Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Jaguar No-Pace.
Såg att försäljningen droppade med 50% i januari, och att de bara fick ut 7000 bilar på hela 2018?
Har intresset för den dött?
De medelålders/äldre som vill ha en "traditionell" bil köper etron istället?
Personligen skulle jag valt e-tron före i-pace även om jag inte är något fan av e-tron.

Med tanke på Jaguars exceptionellt usla andrahandsvärden så tror jag dock i-pace kan bli prisvärd som begagnad. Å andra sidan finns ju Y antagligen på marknaden när det väl blir aktuellt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Har säkert skrivit det flera gånger redan men jag tycker ff
att jaggan är sjukt läcker men utan 3-fas-laddning så
funkar det helt enkelt inte för mig :(
Sen fick man ju lite dåliga vibbar när det strulade så
mycket med dom första man läste om, tex vid rejset
från Haparanda till Ystad osv, så jag hoppade av mitt
köp...
Tycker ff dock att den är grymt snygg och kaxig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Jaguar No-Pace.
Såg att försäljningen droppade med 50% i januari, och att de bara fick ut 7000 bilar på hela 2018?
Har intresset för den dött?
De medelålders/äldre som vill ha en "traditionell" bil köper etron istället?
Haha. Kul ändå det här med att fokusera på enskilda månader. När det gäller Teslas försäljning är det något man absolut inte får göra, eftersom massa bilar kan stå på båtar över månadsskiftet osv (vilket såklart är sant och gjorde att leveranserna av TM3 störtdök i Januari). Men när det gäller andra märken är sådana faktorer som bortblåsta. Om du kikar på resten av 2019 så har leveranserna av I-pace återhämtat sig och låg på ca 2000 bilar igen i Mars. Sett till Jaguars totalförsäljning för sina 7 modeller stod I-pace för 8.4% i Mars.

När det gäller bilar för runt miljonen lär "medelålders/äldre" stå för en absolut majoritet av försäljningen oavsett märke, men det är ju alltid skoj att dela in folk i fack. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
Har säkert skrivit det flera gånger redan men jag tycker ff
att jaggan är sjukt läcker men utan 3-fas-laddning så
funkar det helt enkelt inte för mig :(
Sen fick man ju lite dåliga vibbar när det strulade så
mycket med dom första man läste om, tex vid rejset
från Haparanda till Ystad osv, så jag hoppade av mitt
köp...
Tycker ff dock att den är grymt snygg och kaxig :)
Det är verkligen en stor miss att de har skippat trefasladdningen i I-pace. Känns som att de har fokuserat på UK/Norge/USA och glömt att i många andra länder har vi tillgång till trefas i hemmet... Det har figurerat rykten om att det ska komma en trefasladdning i och med någon uppdatering men än så länge har vi inte sett något, får se om/när det dyker upp...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Jag hade ju i början av året en Ipace som jag senare sålde. Det roliga var att när jag beställde bilen så blev jag lovad både skriftligt och muntligt att bilen skulle gå att ladda på rött och blått industriuttag. Förvånad blev jag när bilen kom och enbart kunde laddas via schuko eller typ2. Det visade sig att Jaguar inte hade den typen av UMC med utbytbara kontakter och texten i avtalet om den sortens UMC togs bort. Men jag hade ju detta i mitt avtal, så nu i veckan (ca 6 mån efter bilens leverans och 4mån efter att jag sålt bilen), så får jag alltså en UMC med möjlighet att ladda på utlovade kontakter. En s.k. juice booster, som köps in från tredjepartsfirma och egentligen funkar väldigt bra till alla bilar med typ2 kontakt. Kostar tydligen runt 12-15.000kr om man ska köpa en :o klarar upp till 22kW och är helt vattentät också, vilket är bra. Dock har jag ingen användning för den eftersom jag redan har Tesla WC samt UMC med röd och blå adapter samt typ2-kabel.

https://www.juice-technology.com/juice-booster?lang=en
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Björn har väl precis en sån har jag för mig och han tycker den är bra också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Inte direkt en nyhet om I-pace men väl om JLR. Tydligen ska de investera i sin fabrik i Castle Bromwich för att ställa om den till produktion av BEV:ar, nästa XJ som har bekräftats ska komma i en BEV-variant ryktas komma produceras där. Nuvarande XJ ska slutas produceras i sommar och då ersättas av den nya modellen. JLR kämpar ju rätt hårt nu med bristande efterfrågan då de har varit väldigt beroende av dieselbilar som den senaste tiden har rasat i försäljning, så detta var ju positivt. Mer information ska komma i veckan.

En elektrisk XJ låter ju inte helt fel, men dyr. :D

https://www.reuters.com/article/us-jagu ... SKCN1TU0YB
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Inte direkt en nyhet om I-pace men väl om JLR. Tydligen ska de investera i sin fabrik i Castle Bromwich för att ställa om den till produktion av BEV:ar, nästa XJ som har bekräftats ska komma i en BEV-variant ryktas komma produceras där. Nuvarande XJ ska slutas produceras i sommar och då ersättas av den nya modellen. JLR kämpar ju rätt hårt nu med bristande efterfrågan då de har varit väldigt beroende av dieselbilar som den senaste tiden har rasat i försäljning, så detta var ju positivt. Mer information ska komma i veckan.

En elektrisk XJ låter ju inte helt fel, men dyr. :D

https://www.reuters.com/article/us-jagu ... SKCN1TU0YB
Trevligt! Undrar när det är dags för den första LR från JLR att bli helelektrisk... Det känns som ett varumärke som är ganska fast förankrat i fossilt. Killgissar att J har det tuffare än LR resultatmässigt vilket kanske driver på en snabbare förändring.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Inte direkt en nyhet om I-pace men väl om JLR. Tydligen ska de investera i sin fabrik i Castle Bromwich för att ställa om den till produktion av BEV:ar, nästa XJ som har bekräftats ska komma i en BEV-variant ryktas komma produceras där. Nuvarande XJ ska slutas produceras i sommar och då ersättas av den nya modellen. JLR kämpar ju rätt hårt nu med bristande efterfrågan då de har varit väldigt beroende av dieselbilar som den senaste tiden har rasat i försäljning, så detta var ju positivt. Mer information ska komma i veckan.

En elektrisk XJ låter ju inte helt fel, men dyr. :D

https://www.reuters.com/article/us-jagu ... SKCN1TU0YB
Trevligt! Undrar när det är dags för den första LR från JLR att bli helelektrisk... Det känns som ett varumärke som är ganska fast förankrat i fossilt. Killgissar att J har det tuffare än LR resultatmässigt vilket kanske driver på en snabbare förändring.
Det spekuleras i en BEV från LR också, om det är sant återstår att se. Tydligen ska det komma något pressmeddelande på fredag angående elektrifiering. Killgissar samma sak som dig, LR har nog mer lojala kunder och dessutom är de enbart exponerade mot SUV-segmentet vilket ju är helt rätt i tiden.

Tror nog att JLR kan få till riktigt bra BEV:ar framöver så länge de har råd att fortsätta investera, de har ju det rätt tungt ekonomiskt nu. I-pace är en väldigt bra bil, dock med ett antal missar/nackdelar, men som första försök är den inte dum. Kan de dra lärdom från den plus få ut något bra från samarbetet angående elmotorer/kraftelektronik med BMW så kan det nog bli riktigt bra till slut. :) Om de dessutom plockar in produktionen för kommande BEV:ar in-house (förmodar att det är rejält dyrt att använda en kontraktstillverkare som de gör för I-pace), bör de kunna få bättre marginaler också.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Magnus71 »

Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Magnus71 skrev:
Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
Japp, jag har hört samma sak. :) Elmotorn och transmissionen om jag inte minns fel.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Magnus71 skrev:
Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
Japp, jag har hört samma sak. :) Elmotorn och transmissionen om jag inte minns fel.
Geni87, har du avbokat Polestar 2?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Magnus71 skrev:
Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
Japp, jag har hört samma sak. :) Elmotorn och transmissionen om jag inte minns fel.
Geni87, har du avbokat Polestar 2?
Yep, tyvärr. Hade hoppats på att få förlänga nuvarande leasingavtal som går ut i höst/vinter tills PS2:an anländer men det gick inte för sig så nu får jag tänka om. Får se vad jag hittar på istället... :) (sen skaver även det faktum att den byggs i Kina lite, känns inte helt ok för min del) En XC40 hade varit bättre på det planet men den lär ju knappast komma före PS2:an.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kronberg »

Någon som glömt att ladda?
983BA35D-54CB-4BCC-A643-06A51E2E0A14.jpeg
00772B77-5D3F-41D0-AA64-7E3D365E279D.jpeg
14FFA828-FF40-474B-BEBB-03F935EE2CDC.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Nej, verkar ha nåt med topplocket eller tändstiften att göra, huven är öppen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bonath »

Förrgåasaren, som dom säger i Östergötland... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Hertsh »

HelectriC skrev:
Nej, verkar ha nåt med topplocket eller tändstiften att göra, huven är öppen!
Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Det verkar gå dåligt med USA-försäljningen trots generösa rabatter:

https://insideevs.com/news/362859/jagua ... inventory/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Wilson »

Legato skrev:
Det verkar gå dåligt med USA-försäljningen trots generösa rabatter:

https://insideevs.com/news/362859/jagua ... inventory/
Oj då, bara 1309 sålda i USA jan-jun. Inte mycket jämfört med lilla Sveriges 125 st under samma period, eller varför inte Norges 2128 st :shock:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av taliz »

De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
Japp.

Jag står fast vid att det kan bli riktigt dåligt andrahandsvärde på i-pace om några år. Tycker dock det är en snygg och trevlig bil, så med ett lågt pris skulle den vara intressant som andrabil för mig. "Synd" bara att Model 3 är så fantastisk :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

Legato skrev:
taliz skrev:
De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
Japp.

Jag står fast vid att det kan bli riktigt dåligt andrahandsvärde på i-pace om några år. Tycker dock det är en snygg och trevlig bil, så med ett lågt pris skulle den vara intressant som andrabil för mig. "Synd" bara att Model 3 är så fantastisk :lol:
Det är verkligen synd om dig Bosse! :lol:
Det är synd om mig med som har 3’an som enda bil. :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
De som vill ha något annat än Tesla väljer nog étron numera.
Japp.

Jag står fast vid att det kan bli riktigt dåligt andrahandsvärde på i-pace om några år. Tycker dock det är en snygg och trevlig bil, så med ett lågt pris skulle den vara intressant som andrabil för mig. "Synd" bara att Model 3 är så fantastisk :lol:
Det är verkligen synd om dig Bosse! :lol:
Det är synd om mig med som har 3’an som enda bil. :lol: :lol: :lol:
Mmmm tufft liv ;)

Jag har faktiskt lite blandade känslor inför detta med att Tesla är så otroligt överlägsna. Förr har jag lusläst biltidningar, kollat Youtube, läst i forum osv, osv inför bilköp. Det har alltid funnits en rad olika bilar som känts ganska likvärdiga som man fått utvärdera i detalj. Har aldrig varit lojal något märke utan testat det mesta.

Nu plötsligt finns det i mina ögon bara tre bilmodeller som är intressanta på riktigt och jag har ägt allihopa. Ser fram emot Y, Pickup och Roadster så man får vela lite igen :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!

$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800

Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.

Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Enligt Tesla Daily så kan Teslaägare nu köpa en I-Pace för $35.800 i USA efter rabatter och bidrag! Det är alltså billigare än den billigaste Model 3-versionen!

$58300 (inventory cars) - $$5000 ("dealer discount") - $3000 ("Tesla Conquest") - $7000 ("allowance credit") - $7500 (federal tax credit) = $35.800

Jag tycker det känns som Jaguar kör på med sin strategi att överproducera bilar även för i-Pace. Det känns mer och mer troligt att den kommer följa övriga Jaguar-bilars trend med riktigt uselt andrahandsvärde.

Tycker fortfarande det är en fin bil på många sätt. Får vi ett riktigt prisras i Sverige också så kan det mycket väl bli en framtida andrabil för oss.

Vilken blir då förstabil? Model 3? ;)
Skriv svar