Renault Zoe frågor

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Surfaren »

LasseTM skrev:
Är det inte värt det att köpa batteriet?
Knappast för min egen del. Jag har aldrig haft en bil längre än drygt två år och kan således inte "räkna hem" något batteriköp. Kör dessutom mindre och betalar därmed mindre per månad för batterihyra. Men detta är ju förstås olika för var och en, hur länge man ska ha bilen och hur mycket man kör med den.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Alzie »

Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av gasgaraget »

Alzie skrev:
Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)
Jag skulle misstänka att det har med nolla och jord att göra. Zoe är en portabel elnätstestare och vägrar ladda om den inte kan mäta upp jordresistansen till Max ca 100 Ohm. Jag har provat med Teslas UMC med men den funkar inte på Zoe. Zoens enfas funkar inte på Tesla . Däremot en egenhändigt byggd EVSE funkar utmärkt på trefasuttaget med både Zoe samt Tesla.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Alzie »

Tack snälla för bra svar! Vad hade du rekommenderat för prisvärt eftermarknadsalternativ för enbart Zoe om man vill kunna ladda 1-fas eller 3-fas?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Jerker »

Det mest flexibla är en "portabel laddbox", dvs en laddsladd med en klump på typ denna. Men en enfasadapter kan man ladda i alla situationer, allt från 1-fas 6A till 3-fas 16A:
nrgkick_1024x1024.jpg
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av Alzie »

Vart hittade du denna? :)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av wannabee »

Alzie skrev:
Vart hittade du denna? :)
Finns tex här:


https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-32a-22kw
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault Zoe frågor

Inlägg av taliz »

gasgaraget skrev: 26 okt 2021 22:26
Alzie skrev:
Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)
Jag skulle misstänka att det har med nolla och jord att göra. Zoe är en portabel elnätstestare och vägrar ladda om den inte kan mäta upp jordresistansen till Max ca 100 Ohm. Jag har provat med Teslas UMC med men den funkar inte på Zoe. Zoens enfas funkar inte på Tesla . Däremot en egenhändigt byggd EVSE funkar utmärkt på trefasuttaget med både Zoe samt Tesla.
FWIW så har jag laddat min Zoe R110 med Tesla UMC("nya" utan trefasstöd) utan problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar