Japp, jag har hört samma sak. Elmotorn och transmissionen om jag inte minns fel.Magnus71 skrev:Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Re: Jaguar I-Pace
Geni87, har du avbokat Polestar 2?Geni87 skrev:Japp, jag har hört samma sak. Elmotorn och transmissionen om jag inte minns fel.Magnus71 skrev:Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
Yep, tyvärr. Hade hoppats på att få förlänga nuvarande leasingavtal som går ut i höst/vinter tills PS2:an anländer men det gick inte för sig så nu får jag tänka om. Får se vad jag hittar på istället... (sen skaver även det faktum att den byggs i Kina lite, känns inte helt ok för min del) En XC40 hade varit bättre på det planet men den lär ju knappast komma före PS2:an.Zalman3 skrev:Geni87, har du avbokat Polestar 2?Geni87 skrev:Japp, jag har hört samma sak. Elmotorn och transmissionen om jag inte minns fel.Magnus71 skrev:Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
Re: Jaguar I-Pace
Nej, verkar ha nåt med topplocket eller tändstiften att göra, huven är öppen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Förrgåasaren, som dom säger i Östergötland...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Jaguar I-Pace
HelectriC skrev:Nej, verkar ha nåt med topplocket eller tändstiften att göra, huven är öppen!
MX LR (Raven) 2019
Re: Jaguar I-Pace
Det verkar gå dåligt med USA-försäljningen trots generösa rabatter:
https://insideevs.com/news/362859/jagua ... inventory/
https://insideevs.com/news/362859/jagua ... inventory/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Oj då, bara 1309 sålda i USA jan-jun. Inte mycket jämfört med lilla Sveriges 125 st under samma period, eller varför inte Norges 2128 stLegato skrev:Det verkar gå dåligt med USA-försäljningen trots generösa rabatter:
https://insideevs.com/news/362859/jagua ... inventory/
Re: Jaguar I-Pace
De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jaguar I-Pace
Japp.taliz skrev:De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
Jag står fast vid att det kan bli riktigt dåligt andrahandsvärde på i-pace om några år. Tycker dock det är en snygg och trevlig bil, så med ett lågt pris skulle den vara intressant som andrabil för mig. "Synd" bara att Model 3 är så fantastisk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Det är verkligen synd om dig Bosse!Legato skrev:Japp.taliz skrev:De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
Jag står fast vid att det kan bli riktigt dåligt andrahandsvärde på i-pace om några år. Tycker dock det är en snygg och trevlig bil, så med ett lågt pris skulle den vara intressant som andrabil för mig. "Synd" bara att Model 3 är så fantastisk
Det är synd om mig med som har 3’an som enda bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Jaguar I-Pace
Mmmm tufft livWalker skrev:Det är verkligen synd om dig Bosse!Legato skrev:Japp.taliz skrev:De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
Jag står fast vid att det kan bli riktigt dåligt andrahandsvärde på i-pace om några år. Tycker dock det är en snygg och trevlig bil, så med ett lågt pris skulle den vara intressant som andrabil för mig. "Synd" bara att Model 3 är så fantastisk
Det är synd om mig med som har 3’an som enda bil.
Jag har faktiskt lite blandade känslor inför detta med att Tesla är så otroligt överlägsna. Förr har jag lusläst biltidningar, kollat Youtube, läst i forum osv, osv inför bilköp. Det har alltid funnits en rad olika bilar som känts ganska likvärdiga som man fått utvärdera i detalj. Har aldrig varit lojal något märke utan testat det mesta.
Nu plötsligt finns det i mina ögon bara tre bilmodeller som är intressanta på riktigt och jag har ägt allihopa. Ser fram emot Y, Pickup och Roadster så man får vela lite igen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Legato skrev:Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Vilken blir då förstabil? Model 3?
Re: Jaguar I-Pace
Wilson skrev:Oj då, bara 1309 sålda i USA jan-jun. Inte mycket jämfört med lilla Sveriges 125 st under samma period, eller varför inte Norges 2128 stLegato skrev:Det verkar gå dåligt med USA-försäljningen trots generösa rabatter:
https://insideevs.com/news/362859/jagua ... inventory/
USA är inte ett Jaguar-land, de kan ju inte ens uttala märket korrekt
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Det optimala vore en uppdaterad SPL med 3-interiörVerdi skrev:Legato skrev:Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Vilken blir då förstabil? Model 3?
Om allt går som det ska så är vår S såld denna vecka och vår X på plats om två veckor. Känner redan nu att S:en kommer vara saknad av oss båda
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Då borde det inte säljas någon Porsche i USA, för det namnet kan dom iaf inte uttalaJeppe_E skrev:Wilson skrev:Oj då, bara 1309 sålda i USA jan-jun. Inte mycket jämfört med lilla Sveriges 125 st under samma period, eller varför inte Norges 2128 stLegato skrev:Det verkar gå dåligt med USA-försäljningen trots generösa rabatter:
https://insideevs.com/news/362859/jagua ... inventory/
USA är inte ett Jaguar-land, de kan ju inte ens uttala märket korrekt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Kan det vara laddinfrastrukturen som spökar ? Det är åtminstone det för mig, hade inte köpt en i-Pace även om den var billigare än 3:an.Legato skrev:Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Säkert en faktor iaf. Skulle aldrig köpa den som förstabil, mycket av just den anledningen. Som andrabil (som i praktiken bara laddas hemma) skulle den dock funka fint (åtminstone ur det hänseendet).Laban skrev:Kan det vara laddinfrastrukturen som spökar ? Det är åtminstone det för mig, hade inte köpt en i-Pace även om den var billigare än 3:an.Legato skrev:Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!
$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800
Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.
Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Största nackdelen för mig förutom laddnätverket är nog GUI:et. Riktigt rörigt imo. Men tycker iaf den är körglad, samt den klart snyggaste elsuven (om man nu ska kalla den SUV).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Något som vissa här redan känner till och inte jättemycket info direkt men ändå lite kul läsning som Svensk. https://www.prnewswire.com/news-release ... 98909.html
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Hade Jaguar fixat några små detaljer så hade jag definitivt kunnat tänka mig att köpa en igen. Snabbare och mer stabil snabbladdning (känns inte helt 2020 med maxfart på 100kW som ofta inte blir mer än 70-80, det är för dåligt). Om även infotainmentsystemet får ett uppryck, så känns bilen betydligt med attraktiv i mina ögon. Den var ju riktigt trevlig att köra och kändes ombonad och trevlig inuti.Bjelke skrev:Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Jaguar I-Pace
Du kan ju skaffa en själv... Priserna når snart ner i källaren.Bjelke skrev:Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Jo förvisso men den saknar fortfarande 3fas-laddninglator skrev:Du kan ju skaffa en själv... Priserna når snart ner i källaren.Bjelke skrev:Det var länge sedan det skrevs något här om Jaguaren, har vi ingen här
på forumet som äger en och som kan berätta lite om hur den funkar osv?
Det har ju varit en vinter nu tex
HelectriC hade förvisso en men det var ingen långvarig kärlek precis...
Däremot så verkar det som att dom fick ordning på laddning och värme iaf eller rättare
sagt så funkar snabbladdning bättre men Max effekt är fortfarande typ sämst i klassen...
Vad kan man få en för i Sverige nu?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19