Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och miljö

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och miljö

Inlägg av martinot »

Björn Gillberg – Vindkraften, elhysterin och elbristen hotar välfärden, demokratin och miljön



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
Björn Gillberg – Vindkraften, elhysterin och elbristen hotar välfärden, demokratin och miljön



Hur har det gått med hans metanol fabriker?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Björn Gillberg – Vindkraften, elhysterin och elbristen hotar välfärden, demokratin och miljön



Onyanserat resonemang från Björn (vi har mycket lägre elpris i Sverige än kärnkraftstungs Frankrike pga förnyelsebar energi).

På årsbasis exporterar Sverige lååååångt mycket mer än vi importerar pga vindkraft.

Ja enskilda dagar/timmar när förbrukningen är hög här i förhållande till produktion så importerar Sverige el. Det kan om det inte blåser (som nämnts i kärnkraftstråden) lösas genom mer el från sol, vatten vågkraft, geotermi, bioenergi mfl. Även utbyggt elnät och lagring i form av pumpkraft, batterier vätgas mfl löser problemet.

Att det är dyra priser just nu på el beror på dyra naturgaspriser samt kolpris. Även uran och olja är ändliga naturresurser så alla dessa priser kommer gå upp med tiden. Vi har dessutom fört expansiv penningpolitik senaste årtiondena vilket leder till prisökningar då penningmängden ökat rejält.

MVH
Screenshot_20220123-190241.png
Screenshot_20220123-190012.png
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av vigge50 »

NiklasTesla skrev:
martinot skrev:
Björn Gillberg – Vindkraften, elhysterin och elbristen hotar välfärden, demokratin och miljön



Onyanserat resonemang från Björn (vi har mycket lägre elpris i Sverige än kärnkraftstungs Frankrike pga förnyelsebar energi).

MVH
Och som vanligt så drar du snabbt slutsatser utan att ha någon som helst källa till ditt påstående, är det verkligen kärnkraften som drar upp elpriset eller kan det vara oljan som de också har?

Med ditt resonemang så kan man ju enligt samma bild dra slutsatsen att vi i södra Sverige med kärnkraft har lägre elpriser än södra Norge som valt att satsa på endast vatten och vindkraft, kanske är det bättre att ha en mix av flera källor i stället för att köra all in på några få kraftkällor?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av NiklasTesla »

Se inlägg ovan (bild samt flera inlägg i kärnkraftstråden).

Det är precis det jag säger att vi bör ha så diversifierad elmix som möjligt men fasa ut alla ändliga energikällor under ordnade former.

MVH
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av R_Edvinsson »

NiklasTesla skrev:
Se inlägg ovan (bild samt flera inlägg i kärnkraftstråden).

Det är precis det jag säger att vi bör ha så diversifierad elmix som möjligt men fasa ut alla ändliga energikällor under ordnade former.

MVH
Bara sluta påstå att Frankrikes högra priser har något med kärnkraften att göra.

Det handlar om vilka länder de är sammanlänkade med, och i mångt och mycket vad deras topplatserna produceras ifrån.

https://www.rte-france.com/en/eco2mix/market-data

Simon wakter:
”En fjärdedel av fransk kärnkraftproduktion säljs till fastpris @ 42 EUR/MWh.

Med priser för nästa år på över 100 EUR/TWh innebär det att dne franska kärnkraftsflottan subventionerar andra elhandlare och kunder med mer än 60 miljarder kronor.”


Vi må ha haft låga priser.
Men de tiderna är förbi.
vovven
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av vovven »

Borgarna avreglerade den Svenska elproduktenen vars priser numera sätts av marknaden. Som man bäddar får man ligga.
Senast redigerad av vovven, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av vigge50 »

R_Edvinsson skrev:
NiklasTesla skrev:
Se inlägg ovan (bild samt flera inlägg i kärnkraftstråden).

Det är precis det jag säger att vi bör ha så diversifierad elmix som möjligt men fasa ut alla ändliga energikällor under ordnade former.

MVH
Bara sluta påstå att Frankrikes högra priser har något med kärnkraften att göra.

Det handlar om vilka länder de är sammanlänkade med, och i mångt och mycket vad deras topplatserna produceras ifrån.

https://www.rte-france.com/en/eco2mix/market-data

Simon wakter:
”En fjärdedel av fransk kärnkraftproduktion säljs till fastpris @ 42 EUR/MWh.

Med priser för nästa år på över 100 EUR/TWh innebär det att dne franska kärnkraftsflottan subventionerar andra elhandlare och kunder med mer än 60 miljarder kronor.”


Vi må ha haft låga priser.
Men de tiderna är förbi.
Så elpriset i Frankrike är nästan exakt detsamma som Spanien, Belgien, Italien och Schweiz men ändå så går det att säga med säkerhet att det är den franska kärnkraften som drar upp priserna, väldigt intressant...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Bjelke »

En kärnkraft-tråd till alltså…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av NiklasTesla »

Bjelke skrev:
En kärnkraft-tråd till alltså…?
Hehehe jepp! :lol:

Tänker mycket på nedan:



MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
En kärnkraft-tråd till alltså…?
Var tänkt som en vindkraftstråd.

Men inser nu att det kanske är svårt att undvika kärnkraft.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Bjelke »

Ja det lär väl vara omöjligt antar jag, det hänger ihop i slutänden hur man än vänder i vrider på
det (utom ur ett rent tekniskt perspektiv kanske).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
En kärnkraft-tråd till alltså…?
Var tänkt som en vindkraftstråd.

Men inser nu att det kanske är svårt att undvika kärnkraft.
Blir nog mer en stolle-tråd när du gör ett inlägg med Björn Gillberg…..
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av martinot »

ReNewAble skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
En kärnkraft-tråd till alltså…?
Var tänkt som en vindkraftstråd.

Men inser nu att det kanske är svårt att undvika kärnkraft.
Blir nog mer en stolle-tråd när du gör ett inlägg med Björn Gillberg…..
Är inte alltid 100% enig med Björn Gillberg, men tycker att han i detta fallet har mycket bra poänger mot vindkraften.

Vad tycker ni?

Har Björn rätt i att att vi obetänkt rusar in i vindkraften utan eftertanke?

Om tråden sedan blir en stolletråd, eller inte, är helt upp till dig och oss andra (Gillberg kommer knappast att delta).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
[

Är inte alltid 100% enig med Björn Gillberg, men tycker att han i detta fallet har mycket bra poänger mot vindkraften.

Vad tycker ni?

Har Björn rätt i att att vi obetänkt rusar in i vindkraften utan eftertanke?

Om tråden sedan blir en stolletråd, eller inte, är helt upp till dig och oss andra (Gillberg kommer knappast att delta).
Det blir i mina ögon allt mer tydligt hur instabil vindkraften är som energikälla och jag tror att vi redan nu har för mycket av den i vår energimix. För att kunna ha mycket mer vindkraft måste teknik för att stabilisera svängningarna först realiseras. Det duger inte att gå och hoppas på att batterier, pumpkraft, alkemi eller vad det nu är ska hjälpa i framtiden, stabiliseringen behövs nu, innan instabiliteten blir ännu värre..
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av JockeX »

Det kommer bli värre innan det blir bättre. Jag bara undrar, vad hade elpriset varit om vi fortfarande haft kvar full kärnkraftsproduktion? Hade det spelat någon roll när det är de andra länderna som sätter priset?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av zyax »

JockeX skrev:
Det kommer bli värre innan det blir bättre. Jag bara undrar, vad hade elpriset varit om vi fortfarande haft kvar full kärnkraftsproduktion? Hade det spelat någon roll när det är de andra länderna som sätter priset?
I princip ingen skillnad.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Thed75 »

Jag skulle rekommendera att behålla den kärnkraftsproduktion vi har idag. När vi är 100% konverterade från fossilsamhället kommer vi behöva energin från el istället
Spelar liksom ingen roll om vi har 10mln vindsnurror om det inte blåser. Är ju flera dagar/veckor i nov-jan som vindkraften endast bidragit med några fåtal %. Senaste vinterstormen så var det däremot produktionsrekord och då hade även SE3-4 ner mot 18öre/kwh
Och ja det går att bygga reaktorer som inte släpper ut radioaktivitet i händelse av fel(undantaget krig och terrorhandlingar)
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av JockeX »

zyax skrev:
JockeX skrev:
Det kommer bli värre innan det blir bättre. Jag bara undrar, vad hade elpriset varit om vi fortfarande haft kvar full kärnkraftsproduktion? Hade det spelat någon roll när det är de andra länderna som sätter priset?
I princip ingen skillnad.
Det är också vad jag tror, med betoning på tror. Jag tycker (kanske) också kärnkraft borde vara en bas, även om Fukushima-dokumentären har öppnat mina ögon för vad som händer om kylningssystemet bryter samman…

I vilket fall så borde diskussionen snarare handla om hur vi bryter oss loss från att påverkas av de andra ländernas priser.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Gargamel »

Thed75 skrev:
Jag skulle rekommendera att behålla den kärnkraftsproduktion vi har idag. När vi är 100% konverterade från fossilsamhället kommer vi behöva energin från el istället
Spelar liksom ingen roll om vi har 10mln vindsnurror om det inte blåser. Är ju flera dagar/veckor i nov-jan som vindkraften endast bidragit med några fåtal %. Senaste vinterstormen så var det däremot produktionsrekord och då hade även SE3-4 ner mot 18öre/kwh
Och ja det går att bygga reaktorer som inte släpper ut radioaktivitet i händelse av fel(undantaget krig och terrorhandlingar)
Jag skulle vilja se något bevis att någon kärnkraftverk utsatts för terrorattentat alla springer och skiter på sig om ska hända...
Hitintills har jag inte hörttalas om att något kärnkraftverk utsattsa för terrorattentat..
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Thed75 »

Terror har vad jag vet inte drabbat nåt kärnkraftverk men sånt får man ta i beräkning. Har man en härd som kan kylas utan elbehov så är det inte så farligt. Fukushima hade tex dieselgeneratorer som reservkraft för kylning men det hjälpte föga när vågen kom.
Norge och sverige har det ganska bra men om alla i europa ska köra elbil. Säger bara elnätsutbyggnad och baskraft
När europa ska ersätta ryska gasen med el så krävs ännu mer el. Samtidigt blir det fler smältverk för återvinning, batterifabriker, fossilfri metallframställning osv. Har de som bestämmer politiken räknat på det här?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Maw »

JockeX skrev:
Det kommer bli värre innan det blir bättre. Jag bara undrar, vad hade elpriset varit om vi fortfarande haft kvar full kärnkraftsproduktion? Hade det spelat någon roll när det är de andra länderna som sätter priset?
Det är klart pristopparna hade blivit betydligt lägre och Karlshamnsverket hade inte behövt bränna 28 000 ton olja bara under förra året (sa någon klimatförändringar?) om all kärnkraft varit kvar.

Ledningarna till utlandet skulle väl knappast räcka för att dra upp priset till i närheten av de här nivåerna om de 6 förtidsstängda reaktorerna fortfarande var i drift.

Jag minns inte säkert vad produktionskostnaden i befintliga kärnkraftverken i Sverige är men har för mig att det är under 30 öre per kWh?

Med kärnkraften i behåll hade dagens utbyggnad av vindkraft fungerat mycket bättre.

Tacka gärna S, V, mp och C för det rekordhöga elpriset i valet i höst.
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av JockeX »

Maw skrev:
JockeX skrev:
Det kommer bli värre innan det blir bättre. Jag bara undrar, vad hade elpriset varit om vi fortfarande haft kvar full kärnkraftsproduktion? Hade det spelat någon roll när det är de andra länderna som sätter priset?
Det är klart pristopparna hade blivit betydligt lägre och Karlshamnsverket hade inte behövt bränna 28 000 ton olja bara under förra året (sa någon klimatförändringar?) om all kärnkraft varit kvar.

Ledningarna till utlandet skulle väl knappast räcka för att dra upp priset till i närheten av de här nivåerna om de 6 förtidsstängda reaktorerna fortfarande var i drift.

Jag minns inte säkert vad produktionskostnaden i befintliga kärnkraftverken i Sverige är men har för mig att det är under 30 öre per kWh?

Med kärnkraften i behåll hade dagens utbyggnad av vindkraft fungerat mycket bättre.

Tacka gärna S, V, mp och C för det rekordhöga elpriset i valet i höst.
Karlshamnsverket startade väl inte för att vi hade elbrist utan för att det var så lönsamt med de höga elpriserna? Men jag håller med om att det är uppenbart att kärnkraft är en möjlig väg framåt att minska utsläpp, däremot undrar jag om inte en utbyggnad av vattenkraften också är en väg framåt. Men hindret där är väl de som är emot dammarna…
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Maw »

JockeX skrev:
Karlshamnsverket startade väl inte för att vi hade elbrist utan för att det var så lönsamt med de höga elpriserna?
Det är möjligt, men utan den förtida nedläggningen av kärnkraft hade det knappast varit lönsamt att köra Karlshamnsverket. :)
JockeX skrev:
Men jag håller med om att det är uppenbart att kärnkraft är en möjlig väg framåt att minska utsläpp, däremot undrar jag om inte en utbyggnad av vattenkraften också är en väg framåt. Men hindret där är väl de som är emot dammarna…
Ja, jag tror det finns begränsade möjligheter att bygga fler dammar eftersom det innebär en så stor miljöförstöring.

Jag tror dessutom att det snarare är så att en del småskalig vattenkraft kommer behöva stängas eftersom den skadar miljön oproportionerligt mycket relativt dess nytta.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Björn Gillberg: Vindkraft hotar välfärd, demokrati och m

Inlägg av Thed75 »

xakt. Småskalig vattenkraft kommer få smisk enligt senaste nytt, bra nyheter för alla fiskare iofs. Vattenkraften är dessutom i princip utbyggd så mycket som det går, möjligtvis att det går att effektivisera befintlig anläggning

Värt att ha i bakhuvudet är att även vattenkraft kan tvingas dra ner produktion i händelse av is eller vattenbrist
Skriv svar