Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare pefreli » 07 maj 2021 23:48

Inget land i världen har byggt ett slutförvar.

https://www.skb.se/projekt-for-framtide ... ationellt/

För att ”tvinga” fram ett beslut om slutförvar (vilket jag antar är billigare än mellanförvaring) har man kombinerat ansökan med mellanförvar och slutförvar...

Det leder nu till att man inte kan ta beslut om någotdera....

Problemet som nu uppstått är alltså en konsekvens av att man vill forcera fram ett beslut om slutförvar.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
 
Inlägg: 714
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 09 maj 2021 05:49

Varför bygger inte Norrmännen mera vindkraft?

Trots att de importerar 4.258MW har de dyr el.

En annan märklig sak är att SE4 och SE2 skickar el Norrut!

Screenshot_20210509-064214_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 10656
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare taliz » 11 maj 2021 10:46

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 8425
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 maj 2021 00:32

För varje vindkraft och solcellspark som byggs, desto olönsamnare blir kärnkraftverken.


Därför är Svensk Näringsliv så negativa till att kärnkraften får konkurrens.

"Svenska Dagbladet – Sveriges kvalitetssajt för nyheter
Debatt


Sveriges elförsörjning
”Svenskt Näringsliv vill inte släppa kärnkraften”

Lorentz Tovatt, energi- och klimatpolitisk talesperson för Miljöpartiet. Foto: Gaga Jakhashvili
Bakom Svenskt Näringslivs iver att stoppa regeringens förslag om att bygga ut nätinfrastruktur till havs ligger en mer eller mindre dold agenda – att rädda kvar ohållbar och förlegad el­produktion, skriver Lorentz Tovatt (MP).

Publicerad 2021-05-09

”Svenskt Näringsliv vill inte släppa kärnkraften”


REPLIK | ELFÖRSÖRJNING
Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Svenskt Näringsliv hävdar att regeringens politik för att främja havsbaserad vindkraft handlar om ”politisk prestige”. Detta är fel. Både EU och medlemsstaterna blickar mot haven när de planerar för ökad förnybar elproduktion. Sverige har exceptionellt goda geografiska förutsättningar för havsbaserad vindkraft. Vi har därför allt att vinna på att främja denna utveckling. Här måste politiken ta en aktiv roll.

Expertis på myndigheter, universitet och inom civilsamhälle är alla eniga om att svensk vindkraft måste byggas ut rejält. Denna måste dock hela tiden balanseras mot andra intressen. Urfolk och lokala samhällens rättigheter måste respekteras och den biologiska mångfalden skyddas. När Försvars­makten dessutom hindrar företag att bygga vindkraftverk på över nästan halva Sveriges yta finns det begränsad plats med bra vindlägen kvar. Vi kommer behöva fortsätta bygga ut på land, i enlighet med de den planering som Energimyndigheten har, men vi behöver nu fokusera än mer på havet för att både hantera elsystemet i stort och för att hantera lokala konflikter. Vi föreslår ett planeringsmål om 90 TWh havsvind till 2040, vilket motsvarar nästan dubbelt så mycket som dagens kärnkraft.

Miljöpartiets syn på detta delas av EU och den gemensamma deklaration som Östersjö­länderna undertecknat. Förutsättningarna för denna inriktning är goda. Det blåser mer och jämnare till havs vilket gör att den havsbaserade vindkraften är en stabilare energikälla och har en större årsproduktion än den landbaserade. Behovet av förstärkningar av elnätet på land minskar dessutom om vindkraft till havs ansluts i de södra och mellersta delarna av Sverige där det i dag finns ett relativt underskott av elproduktion.

Fördelarna med regeringens förslag om att bygga ut stamnätet till havs är flera. Utöver att affären för vindproducenterna blir bättre bidrar det till att lättare binda ihop Sverige med våra grannländer. Den utmärkta klimatnytta som svensk elproduktion i dag bidrar till i hela norra Europa kan fortsätta växa och därmed snabba på utfasningen av kolkraft. Svensk industris pågående investeringar i fossilfri stålproduktion och batteritillverkning underlättas kraftigt om vi kan få in mer förnybar elproduktion. Utvecklingen välkomnas av tunga industriaktörer som LKAB, SSAB och Scania.

Så varför är Svenskt Näringsliv så negativt då? Jo, det beror på att man krampaktigt klamrar sig fast vid dåtidens energilösningar. Man är helt enkelt orolig för att ny vind kommer konkurrera ut kärnkraften. Och analysen är förstås korrekt – kärnkraften har redan i dag svårt att klara sig på den nya elmarknaden och kommer få det betydligt tuffare om marknaden för havsvind kommer igång. Men detta är inte ett argument till att bromsa utvecklingen. Tvärtom – havsvind kombinerat med vätgas passar mycket bättre in i morgondagens industribehov. Sverige kommer fortsätta ha EU:s lägsta elpriser och med en mer flexibel elmarknad kommer effektutmaningar kunna balanseras och åtgärdas.

Svenskt Näringsliv borde släppa sin konservativa syn på elproduktion. Blicka i stället mot andra länder – i Danmark, Storbritannien, Tyskland och nu senast USA är det havsvind och vätgas som är centrala i energi­omställningen. Sverige kan förstås inte vara sämre, det är dags att ta nästa kliv i den omställning som redan är i full gång.

Lorentz Tovatt (MP)
energi- och klimatpolitisk talesperson





https://www.svd.se/svenskt-naringsliv-v ... arnkraften
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 10656
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare MWall » 12 maj 2021 07:20

Zalman3 skrev:För varje vindkraft och solcellspark som byggs, desto olönsamnare blir kärnkraftverken.



Ja, och desto mer beroende av fossila bränslen blir vi. Det måste ju eldas nånting när det inte blåser om man lägger ner kärnkraften...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1949
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav JONI » 12 maj 2021 09:34

Från Ny Teknik idag:
"Med en helt förnybar elproduktion år 2045 behövs 4 500 MW i flexibilitet, enligt en ny analys."
Elransonering med andra ord.

"Tvärtom – havsvind kombinerat med vätgas passar mycket bättre in i morgondagens industribehov"
MP brukar skriva sådana här påståenden utan att kunna presentera hur eller med någon fakta.
JONI
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 maj 2021 09:50

JONI skrev:Från Ny Teknik idag:
"Med en helt förnybar elproduktion år 2045 behövs 4 500 MW i flexibilitet, enligt en ny analys."
Elransonering med andra ord.

"Tvärtom – havsvind kombinerat med vätgas passar mycket bättre in i morgondagens industribehov"
MP brukar skriva sådana här påståenden utan att kunna presentera hur eller med någon fakta.


Visst kan man ha energilagring i vätgas.
Grejen är bara att elbilar med V2G och Liquid Air lagring kostar mindre än hälften av vad det kostar att lagra el i vätgas.

Dessutom kommer villaägare med solceller, hemmabatteri och en elbil med V2G vara "offgrid" i ca 8 månader per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 10656
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav elbilist chaffis75 » 12 maj 2021 11:41

Zalman3 skrev:
JONI skrev:Från Ny Teknik idag:
"Med en helt förnybar elproduktion år 2045 behövs 4 500 MW i flexibilitet, enligt en ny analys."
Elransonering med andra ord.

"Tvärtom – havsvind kombinerat med vätgas passar mycket bättre in i morgondagens industribehov"
MP brukar skriva sådana här påståenden utan att kunna presentera hur eller med någon fakta.


Visst kan man ha energilagring i vätgas.
Grejen är bara att elbilar med V2G och Liquid Air lagring kostar mindre än hälften av vad det kostar att lagra el i vätgas.

Dessutom kommer villaägare med solceller, hemmabatteri och en elbil med V2G vara "offgrid" i ca 8 månader per år.

Funkar säkert tekniskt men har du några siffror på vad detta kostar?
Och hur ska de locka bilägarna att upplåta sina batterier och investera i rätt utrustning?
Sen måste ju elen till dessa batterier ändå produceras någonstans och i närtid, dvs man lagar inte ström från sommar till vinter utan mer över dygnet som mest tror jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2302
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare MWall » 12 maj 2021 11:51

Zalman3 skrev:
JONI skrev:Från Ny Teknik idag:
"Med en helt förnybar elproduktion år 2045 behövs 4 500 MW i flexibilitet, enligt en ny analys."
Elransonering med andra ord.

"Tvärtom – havsvind kombinerat med vätgas passar mycket bättre in i morgondagens industribehov"
MP brukar skriva sådana här påståenden utan att kunna presentera hur eller med någon fakta.


Visst kan man ha energilagring i vätgas.
Grejen är bara att elbilar med V2G och Liquid Air lagring kostar mindre än hälften av vad det kostar att lagra el i vätgas.

Dessutom kommer villaägare med solceller, hemmabatteri och en elbil med V2G vara "offgrid" i ca 8 månader per år.



Diffusa drömmar hjälper inte...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1949
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare evilirish » 12 maj 2021 12:20

JONI skrev:Från Ny Teknik idag:
"Med en helt förnybar elproduktion år 2045 behövs 4 500 MW i flexibilitet, enligt en ny analys."
Elransonering med andra ord.

"Tvärtom – havsvind kombinerat med vätgas passar mycket bättre in i morgondagens industribehov"
MP brukar skriva sådana här påståenden utan att kunna presentera hur eller med någon fakta.
Låter ju jättemycket.. Hur i allsingdar kan vi lösa det problemet?
Om vi tar typ 1 miljon (ca 20%) av sveriges hushåll, som installerar energilagring/batterier som i snitt kan ge 4,5 kW ett par timmar så är problemet löst? Exempelvis ett 36kWh batteri för att få 8h kontinuerlig drift. Kostnad för installationen ungefär som en bättre värmepump. Inte helt oöverkomligt skulle jag säga.
Hur tänkbart är det att produktionen kan möta den efterfrågan?
Bara Northvolt Ett kommer att producera batterier som uppfyller det där, med ca 8h timmars drift, varje år från 2024 när fabriken är helt uppe och rullar. Återigen. Varje.. år..
Alternativt sett, plockar vi de första två årens produktion (som går på halvfart, 2 produktionslinjer av totalt 4, kanske 5, driftsätta från 2021), och sätter in dem i motsvarande var femte hushåll, så har vi löst problemet lagom till 2024 ungefär.
Låter det fullständigt ouppnåeligt att lyckas få till det där på tidsrymden 24 år i praktiken, när vi kan lösa problematiken inom 3 år teoretiskt?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
 
Inlägg: 1099
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne
Referralkod: martin88158

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.