BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Dafro »

Håller med om stök med hundbur och annat men allt beror på körmönster och räckvidd tycker jag.

Får du in en hundbur i minin?
27,8 kWp solceller
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av tesla newbie »

För mig är det egentligen inte så viktigt med en frunk, jag tycker mer att avsaknad av en sådan är ett tecken på dålig "engineering". Om det nu går att packa ihop alla komponenter mycket kompakt i fronten på en elbil och frigöra utrymme, vad har man för anledning att inte göra det? Titta på Tesla och Lucid, de lyckas packa bromsvätskebehållare, 12-voltsbatteri, värme/kyl-system, abs-enhet. bromsservo och främre elmotor i utrymmet mellan stöddämpartornen. Man skulle kunna kapa av bilarna framför framhjulen och de skulle vara helt körbara.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
För mig är det egentligen inte så viktigt med en frunk, jag tycker mer att avsaknad av en sådan är ett tecken på dålig "engineering". Om det nu går att packa ihop alla komponenter mycket kompakt i fronten på en elbil och frigöra utrymme, vad har man för anledning att inte göra det? Titta på Tesla och Lucid, de lyckas packa bromsvätskebehållare, 12-voltsbatteri, värme/kyl-system, abs-enhet. bromsservo och främre elmotor i utrymmet mellan stöddämpartornen. Man skulle kunna kapa av bilarna framför framhjulen och de skulle vara helt körbara.
I renodlade elbilar som är byggda för det i grunden så håller jag med dig, men däremot när det gäller i grunden rena fossilbilar, som först i efterhand retrokonstruerats för eldrift så kan jag förstå att det inte är fullt lika enkelt. Gällande Minin så har BMW behållit tidigare motorfästen och fästpunkter genom att paketera elmotor och styrelektronik i en rörram som motsvarar ICE-motorerna i storlek. Därmed så har de ganska lätt kunnat bygga elbilar utan att behöva göra några avgörande förändringar på existerande produktionslinor. Då kan jag ändå köpa att det inte går att få till en frunk så lätt - även om jag tycker det är jäkligt irriterande att inte ha en.


M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Håller med om stök med hundbur och annat men allt beror på körmönster och räckvidd tycker jag.

Får du in en hundbur i minin?
Vi har mer eller mindre permanent fällt ner den vänstra delen av baksätet och ställt hundburen där på vänstersidan i bilen. Passar faktiskt grymt bra!

Så istället för att vara en liten bil med 2 vuxna (+2 trånga reserv) platser så är det plats för 2 vuxna (+1 trång reserv) + 1 hund.

Så "hundkojan", som Minin ofta kallas, är en äkta rullande sådan för oss. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av tesla newbie »

Jo i en konverterad bil är det förståeligt. Är dock svårare att förstå varför BMW iX, MB EQE och EQS och MEB-bilarna inte har någon frunk. De skall ju vara byggda som elbilar från grunden.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tyskarna verkar ha fått för sig att frunk inte är värt helt enkelt. Jättekonstigt. Tradition kanske? ”Stolthet” vs Tesla? Är glad att jag fick en BMW som gick att efterutrusta med frunk. Var t.ex. väldigt användbart när jag skulle frakta hem mina sunkiga springkläder efter Lidingöloppet :lol:
Skriv svar