Nej, det är inte bara du. Min sambo säger samma sak. Hon tycker till och med att e-tron är snygg(are), men smaken är ju som bekant som baken.taliz skrev:Bara jag som INTE tycker den är snygg?
Särskilt baken ser väldigt konstig ut.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta
https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta
https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Jaguar I-Pace
Helt rätt fokus på förbättringar, det känns som att Jaguar börjar positionera sig att slåss med Audo om andraplatsen .HelectriC skrev:kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta
https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Jaguar I-Pace
Teslas bilar har väl i snitt blivit billigare några månader efter lansering i Europa. En del journalister trodde och lurade nog en del att Model 3 skulle kosta 350kkr vid lanseringen men det var ju inget som Tesla gick ut med.JRob skrev:Alla priser sticker efter lansering. Är det nån BEV som faktiskt hållt utlovat pris? O då tänker jag hela vägen från Tesla ner till Nissan Leaf.
i-Pace är väl lite väl dyr ny, men tycker fortfarande den klår EQC och E-tron i bang for buck. Och kom ihåg har batteri på 90kwh mot P2s vad...72kwh? Måste vara där några tusenlappar ligger.
Vad kostar P2 förresten, har det kommit nå pris än??
Skulle jag köpa en ny Model X idag skulle den bli flera hundratusen kronor billigare, vara snickare, snålare och ha bättre Autopilot-funktioner än den jag köpte vid lanseringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Kul. Också kul att den säljer bra, åtminstone sett till Jaguars andra modeller.HelectriC skrev:kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta
https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
Infotainment systemet ska tydligen vara:
Om det är bättre än nuvarande och till vilken grad låter jag vara osagt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
https://www.electrive.net/2020/06/23/ja ... -kw-lader/Jaguar har reviderat sin elektriska modell I-Pace. Det nya modellåret får nu bland annat en trefas AC-laddare och ett nytt infotainment-system. Dessutom har Jaguar redan nämnt priset justerat för den reducerade momsen.
Med 11 kW AC-laddaren ombord bör en fulladdnings varaktighet minska till 8,6 timmar, tidigare tog en växelströmladdning cirka 13 timmar. Jaguar uppger att 11 kW-laddaren - förutsatt att laddstationen eller vägglådan levererar denna kraft - kan ladda el i 53 kilometer i timmen. Med den tidigare lastaren var det 35 kilometer. Modellunderhåll ändrar inte DC-laddningseffekten - den nya laddaren påverkar därför endast kunder som regelbundet laddar på allmänna AC-kolumner eller har en vägglåda med mer än 11 kW.
Å andra sidan bör alla kunder dra nytta av det nya navigationssystemet. Den förbättrade integrationen av laddstationer bör optimera navigering över längre sträckor - systemet ska inte bara visa vilken laddstation som är gratis, utan också hur lång tid laddningsprocessen tar och vad den ska kosta. Ett e-SIM-kort är nu integrerat i I-Pace, som har en datavolym på 20 GB per månad och är gratis det första året. Jaguar nämner inte uppföljningskostnaderna i kommunikationen.
>
Dessutom har den välkända luftkonditioneringen av interiören utökats - genom förrening. Om så önskas bör ett PM2.5-filter filtrera fina partiklar och allergener som pollen från luften i det inre innan du kör. Ytterligare uppdateringar avser 360-graders kamera, den inre spegeln är nu ramlös och innehåller HD-skärmen känd från Land Rover Evoque, för att visa bilden av den vidvinklade bakifrån kamera integrerad i takfena - till exempel när last eller stora passagerare kör Svårt att se genom den klassiska inre spegeln.
Modellunderhållet är knappast igenkännligt från utsidan. Användningen av kylargaller är till exempel ny och färgfärgerna har justerats. I valfritt "Exterior Bright Pack" kompletterar accenter i krom - till exempel grillen eller fönsterramarna - och i grått (ytterspeglar, diffusor) utseendet.
Ingenting förändras i själva drivenheten: de två elmotorerna genererar tillsammans 294 kW, räckvidden i WLTP-testet är 470 kilometer. Jaguar anger förbrukningen som 24,8 kWh / 100 km.
Det grundläggande listpriset i Tyskland är 77 300 euro, medan I-Pace är tillgängligt från 75 352 euro under den minskning av momsen med 16 procent. Enligt Jaguar inkluderar detta pris servicekostnaden för de första tre åren eller 100 000 kilometer.
Jaguar sänkte bara bruttopriset för I-Pace till 77 300 euro i maj . Med ett nettopris på 64 957,99 euro ligger modellen I-Pace EV400 S precis under prisgränsen för miljöbonusen och är därför berättigad. Utrustningen "SE" och "HSE" kostar betydligt mer och faller inte under nettoprisgränsen på 65 000 euro även med den tillfälliga minskningen av momsen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
Har de sagt om det nya infotainment kommer till äldre modellerna? Borde väl gå att uppdatera via SOTA.Laban skrev:Kul. Också kul att den säljer bra, åtminstone sett till Jaguars andra modeller.HelectriC skrev:kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta
https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
Infotainment systemet ska tydligen vara:
Om det är bättre än nuvarande och till vilken grad låter jag vara osagt.
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag söker en tidigare I-Pace ägare i Örebro!!!
Nån som vill ge sig tillkänna??? ... Har frågor på beg.bilar som ligger ute.
Nån som vill ge sig tillkänna??? ... Har frågor på beg.bilar som ligger ute.
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jaguar lanserar en billigare version än I-Pace EV400 S som heter I-Pace EV320 SE.
Men finns den bara i Tyskland?
Men finns den bara i Tyskland?
https://www.electrive.net/2020/08/19/ne ... haeltlich/Jaguar har presenterat 2021-modellåret för sin elektriska modell I-Pace för den tyska marknaden.
Den begränsade specialmodellen I-Pace EV320 SE är ny, som är tillgänglig till ett baspris från 64 957,98 euro (netto) eller 75 351,26 euro (brutto).
Båda modellerna - I-Pace EV400 S tack vare en prisminskning sedan maj i år - drar nytta av den statligt beviljade miljöbonusen, inklusive innovationsbonusen , uppgår till 7 900 euro (brutto).
Den speciella modellen I-Pace EV320 SE, som är begränsad till slutet av detta år, har något lägre prestanda.
Systemutgången för denna modell är 236 kW och ett vridmoment på 500 Nm. Den går från 0 till 100 km / h på 6,4 sekunder.
Maxhastigheten är elektroniskt tätad 180 km / h. Det elektriska området på 470 km (WLTP) förblir oförändrat för EV400.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
https://www.elbil24.no/nyheter/na-kan-d ... e/72752463Nu kan du få dessa 109 000 billigare.
De lanserar en ny och billigare version av den ursprungliga I-Pace EV400.
- Vi har kastat oss runt och nu kommer modellen EV320.
Det här är samma bil och samma räckvidd som EV400, men med reducerad hästkraft och reducerat pris, säger Vilde Riise till Elbil24.
Billigare I-Pace kommer också till Norge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
ganska kul i Norge att EV320 får i stort sett samma pris som EV400 hade innan prishöjningen i sommar. Man kan tänka sig att Jaguar har sparat EV320 till ett sånt här tillfälle för att kunna fortsätta sälja till priskänsliga kunder alternativt att de ser att det kommer in färre beställningar iom högre pris på EV400 generelt? EV320 har ju varit med i kulisserna ända sedan starten, men inte gått att beställa/varit officiell.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Fick ett mejl från Jaguar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
Antar att man kan förutsätta att dubbelasteriskerna efter siffran 2592 för förmånsvärde leder till en anmärkning som i vanlig ordning lyder "Förmånsvärde netto per månad vid 50% marginalskatt" och att förmånsvärdet därmed alltså egentligen är 5184:-/mån, eller korrekt uttryckt 62208:-/år?
Jag upphör aldrig att reta mig på detta sätt att ange "förmånsvärde" i varenda j-a annons man läser. Förmånsvärde är en sak, skatt på förmånsvärde (det annonsöridioterna kallar "förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt") är något helt annat...
Jag upphör aldrig att reta mig på detta sätt att ange "förmånsvärde" i varenda j-a annons man läser. Förmånsvärde är en sak, skatt på förmånsvärde (det annonsöridioterna kallar "förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt") är något helt annat...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Jaguar I-Pace
Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.
Re: Jaguar I-Pace
Thexps skrev:Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.
I-Pace är väl ganska mycket mindre?
Re: Jaguar I-Pace
Ja I-Pace är liten, tom kortare än Model 3. Men jag håller med Thexps om att den är riktigt snygg och avsevärt roligare att köra än e-Tron.Verdi skrev:Thexps skrev:Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.
I-Pace är väl ganska mycket mindre?
Just nu hade jag nog valt e-Tron av de två trots allt, men får Jaguar ordning på de två största akilleshälarna i form av laddning och infotainment så tycker jag i-Pace verkar vara ett bra alternativ om man klarar sig med storleken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Infotainment skall väl vara åtgärdat, om man tror ryktena kring de nya systemet. Tyvärr den största akilleshälen är laddningen kvar, är det de som får dig att välja E-tron istället?Legato skrev:Ja I-Pace är liten, tom kortare än Model 3. Men jag håller med Thexps om att den är riktigt snygg och avsevärt roligare att köra än e-Tron.Verdi skrev:Thexps skrev:Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.
I-Pace är väl ganska mycket mindre?
Just nu hade jag nog valt e-Tron av de två trots allt, men får Jaguar ordning på de två största akilleshälarna i form av laddning och infotainment så tycker jag i-Pace verkar vara ett bra alternativ om man klarar sig med storleken.
Vet vi om laddningen kan åtgärdas via en mjukvaruuppdatering? Tycker det borde kommit ut så fall vid detta laget, kritiken mot laddningen kan inte gått Jaguar obemärkt förbi.
Pratade med säljare från Jaguar förra veckan. Han skulle återkomma idag då de fick tillgång till deras konfigurator för nya modellen. Ska bli mycket intressant och se om jag kommer under E-Tron 55 Proline i kostnad.
Re: Jaguar I-Pace
Har inte testat nya infotainment, men tyckte det gamla var otroligt dåligt. Så det beror mycket på hur mycket bättre det blivit, samt laddningen då.Thexps skrev:Infotainment skall väl vara åtgärdat, om man tror ryktena kring de nya systemet. Tyvärr den största akilleshälen är laddningen kvar, är det de som får dig att välja E-tron istället?Legato skrev:Ja I-Pace är liten, tom kortare än Model 3. Men jag håller med Thexps om att den är riktigt snygg och avsevärt roligare att köra än e-Tron.Verdi skrev:Thexps skrev:Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.
I-Pace är väl ganska mycket mindre?
Just nu hade jag nog valt e-Tron av de två trots allt, men får Jaguar ordning på de två största akilleshälarna i form av laddning och infotainment så tycker jag i-Pace verkar vara ett bra alternativ om man klarar sig med storleken.
Vet vi om laddningen kan åtgärdas via en mjukvaruuppdatering? Tycker det borde kommit ut så fall vid detta laget, kritiken mot laddningen kan inte gått Jaguar obemärkt förbi.
Pratade med säljare från Jaguar förra veckan. Han skulle återkomma idag då de fick tillgång till deras konfigurator för nya modellen. Ska bli mycket intressant och se om jag kommer under E-Tron 55 Proline i kostnad.
Alltihop blir ganska hypotetiskt egentligen då jag trots allt föredrar min Model 3 som andrabil och e-tron är för liten för oss som förstabil. Men i en värld utan Tesla så Det som talar för e-Tron imo är (förutom laddningen) att den är så tyst samt att jag har lite större tilltro till Audi än Jaguar gällande kvalitet. Hade en F-Type 2016 förut som inte lämnade något vidare positivt kvalitetsintryck.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Jaguar I-Pace
Laddningen verkar förbättrad i 320 om man ska tro denna artikeln:
"Nya I-Pace 320 får också ett nytt infotainmentsystem och en inbyggd trefasladdare på 11 kW."
https://alltomelbil.se/jaguar-lanserar- ... 00-kronor/
"Nya I-Pace 320 får också ett nytt infotainmentsystem och en inbyggd trefasladdare på 11 kW."
https://alltomelbil.se/jaguar-lanserar- ... 00-kronor/
Re: Jaguar I-Pace
fast det ändrar inte det faktum att DC-laddningen är allt annat än snabb och stabil.Anonymous FTW skrev:Laddningen verkar förbättrad i 320 om man ska tro denna artikeln:
"Nya I-Pace 320 får också ett nytt infotainmentsystem och en inbyggd trefasladdare på 11 kW."
https://alltomelbil.se/jaguar-lanserar- ... 00-kronor/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Det är väl dock bara "hemmaladdningen" detta påverkar? Snabbladdning går inte snabbare än 100kwjguaks eller vad de nu heter.Anonymous FTW skrev:Laddningen verkar förbättrad i 320 om man ska tro denna artikeln:
"Nya I-Pace 320 får också ett nytt infotainmentsystem och en inbyggd trefasladdare på 11 kW."
https://alltomelbil.se/jaguar-lanserar- ... 00-kronor/
Re: Jaguar I-Pace
Att det tog nästan 3 år för Jaguar att få i en trefasladdare är ju bara så uselt. Jag hoppade av min allokering när det framgick att den enbart skulle få enfasladdare (jan-18). Veckan efter köptes första Teslan...
Re: Jaguar I-Pace
Fått offert på EV320 nu. 799k gick man ut med för EV320, bad om offert och att adaptive farthållare är ett måste. Tydligen måste man ha paket för 26.900kr för det.. Så slutpriset 826.800kr. Inga rabatter alls..
Betydligt mer än de 765k jag fått offert för E-Tron 55 Proline. Synd! Tycker jaggan är vansinnigt snygg. Tror dock de blir en saftig TCO. Leaseplan kunde inte räkna på den modellen än, så blir och vänta ännu mer.
Betydligt mer än de 765k jag fått offert för E-Tron 55 Proline. Synd! Tycker jaggan är vansinnigt snygg. Tror dock de blir en saftig TCO. Leaseplan kunde inte räkna på den modellen än, så blir och vänta ännu mer.
Re: Jaguar I-Pace
Det var ett bra pris på 55 Proline! Är det något kampanjpris eller sjukt bra rabatt? Fick 699 på en ren 50 och tyckte det lät rätt ok, var till en anställd arbetsledare jag skulle ha den.Thexps skrev:Fått offert på EV320 nu. 799k gick man ut med för EV320, bad om offert och att adaptive farthållare är ett måste. Tydligen måste man ha paket för 26.900kr för det.. Så slutpriset 826.800kr. Inga rabatter alls..
Betydligt mer än de 765k jag fått offert för E-Tron 55 Proline. Synd! Tycker jaggan är vansinnigt snygg. Tror dock de blir en saftig TCO. Leaseplan kunde inte räkna på den modellen än, så blir och vänta ännu mer.
Re: Jaguar I-Pace
Det är en kampanj (-145.500) samt sjukt bra rabatt (63.400). +Smartphone integration glömde jag tillägga. Tror jag har delat med mig av priserna på E Tron tråden också. Men ja väldigt bra pris. Ca 500kr billigare än några kollegor som beställde 50 modellen för 6 månader sedan De hade förvisso mer utrustning.johan_w skrev:Det var ett bra pris på 55 Proline! Är det något kampanjpris eller sjukt bra rabatt? Fick 699 på en ren 50 och tyckte det lät rätt ok, var till en anställd arbetsledare jag skulle ha den.Thexps skrev:Fått offert på EV320 nu. 799k gick man ut med för EV320, bad om offert och att adaptive farthållare är ett måste. Tydligen måste man ha paket för 26.900kr för det.. Så slutpriset 826.800kr. Inga rabatter alls..
Betydligt mer än de 765k jag fått offert för E-Tron 55 Proline. Synd! Tycker jaggan är vansinnigt snygg. Tror dock de blir en saftig TCO. Leaseplan kunde inte räkna på den modellen än, så blir och vänta ännu mer.
Men jag tror jag lägger EV320 åt sidan, om inte Leaseplan skulle återkomma med en sjukt bra TCO. Och väljer att gå vidare med E-Tron.