skulle skriva om det så var texten borta igen.
Vad tror ni? bara en dröm va?
Jag väntar även på den officiella informationen ang när/hur gamla Zoe ägare med 22kW batteriet kan uppgradera och hur kostnaden blir?
Några källor säger att batteriet kan bytas ut mot ett 41kW och hyran fortsätter (samma månads kostnad?)
Hoppas på mer info nästa vecka ifrån Renault Sverige.
Vad tror ni?
Re: Renault Zoe 41 kWh
Undrar hur mycket dyrare bilen blir om man skulle köpa batteriet rakt av?. Om man som jag har tänkt ha bilen i typ 5-6 år så blir batterihyran en rätt så saftig summa i slutändan. Fast samtidigt har jag råd att köpa en Zoe nu och betala batterihyra varje månad. Fast inte säkert att jag skulle ha råd om priset skulle plusas på med x antal tusen.