Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
Har du missat att både polen och Estland just nu projekterar ny kärnkraft?
Även Rumänien kommer satsa på SMR
https://www.nyteknik.se/energi/rumanien ... er-7023875
Tjeckien har totalt 6 kärnkraftsreaktorer och planerar att bygga ut betydligt fler
Nix men allt kan hända så länge Putin har makten.
Killgissar att till och med Macron börjar få kalla fötter…
Jag tycker fransmännen går från klarhet till klarhet
14 nya reaktorer planeras det för.
Frankrike kommer ha EUs överlägset bästa co2 utsläpp och även ge stabilitet till övriga grannländer

https://www.svd.se/a/PoLA30/frankrike-s ... -karnkraft
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev:
Dom flesta bilar i Sverige är inte nya och kommer inte bytas till någon ny inom överskådlig framtid.
Det stämmer och jag förstår på sätt och vis att känns jobbigt att man känner sig tvingad att byta ut sin fullt fungerande bil för att drivmedlet är dyrt. Dock har ju samma sak skett när det gäller uppvärmning av hus där många helt frivilligt har bytt ut sin gamla oljepanna mot t.ex en värmepump.
Men det viktigaste tycker jag är att försöka styra nybilsköpen i riktning mot elbilar. Och tittar man på försäljningsstatistiken så känns det ju som det finns en del att jobba på. Då tycker jag inte politiker ska stå och säga att elbilar är dyrt osv, när faktum är att har man råd med en ny bensinbil så har man med största sannolikhet också råd med en ny el-dito.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

niklas12 skrev:
+46 skrev:
+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
Har du missat att både polen och Estland just nu projekterar ny kärnkraft?
Även Rumänien kommer satsa på SMR
https://www.nyteknik.se/energi/rumanien ... er-7023875
Tjeckien har totalt 6 kärnkraftsreaktorer och planerar att bygga ut betydligt fler
Nix men allt kan hända så länge Putin har makten.
Killgissar att till och med Macron börjar få kalla fötter…
Jag tycker fransmännen går från klarhet till klarhet
14 nya reaktorer planeras det för.
Frankrike kommer ha EUs överlägset bästa co2 utsläpp och även ge stabilitet till övriga grannländer

https://www.svd.se/a/PoLA30/frankrike-s ... -karnkraft
Du får naturligtvis tycka vad du vill men faktum är att Putin är en terrorist och en tjuv som skiter fullständigt i andra länders rättigheter och suveränitet.
Installerat 13,2 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Jag tror att Putinz terroristoperation i Ukraina kommer att leda till att få länder i Europa vågar investera i ny kärnkraft. Han har som bekant redan lovat att utsätta Östersjöländerna med kraftfulla vedergällningar. Det var troligtvis den viktigaste anledningen till att Sverige och Finland ansökte om medlemsskap i NATO. Problemet är bara att ett krig mot terrorism är mycket svårare att ”vinna” och mer kontroversiellt än ett ”traditionellt” krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen
Har du missat att både polen och Estland just nu projekterar ny kärnkraft?
Även Rumänien kommer satsa på SMR
https://www.nyteknik.se/energi/rumanien ... er-7023875
Tjeckien har totalt 6 kärnkraftsreaktorer och planerar att bygga ut betydligt fler
Nix men allt kan hända så länge Putin har makten.
Killgissar att till och med Macron börjar få kalla fötter…
Jag tycker fransmännen går från klarhet till klarhet
14 nya reaktorer planeras det för.
Frankrike kommer ha EUs överlägset bästa co2 utsläpp och även ge stabilitet till övriga grannländer

https://www.svd.se/a/PoLA30/frankrike-s ... -karnkraft
Du får naturligtvis tycka vad du vill men faktum är att Putin är en terrorist och en tjuv som skiter fullständigt i andra länders rättigheter och suveränitet.
Tack för det, jag är inte heller något fan av Putin.
Och Ryssarna ställer till med mycket jävelskap runtom i världen.
Men jag tror inte han kommer invadera något EU land tyvärr ser det inte lika ljust ut för andra tidigare sovjetiska områden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:

Tack för det, jag är inte heller något fan av Putin.
Och Ryssarna ställer till med mycket jävelskap runtom i världen.
Men jag tror inte han kommer invadera något EU land tyvärr ser det inte lika ljust ut för andra tidigare sovjetiska områden.

Det handlar inte om Sovjet egentligen. Det handlar om tanken om Ryssland, Vitryssland och Ukraina som tre delar av en enhet. Om något över tusen år gammalt. Om ursprunget. Putin kallade bl a Kiev för Rysslands moder.

Jag är ganska övertygad om att Putin nöjer sig med Ukraina. Allt tyder på det. Han vill att Ukraina och dess folk är lojala med Ryssland och inte en del av "väst".
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

MWall skrev:
niklas12 skrev:

Tack för det, jag är inte heller något fan av Putin.
Och Ryssarna ställer till med mycket jävelskap runtom i världen.
Men jag tror inte han kommer invadera något EU land tyvärr ser det inte lika ljust ut för andra tidigare sovjetiska områden.

Det handlar inte om Sovjet egentligen. Det handlar om tanken om Ryssland, Vitryssland och Ukraina som tre delar av en enhet. Om något över tusen år gammalt. Om ursprunget. Putin kallade bl a Kiev för Rysslands moder.

Jag är ganska övertygad om att Putin nöjer sig med Ukraina. Allt tyder på det. Han vill att Ukraina och dess folk är lojala med Ryssland och inte en del av "väst".
Beroende på hur det går i Ukraina så tror jag Moldavien ligger näst på listan.

https://www.newsweek.com/putin-start-wa ... 3508?amp=1
Moldavien är inte heller med i Nato och Ryssland har haft styrkor och har fortfarande kvar en liten styrka i Moldavien

https://odessa-journal.com/moldova-did- ... territory/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
Dom flesta bilar i Sverige är inte nya och kommer inte bytas till någon ny inom överskådlig framtid.
Det stämmer och jag förstår på sätt och vis att känns jobbigt att man känner sig tvingad att byta ut sin fullt fungerande bil för att drivmedlet är dyrt. Dock har ju samma sak skett när det gäller uppvärmning av hus där många helt frivilligt har bytt ut sin gamla oljepanna mot t.ex en värmepump.
Men det viktigaste tycker jag är att försöka styra nybilsköpen i riktning mot elbilar. Och tittar man på försäljningsstatistiken så känns det ju som det finns en del att jobba på. Då tycker jag inte politiker ska stå och säga att elbilar är dyrt osv, när faktum är att har man råd med en ny bensinbil så har man med största sannolikhet också råd med en ny el-dito.
När man pratar om att sänka priset på diesel så pratar man till den stora majoritet som kommer köra vidare i sin gamla bil ett tag till och som sannolikt aldrig kommer köpa en ny bil i hela sitt liv. Ibland blir bubblan väl snäv.

När det gäller värmepanna så är det en annan sak. Den värmer vatten. Ute i rummet är det ingen skillnad. Ingen behöver en oljepanna idag.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Swede1 »

Möjligt att Ukrainarna är mer lojala mot Ryssland än väst, om de tillfrågas demokratiskt. Däremot tror jag få är lojsla mot en diktator som invaderar ditt demokratiska land med ett barbariskt krig. Tom en fegis som Sabuni kanske skulle tänka om när din frihet står på spel? Du kanske t o m är beredd att dö för den hellre än att bli förtryckt av ett maktgalet missfoster?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:
MWall skrev:
JONI skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tycker staten ska säkerställa att det finns elproduktion för varje givet tillfälle. En elproducent som erbjuder det skulle gynnas.
I andra länder har staten haft auktioner för fossilfri elproduktion.
Där den som garanterar ett lågt elpris vinner.
Och att man garanterar el året runt.
Givetvis har dessa upphandlingar varit teknikneutrala.
Och givetvis har kärnkraft inte kunnat konkurrera, eftersom den är för dyr.
Väntar med spänning på information vilka länder det gäller och hur dessa auktioner gick till.

Hur garanterar de el året runt? För jag antar att man avser dygnet runt. Varje sekund. Inte "ibland på vinter och ibland på sommaren". :roll:
Här har väderberoende kraftslag en stor fördel mot kärnkraften.
För som det visat sig genom hela denna tråden så behöver de väderberoende kraftsslagen inte ta hänsyn till sådana triviala saker som fakta och verkliga förutsättningar.

Nej bara man får upp några gratis tidvattenkraftverk och kablar till island så kommer solen och vinden göra resten, men ställ inga följdfrågor eller källhänvisningar för det finns inga man bara vet att det är så.
Tvärtom så har det skrivits massa fakta i denna tråd kring både följdfrågor och med källhänvisningar kring hur det fungerar med 100% förnyelsebar energi och elsystemet.

Kärnkraften har dock problemet med radioaktiva avfallet som är långt ifrån löst mm mm.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
niklas12 skrev:

Tack för det, jag är inte heller något fan av Putin.
Och Ryssarna ställer till med mycket jävelskap runtom i världen.
Men jag tror inte han kommer invadera något EU land tyvärr ser det inte lika ljust ut för andra tidigare sovjetiska områden.

Det handlar inte om Sovjet egentligen. Det handlar om tanken om Ryssland, Vitryssland och Ukraina som tre delar av en enhet. Om något över tusen år gammalt. Om ursprunget. Putin kallade bl a Kiev för Rysslands moder.

Jag är ganska övertygad om att Putin nöjer sig med Ukraina. Allt tyder på det. Han vill att Ukraina och dess folk är lojala med Ryssland och inte en del av "väst".
Det tror inte jag tyvärr.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Swede1 »

Åter till ämnet, det är lite komplicerat, här är en bra artikel idag i SvD, behövs tydligen mer el totalt.

https://www.svd.se/a/8QrP8r/forskare-ri ... s-sa-enkel

Bl a detta:

Erik Ek, strategisk driftschef på Svenska kraftnät, betonar vikten av reglerbar kraft, som går att slå av och på omedelbart. Hit räknas till exempel vattenkraft, kraftvärme, gasturbiner, olja och naturgas. Kraftvärmen kan gå på biogas eller flis medan gasturbinerna går på oljebränslen, men kan drivas av biogas och i framtiden möjligen av vätgas. Biogas är en bristvara i Sverige.
– Måste man ha kärnkraft för att näten ska fungera? Nej, inte alls. Det finns dock flera parametrar där kärnkraft tekniskt bidrar väldigt bra till stabiliteten i det svenska och nordiska systemet, säger Erik Ek.
Han nämner tekniska saker som rotationsenergi, kortslutningseffekt och spänningsstabilitet.
– Läggs det ner kärnkraft måste man kompensera för det som den har bidragit med. Men för den enkla frågan om balansering så behövs inte kärnkraft. Det viktigaste i balanseringen är att hitta tillräcklig produktion som man själv kan styra över, som är reglerbar upp och ner. Eftersom många tenderar att vilja ha elen samtidigt har vi en förbrukningsprofil som går upp under dagen och ner under natten, säger Erik Ek.
Kärnkraften är planerbar, men den är inte särskilt reglerbar. Den går att reglera lite upp och ner över veckan eller över helgen, men den går inte att slå av och på när till exempel vindfronten kommer tre timmar senare än förutspått.
– Ju mer volatil kraft som kommer in i nätet, desto mer användning har vi för reglerbarhet i systemet. Reglerbarheten måste finnas i det område där obalansen uppstår eftersom vi inte har oändligt med överföringskapacitet.
Den volatila kraft han pratar om är främst vindkraft. Sverige har för närvarande endast lite solenergi, men kraftslaget väntas växa.
– Det är inte något problem att ösa in mer energi i systemet. Vårt framtida energibehov kan lösas genom att bygga vindkraftverk längs hela östkusten och västkusten. Vi har en dubblering av energiförbrukningen framför oss så mer elproduktion behövs. Men det är vårt effektbehov som är den verkliga utmaningen.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Swede1 skrev:
Åter till ämnet, det är lite komplicerat, här är en bra artikel idag i SvD, behövs tydligen mer el totalt.

https://www.svd.se/a/8QrP8r/forskare-ri ... s-sa-enkel

Bl a detta:

Erik Ek, strategisk driftschef på Svenska kraftnät, betonar vikten av reglerbar kraft, som går att slå av och på omedelbart. Hit räknas till exempel vattenkraft, kraftvärme, gasturbiner, olja och naturgas. Kraftvärmen kan gå på biogas eller flis medan gasturbinerna går på oljebränslen, men kan drivas av biogas och i framtiden möjligen av vätgas. Biogas är en bristvara i Sverige.
– Måste man ha kärnkraft för att näten ska fungera? Nej, inte alls. Det finns dock flera parametrar där kärnkraft tekniskt bidrar väldigt bra till stabiliteten i det svenska och nordiska systemet, säger Erik Ek.
Han nämner tekniska saker som rotationsenergi, kortslutningseffekt och spänningsstabilitet.
– Läggs det ner kärnkraft måste man kompensera för det som den har bidragit med. Men för den enkla frågan om balansering så behövs inte kärnkraft. Det viktigaste i balanseringen är att hitta tillräcklig produktion som man själv kan styra över, som är reglerbar upp och ner. Eftersom många tenderar att vilja ha elen samtidigt har vi en förbrukningsprofil som går upp under dagen och ner under natten, säger Erik Ek.
Kärnkraften är planerbar, men den är inte särskilt reglerbar. Den går att reglera lite upp och ner över veckan eller över helgen, men den går inte att slå av och på när till exempel vindfronten kommer tre timmar senare än förutspått.
– Ju mer volatil kraft som kommer in i nätet, desto mer användning har vi för reglerbarhet i systemet. Reglerbarheten måste finnas i det område där obalansen uppstår eftersom vi inte har oändligt med överföringskapacitet.
Den volatila kraft han pratar om är främst vindkraft. Sverige har för närvarande endast lite solenergi, men kraftslaget väntas växa.
– Det är inte något problem att ösa in mer energi i systemet. Vårt framtida energibehov kan lösas genom att bygga vindkraftverk längs hela östkusten och västkusten. Vi har en dubblering av energiförbrukningen framför oss så mer elproduktion behövs. Men det är vårt effektbehov som är den verkliga utmaningen.
Det var en bra artikel.

Summering tar man bort planerbar produktion i södra Sverige så behöver man ersätta den med ny planerbar produktion i södra Sverige.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:

Tack för det, jag är inte heller något fan av Putin.
Och Ryssarna ställer till med mycket jävelskap runtom i världen.
Men jag tror inte han kommer invadera något EU land tyvärr ser det inte lika ljust ut för andra tidigare sovjetiska områden.

Det handlar inte om Sovjet egentligen. Det handlar om tanken om Ryssland, Vitryssland och Ukraina som tre delar av en enhet. Om något över tusen år gammalt. Om ursprunget. Putin kallade bl a Kiev för Rysslands moder.

Jag är ganska övertygad om att Putin nöjer sig med Ukraina. Allt tyder på det. Han vill att Ukraina och dess folk är lojala med Ryssland och inte en del av "väst".
Det tror inte jag tyvärr.
Vad tror du då och vad baserar du det på?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:

Tack för det, jag är inte heller något fan av Putin.
Och Ryssarna ställer till med mycket jävelskap runtom i världen.
Men jag tror inte han kommer invadera något EU land tyvärr ser det inte lika ljust ut för andra tidigare sovjetiska områden.

Det handlar inte om Sovjet egentligen. Det handlar om tanken om Ryssland, Vitryssland och Ukraina som tre delar av en enhet. Om något över tusen år gammalt. Om ursprunget. Putin kallade bl a Kiev för Rysslands moder.

Jag är ganska övertygad om att Putin nöjer sig med Ukraina. Allt tyder på det. Han vill att Ukraina och dess folk är lojala med Ryssland och inte en del av "väst".
Det tror inte jag tyvärr.
Vad tror du då och vad baserar du det på?
Börjar bli OT nu men Putin har sagt att Sovjetunionens sönderfall var en geopolitisk katastrof samt att Rysktalande i andra länder är Rysslands säkerhetspolitiska intresse så det tolkar jag som att Transnistrien och Baltikum kan vara näst på tur.

Vi har en till komponent vilket är Rysslands makroekonomi (export) som i stort går ut på att sälja ändliga energiresurser. Om vi nu i Sverige säljer massa el till Europa så kan Ryssland se det som ett hot mot sin export och genomföra begränsade anfall mot Sverige. Vi hade ex drönare kring Svenska kärnkraftsverk (Inte OT) för några månader sedan så vem vet om dessa var Ryska? Ett lämpligt mål att fjärrbekämpa (våra kärnkraftsverk)?

MVH samt hoppas jag har fel samt tur att Rysslands krigsmaskin nu blir pulveriserad i Ukraina.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Dom där drönarna är jag övertygad var för att skapa inrikes debatt och flytta fokus till den egna säkerheten och flytta densamma från vad som händer i andra länder.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:

Tack för det, jag är inte heller något fan av Putin.
Och Ryssarna ställer till med mycket jävelskap runtom i världen.
Men jag tror inte han kommer invadera något EU land tyvärr ser det inte lika ljust ut för andra tidigare sovjetiska områden.

Det handlar inte om Sovjet egentligen. Det handlar om tanken om Ryssland, Vitryssland och Ukraina som tre delar av en enhet. Om något över tusen år gammalt. Om ursprunget. Putin kallade bl a Kiev för Rysslands moder.

Jag är ganska övertygad om att Putin nöjer sig med Ukraina. Allt tyder på det. Han vill att Ukraina och dess folk är lojala med Ryssland och inte en del av "väst".
Det tror inte jag tyvärr.
Vad tror du då och vad baserar du det på?
Börjar bli OT nu men Putin har sagt att Sovjetunionens sönderfall var en geopolitisk katastrof samt att Rysktalande i andra länder är Rysslands säkerhetspolitiska intresse så det tolkar jag som att Transnistrien och Baltikum kan vara näst på tur.

Vi har en till komponent vilket är Rysslands makroekonomi (export) som i stort går ut på att sälja ändliga energiresurser. Om vi nu i Sverige säljer massa el till Europa så kan Ryssland se det som ett hot mot sin export och genomföra begränsade anfall mot Sverige. Vi hade ex drönare kring Svenska kärnkraftsverk (Inte OT) för några månader sedan så vem vet om dessa var Ryska? Ett lämpligt mål att fjärrbekämpa (våra kärnkraftsverk)?

MVH samt hoppas jag har fel samt tur att Rysslands krigsmaskin nu blir pulveriserad i Ukraina.
Sverige och Europa har gravt överskattat sin påverkan på rysk gas och olja.

Ryssland har styrt om den tappade exporten av gas och olja till Europa över till kina och Indien så troligtvis påverkar detta inte Ryssland på lång sikt.
Kortsiktigt kan det göra det till viss del innan ryssarna hunnit bygga upp infrastrukturen för att kunna distribuera gasen mer effektivt.

https://www.reuters.com/business/energy ... 022-07-11/

https://www.news18.com/amp/news/busines ... 02295.html
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

Det verkar ändå som att vi inte har elbrist i Sverige och då är det frågan om vi behöver mer kärnkraft.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Det verkar ändå som att vi inte har elbrist i Sverige och då är det frågan om vi behöver mer kärnkraft.

Beror på om vi tycker verkligheten är nåt att bry sig om. Priserna är alldeles för höga. Vi måste få ner priserna. Hur det görs är för mig egalt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Det verkar ändå som att vi inte har elbrist i Sverige och då är det frågan om vi behöver mer kärnkraft.

Beror på om vi tycker verkligheten är nåt att bry sig om. Priserna är alldeles för höga. Vi måste få ner priserna. Hur det görs är för mig egalt.
Ja det är sant. Frågan är bara om någon vill satsa sina pengar för att sänka priserna. Jag är lite rädd att man inte kan hitta såna investerare.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
Det verkar ändå som att vi inte har elbrist i Sverige och då är det frågan om vi behöver mer kärnkraft.

En sak som inte nämns överhuvudtaget i inslaget är hur den begränsade överföringskapaciteten påverkar.

Om man bara lyssnar på vad som sägs här så borde vi ha samma pris i hela Sverige, och även hela Europa.

En högre produktion i södra Sverige där den behövs kommer pressa ner priset, Överföringsbehovet till Europa kommer göra det motsatta men den begränsade överföringskapaciteten gör att priset inte följer övriga Europa.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev:
nek0 skrev:
Det verkar ändå som att vi inte har elbrist i Sverige och då är det frågan om vi behöver mer kärnkraft.

En sak som inte nämns överhuvudtaget i inslaget är hur den begränsade överföringskapaciteten påverkar.

Om man bara lyssnar på vad som sägs här så borde vi ha samma pris i hela Sverige, och även hela Europa.

En högre produktion i södra Sverige där den behövs kommer pressa ner priset, Överföringsbehovet till Europa kommer göra det motsatta men den begränsade överföringskapaciteten gör att priset inte följer övriga Europa.
Och vem tror du ska betala för det?
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Det verkar ändå som att vi inte har elbrist i Sverige och då är det frågan om vi behöver mer kärnkraft.

Beror på om vi tycker verkligheten är nåt att bry sig om. Priserna är alldeles för höga. Vi måste få ner priserna. Hur det görs är för mig egalt.
Ja det är sant. Frågan är bara om någon vill satsa sina pengar för att sänka priserna. Jag är lite rädd att man inte kan hitta såna investerare.
Det finns inga hinder förutom politiskt motstånd att låta vattenfall bygga ny kärnkraft vid Ringhals och Barsebäck
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Tänk vilken fantastisk investering det hade varit för oss skattebetalare med den fossilfria elen vi kan sälja dyrt till danskar o tyskar när det inte blåser
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev:
Tänk vilken fantastisk investering det hade varit för oss skattebetalare med den fossilfria elen vi kan sälja dyrt till danskar o tyskar när det inte blåser
Tror du staten får konkurrera ut privata aktörer?
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
niklas12 skrev:
Tänk vilken fantastisk investering det hade varit för oss skattebetalare med den fossilfria elen vi kan sälja dyrt till danskar o tyskar när det inte blåser
Tror du staten får konkurrera ut privata aktörer?
Attans vi var så nära sen faller det på att kärnkraften har för stora konkurrensfördelar :lol: :lol:
Skriv svar