Elbilshumor
Moderator: Redaktion
Re: Elbilshumor
Han är grym på det han gör men inte speciellt intresserad av teknik i övrigt. Men efteråt erkände han att han säkert får ta och lära sig det framöver.
Detta var ett klipp mitt i frustrationen av att inte bilen gör och låter som vanligt.
Han är nog lika bra på datorer och ny teknik som de flesta av oss är att kunna gräva husgrunder eller annat markarbete.
Detta var ett klipp mitt i frustrationen av att inte bilen gör och låter som vanligt.
Han är nog lika bra på datorer och ny teknik som de flesta av oss är att kunna gräva husgrunder eller annat markarbete.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Elbilshumor
Jag syftar mer på hans reaktion i stunden. Den är inte charmig. Man borde kunna kräva av vem som helst att inte reagera med ilska och frustration och grovt språk när man trots allt har en person i telefonen som talar om hur man ska göra. Det är tydligen hans sätt att hantera situationer som han inte känner sig bekväm i. Han borde jobba lite på sin attityd i såna situationer.
Re: Elbilshumor
När han svor så var inte min fru i telefonen, då var det till en kompis.
Så nu hoppas jag ingen känner sig kränkt längre. För själv tycker jag det spårat ur med helt fel fokus.
Så nu hoppas jag ingen känner sig kränkt längre. För själv tycker jag det spårat ur med helt fel fokus.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Elbilshumor
Jo, han lärde sig väl gräva när han var i tonåren och sedan dess tycker han att det räcker med att lära sig saker. Jag kan både köra grävmaskin, traktor, fossilbil och elbilar. Men jag tycker ju det är kul att lära mig nya saker som är lite utmanande och svåra, vi är alla olika.
Re: Elbilshumor
Tycker du är jätteduktig och får en guldstjärna av mig.LarsL skrev:Jo, han lärde sig väl gräva när han var i tonåren och sedan dess tycker han att det räcker med att lära sig saker. Jag kan både köra grävmaskin, traktor, fossilbil och elbilar. Men jag tycker ju det är kul att lära mig nya saker som är lite utmanande och svåra, vi är alla olika.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Elbilshumor
Jag kan känna precis samma stress när jag behöver utföra en operation snabbt i ett onödigt komplicerat datorprogram t. ex. nåt ur Microsoft Office-svit. Då jobbar jag ändå med att förstå och implementera långt komplexare programvaror och system åt mina uppdragsgivare.
Kan dock givetvis inte sätta ord på känslorna där och då, eftersom det inte lämpar sig i en kontorsmiljö.
Tror skillnaden är att det ena är ett verktyg för att ta sig vidare mot ett mål och det andra bara är ett hinder på vägen mot samma mål?
Kan dock givetvis inte sätta ord på känslorna där och då, eftersom det inte lämpar sig i en kontorsmiljö.
Tror skillnaden är att det ena är ett verktyg för att ta sig vidare mot ett mål och det andra bara är ett hinder på vägen mot samma mål?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Elbilshumor
Jag har full förståelse för hans frustration. Jag kan bli tokig på frugans bil: Den stänger inte av om inte växeln är i P-läge när man trycker på knappen. Av vana så lägger jag alltid växelspaken någonstans i mitten som på vilken manuellt växlad bil som helst innan jag stänger av. Där ligger tydlgen backen och jag har säkert ett dussin gånger fått bilen att köra iväg när jag ska kliva ur. Satans vad jag hatar automatlådor.
Re: Elbilshumor
Eftersom det här är TSC och off-topic är en av grundpelarna i debattekniken så kan jag unna mig att göra följande reflektion:
De senaste decennierna har i Sverige (och kanske även i andra liknande länder) pågått en utveckling mot ett allt mer professionaliserat samhälle. Alltså, att man ska inte syssla med sånt som man inte har utbildning till, som man inte är certifierad till att syssla med. Det är väl både på gott och ont. Ingen blir väl glad åt klåpare som utger sig för att kunna ett yrke och säljer sina tjänster till intet ont anande personer.
Men det som jag tycker är lite synd och rent utav lite oroande är att människor idag alltmer köper tjänster än gör det själv, mycket sådant som var en självklarhet att man man gjorde själv förr. En ökande levnadsstandard har gjort det möjligt för allt fler att "slippa" göra en rad saker och istället köpa detta. Både varor och tjänster. Detta innebär ju också att alltfler blir mer och mer distanserade från möjligheten att klara sig i en nödsituation. Förr var det överklassen som inte kunde nåt "av värde" och var helt utlämnade till sina tjänstehjon. Nu är det samma situation för en rätt stor andel människor i Sverige. Vi är alla beroende av en rad experter för att klara vår vardag. Vi köper hel- och halvfabrikat när det kommer till mat. Allt fler vet inte hur man lagar mat ifrån grunden. Trots att det aldrig har renoverats så mycket kök som idag (av inhyrda hantverkare) så har det samtidigt aldrig lagats så lite mat från grunden i dessa kök som nu.
Vi odlar inte alls lika mycket i våra trädgårdar (vi som har en) utan klipper mest gräs. För mig blev det så tydligt när jag såg ett gammalt flygfoto över mitt hus och angränsande tomter. Alla tomter, vilka var anlagda på 50- och 60-talen och är på 1500-2500 kvm, var till största delen uppodlade. Ett stort, rejält potatisland dominerade och resten täcktes av andra grönsaksodlingar. Idag är står det bara nåt enstaka växthus på dessa tomter och kanske några små frilandsodlingar.
Samma med hantverket i hemmet. Man hyr in hantverkare istället för att göra det själv, vad än som ska göras. Det ultimata beviset på detta är väl att väldigt många som ändå har ett förråd att ställa sina vinterdäck i ändå hyr in sig på ett däckhotell och låter dem sköta däckbytet.
Så den vanliga människans kompetens har smalnat av betänkligt och vi har blivit allt mer beroende av experter, som dessutom då kan trissa upp priserna eftersom alternativet att göra det själv inte längre finns för en väldigt stor andel. Förr var det en självklarhet att man gjorde det mesta själv och kopplingen till naturen och kroppsarbetet och hantverksyrkena var stark. Då var också hantverksyrken dåligt betalda eftersom ingen kunde ta särskilt mycket för en tjänst som "vem som helst" kunde göra själv. Visst fanns det hantverksyrken förr också som var svåra att utöva och som krävde både lång utbildning och erfarenhet för att utöva, men idag är även sånt som var och en förr klarade av att göra något som betraktas som i det närmaste oöverkomligt svårt av en stor andel av dagens befolkning.
Personligen är jag en sådan som vill lära mig att göra allt själv. Jag släpper ingen hantverkare över tröskeln om det inte är absolut nödvändigt och elektriker och rörmokare släpps inte in om de inte har väldigt goda referenser. Tyvärr så är det ju, trots kravet på formell behörighet, inte nån självklarhet att de är särskilt bra på sitt jobb. Mången klantig hantverkare har gjort livet till ett helvete för villaägare. Detta är ju det samma som förr, när folk åtog sig sådant som de inte till fullo behärskade. Nu har många en formell utbildning men är trots det inte så särskilt skickliga på sitt yrke. Ungefär samma sak. Man måste fortfarande ta referenser oavsett om vederbörande har en utbildning eller är självlärd.
Nåväl, detta som en utvikning på förmågan att ta till sig ny kunskap och nya tekniska landvinningar.
De senaste decennierna har i Sverige (och kanske även i andra liknande länder) pågått en utveckling mot ett allt mer professionaliserat samhälle. Alltså, att man ska inte syssla med sånt som man inte har utbildning till, som man inte är certifierad till att syssla med. Det är väl både på gott och ont. Ingen blir väl glad åt klåpare som utger sig för att kunna ett yrke och säljer sina tjänster till intet ont anande personer.
Men det som jag tycker är lite synd och rent utav lite oroande är att människor idag alltmer köper tjänster än gör det själv, mycket sådant som var en självklarhet att man man gjorde själv förr. En ökande levnadsstandard har gjort det möjligt för allt fler att "slippa" göra en rad saker och istället köpa detta. Både varor och tjänster. Detta innebär ju också att alltfler blir mer och mer distanserade från möjligheten att klara sig i en nödsituation. Förr var det överklassen som inte kunde nåt "av värde" och var helt utlämnade till sina tjänstehjon. Nu är det samma situation för en rätt stor andel människor i Sverige. Vi är alla beroende av en rad experter för att klara vår vardag. Vi köper hel- och halvfabrikat när det kommer till mat. Allt fler vet inte hur man lagar mat ifrån grunden. Trots att det aldrig har renoverats så mycket kök som idag (av inhyrda hantverkare) så har det samtidigt aldrig lagats så lite mat från grunden i dessa kök som nu.
Vi odlar inte alls lika mycket i våra trädgårdar (vi som har en) utan klipper mest gräs. För mig blev det så tydligt när jag såg ett gammalt flygfoto över mitt hus och angränsande tomter. Alla tomter, vilka var anlagda på 50- och 60-talen och är på 1500-2500 kvm, var till största delen uppodlade. Ett stort, rejält potatisland dominerade och resten täcktes av andra grönsaksodlingar. Idag är står det bara nåt enstaka växthus på dessa tomter och kanske några små frilandsodlingar.
Samma med hantverket i hemmet. Man hyr in hantverkare istället för att göra det själv, vad än som ska göras. Det ultimata beviset på detta är väl att väldigt många som ändå har ett förråd att ställa sina vinterdäck i ändå hyr in sig på ett däckhotell och låter dem sköta däckbytet.
Så den vanliga människans kompetens har smalnat av betänkligt och vi har blivit allt mer beroende av experter, som dessutom då kan trissa upp priserna eftersom alternativet att göra det själv inte längre finns för en väldigt stor andel. Förr var det en självklarhet att man gjorde det mesta själv och kopplingen till naturen och kroppsarbetet och hantverksyrkena var stark. Då var också hantverksyrken dåligt betalda eftersom ingen kunde ta särskilt mycket för en tjänst som "vem som helst" kunde göra själv. Visst fanns det hantverksyrken förr också som var svåra att utöva och som krävde både lång utbildning och erfarenhet för att utöva, men idag är även sånt som var och en förr klarade av att göra något som betraktas som i det närmaste oöverkomligt svårt av en stor andel av dagens befolkning.
Personligen är jag en sådan som vill lära mig att göra allt själv. Jag släpper ingen hantverkare över tröskeln om det inte är absolut nödvändigt och elektriker och rörmokare släpps inte in om de inte har väldigt goda referenser. Tyvärr så är det ju, trots kravet på formell behörighet, inte nån självklarhet att de är särskilt bra på sitt jobb. Mången klantig hantverkare har gjort livet till ett helvete för villaägare. Detta är ju det samma som förr, när folk åtog sig sådant som de inte till fullo behärskade. Nu har många en formell utbildning men är trots det inte så särskilt skickliga på sitt yrke. Ungefär samma sak. Man måste fortfarande ta referenser oavsett om vederbörande har en utbildning eller är självlärd.
Nåväl, detta som en utvikning på förmågan att ta till sig ny kunskap och nya tekniska landvinningar.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Elbilshumor
Väl skrivet Jerker!
Jag har också en bakgrund som gör att jag har fått lära mig att klara av det mesta själv. Ja, det har gått så långt att jag utmanar bekanta att hitta på en syssla eller yrke som jag inte skulle klara av. Givetvis finns det de som gör det snyggare, snabbare och bättre men jag klarar ändå av det och har intresset och förståelsen för just det yrket. Visst, vissa saker måste ju utföras av "behöriga" om man ska följa lagen men som du skriver, Jerker, det är ingen garanti att det blir väl utfört...
En dag i somras så kom jag i samspråk med en yngre man från ett land i Mellanöstern om just detta med yrkesval och efter det samtalet så kom jag att tänka på att just detta med "spjutspetskompetens" nog är något väldigt bra för att få folk att lyckas med en karriär. Själv är jag så bred att det är svårt att sikta på ett specifikt mål och därför så hamnar man lätt i en situation där man accepterar en lägra standard än specialister...
Så, där har vi orsaken till att jag ännu inte har skaffat mig någon Tesla...
Jag har också en bakgrund som gör att jag har fått lära mig att klara av det mesta själv. Ja, det har gått så långt att jag utmanar bekanta att hitta på en syssla eller yrke som jag inte skulle klara av. Givetvis finns det de som gör det snyggare, snabbare och bättre men jag klarar ändå av det och har intresset och förståelsen för just det yrket. Visst, vissa saker måste ju utföras av "behöriga" om man ska följa lagen men som du skriver, Jerker, det är ingen garanti att det blir väl utfört...
En dag i somras så kom jag i samspråk med en yngre man från ett land i Mellanöstern om just detta med yrkesval och efter det samtalet så kom jag att tänka på att just detta med "spjutspetskompetens" nog är något väldigt bra för att få folk att lyckas med en karriär. Själv är jag så bred att det är svårt att sikta på ett specifikt mål och därför så hamnar man lätt i en situation där man accepterar en lägra standard än specialister...
Så, där har vi orsaken till att jag ännu inte har skaffat mig någon Tesla...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Elbilshumor
Har lite svårt att se elbilshumorn i att behovet att kunna framhäva att man blir sekundärkränkt, håna och sen i nästa andetag minsann berätta hur duktig man själv är på att lära sig saker och inte låta proffs utföra arbeten...
Möjligtvis om era karriärer och ekonomier på något sett speglar det ni försöker framhäva? Är det "skämtet"?
(Eftersom jag inte känner till det blir det liksom inte roligt...)
Möjligtvis om era karriärer och ekonomier på något sett speglar det ni försöker framhäva? Är det "skämtet"?
(Eftersom jag inte känner till det blir det liksom inte roligt...)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Elbilshumor
Just det. Det är bara roligt i första ögonblicket, men sen inser man att det är den tragiska verkligheten.Simon skrev:Ser ingen humor, bara tragik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Elbilshumor
Tja, hon ville inte ha nån vanadingruva vid sitt kloster helt enkelt.mati skrev:Just det. Det är bara roligt i första ögonblicket, men sen inser man att det är den tragiska verkligheten.Simon skrev:Ser ingen humor, bara tragik.
Re: Elbilshumor
Finnarna ser lite annorlunda på saker, de vill både ha en batterifabrik och gruvbrytning.Epicure skrev:
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/ ... alla-behovIntill flygplatsen i Vasa står en 200 hektar stor tomt och väntar på en etablering.
Northvolt visar att det är lönsamt och vettigt att bygga också i Norden, säger Häyry.
Karleby håller sig också framme
Även i Karleby är man hoppfulla.
På Karlebyregionens utvecklingsbolag Kosek säger vd Anne Pesola att det råder god efterfrågan på de kemikalier som används i batteritillverkningen. Det vill säga kobolt, nickel, litium, och så vidare.
Därmed ligger Karleby bra till. Kobolt förädlas av Freeport Cobalt och Keliber planerar en litiumgruva på gränsen mellan Karleby och Kaustby.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilshumor
Vilket har väldigt lite med elbilar att göra?BEV[e-Rage] skrev:Tja, hon ville inte ha nån vanadingruva vid sitt kloster helt enkelt.mati skrev:Just det. Det är bara roligt i första ögonblicket, men sen inser man att det är den tragiska verkligheten.Simon skrev:Ser ingen humor, bara tragik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vanadin
Ungefär 80 % av allt vanadin används i legeringar med andra metaller.
Andra användningsområden är:
i vanadinpentoxid (V2O5) vilket används som katalysator vid framställning av svavelsyra.
i elektroplätering på stål för att skydda mot rost.
i kärnreaktorer för att stoppa neutroner.
Re: Elbilshumor
STRECK I DEBATTEN!
POSTA ENDAST HUMOR I DENNA TRÅD!
Det finns andra trådar för gruvbrytning och kemi...
POSTA ENDAST HUMOR I DENNA TRÅD!
Det finns andra trådar för gruvbrytning och kemi...
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Elbilshumor
Är inte detta någon här i forumet? Tyckte jag såg den i något inlägg nyligen...
https://www.worldtravelling.com/news/wi ... certainly/
(Man får scrolla ned en bra bit till nedanför pannkaks-sirapen)
https://www.worldtravelling.com/news/wi ... certainly/
(Man får scrolla ned en bra bit till nedanför pannkaks-sirapen)
Elbilshumor
Detta är bilden som finns i inlägget om man följer länken. Bra reg plåt!jonsalgerier skrev:Är inte detta någon här i forumet? Tyckte jag såg den i något inlägg nyligen...
https://www.worldtravelling.com/news/wi ... certainly/
(Man får scrolla ned en bra bit till nedanför pannkaks-sirapen)
MX LR (Raven) 2019