Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Här diskuterar vi snabbladdarnätet som framförallt Dalakraft tillsammans med Dala Energi och Clever har byggt i Dalarna. De har varit gratis i cirka 2 år, men kommer att bli betalladdare i Clevers system från och med tidigt 2018.

Orginalposten nedan:
Hejsan!

Ville bara dela med mig av lite information som jag äntligen lyckats få fram från de lokala aktörerna i Dalarna. :)

Jag har varit i mejlkontakt med Kajsa-Stina Gyllenvåg, Chef Nätmarknad/IT på Malungs Elnät som har berättat att fyra nya snabbladdare "av samma sort som finns i Malung" (http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... cb22a8b44b) planeras att tas i drift under 2017. Dessa fyra ska vara placerade i: Sälens by, Älvdalen, Vansbro och Särna.

Jag är speciellt imponerad av att dom verkligen tänkt till i Sälen och satt laddaren i byn, dvs innan den långa klättringen upp till högfjällets stora anläggningar (där jag kan tänka mig att det hade varit frestande annars att sätta den vid exempelvis Xperium.)

Detta öppnar/expanderar då två stycken korridorer till Idre, Sälen och Trysil. Tre stora skidorter i norden öppnas nu alltså för resor av elbilar med mindre batterier än Teslas. :!:

Utöver detta så kommer det även en snabbladdare i Orsa av samma typ som finns i Rättvik/Leksand, dvs en som vi vet är relativt framtidssäkrad med 100kW möjlig styrka. Denna är dock av mindre intresse för Tesla-förare i och med Superchargern i Mora.

Samtliga laddare finns att beskåda på Uppladdning.se. Notera att ingen exakt adress finns angiven än.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Bjelke »

Inte helt fel om man bor i Bollnäs och åker till Norge titt som tätt för att cykla i diverse berg :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Kanon! Riktigt bra nyheter för Sälenturister som inte alltid passerar Mora!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av mati »

Vad najs! Vansbro med omnejd har ju varit en vit fläck på ladd-kartan hittills. Då blir det inte riktigt lika svettigt att ta sig upp till Mora för min del. Hittills var det antingen en omväg via Karlstad eller att ladda fullt och köra 37 mil utan någon som helst laddmöjlighet däremellan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av jonasl »

Mycket bra även för mig som har svärföräldrar i Dala-Järna. Iofs finns trefas hemma hos dem men att kunna ladda i närområdet känns ändå välkommet. Det är precis lite för långt dit hemifrån för att klara det utan att ladda, och att köra via Arboga SuC är en omväg för mig.

Det finns dock några ChaDeMo som är bra placerade på vägen!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Alfred »

Vem ska man mejla i Värmland för att få dem att följa efter och bygga ut laddare längs väg 62? Bästa vägen över till Trysil för oss som gärna slipper trafiken/omvägen via Malung/Sälen.

Typ Stöllet i korsningen E16/62 hade ju varit perfekt. Kanske till och med för en framtida supercharger nu när den första hamnade i Mora istället för Malung.
Det skulle ju underlätta även för folk som ska till Sälen från Göteborg eller de som ska till/från Branäs.

Men onekligen lyxproblem vi börjar ha nu. När vi först började fundera på att skaffa elbil var frågan om det skulle gå att ta sig fram, nu handlar det om att slippa små omvägar och den värsta sportlovstrafiken.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av lator »

Teslaspolen skrev:
Hejsan!

Ville bara dela med mig av lite information som jag äntligen lyckats få fram från de lokala aktörerna i Dalarna. :)

Jag har varit i mejlkontakt med Kajsa-Stina Gyllenvåg, Chef Nätmarknad/IT på Malungs Elnät som har berättat att fyra nya snabbladdare "av samma sort som finns i Malung" (http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... cb22a8b44b) planeras att tas i drift under 2017. Dessa fyra ska vara placerade i: Sälens by, Älvdalen, Vansbro och Särna.

Jag är speciellt imponerad av att dom verkligen tänkt till i Sälen och satt laddaren i byn, dvs innan den långa klättringen upp till högfjällets stora anläggningar (där jag kan tänka mig att det hade varit frestande annars att sätta den vid exempelvis Xperium.)

Detta öppnar/expanderar då två stycken korridorer till Idre, Sälen och Trysil. Tre stora skidorter i norden öppnas nu alltså för resor av elbilar med mindre batterier än Teslas. :!:

Utöver detta så kommer det även en snabbladdare i Orsa av samma typ som finns i Rättvik/Leksand, dvs en som vi vet är relativt framtidssäkrad med 100kW möjlig styrka. Denna är dock av mindre intresse för Tesla-förare i och med Superchargern i Mora.

Samtliga laddare finns att beskåda på Uppladdning.se. Notera att ingen exakt adress finns angiven än.
Kan ju tillägga att även Noppikoski får en snabbladdare av typ Rättvik. Mycket välkommet för oss som vill åka söderut i inlandet med t.ex. en Leaf... ;) https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58ECCE97
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Haglund »

Tänk om de hann få upp den i Sälens by innan Vasaloppet!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Haglund skrev:
Tänk om de hann få upp den i Sälens by innan Vasaloppet!
Tror tyvärr inte det. I mejlet lät det som om dom hade försökt få igång dom innan den här vintern men att det skulle dröja (som jag tolkade det) tills efter den här säsongen.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Alfred skrev:
Vem ska man mejla i Värmland för att få dem att följa efter och bygga ut laddare längs väg 62? Bästa vägen över till Trysil för oss som gärna slipper trafiken/omvägen via Malung/Sälen.

Typ Stöllet i korsningen E16/62 hade ju varit perfekt. Kanske till och med för en framtida supercharger nu när den första hamnade i Mora istället för Malung.
Det skulle ju underlätta även för folk som ska till Sälen från Göteborg eller de som ska till/från Branäs.
Jag har för ca ett år sen frågat personalen på OKQ8 i Hagfors inte om utan när de får snabbladdare. Hagfors ligger ju inte direkt på riksväg 62, men (de sista kvarlevande i) byn behöver varje krona de kan få in.

Jag har även haft mailkontakt med OKQ8 i Stöllet. Jag fick trevligt svar, men det fanns ingen laddmöjlighet när jag var där för någon månad sen iaf. Förutom macken finns det bytespunkt för bussar, biljettautomat för Värmlandstrafik, toaletter i separat byggnad och bankomat. Hotellet vet jag inte om det är i drift eller inte.

Jag har även haft mailkontakt med Långflons Köpcentrum. Med tanke på deras läge och troligen 99% inriktinng på norska kunder fattar jag inte varför de inte åtminstone har ett par två vanliga hål i väggen och en liten trevlig skylt.

Toria Center i Torsby ligger där E16 och E45 möts, åtta mil från snabbladdning i norska Kongsvinger. Upp till Malung är det nio backiga mil. Jag har dock inte haft kontakt med dem.

Jag brukar påpeka möjligheten att locka köpstarka kunder om man kommer med på uppladdning.nu. Ställen nära gränsen mot Norge borde ju försöka locka turister / kunder / gäster bland de nu 100.000 elbilsägare. En länk till information om bidrag från Klimatklivet skadar ju inte heller. Så om någon känner sig manad att bearbeta några lämpliga ställen med mail...
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av JFAH »

Och till skillnad från Skellefteå kraft som sätter upp fullständigt värdelösa semi snabbladdare så för falu energi rätt...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

JFAH skrev:
Och till skillnad från Skellefteå kraft som sätter upp fullständigt värdelösa semi snabbladdare så för falu energi rätt...
Falu Vatten och Energi har gjort bra ifrån sig i Falun och omnejd, förutom med stolpen vid lasarettet i Falun som behöver krånglig betalning...
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Monark1954 »

mati skrev:
Vad najs! Vansbro med omnejd har ju varit en vit fläck på ladd-kartan hittills. Då blir det inte riktigt lika svettigt att ta sig upp till Mora för min del. Hittills var det antingen en omväg via Karlstad eller att ladda fullt och köra 37 mil utan någon som helst laddmöjlighet däremellan.
Ni som åker i Svealands och södra Norrlands inland.
Är det nu med de nya snabbladdarna möjligt att tas sig norrut från hela E18 Karlstad/Stockholm upp till linjen E14 Sundsvall/Östersund/Åre/Trondheim med andra elbilar än Tesla?
Eller från E4 ända upp till Sundsvall ta sig västerut mot Norge?
Kanske med kompletterat med någon mil från ett Typ 2 uttag där körsträckan börjar nå gränsen för Nissan Leaf och motsvarande.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Monark1954 »

Grattis elbilsåkare i Dalarna.
Räknade att i år har Dalarna 19 snabbladdare för elbilar.
Minst 50 kW och ser att nyare har 100 kW på CCS EU uttaget och mer än 50 kW på Chademo.

Jämtland har 14 st snabbladdare med effekt > 50 kW.

Detta har jag upplyst de två större lokala elbolagen i mitt hemlän Västerbotten om.
Vi har 4 st längs E4:an. Tre i Umeå och en i Skellefteå. 0 st i inlandet eller längs den 14 mil det är mellan Umeå och Skellefteå.

Västerbotten är el-infrastruktur U-land ett tag till men jag är säker på att några kloka aktörer kommer att förbättra läget.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Vasp »

japp Västerbotten och även Norrbotten halkar efter i utbyggnaden. fast vad jag har hört samt läst så kommer det bli bättre iår. Snabbladdare är planerat för Lövånger, Lycksele, Åsele och Dorotea av Umeå energi.

Skellefteå kraft ska sätta upp snabbladdare i Norsjö. Och i Norrbotten i Arvidsjaur och Arjeplog. Fast jag räknar inte nån som ett säkert kort innan de faktiskt är på plats.

Skulle vi få snabbladdare på dessa orter så skulle Laddnätverket se ganska bra ut faktiskt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Någon som spionerat på dessa laddare? Kan tänka mig att dom inte står klara, men om det syns något förberedande arbete någonstans kanske?

Kommer kanske förbi den i Sälen på söndag, ska se om jag ser något själv där då.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Teslaspolen skrev:
Någon som spionerat på dessa laddare? Kan tänka mig att dom inte står klara, men om det syns något förberedande arbete någonstans kanske?

Kommer kanske förbi den i Sälen på söndag, ska se om jag ser något själv där då.
I höstas var det sprayat markeringar på vägen vid OKQ8 i Vansbro. Men innan någon hann göra något mer blev det frost och snö. Sen behöver det ju inte ha något med elbilar att göra. Fast man har ju blivit så nördig att när man ser en grävmaskin eller skåpbil från en elinstallatör tänker man på laddstolpar :D Nästa gången jag passerar ska jag gå in och köpa kaffe och fråga hur länge det dröjer innan de får en riktig snabbladdare.

Vid Falu Resecentrum är det en del småjobb kvar utomhus. Där skulle det komma laddstolpar i höstas enligt fev.se. Jag kollar vid tillfälle.

Även i grannlänet Värmland händer det saker:
http://nwt.se/varmland/2017/04/13/miljo ... fresh=true

Med tanke på hur många ställen som har poppat upp i södra Sverige på uppladdning.nu under vintern tror jag det blir mycket nytt i sommar.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av gellerstam »

Falu resecentrum idag, Långfredag.
IMG_1882.JPG
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Blir det Typ2 stolpar? Till vad för anläggning?
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Elbilisten »

Teslaspolen skrev:
Blir det Typ2 stolpar? Till vad för anläggning?
Falu Energi & Vatten kommer att ansluta kommunens laddstationer till Charge & Drive.

http://www.fev.se/privat/aktuellt/falun ... r-elbilar/

Enligt http://www.fev.se/om-oss/projekt/elbila ... stationer/ blir max laddeffekt 3 fas 16 A (11 kW).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Lite oklart om det specifikt menades laddaren i Sälen, eller samtliga plannerade, men endera ska vara klart och öppnade innan sista juni i år. :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Teslaspolen »

Är det någon som sett något, varit på plats? Det torde vara väldigt nära, om det inte redan står klara nu. Står inget alls på Dala Energi/Dalakraft/Malung Energis hemsidor...

Hörde av några som var förbi för 2-3 veckor sedan i Sälen, då var det ett tydligt fundament där snabbladdaren ska stå.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Swede1 »

Teslaspolen skrev:
Är det någon som sett något, varit på plats? Det torde vara väldigt nära, om det inte redan står klara nu. Står inget alls på Dala Energi/Dalakraft/Malung Energis hemsidor...

Hörde av några som var förbi för 2-3 veckor sedan i Sälen, då var det ett tydligt fundament där snabbladdaren ska stå.
Var är fundamentet? I Sälens by nära Bolaget?
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av DSV »

Jag fick just svar från Malung energi kring den planerade laddaren i vansbro och beskedet är att att den ska sättas upp i höst vid ICA supermarket.

Ska köra upp till vansbrosimningen från Helsingborg och saknar helt destinationsladdning så hade underlättat väldigt om det hade gått att ladda i vansbro. Som det är nu så är det väldigt snålt med laddare i närheten söderöver. Är Karlstad och Karlskoga som närmast. Nu ska vi iofs bo norr om men det kommer ändå bli en resa på 8mil tor för att ladda i Mora.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Inlägg av Jensa »

Äntligen en mycket efterlängtad snabbladdare på plats utanför Ica Supermarket i Vansbro! Samt laddstolpe med två uttag på 3-fas 32A! :P Ännu tyvärr inte i drift men det borde inte dröja länge nu. Ett måste är dock skyltning då dessa platser just nu verkar väldigt intressanta att parkera på för div. ICE. Tycker personligen man skulle satt laddaren längre bort från entrén så att det inte blir så frestande att parkera där för de som inte ska stå där! :geek:
IMG_3111.JPG
Denna kan bli väldigt viktig för er som reser till Sälenfjällen söderifrån och inte åker via Gävle och Mora SuC! Restaurang Flottaren finns tvärs över vägen. :)
2016 Model S 75
Skriv svar