E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Märkligt. Det känns ju som en miss på nåt sätt.
Miss.... det stavas VW, va?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av bylund »

Walker skrev:
Var med och tittade i deras reservdelsdata. Gick inte att få upp något reservdelsnummer. Vi var å tittade överallt - finns inte. Till vanliga Golf - inga problem, till eGolf - gick inte.
Är inte problemet om de inte vet reservdelsnumret att de måste ringa eller skicka e-post någonstans för att beställa? Och då är det så sjukt jobbigt att det är bättre att säga att det inte går?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

bylund skrev:
Walker skrev:
Var med och tittade i deras reservdelsdata. Gick inte att få upp något reservdelsnummer. Vi var å tittade överallt - finns inte. Till vanliga Golf - inga problem, till eGolf - gick inte.
Är inte problemet om de inte vet reservdelsnumret att de måste ringa eller skicka e-post någonstans för att beställa? Och då är det så sjukt jobbigt att det är bättre att säga att det inte går?
Nja... inte riktigt så. Min säljare/åf skulle gå genom eld och vatten för att fixa det här om det gick. Problemet sitter nog högre upp. Har själv (som bekant) varit i kontakt med VW-group Sweden. Det är INTE roligt. Självklart finns det mattor. Man kan ju lixom beställa vid beställning av bilen (vilket jag inte gjorde eftersom jag hade mattor till vanliga Golfen och inte ville betal 1000.- för en blå kantsöm)
Problemet är att få pärmbärarna i Södertälje att få hit några från Dresden. Organisationen tillhör inte de smidigaste....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

För er med eGolf kan jag tipsa om denna plastlåda med lock från Biltema.
0F57613E-CD57-438D-ABD1-FDDAB857D0EC.jpeg
Vips - så hade jag fixat mig en frunk för laddkabeln. (Om man inte envisas med att ha locket på får bägge kablarna plats).
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Smart. :) Ja, hade de bara placerat prylarna lite vettigare hade e-Golfen haft plats för en ganska rejäl frunk. Det är ju nästan tomt där framme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Länk till lådan hos Biltema för oss som inte orkar söka? ;)
eGolf -17
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: E-Golf 2017

Inlägg av zyax »

becker skrev:
Länk till lådan hos Biltema för oss som inte orkar söka? ;)
https://www.google.se/search?q=biltema+ ... oq=biltema
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Kanske inte riktigt så jag tänkte... :lol:

(jag får väl mäta själv då...)
eGolf -17
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

becker skrev:
Länk till lådan hos Biltema för oss som inte orkar söka? ;)
A4EA6B14-0BF8-45EA-A289-4BF29F067CE4.png
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Tack!
eGolf -17
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
För er med eGolf kan jag tipsa om denna plastlåda med lock från Biltema.
0F57613E-CD57-438D-ABD1-FDDAB857D0EC.jpeg
Vips - så hade jag fixat mig en frunk för laddkabeln. (Om man inte envisas med att ha locket på får bägge kablarna plats).
Sitter bottenplattan så hårt fast att den klarar om plastlådan hoppar till vid lite ojämnheter och eventuellt högre fart? Så att inte hela grejen hoppar av och släpar i marken?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Walker skrev:
För er med eGolf kan jag tipsa om denna plastlåda med lock från Biltema.
0F57613E-CD57-438D-ABD1-FDDAB857D0EC.jpeg
Vips - så hade jag fixat mig en frunk för laddkabeln. (Om man inte envisas med att ha locket på får bägge kablarna plats).
Sitter bottenplattan så hårt fast att den klarar om plastlådan hoppar till vid lite ojämnheter och eventuellt högre fart? Så att inte hela grejen hoppar av och släpar i marken?
Det är ju inga tyngder det handlar om direkt. Körde från Värmland med laddkabeln i medföljande tygpåse där, men den blev lite smutsig. Och så är jag lite orolig för att påsens snören kan dra in i fläkten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av helix »

E-Golf McDonalds Editon, med värmare för burgare och pommes i handskfacket :D

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Tars »

helix skrev:
E-Golf McDonalds Editon, med värmare för burgare och pommes i handskfacket :D

BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Då har vår e-Golf gått igenom sin första besiktning. Naturligtvis med blankt papper. Allt annat hade varit skandalöst med tanke på dess krångelfrihet. Det kändes nästan som en förolämpning att den ens behövde hissas upp. Jaha, här finns ju inget att se, sa besiktningskillen. Det var andra e-Golfen för honom. Mycket sällan med elbilar i Skara, sa han.
Det var första gången även för mig att besiktiga en elbil. Och eftersom jag sällan haft mina bilar så länge som 3 år har jag faktiskt inte varit med om så många bilbesiktningar överhuvudtaget. Det är bara släpkärrorna som jag brukar besiktiga regelbundet. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Trevligt :)
Jag har besiktat en Leaf och första Teslan iaf :) Den ena var första elbilen för den som gjorde jobbet iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: E-Golf 2017

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Då har vår e-Golf gått igenom sin första besiktning. Naturligtvis med blankt papper. Allt annat hade varit skandalöst med tanke på dess krångelfrihet. Det kändes nästan som en förolämpning att den ens behövde hissas upp. Jaha, här finns ju inget att se, sa besiktningskillen. Det var andra e-Golfen för honom. Mycket sällan med elbilar i Skara, sa han.
Gott! :D

Himla fin pendlarbil ni fått tag på Mati! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?
Att sniffa fossilångor blir väl ett slags missbruk det också och då bara måste man ha det kvar i någon form :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E-Golf 2017

Inlägg av taliz »

För att man fortfarande kan göra som man alltid gjort, dvs åka till macken och pumpa olja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: E-Golf 2017

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?

Här är en rätt intressant artikel på detta temat:

"Once ‘green’ plug-in hybrid cars suddenly look like dinosaurs in Europe"

https://www.reuters.com/business/retail ... 021-04-12/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: E-Golf 2017

Inlägg av pingflood »

mati skrev:
Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?
Vår Passat GTE kan ladda 3.7kW så batteriet är full på typ 3 timmar i en laddbox. Låter som nåt var lite fel hos dig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

pingflood skrev:
Vår Passat GTE kan ladda 3.7kW så batteriet är full på typ 3 timmar i en laddbox. Låter som nåt var lite fel hos dig.
Min laddbox kan skicka ut 16A trefas. Det är väl bilen som inte vill ha det då. Kanske finns det nån inställning nånstans så som i e-Golfen som stryper laddströmmen? Den borde ju åtminstone ta 1-fas 16A i så fall. Jag får kolla detta.
En annan sak som slog mig var att Golf GTE har fått en massa beröm eftersom den ska vara så pigg och rolig jämfört med e-Golfen. Jag vet inte vad folk tittar på med jag upplevde den som lika slö som vanliga fossilbilar. Det tar nån sekund innan växellådan fattar, sen tar det ytterligare nån sekund innan motorn fattar. I bästa fall, dvs när elmotorn jobbar, är den lika pigg som en e-Golf, men den är absolut inte piggare.
Den kanske blir rappare när batteriet är fulladdat, men så som det var nu tyckte jag faktiskt inte att det var någon större skillnad mot en vanlig bensinare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: E-Golf 2017

Inlägg av MWall »

6 liter/100 km på en bensinbil är rätt bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

MWall skrev:
6 liter/100 km på en bensinbil är rätt bra.
Jag hade en Q3 lånebil häromveckan och den gick på mindre än 5 liter. Och det var ingen hybrid, det var en vanlig bensinbil. Så sett tycker jag inte att 6 liter för en "supermiljöbil" är acceptabelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar