Hyundai Kona Electric
Moderator: Redaktion
Hyundai Kona Electric
Har dom lanserat nått abb/erbjudande på IONITY än?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hyundai Kona Electric
Hyundai bilarna kan snart få bättre batterier.
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/Hyundai could upgrade their battery cells to NCM 712 already this year, or wait until next year to get the NCMA cells from LG Chem instead.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Ska Kona få drag även i Sverige?
https://www.elbilen.org/danskar-kan-fa- ... WyxoBO8tpEDanskar kan få dragkrok på Kona.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
300 kg räcker ju dock inte långt, bra för cyklar och liknande men blir inte mycket mer än så.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai Kona Electric
Visar nog bara på att Hyundai inte förstår alls varför folk vill ha kroken.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hyundai Kona Electric
Går att få från norska ÅF också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
750kg borde vara möjligt tycker jag.vigge50 skrev:300 kg räcker ju dock inte långt, bra för cyklar och liknande men blir inte mycket mer än så.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Om inte annat så tycker jag de är absolut minimum för att de ska vara någon poäng.. 300 kg är för mig samma sak som att de saknas möjlighet även om såklart cykelställ är trevligt.Zalman3 skrev:750kg borde vara möjligt tycker jag.vigge50 skrev:300 kg räcker ju dock inte långt, bra för cyklar och liknande men blir inte mycket mer än så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hyundai Kona Electric
Min släpkärra väger 170 kg tom, så att fylla den med chips funkar ju!chaffis75 skrev:Om inte annat så tycker jag de är absolut minimum för att de ska vara någon poäng.. 300 kg är för mig samma sak som att de saknas möjlighet även om såklart cykelställ är trevligt.Zalman3 skrev:750kg borde vara möjligt tycker jag.vigge50 skrev:300 kg räcker ju dock inte långt, bra för cyklar och liknande men blir inte mycket mer än så.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai Kona Electric
Tja praktiskt om man vill hänga en box på kroken är det ju!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hyundai Kona Electric
Någon som sitter på förbrukningssiffror för Konan i motorvägsfart?
Vad drar den i 110km/h på sommar och vad drar den på vintern?
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-dra ... -motorvag/
Hittade den här, tydligen gjord i + 4 grader. 2-2,2 kWh/mil.
Några erfarenheter av hur snålt det går det på sommaren? Och vid lite kallare väder?
Vad drar den i 110km/h på sommar och vad drar den på vintern?
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-dra ... -motorvag/
Hittade den här, tydligen gjord i + 4 grader. 2-2,2 kWh/mil.
Några erfarenheter av hur snålt det går det på sommaren? Och vid lite kallare väder?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Hyundai Kona Electric
Teslabjörm har testat på tuben, i - 13 drog den strax under 200Wh/km i 90 knyck, jfrt med ca 150 (draget ur huvudet) sommartid.
2019 års modell med mindre skärmen och då gissningsvis utan app.
2019 års modell med mindre skärmen och då gissningsvis utan app.
Re: Hyundai Kona Electric
Jag såg reklam för kona med lilla batteriet, har detta funnits länge i Sverige? För mig var de åtminstone en nyhet.. Denna Blev plötsligt ett alternativ för oss som en "andra förstabil".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hyundai Kona Electric
Tänk på att de har sämre laddning, vet inte Laddkurva och tror AC är sämre oxo.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hyundai Kona Electric
Jo jag får kolla upp lite vad man inte får jämför med stora batteriet..PapaD skrev:Tänk på att de har sämre laddning, vet inte Laddkurva och tror AC är sämre oxo.
Kona med stora batteriet har ju precis fått 3 fas laddning, de vill jag ha även på lilla batteriet, tror de är en deal beaker om man inte kan få 3fas laddning.
DC laddning är där garanterat men om laddkurvan inte är perfekt bryr jag mig inte så mycket om då jag räknar med att ladda väldigt lite DC laddning då de riktigt långa resorna blir med andra bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hyundai Kona Electric
Servicekostnad. Skickade serviceförfrågan till mina lokala Hyunda-i resp KIA-handlare och frågade om servicekostnad för Kona EV och Niro EV. Här är resultaten:
Ber om ursäkt för röran under KIA men totalen för KIA är drygt 23600:- och Hyundai är 43700:- Jo, jag tackar. Nu tror jag mig veta att priserna kommer att gå ner på Hyundai men ändå.
Hyundai:
Priserna är cirkapriser och kan komma att ändras över tid. Detta är vid skrivande stund.
Troligen så kommer priset på kylvätskan att sjunka då den ökar i volym så se dessa priser som högst preliminära just nu.
År 1: 1.500 :-
År 2: 2.900 :-
År 3: 15.900 :- (här byts bl.a kylvätska i batteripacket samt batteriet till nödsamtalssystemet.)
År 4: 3.100 :-
År 5: 1.500 :-
År 6: 16.400 :- (här byts bl.a kylvätska i batteripacket samt batteriet till nödsamtalssystemet)
År 7: 2.400 :-
Service genomförs en gång per år eller va 1.500 mil. (i detta inräknas luftfilter, bromsvätska m.m)
Kylvätska i batteripack byts var 36:e månad eller 6.000 mil.
Batteri i nödsamtalssystemet byts var 36:e månad.
KIA:
UTFÖR 1 ÅR/15 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY1K15 ARBETE 625,00
59003 SPOLARVÄTSKA 1,00 18,00 18,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 842,81
UTFÖR 2 ÅR/30 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY2K30 ARBETE 1375,00
97133G2000 FILTER ASSY-AIR 1,00 449,70 449,70
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
12 BR.VÄTSKA MIDLAND 1/2L 1,00 80,00 80,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 2541,81
UTFÖR 3 ÅR/45 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY3K45 ARBETE 1750,00
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
RCL1 SAKNAS I PRISLISTA 13,40 280,00 3752,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 7061,88
UTFÖR 4 ÅR/60 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY4K60 ARBETE 1500,00
97133G2000 FILTER ASSY-AIR 1,00 449,70 449,70
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
12 BR.VÄTSKA MIDLAND 1/2L 1,00 80,00 80,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 2705,87
UTFÖR 5 ÅR/75 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY5K75 ARBETE 625,00
59003 SPOLARVÄTSKA 1,00 18,00 18,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 842,81
UTFÖR 6 ÅR/90 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY6K90 ARBETE 2625,00
97133G2000 FILTER ASSY-AIR 1,00 449,70 449,70
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
12 BR.VÄTSKA MIDLAND 1/2L 1,00 80,00 80,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
RCL1 SAKNAS I PRISLISTA 13,40 280,00 3752,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 8872,44
UTFÖR 7 ÅR/105 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY7K105 ARBETE 625,00
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 820,31
EJ RETUR PÅ BESTÄLLDA DELAR
9125,00 9369,10 0,00 456,25 0,00
0,00 18950,35 4737,59 0,00 0,06
Totalt på 10 000 mil och 7 år: 23688,00
Ber om ursäkt för röran under KIA men totalen för KIA är drygt 23600:- och Hyundai är 43700:- Jo, jag tackar. Nu tror jag mig veta att priserna kommer att gå ner på Hyundai men ändå.
Hyundai:
Priserna är cirkapriser och kan komma att ändras över tid. Detta är vid skrivande stund.
Troligen så kommer priset på kylvätskan att sjunka då den ökar i volym så se dessa priser som högst preliminära just nu.
År 1: 1.500 :-
År 2: 2.900 :-
År 3: 15.900 :- (här byts bl.a kylvätska i batteripacket samt batteriet till nödsamtalssystemet.)
År 4: 3.100 :-
År 5: 1.500 :-
År 6: 16.400 :- (här byts bl.a kylvätska i batteripacket samt batteriet till nödsamtalssystemet)
År 7: 2.400 :-
Service genomförs en gång per år eller va 1.500 mil. (i detta inräknas luftfilter, bromsvätska m.m)
Kylvätska i batteripack byts var 36:e månad eller 6.000 mil.
Batteri i nödsamtalssystemet byts var 36:e månad.
KIA:
UTFÖR 1 ÅR/15 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY1K15 ARBETE 625,00
59003 SPOLARVÄTSKA 1,00 18,00 18,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 842,81
UTFÖR 2 ÅR/30 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY2K30 ARBETE 1375,00
97133G2000 FILTER ASSY-AIR 1,00 449,70 449,70
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
12 BR.VÄTSKA MIDLAND 1/2L 1,00 80,00 80,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 2541,81
UTFÖR 3 ÅR/45 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY3K45 ARBETE 1750,00
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
RCL1 SAKNAS I PRISLISTA 13,40 280,00 3752,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 7061,88
UTFÖR 4 ÅR/60 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY4K60 ARBETE 1500,00
97133G2000 FILTER ASSY-AIR 1,00 449,70 449,70
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
12 BR.VÄTSKA MIDLAND 1/2L 1,00 80,00 80,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 2705,87
UTFÖR 5 ÅR/75 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY5K75 ARBETE 625,00
59003 SPOLARVÄTSKA 1,00 18,00 18,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 842,81
UTFÖR 6 ÅR/90 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY6K90 ARBETE 2625,00
97133G2000 FILTER ASSY-AIR 1,00 449,70 449,70
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
12 BR.VÄTSKA MIDLAND 1/2L 1,00 80,00 80,00
1 MILJÖAVGIFT 1,00 60,00 60,00
RCL1 SAKNAS I PRISLISTA 13,40 280,00 3752,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 8872,44
UTFÖR 7 ÅR/105 000 KM SERVICE ENLIGT HANDBOK.
SY7K105 ARBETE 625,00
59003 SAKNAS I PRISLISTA 1,00 0,00 0,00
DELSUMMA INKL FÖRBRUKNINGSMTRL INKL MOMS: 820,31
EJ RETUR PÅ BESTÄLLDA DELAR
9125,00 9369,10 0,00 456,25 0,00
0,00 18950,35 4737,59 0,00 0,06
Totalt på 10 000 mil och 7 år: 23688,00
Re: Hyundai Kona Electric
Blir intressant det där, dvs var priset för kylarvätskan hamnar på tillslut.
Senast jag läste om Niron var att priset för kylarvätskan gått ner från 600 kr/liter till 300 kr/liter.
och att den behöver 12 liter.
Det är väl exakt samma pack i Konan?
Så 3600 för kylarvätskan (fortsatt ett rån), måste vara ett jäkligt exklusivt batteri till nödsamtalssystemet som motiverar de extra kostnaden på 9000 kr
Ser när jag läste mer noga i listan från Niron att priset är angivet där
280kr/liter och 13,4 liter.
Stämde ju ganska bra med det jag läst innan.
Spännande att Hyundai behöver dyrare vätska till samma batteripack.
Senast jag läste om Niron var att priset för kylarvätskan gått ner från 600 kr/liter till 300 kr/liter.
och att den behöver 12 liter.
Det är väl exakt samma pack i Konan?
Så 3600 för kylarvätskan (fortsatt ett rån), måste vara ett jäkligt exklusivt batteri till nödsamtalssystemet som motiverar de extra kostnaden på 9000 kr
Ser när jag läste mer noga i listan från Niron att priset är angivet där
280kr/liter och 13,4 liter.
Stämde ju ganska bra med det jag läst innan.
Spännande att Hyundai behöver dyrare vätska till samma batteripack.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Hyundai Kona Electric
Ute och körde min första riktiga långtur med Konan (64 kWh) i helgen.
Blev väldigt positivt överraskad över räckvidden, körde Uppsala-Lund (via Strängnäs-Katrineholm-Norrköping) och samma väg tillbaka.
17,6 i förbrukning på vägen ner, låg då på skyltad hastighet i stort sett hela vägen. Det var 5-10 grader varmt, ganska vindstilla och blöd vägbana.
Vägen upp blev det 17,8 i förbrukning, samma förutsättningar i väder, kanske att det gick något snabbare på vägen upp.
Spontant känns det som att under sträckan Uppsala-Norrköping där det är främst 80-90-100 vägar, skulle räckvidden vara 46-47 mil. Kändes som att uppskattade räckvidden gick ner med samma som sträckan som var avverkad.
Kommer man upp i 110 som på resterande sträcka så sjunker räckvidden ganska tydligt. Men skulle känna mig lugn att klara ca 35 mil.
Perfekt för mig, barnen orkade kortare sträcka än vad bilen gjorde.
2 laddstopp på vägen ner och 4 på vägen upp, men det var pga att jag startade hemresan med 18% batteri och att barnen inte hade samma tålamod, så passade på att slänga i lite elektroner när vi i alla fall var tvungna att stanna.
Tyvärr hade jag slängt på vinterdäcken dagarna innan resan, klart mer ljud från dom. Antar att det främst är fälgarna som följer med sommardäcken som är väldigt tysta?
Det som dock förvånade mig nu jämfört med tidigare turer med elbilar var trycket på laddare.
Kom till Mjölby och skulle ladda tre av fyra snabbladdare var upptagna. Och när jag skulle åka, tog jag en titt och då var det två nya bilar som laddade. Så under mitt 45 minuters besök var där 6 bilar som snabbladdade (mig inräknat). Känns som att det borde finnas underlag för fler stationer där, vem ska bli först av operatörerna att investera i att i alla fall ha 2 laddare på samma plats?
I Värnamo var det också upptaget på första platsen jag tittade vid, sen hittade jag en laddare, även en laddare som var ICEad, sen stod en på Ionitys och laddade.
Stannade även i Ljungby (ej i laddbehov men missnöjda barn), även där stod en bil och laddade.
På vägen upp var det lite samma sak, 3 bilar på CirkelK i Flädie (varav en e-golf blockade en av 150kW laddarna och fick en toppeffekt på 34 kw när jag tittade). Värnamo även där 2 laddare upptagna. Sen var det tomt både på Braehus och Strängnäs.
Som sagt, trycket förvånade mig så här helt random dagar i November. Hur kommer det inte se ut i jul och i sommar i så fall?
Blev väldigt positivt överraskad över räckvidden, körde Uppsala-Lund (via Strängnäs-Katrineholm-Norrköping) och samma väg tillbaka.
17,6 i förbrukning på vägen ner, låg då på skyltad hastighet i stort sett hela vägen. Det var 5-10 grader varmt, ganska vindstilla och blöd vägbana.
Vägen upp blev det 17,8 i förbrukning, samma förutsättningar i väder, kanske att det gick något snabbare på vägen upp.
Spontant känns det som att under sträckan Uppsala-Norrköping där det är främst 80-90-100 vägar, skulle räckvidden vara 46-47 mil. Kändes som att uppskattade räckvidden gick ner med samma som sträckan som var avverkad.
Kommer man upp i 110 som på resterande sträcka så sjunker räckvidden ganska tydligt. Men skulle känna mig lugn att klara ca 35 mil.
Perfekt för mig, barnen orkade kortare sträcka än vad bilen gjorde.
2 laddstopp på vägen ner och 4 på vägen upp, men det var pga att jag startade hemresan med 18% batteri och att barnen inte hade samma tålamod, så passade på att slänga i lite elektroner när vi i alla fall var tvungna att stanna.
Tyvärr hade jag slängt på vinterdäcken dagarna innan resan, klart mer ljud från dom. Antar att det främst är fälgarna som följer med sommardäcken som är väldigt tysta?
Det som dock förvånade mig nu jämfört med tidigare turer med elbilar var trycket på laddare.
Kom till Mjölby och skulle ladda tre av fyra snabbladdare var upptagna. Och när jag skulle åka, tog jag en titt och då var det två nya bilar som laddade. Så under mitt 45 minuters besök var där 6 bilar som snabbladdade (mig inräknat). Känns som att det borde finnas underlag för fler stationer där, vem ska bli först av operatörerna att investera i att i alla fall ha 2 laddare på samma plats?
I Värnamo var det också upptaget på första platsen jag tittade vid, sen hittade jag en laddare, även en laddare som var ICEad, sen stod en på Ionitys och laddade.
Stannade även i Ljungby (ej i laddbehov men missnöjda barn), även där stod en bil och laddade.
På vägen upp var det lite samma sak, 3 bilar på CirkelK i Flädie (varav en e-golf blockade en av 150kW laddarna och fick en toppeffekt på 34 kw när jag tittade). Värnamo även där 2 laddare upptagna. Sen var det tomt både på Braehus och Strängnäs.
Som sagt, trycket förvånade mig så här helt random dagar i November. Hur kommer det inte se ut i jul och i sommar i så fall?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Hyundai Kona Electric
Har Hyundai Kona förvärmning av batteriet om man slår in laddstation i gpsen I bilen? Sökt, men hittar ingen info...
Hur snabbt har ni lyckats ladda bilen på snabbladdare I några minusgrader utetemp?
Hur snabbt har ni lyckats ladda bilen på snabbladdare I några minusgrader utetemp?
Re: Hyundai Kona Electric
Kan inte svara på förvärmning men laddhastighet har jag lite koll på.
Laddade i lördags på 150 kW och fick först 25 kW, efter ca 10 minuter var jag uppe i 39 kW. Pluggade ur och startade igen och fick då 54 kW. Toppade ut på 57 kW innan jag skulle vidare.
Då hade jag kört 17 mil i 80-110 km/h. Temperaturen pendlade mellan -20 och -10 grader så det var ganska kallt.
Laddade i lördags på 150 kW och fick först 25 kW, efter ca 10 minuter var jag uppe i 39 kW. Pluggade ur och startade igen och fick då 54 kW. Toppade ut på 57 kW innan jag skulle vidare.
Då hade jag kört 17 mil i 80-110 km/h. Temperaturen pendlade mellan -20 och -10 grader så det var ganska kallt.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Hyundai Kona Electric
Tack för svar. Är det maximala laddhastighetern man kan komma upp i? Är de 120kW som Kona ska klara på pappret bara en papperssiffra?Laddar de olika årsmodellerna inkl den senaste lika snabbt/långsamt? Verkar som de tappar laddhastighet runt 55% och 70%? Vid vilken SoC var de hastigheterna du skriver?hompon skrev:Kan inte svara på förvärmning men laddhastighet har jag lite koll på.
Laddade i lördags på 150 kW och fick först 25 kW, efter ca 10 minuter var jag uppe i 39 kW. Pluggade ur och startade igen och fick då 54 kW. Toppade ut på 57 kW innan jag skulle vidare.
Då hade jag kört 17 mil i 80-110 km/h. Temperaturen pendlade mellan -20 och -10 grader så det var ganska kallt.
Re: Hyundai Kona Electric
Det är olika laddning hastighet på 39kWh och 64kwh bilarna. Fast jag vet ej om några 39 or finns i Sverige.TobbeTesla skrev:Tack för svar. Är det maximala laddhastighetern man kan komma upp i? Är de 120kW som Kona ska klara på pappret bara en papperssiffra?Laddar de olika årsmodellerna inkl den senaste lika snabbt/långsamt? Verkar som de tappar laddhastighet runt 55% och 70%? Vid vilken SoC var de hastigheterna du skriver?hompon skrev:Kan inte svara på förvärmning men laddhastighet har jag lite koll på.
Laddade i lördags på 150 kW och fick först 25 kW, efter ca 10 minuter var jag uppe i 39 kW. Pluggade ur och startade igen och fick då 54 kW. Toppade ut på 57 kW innan jag skulle vidare.
Då hade jag kört 17 mil i 80-110 km/h. Temperaturen pendlade mellan -20 och -10 grader så det var ganska kallt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Hyundai Kona Electric
Just det, det visste jag, tänker ffa på 64kW modellen.Lophornis skrev:Det är olika laddning hastighet på 39kWh och 64kwh bilarna. Fast jag vet ej om några 39 or finns i Sverige.TobbeTesla skrev:Tack för svar. Är det maximala laddhastighetern man kan komma upp i? Är de 120kW som Kona ska klara på pappret bara en papperssiffra?Laddar de olika årsmodellerna inkl den senaste lika snabbt/långsamt? Verkar som de tappar laddhastighet runt 55% och 70%? Vid vilken SoC var de hastigheterna du skriver?hompon skrev:Kan inte svara på förvärmning men laddhastighet har jag lite koll på.
Laddade i lördags på 150 kW och fick först 25 kW, efter ca 10 minuter var jag uppe i 39 kW. Pluggade ur och startade igen och fick då 54 kW. Toppade ut på 57 kW innan jag skulle vidare.
Då hade jag kört 17 mil i 80-110 km/h. Temperaturen pendlade mellan -20 och -10 grader så det var ganska kallt.
Re: Hyundai Kona Electric
Har också en Kona. Snabbladdar jag med kallt batteri, typ 10 grader (c:a 15% kvar) ligger jag på 55kW till en 73%. Jojo kör jag ett tiotal ggr så får jag 77kW mellan 30-52% sen knappt 60kW till 73%, sen är det inte lönt längre. Så strax över 50 min laddstop brukar det bli. Har inte provat med sommartemperatur ännu. Har för mig att den bara värmer batteriet om det är minusgrader. Om man slår på wintermode. Har en 150kW laddare på lagom jojo avstånd, så därför jag provat