Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
Pratade med en kille som köpt en beg Renault Kangoo EV för 40.000kr som hade batterihyra.

Han såa att han köpt loss batteriet för ca 25.000kr.

Kan det stämma?

Finns det nån prislista vad det kostar att köpa loss batterier?
Du skrev ett inlägg själv i ämnet, i denna tråd, för ett tag sen. ;)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 89#p216189
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av LasseTM »

Vet inte om Renault har ändrat sina priser men för ca 1 år sedan ville jag köpa loss batteriet på min Twizy den hade rullat 1000mil och var en 2015 och det gick på runt 27k ink moms att köpa loss det.
Helt sjukt summa i mina ögon för ett 6kwh batteri efter 4 år.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av yps »

Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

yps skrev:
Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Ja

http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
yps skrev:
Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Ja

http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
Nej, det stämmer inte. Jag har flera gånger testat att ladda in egen Zoe på 6A enfas och det går alldeles utmärkt. Att jag har testat beror på att det om och om igen dyker upp påståendet att det inte går att ladda Zoen på så låga strömmar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Här är en skärmbild från CanZE, appen som via en Bluetoothdongel läser av data från databussen. Det står att det finns 4,8 kW tillgängligt, men det är fel. Troligen tolkar den att den får lika mycket på alla faserna trots att den bara får på en, och det beror kanske på att det är en 3-fasladdsladdare som är ansluten via en schukoadapter.

Men hur som helst, det som betyder nåt är vad den får in i batteriet efter förluster och det är alltså 0,7 kW. Så förlusterna är stora procentuellt sett. Den får 1,6 kW från uttaget och mindre än hälften kommer batteriet till godo. Men laddar gör den alltså även på 6A.
Zoe laddar 6A.jpg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
yps skrev:
Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Ja

http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
Nej, det stämmer inte. Jag har flera gånger testat att ladda in egen Zoe på 6A enfas och det går alldeles utmärkt. Att jag har testat beror på att det om och om igen dyker upp påståendet att det inte går att ladda Zoen på så låga strömmar.
Jo det stämmer, provade själv och det gick inte. Så
påståendet ovan att Zoe är kräsen stämmer absolut.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
yps skrev:
Stämmer det att zoe är kräsen på låg laddström ? Att den "somnar" under 10A ?
Ja

http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html
Nej, det stämmer inte. Jag har flera gånger testat att ladda in egen Zoe på 6A enfas och det går alldeles utmärkt. Att jag har testat beror på att det om och om igen dyker upp påståendet att det inte går att ladda Zoen på så låga strömmar.
Jo det stämmer, provade själv och det gick inte. Så
påståendet ovan att Zoe är kräsen stämmer absolut.
Kanske beror på vilken laddare man har.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Jag har laddat både min förra 22 kWh Zoe och den nya 41 kWh med samma laddare på 6A.

Det sades ju om den första versionen med teknik från Continental att den inte tar emot laddning på 10 A enfas, men flera ägare i FB-gruppen säger att det visst går bra. Nån har alltid laddad sin med just 10A enfas och har aldrig haft problem med det.

Nu kan man köpa båda motoralternativen av Zoen. Fördelen med den första som kom var att den hade 43 kWh-laddning, men när Renault bytte till en egenutvecklad motor sänktes det till 22 kW. Sverige valde då att inte längre ta in Continental-versionen eftersom den hade sämre förutsättningar att ladda med låga laddströmmar i låga temperaturer, men som sagt finns det alltså ägare i Sverige som aldrig har haft några problem med detta.

Lite kräsen, eller kinkig kanske, men inte omöjligt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.
Nej, det gör det inte. Samtliga i Zoe gruppen som har testat kan bekräfta att laddningen inte startar vid 3x10A eller 1x6A med Q210 varianten. Den enda som var osäker var Benny som menade att det gick att ladda i Norge med med hans "hytteladdare", som ger låg effekt på grund av förluster. Inte så låg effekt som man får vid 6A dock. Det är bara att söka igenom trådarna i gruppen så kan du se för dig själv. Dessutom säger Renault själva exakt samma sak.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.
Nej, det gör det inte. Samtliga i Zoe gruppen som har testat kan bekräfta att laddningen inte startar vid 3x10A eller 1x6A med Q210 varianten. Den enda som var osäker var Benny som menade att det gick att ladda i Norge med med hans "hytteladdare", som ger låg effekt på grund av förluster. Inte så låg effekt som man får vid 6A dock. Det är bara att söka igenom trådarna i gruppen så kan du se för dig själv. Dessutom säger Renault själva exakt samma sak.
Det var länge sedan som det diskuterades och det var åtminstone en som hävdade att de laddade sin Q210 på 10A enfas som vardagsladdning. Det är inte alltid man hittar allt som skrivits i en FB-grupp. Men jag är säker på detta eftersom jag var inblandad i diskussionen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
iAkita skrev:
Jerker skrev:
iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.
Nej, det gör det inte. Samtliga i Zoe gruppen som har testat kan bekräfta att laddningen inte startar vid 3x10A eller 1x6A med Q210 varianten. Den enda som var osäker var Benny som menade att det gick att ladda i Norge med med hans "hytteladdare", som ger låg effekt på grund av förluster. Inte så låg effekt som man får vid 6A dock. Det är bara att söka igenom trådarna i gruppen så kan du se för dig själv. Dessutom säger Renault själva exakt samma sak.
Det var länge sedan som det diskuterades och det var åtminstone en som hävdade att de laddade sin Q210 på 10A enfas som vardagsladdning. Det är inte alltid man hittar allt som skrivits i en FB-grupp. Men jag är säker på detta eftersom jag var inblandad i diskussionen.
Ja, 10A 1-fas går bra även om förlusterna är stora som du kan se i tabellen jag länkade till ovan. Även 8A funkar, men inte 6A. Om laddningen inte startar vid 10A beror det på dålig jord, då Zoe är kräsen vad det gäller det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Peder58
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 maj 2019 12:51

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Peder58 »

Hej
Vill bara meddela att min Zoe som har ett batteri på 22 Kwh (som jag hyrt under de 29 månader jag ägt den) nu fått pris på att köpa loss det. Min bil har gått 3400 mil under 5 år varav de första 3 åren gått 1440 mil.
På garantin har värme pumpen bytts samt något i framvagnen. Priset för batteriet blev 26888kr exkl moms o med moms 33605 kr.
Frågade om man kunde byta till ett 41 Kwh batteri och fick svaret :Nej inte nu men i framtiden på grund av batteribrist
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Laban »

Har för mig att jag fick något i den stilen också, 2015, gått 6000 mil nu men runt 5000 mil då jag frågade. Kommer inte att köpa ut batteriet, byter till något lämpligt med större batteri istället. Vi vill kunna köra 10-15 mil med den även vintertid och det går inte med 22 kWh. Om det blir en Zoe återstår att se men jag tänker mig att de rear ut 41 kWh versionerna nu när 52 kWh är på gång, Ex:

https://www.blocket.se/lulea/Renault_ZO ... w=0&last=1

Undrar vad den kostar om man köper batteriet. Ska kolla upp det.

Tillägg: Pratade med försäljaren. Det kostar 80k att köpa batteriet vilket ger ett slutpris på 338 000 :- Nya 52 kWh versionen, Zen kostar 367 000 :- Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av FredrikR »

Frågade om priset för några veckor sedan för en Zoe 22 kWh, den hade kört 6000 mil, var 2015 års modell, 41 625 kr inkl. moms!
Verkar inte vara helt logisk prissättning.

Det är i alla fall tydligt att de tjänar ganska bra pengar, först batterihyra, i det här fallet borde de fått in 1200:-/månad i typ 48 månader = 57 600 + 41 625:- för utköp = 99 225:-

Så 100 000 får de in på batteriet. Det är mer än de tar för att man ska köpa ut batteriet på en helt ny Zoe med 52 kWh batteri (där kostar det 80 000:-)
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Surfaren »

Laban skrev:
Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.
Tyvärr "får" man inte CCS-laddning, det kostar 10 tkr extra till alla tre varianterna.

Jag slog till på en Zoe Iconic 41 kWh med batterihyra, vettiga vinterhjul och annat trevligt för 187500 efter bonus. Det kändes överkomligt för mig. Hade gärna tagit den nya versionen men tycker inte prisskillnaden på 60 tusen eller där omkring för jämförbar version är motiverad.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av LasseTM »

Surfaren skrev:
Laban skrev:
Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.
Tyvärr "får" man inte CCS-laddning, det kostar 10 tkr extra till alla tre varianterna.

Jag slog till på en Zoe Iconic 41 kWh med batterihyra, vettiga vinterhjul och annat trevligt för 187500 efter bonus. Det kändes överkomligt för mig. Hade gärna tagit den nya versionen men tycker inte prisskillnaden på 60 tusen eller där omkring för jämförbar version är motiverad.
Är det inte värt det att köpa batteriet?
När jag kollade på att köpa en Zoe så räkna jag på att man gick +-0 på att köpa batteriet efter 33 månader om jag minns rätt längre innebar vinst.
Jag räknade dock på att batteriköp ökar bilen värde med 40k dvs halva kostnaden och sedan 1200:- månaden.
Nu hade jag tur och hittade en Zoe som gått 300 mil för 175k med friköpt batteri så det blev inget ny för mig men annars hade jag nog ändå köpt batteriet.
Jag hade nog även behållit min Twizy som "åka till affären" pryl om det inte varit batterihyra på den, men nu blev det "för dyrt" att bara ha den stående.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Laban skrev:
Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.
Tyvärr "får" man inte CCS-laddning, det kostar 10 tkr extra till alla tre varianterna.

Jag slog till på en Zoe Iconic 41 kWh med batterihyra, vettiga vinterhjul och annat trevligt för 187500 efter bonus. Det kändes överkomligt för mig. Hade gärna tagit den nya versionen men tycker inte prisskillnaden på 60 tusen eller där omkring för jämförbar version är motiverad.
Ja det blev en del mer om man vill ha parkeringssensorer (intense) samt CCS. Jag tycker att den är för dyr, 307k utan batteri för en Polo klass bil och sen 10k på det då för CCS.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Surfaren »

LasseTM skrev:
Är det inte värt det att köpa batteriet?
Knappast för min egen del. Jag har aldrig haft en bil längre än drygt två år och kan således inte "räkna hem" något batteriköp. Kör dessutom mindre och betalar därmed mindre per månad för batterihyra. Men detta är ju förstås olika för var och en, hur länge man ska ha bilen och hur mycket man kör med den.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Alzie »

Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av gasgaraget »

Alzie skrev:
Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)
Jag skulle misstänka att det har med nolla och jord att göra. Zoe är en portabel elnätstestare och vägrar ladda om den inte kan mäta upp jordresistansen till Max ca 100 Ohm. Jag har provat med Teslas UMC med men den funkar inte på Zoe. Zoens enfas funkar inte på Tesla . Däremot en egenhändigt byggd EVSE funkar utmärkt på trefasuttaget med både Zoe samt Tesla.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Alzie »

Tack snälla för bra svar! Vad hade du rekommenderat för prisvärt eftermarknadsalternativ för enbart Zoe om man vill kunna ladda 1-fas eller 3-fas?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Det mest flexibla är en "portabel laddbox", dvs en laddsladd med en klump på typ denna. Men en enfasadapter kan man ladda i alla situationer, allt från 1-fas 6A till 3-fas 16A:
nrgkick_1024x1024.jpg
Skriv svar