https://www.elbil24.no/nyheter/ja-til-n ... n/73934155
Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen.
Transport- och kommunikationsminister Knut Arild Hareide (KrF) öppnar för ett förbud mot bensin- och dieselbilar i delar av Bergen och Oslo.
Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
Moderator: Redaktion
Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
Bra och progressivt beslut!Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/ja-til-n ... n/73934155
Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen.
Transport- och kommunikationsminister Knut Arild Hareide (KrF) öppnar för ett förbud mot bensin- och dieselbilar i delar av Bergen och Oslo.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
Undrar hur diskussionen var. om det fanns argument och synpunkter från den andra sidan.
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
Det grundar väl sig i att både Oslo och Bergen har haft dålig luftkvalitet, speciellt kväveoxider. Den har ju blivit bättre de senaste åren med fler elbilar men fysiken runt städerna gör att skiten inte blåser bort.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
har inget med bilar att göra att luften är dålig, det är främst lastbilar och skepp i kombination med vedeldade öppna spisar i hemmen som gör luften dålig specielt vintertid när det är extra kallt och som oftast vindstilla. Så det är hellöjligt att förbjuda bilar pga dålig luft.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
Inte riktigt den officiella versionen från Oslo kommun med marknära kväveoxidutsläpp mm.
https://www.oslo.kommune.no/statistikk/ ... ikk/#toc-2
https://www.oslo.kommune.no/statistikk/ ... ikk/#toc-2
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Ja till nollutsläppszoner i Oslo och Bergen
De kan väl installera en massa elfläktar som drivs med el och skapar blåst i groparna där..gasgaraget skrev:Det grundar väl sig i att både Oslo och Bergen har haft dålig luftkvalitet, speciellt kväveoxider. Den har ju blivit bättre de senaste åren med fler elbilar men fysiken runt städerna gör att skiten inte blåser bort.