Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av taliz »

Ett paradigmskifte och en indikation på att fossilbilens tid är på väg mot sitt slut. Under september registrerades det för första gången fler elbilar än bensin- och dieselbilar tillsammans.

Även om ökningen av andelen elbilar gått uppåt stadigt den senaste tiden säger Mobility Sweden att man nu ser ett tydligt trendbrott. I stället för att det är företagen som driver på – är det nu privatpersonerna som står för den starka ökningstakten. Ett skäl till detta är att den avgående regeringen höjde förmånsbeskattningen för tjänst/förmånsbilar vilket gjorde det mindre attraktivt. Hittills i år står privatpersoner för cirka 60 procent av elbilsköpen.

https://www.nyteknik.se/elbilar/skiftet ... ns-7038510
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Ett paradigmskifte och en indikation på att fossilbilens tid är på väg mot sitt slut. Under september registrerades det för första gången fler elbilar än bensin- och dieselbilar tillsammans.

Även om ökningen av andelen elbilar gått uppåt stadigt den senaste tiden säger Mobility Sweden att man nu ser ett tydligt trendbrott. I stället för att det är företagen som driver på – är det nu privatpersonerna som står för den starka ökningstakten. Ett skäl till detta är att den avgående regeringen höjde förmånsbeskattningen för tjänst/förmånsbilar vilket gjorde det mindre attraktivt. Hittills i år står privatpersoner för cirka 60 procent av elbilsköpen.


https://www.nyteknik.se/elbilar/skiftet ... ns-7038510
Nej, det stämmer inte. Det registreras fler laddbara bilar än icke laddbara bilar, inte fler elbilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Legato »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Ett paradigmskifte och en indikation på att fossilbilens tid är på väg mot sitt slut. Under september registrerades det för första gången fler elbilar än bensin- och dieselbilar tillsammans.

Även om ökningen av andelen elbilar gått uppåt stadigt den senaste tiden säger Mobility Sweden att man nu ser ett tydligt trendbrott. I stället för att det är företagen som driver på – är det nu privatpersonerna som står för den starka ökningstakten. Ett skäl till detta är att den avgående regeringen höjde förmånsbeskattningen för tjänst/förmånsbilar vilket gjorde det mindre attraktivt. Hittills i år står privatpersoner för cirka 60 procent av elbilsköpen.


https://www.nyteknik.se/elbilar/skiftet ... ns-7038510
Nej, det stämmer inte. Det registreras fler laddbara bilar än icke laddbara bilar, inte fler elbilar.
Mmm de har verkligen klantat sig med artikeln. De påstår specifikt "rena elbilar" men tittar man på siffrorna så stämmer det bara om man slår ihop alla laddbara.

Däremot är rena elbilar den mest sålda kategorin bilar, men inte större än bensin och diesel tillsammans.

Från artikeln:
"I Sverige märks det av – under september registrerades det 7 772 elbilar. Det var 35 procent av marknaden och en siffra som innebär att för första gången står rena elbilar för en större andel av nybilsregistreringen än bensin- och dieselbilar tillsammans. Därtill uppgår nu andel laddbara bilar, alltså el- och laddhybridbilar, till 51,4 procent av de bilar som registrerats i år."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Tellus »

Alltså 35% elbilar och 65% skitbilar
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av mati »

Ändå intressant med tanke på skenande elpriser, samtidigt som våra politiker lovar guld och gröna skogar när det gäller sänkning av bränslepriset.
Folks beslut för val av bil måste ju ändå påverkas av detta. Jag vet åtminstone en person som köpt sig precis en bensin-SUV som pendlarbil. En elbil diskuterades, men valdes bort. Jag antar att det var på grund av elpriset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Fredrik j »

En stor grupp är ju den som avstår nybilsköpet helt.
Bilförsäljningen går ju ner totalt sett.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Dafro »

Vill menas att jag såg ett tårtdiagram över detta som jag nu inte hittat tyvärr. Men i den kunde man se att rena elbilar var fler än rena bensin och dieselbilar. Men man uteslöt då alla laddhybrider, gasbilar och elhybrider vilket väl är lite Toyotor och Volvos så kallade mildhybrider. Så helt rätt men ändå fel, för elhybrider är bensin/ dieselbilar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av pejvic »

Fattar fortfarande inte att hälften av de nya bilarna som säljs går på endast fossila bränslen.
Vem köper alla dem förutom polisen?

Kanske ett småstadsfenomen. Jag vet rätt många som köpt bil senaste åren men alla de är åtminstone hybrider.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
Fattar fortfarande inte att hälften av de nya bilarna som säljs går på endast fossila bränslen.
Vem köper alla dem förutom polisen?

Kanske ett småstadsfenomen. Jag vet rätt många som köpt bil senaste åren men alla de är åtminstone hybrider.
Jag har kompisar som har förmånsbil som redan för 3år sedan tog ut sin sista diesel. Nästa bil skulle bli en elbil. Nu tar man ut sista dieseln igen.
En hybrid blir mycket dyrare att köra om man kör långa sträckor eftersom den vanligtvis förvandlas till en ganska törstig bensinbil när batteriet tar slut.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Fattar fortfarande inte att hälften av de nya bilarna som säljs går på endast fossila bränslen.
Vem köper alla dem förutom polisen?

Kanske ett småstadsfenomen. Jag vet rätt många som köpt bil senaste åren men alla de är åtminstone hybrider.
Jag har kompisar som har förmånsbil som redan för 3år sedan tog ut sin sista diesel. Nästa bil skulle bli en elbil. Nu tar man ut sista dieseln igen.
En hybrid blir mycket dyrare att köra om man kör långa sträckor eftersom den vanligtvis förvandlas till en ganska törstig bensinbil när batteriet tar slut.
Undrar varför? Är det utbudet av elbilar som inte räcker till, eller laddinfrastrukturen?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Fattar fortfarande inte att hälften av de nya bilarna som säljs går på endast fossila bränslen.
Vem köper alla dem förutom polisen?

Kanske ett småstadsfenomen. Jag vet rätt många som köpt bil senaste åren men alla de är åtminstone hybrider.
Jag har kompisar som har förmånsbil som redan för 3år sedan tog ut sin sista diesel. Nästa bil skulle bli en elbil. Nu tar man ut sista dieseln igen.
En hybrid blir mycket dyrare att köra om man kör långa sträckor eftersom den vanligtvis förvandlas till en ganska törstig bensinbil när batteriet tar slut.
Undrar varför? Är det utbudet av elbilar som inte räcker till, eller laddinfrastrukturen?
Främst utbudet av elbilar än så länge.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Fattar fortfarande inte att hälften av de nya bilarna som säljs går på endast fossila bränslen.
Vem köper alla dem förutom polisen?

Kanske ett småstadsfenomen. Jag vet rätt många som köpt bil senaste åren men alla de är åtminstone hybrider.
Jag har kompisar som har förmånsbil som redan för 3år sedan tog ut sin sista diesel. Nästa bil skulle bli en elbil. Nu tar man ut sista dieseln igen.
En hybrid blir mycket dyrare att köra om man kör långa sträckor eftersom den vanligtvis förvandlas till en ganska törstig bensinbil när batteriet tar slut.
Undrar varför? Är det utbudet av elbilar som inte räcker till, eller laddinfrastrukturen?
Främst utbudet av elbilar än så länge.
Jag tror många tvekar på laddinfrastruktur också.. Den finns visserligen laddare i princip överallt nu men tror många är rädd för laddköer på tex stugbyttar dagar vid tex sportlovet. Elbilen måste ju funka för allt, inte bara vardagen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Fattar fortfarande inte att hälften av de nya bilarna som säljs går på endast fossila bränslen.
Vem köper alla dem förutom polisen?

Kanske ett småstadsfenomen. Jag vet rätt många som köpt bil senaste åren men alla de är åtminstone hybrider.
Jag har kompisar som har förmånsbil som redan för 3år sedan tog ut sin sista diesel. Nästa bil skulle bli en elbil. Nu tar man ut sista dieseln igen.
En hybrid blir mycket dyrare att köra om man kör långa sträckor eftersom den vanligtvis förvandlas till en ganska törstig bensinbil när batteriet tar slut.
Undrar varför? Är det utbudet av elbilar som inte räcker till, eller laddinfrastrukturen?
Främst utbudet av elbilar än så länge.
Jag tror många tvekar på laddinfrastruktur också.. Den finns visserligen laddare i princip överallt nu men tror många är rädd för laddköer på tex stugbyttar dagar vid tex sportlovet. Elbilen måste ju funka för allt, inte bara vardagen.
Majoriteten av min bekantskapskrets bor i villa och kan ladda elbil på nätterna.
Vanligt är också att man nog inte kommer bryta helt utan behålla en fossilbil i familjen under en övergångsperiod. Tänker själv i dom banorna.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Dafro »

Håller med om att den ska funka jämt, åker dagen innan på sportlovet för att slippa köer, men det byggs ut en hel del och om man får köa lite en dag om året får mm kanske acceptera. Fast jag har svårt för köer. :) :roll:
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:

Majoriteten av min bekantskapskrets bor i villa och kan ladda elbil på nätterna.
Vanligt är också att man nog inte kommer bryta helt utan behålla en fossilbil i familjen under en övergångsperiod. Tänker själv i dom banorna.
Precis de var lite av min poäng, vardagen är inga problem längre, de är de är tex sportlovs resan och annat som gör att fler tvekar och de inkluderar mig själv. Vi har själva en fossil kvar som används sparsamt men alltid på tex sportlovs resan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Ändå intressant med tanke på skenande elpriser, samtidigt som våra politiker lovar guld och gröna skogar när det gäller sänkning av bränslepriset.
Folks beslut för val av bil måste ju ändå påverkas av detta. Jag vet åtminstone en person som köpt sig precis en bensin-SUV som pendlarbil. En elbil diskuterades, men valdes bort. Jag antar att det var på grund av elpriset.
Ja, det finns en stor fara med detta håller jag med dig om.

Vad regering kan göra; ta bort energiskatten och/eller moms på el. Känns som mer prioriterat än att sänka/ta bort skatt på fossila bränslen (eller borde vara mer prioriterat iaf.).

Vad biltillverkarna kan göra; fokusera på att ta fram mer energisnåla och effektivare elbilar (precis som de gjort med ICE-bilar). Både att inte endast fokusera på stora tunga el-SUV:ar, men även att fokusera på effektivare elektriska drivlinor i de bilar som tas fram. I dag är det en enorm spridning i effektivitet bland elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
mati skrev:
Ändå intressant med tanke på skenande elpriser, samtidigt som våra politiker lovar guld och gröna skogar när det gäller sänkning av bränslepriset.
Folks beslut för val av bil måste ju ändå påverkas av detta. Jag vet åtminstone en person som köpt sig precis en bensin-SUV som pendlarbil. En elbil diskuterades, men valdes bort. Jag antar att det var på grund av elpriset.
Ja, det finns en stor fara med detta håller jag med dig om.

Vad regering kan göra; ta bort energiskatten och/eller moms på el. Känns som mer prioriterat än att sänka/ta bort skatt på fossila bränslen (eller borde vara mer prioriterat iaf.).

Vad biltillverkarna kan göra; fokusera på att ta fram mer energisnåla och effektivare elbilar (precis som de gjort med ICE-bilar). Både att inte endast fokusera på stora tunga el-SUV:ar, men även att fokusera på effektivare elektriska drivlinor i de bilar som tas fram. I dag är det en enorm spridning i effektivitet bland elbilar.
Eftersom folk fortfarande köper fossilbilar tror jag inte det primärt är elpriset som gör att man avstår elbil. Jag tror det är utbudet och att man lätt får känslan att tekniken fortfarande inte är helt mogen.
Allt prat om uppdateringar tror jag gör kunder lite skeptiska om man med tidigare bilar inte känt sig i behov av några uppdateringar. Det har skett i bakgrunden vid service och ingenting man märker. Bilen fungerar lika bra som när man köpte den.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av chaffis75 »

Ytterligare en faktor tror jag är leverans tiden, att vänta 6-12 månader på sin bil vill inte alla göra, man vill ha den nu och även de där 3 månader som många historiskt haft har varit på gränsen..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Ytterligare en faktor tror jag är leverans tiden, att vänta 6-12 månader på sin bil vill inte alla göra, man vill ha den nu och även de där 3 månader som många historiskt haft har varit på gränsen..
Ja, det tror jag är avskräckande för privatkunden.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av tesla newbie »

Verkar tyvärr fortfarande vara så att om man vill åka långt utan alltför mycket meck och planerande så är det fortfarande Tesla som gäller. Förstår inte att det ska sådan tid för de andra tillverkarna att komma ikapp med laddinfrastruktur. Många har ju fortfarande inte ens ruttplanering med laddstopp inbyggt. I AMS vintertest av elbilar så körde alla utom Teslaföraren med ABRP... Tycker detta är ett ganska stort problem eftersom alla inte vill ha en Tesla. Själv gillar jag Tesla skarpt som bil, men kan mycket väl förstå dem som inte alls gillar märket.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Legato »

tesla newbie skrev:
Verkar tyvärr fortfarande vara så att om man vill åka långt utan alltför mycket meck och planerande så är det fortfarande Tesla som gäller. Förstår inte att det ska sådan tid för de andra tillverkarna att komma ikapp med laddinfrastruktur. Många har ju fortfarande inte ens ruttplanering med laddstopp inbyggt. I AMS vintertest av elbilar så körde alla utom Teslaföraren med ABRP... Tycker detta är ett ganska stort problem eftersom alla inte vill ha en Tesla. Själv gillar jag Tesla skarpt som bil, men kan mycket väl förstå dem som inte alls gillar märket.
Håller inte alls med. ABPRP är för mig självklart oavsett om jag kör Tesla eller annan elbil. Körde 800 mil i somras med Audin, gick utmärkt, vilket det givetvis även hade gjort med en Tesla.

Det gick i detta fall snabbare och avsevärt billigare för oss att ta vår Audi än att ta vår Model X för denna resa. Att generalisera det till att det alltid är smidigare med en Tesla är IMO grovt felaktigt. Innan Tesla öppnade SUC hade det varit en mer rimlig generalisering.

Att ta en fossilbil på motsvarande resa hade jag personligen varit helt ointresserad av.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev:
tesla newbie skrev:
Verkar tyvärr fortfarande vara så att om man vill åka långt utan alltför mycket meck och planerande så är det fortfarande Tesla som gäller. Förstår inte att det ska sådan tid för de andra tillverkarna att komma ikapp med laddinfrastruktur. Många har ju fortfarande inte ens ruttplanering med laddstopp inbyggt. I AMS vintertest av elbilar så körde alla utom Teslaföraren med ABRP... Tycker detta är ett ganska stort problem eftersom alla inte vill ha en Tesla. Själv gillar jag Tesla skarpt som bil, men kan mycket väl förstå dem som inte alls gillar märket.
Håller inte alls med. ABPRP är för mig självklart oavsett om jag kör Tesla eller annan elbil. Körde 800 mil i somras med Audin, gick utmärkt, vilket det givetvis även hade gjort med en Tesla.

Det gick i detta fall snabbare och avsevärt billigare för oss att ta vår Audi än att ta vår Model X för denna resa. Att generalisera det till att det alltid är smidigare med en Tesla är IMO grovt felaktigt. Innan Tesla öppnade SUC hade det varit en mer rimlig generalisering.

Att ta en fossilbil på motsvarande resa hade jag personligen varit helt ointresserad av.
Menar inte att ABRP skulle vara dålig, använder den själv också. Dock kanske det är svårare att sälja in för en icke elbilsfantast att man måste använda en separat app för att planera sin resa när man kör elbil. Tror inte så många utanför elbilsvärlden känner till ABRP.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Ytterligare en faktor tror jag är leverans tiden, att vänta 6-12 månader på sin bil vill inte alla göra, man vill ha den nu och även de där 3 månader som många historiskt haft har varit på gränsen..
Det bidrar givetvis till högre beg.priser.

Tror många biltillverkare underskattat problemet med leverans av batterier och andra delar. Tex. så har Volvo stora problem med att få tillräckligt med batterier. De har helt klart skött detta extremt dåligt.

Men det finns ljusglimtar i mörkret. Vissa tillverkare har hanterat logistik/supply chain bättre, och klarar fortsatt hyfsat att hålla uppe produktionsvolymen av elbilarna. Många elbilar som kan fås inom ca. 2-4 månader även i dag, vilket är klart godkänt tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Ytterligare en faktor tror jag är leverans tiden, att vänta 6-12 månader på sin bil vill inte alla göra, man vill ha den nu och även de där 3 månader som många historiskt haft har varit på gränsen..
Det bidrar givetvis till högre beg.priser.

Tror många biltillverkare underskattat problemet med leverans av batterier och andra delar. Tex. så har Volvo stora problem med att få tillräckligt med batterier. De har helt klart skött detta extremt dåligt.

Men det finns ljusglimtar i mörkret. Vissa tillverkare har hanterat logistik/supply chain bättre, och klarar fortsatt hyfsat att hålla uppe produktionsvolymen av elbilarna. Många elbilar som kan fås inom ca. 2-4 månader även i dag, vilket är klart godkänt tycker jag.
Eller beror detta till viss del på sämre efterfrågan. Vet inte vilka man kan få så fort nämligen. Teslas datum verkar ju vara lite labila men hamnar kanske under 4 månader i snitt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Ytterligare en faktor tror jag är leverans tiden, att vänta 6-12 månader på sin bil vill inte alla göra, man vill ha den nu och även de där 3 månader som många historiskt haft har varit på gränsen..
Det bidrar givetvis till högre beg.priser.

Tror många biltillverkare underskattat problemet med leverans av batterier och andra delar. Tex. så har Volvo stora problem med att få tillräckligt med batterier. De har helt klart skött detta extremt dåligt.

Men det finns ljusglimtar i mörkret. Vissa tillverkare har hanterat logistik/supply chain bättre, och klarar fortsatt hyfsat att hålla uppe produktionsvolymen av elbilarna. Många elbilar som kan fås inom ca. 2-4 månader även i dag, vilket är klart godkänt tycker jag.
Eller beror detta till viss del på sämre efterfrågan. Vet inte vilka man kan få så fort nämligen. Teslas datum verkar ju vara lite labila men hamnar kanske under 4 månader i snitt.
Nej, inte i Volvos fall iaf. Pappa beställde en XC40 elbil i januari/februari, men den har fortfarande inte ens tillverkats. Den skulle kommit i slutet på sommaren, men tom. den långa tiden har flyttats fram hela tiden.

Volvos problem är inte efterfrågan. Den kan sälja elbilar i hyfsade volymer. Problemet de verkar ha är att den inte kan tillverka elbilar i hyfsade volymer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar