Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Inte säkert Sverige är så grönt.. 3dje dagen denna veckan vi värmer vårt hus med co2 utsläpp (ved) istället för ren el. Säkert dessutom nyttigt för alla i bostadsområdet men alla partikel utsläpp vi gör.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Undrar hur många skorstensbränder vi kommer få i vinter med all sur vedeldning :roll:
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
Inte säkert Sverige är så grönt.. 3dje dagen denna veckan vi värmer vårt hus med co2 utsläpp (ved) istället för ren el. Säkert dessutom nyttigt för alla i bostadsområdet men alla partikel utsläpp vi gör.
De säger att vi har 18% lägre förbrukning vs förra året.
Dela är det varmare men stor del beror garanterat på att vedspisarna går på högtryck ute i stugorna.

Och att elda ved är faktiskt katastrof i Co2 hänseende.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ChristerSjo »

R_Edvinsson skrev:
chaffis75 skrev:
Inte säkert Sverige är så grönt.. 3dje dagen denna veckan vi värmer vårt hus med co2 utsläpp (ved) istället för ren el. Säkert dessutom nyttigt för alla i bostadsområdet men alla partikel utsläpp vi gör.
De säger att vi har 18% lägre förbrukning vs förra året.
Dela är det varmare men stor del beror garanterat på att vedspisarna går på högtryck ute i stugorna.

Och att elda ved är faktiskt katastrof i Co2 hänseende.
Katastrof är väl att ta i, det tillhör i alla fall kretsloppet till skillnad mot olja och gas.

Värre är väl att den höjda temperaturen börjar tina upp tundran i bland annat Sibiriern och havsbottnar i ishaven. Kommer att kunna släppa ut mycket stora mängder metangas som är många många gånger värre som växthusgas än Co2. Det är katastrof.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

LarsOJ skrev:
pefreli skrev:
Och ändå lyckas ni ladda era mobiler och titta på fotbolls-vm…

Det blåser inte och kärnkraften underpresterar.
Det är krig i Europa och Putin har strypt gasen.

Det borde ju vara elavbrott i varenda stuga i Sverige. :?

Jaha, vi har tydligen 30 TWh vattenkraft lagrad och möjlighet att exportera/importera el & effekt när vi behöver det ibland.

Tänkte inte på det. Trodde elen slutade komma när vinden mojnade… :roll:

Och dessutom, inatt fick vi betala 10 kr/mil för laddningen. Det är ju nästan lika mkt som en fossilbil. Katastrof.

Skit samma att snittkostnaden för laddningen det senaste året varit 4-5 kr/mil. Det är den momentana kostnaden som räknas. :idea:

Vi borde lära oss av kärnkraftslandet Frankrike. Där har man koll på läget och är helt oberoende av vad som pågår i omvärlden.
Du verkar inte klok. Ser du inte att Sverige håller på att förlora vår största konkurrensfördel som industrination? Bara gilla läget eller Bagdad Bob…?
Härligt gäng här på forumet som vurmar för ren kärnkraftel . En värmer huset med förbjuden spillolja och en annan kör sitt elverk med färgad diesel….
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

Suck så var vi där igen. Sålänge vi har positiv skogstillväxt (vilket vi har i Sverige) och tar vår råvara från Svenska skogar så minskar våra Co2 utsläpp även fast vi eldar med biomassa.

Kraftvärmeverk på bioenergi ger hög verkningsgrad och till relativt lågt pris när vinden och solen sviker (i kombination med vattenkraft och lagring samt övrig förnyelsebar energi och Negawatt har vi lösningen).

Sedan är elpriserna höga i nästan hela Europa (förutom Nordnorge som har i stort 100% förnyelsebar el) så dessa höga elpriser beror främst på årtionden av slapp valutapolitik i kombination med brist på ändliga energiresurser (och annat) i förhållande till efterfrågan (vi befinner oss kring peak allt pga expontiell tillväxt av människor på en planet med ändliga resurser).

Lösning är valutareform (vi behöver återgång till hårdvaluta), cirkulär ekonomi samt så nära 100% förnyelsebart energisystem som möjligt (kanske lite gen4 kärnkraft för att få ned halveringstiden OM det fungerar) och transportsystem.

MVH

Ps. Sverige exporterar (som vanligt) i Skrivande stund. Elen är igång och den osynliga handen löser saken (Allt enl Adam Smiths teori).
Screenshot_20221201-214033.png
Screenshot_20221201-214102.png
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av mickeisol »

Malmös möjligheter att sparka i gång elnätet vid ett stort avbrott har monterats ned och sålts till Asien, varnar experter. ”Det kan ta dagar att få i gång det i värsta fall”, säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska Handelskammaren, till TN.

Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå i vinter.

https://www.tn.se/hallbarhet/ellarmet-i ... e-i-dagar/
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av ChristerSjo »

mickeisol skrev:
Malmös möjligheter att sparka i gång elnätet vid ett stort avbrott har monterats ned och sålts till Asien, varnar experter. ”Det kan ta dagar att få i gång det i värsta fall”, säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska Handelskammaren, till TN.

Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå i vinter.

https://www.tn.se/hallbarhet/ellarmet-i ... e-i-dagar/
Bra artikel tycker jag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

ChristerSjo skrev:
mickeisol skrev:
Malmös möjligheter att sparka i gång elnätet vid ett stort avbrott har monterats ned och sålts till Asien, varnar experter. ”Det kan ta dagar att få i gång det i värsta fall”, säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska Handelskammaren, till TN.

Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå i vinter.

https://www.tn.se/hallbarhet/ellarmet-i ... e-i-dagar/
Bra artikel tycker jag.
Tycker det är skrämmande läsning (men håller med det är en bra artikel)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
Suck så var vi där igen. Sålänge vi har positiv skogstillväxt (vilket vi har i Sverige) och tar vår råvara från Svenska skogar så minskar våra Co2 utsläpp även fast vi eldar med biomassa.

Kraftvärmeverk på bioenergi ger hög verkningsgrad och till relativt lågt pris när vinden och solen sviker (i kombination med vattenkraft och lagring samt övrig förnyelsebar energi och Negawatt har vi lösningen).

Sedan är elpriserna höga i nästan hela Europa (förutom Nordnorge som har i stort 100% förnyelsebar el) så dessa höga elpriser beror främst på årtionden av slapp valutapolitik i kombination med brist på ändliga energiresurser (och annat) i förhållande till efterfrågan (vi befinner oss kring peak allt pga expontiell tillväxt av människor på en planet med ändliga resurser).

Lösning är valutareform (vi behöver återgång till hårdvaluta), cirkulär ekonomi samt så nära 100% förnyelsebart energisystem som möjligt (kanske lite gen4 kärnkraft för att få ned halveringstiden OM det fungerar) och transportsystem.

MVH

Ps. Sverige exporterar (som vanligt) i Skrivande stund. Elen är igång och den osynliga handen löser saken (Allt enl Adam Smiths teori).
Du kan ju inte på allvar tro att lösningen är att öka förbränningen och därmed co2 utsläppen.
Oavsett hur många träd vi planterar i Sverige

Ju mer vi eldar desto mer ökar efterfrågan och priset på skogsråvara vilket driver på importen samt avverkningen av skog.
Fjärrvärmeverken har redan idag svårt att få tag i billig råvara och importerar i stor utsträckning och när det inte längre går att importera från Ryssland får de leta på annat håll.
Men för all del regnskogen brinner bra den med sålänge vi har positiv skogstillväxt i Sverige
https://www.skogssverige.se/en/node/57632
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Dafro »

Håller med om att det kan bli ”spännande” framåt nästa vecka nör vi stänger en reaktor och vi redan igår tog ut 12 GW vattenkraft och nu är det inte ens kallt.


Det jag inte förstår i denna tråd är varför det ska vara antingen eller. Jag är nu 48 år och går i pension om 20 och jag tror inte vi har något färdigt kärnkraftverk tills dess men ev några smr varav en kanske skulle stå på stora torget i Malmö eller i dess utkant, för dessa är så små så de behöver vara nära dess förbrukare. Man vill ju tydligen inte se vindkraftverk så då kanske en smr inte stör utsikten så mycket (inslag av skämt).

Och under tiden kan vi väl satsa på havsbaserad vindkraft med vätgaslager. Ja jag vet att vissa anser att det ineffektivt vilket det nog är men att skaffa en rejäl överkapacitet med vindkraft och tillverka vätgas nör det blåser mycket istället för att sälja kommer hålla uppe priset så det blir ekonomi i att producera med vindkraft.

Kanske var dumt att skriva i denna tråd men vi får väl se.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av themax »

Dafro skrev:
Jag är nu 48 år och går i pension om 20 och jag tror inte vi har något färdigt kärnkraftverk tills dess ...
Jag är övertygad att du gått i pension innan vätgaslagring i den mängd som behövs finns på plats också. Problemet här i forumet är polariseringen. Och att Sverige gjort som Tesla brukar göra. Ta bort stabil produktion innan tillräcklig backup från alternativen är på plats. Går det så går det (inte)…

Vi behöver kärnkraft tills alternativen är på plats, inte när alternativen bara existerar i teorin.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Dafro »

themax skrev:
Dafro skrev:
Jag är nu 48 år och går i pension om 20 och jag tror inte vi har något färdigt kärnkraftverk tills dess ...
Jag är övertygad att du gått i pension innan vätgaslagring i den mängd som behövs finns på plats också. Problemet här i forumet polariseringen. Och att Sverige gjort som Tesla brukar göra. Ta bort stabil produktion innan tillräcklig backup från alternativen är på plats. Går det så går det (inte)…

Vi behöver kärnkraft tills alternativen är på plats, inte när alternativen bara existerar i teorin.
Säkert, men det som är gjort är väl ingen mening att lägga energi på tycker jag, blicka framåt.

Fast jag tror nog att det inte är lika mycket politik i vätgasproduktion som kärnkraft.

Vad menar du med din sista mening; förstår faktiskt inte?

Såklart ska vi inte lägga ner det vi har men menar du något annat också?
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:

Säkert, men det som är gjort är väl ingen mening att lägga energi på tycker jag, blicka framåt.

Fast jag tror nog att det inte är lika mycket politik i vätgasproduktion som kärnkraft.

Vad menar du med din sista mening; förstår faktiskt inte?

Såklart ska vi inte lägga ner det vi har men menar du något annat också?
Jag tror kärnkraften blir som farligast när man närmar sig en förutbestämd nedstängning. Det är ju då underhåll lönar sig minst ekonomiskt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av RagWal »

R_Edvinsson skrev:
Och att elda ved är faktiskt katastrof i Co2 hänseende.
Jag tror vedeldning i en rimligt modern kamin är bättre än Polens kraftproduktion avseende CO2-utsläpp.
Kan vi hålla kablarna till Polen och Litauen maxade så är det bra även om det sker på bekostnad av villaeldning i Sverige.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

Stoppet på Ringhals 4 förlängs med tre veckor uppger Vattenfall i en uppdatering till elbörsen Nordpool.
https://www.di.se/live/stoppet-av-ringh ... re-veckor/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av themax »

Dafro skrev:
Vad menar du med din sista mening; förstår faktiskt inte?

Såklart ska vi inte lägga ner det vi har men menar du något annat också?
Jag menar att Sverige inte skulle ha lagt ner en enda reaktor innan vi hade storskalig produktion av alternativ kraft på plats. Bygg vind, sol och lagring för stabilitet först, lägg ner kärnkraft sen.

Det är resultaten av dessa beslut vi lever med nu.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av iAkita »

Lyft blicken lite för tusan och försök iallafall se bortom politiskt käbbel i syfte att vinna populistiska röster. Det är för mig svårt att förstå hur det kan ha undgått så många att elpriserna ligger på historiskt höga nivåer även i resten av Europa. Det är inte ett isolerat svenskt "problem". Men som vanligt letar man enkla svar och någon att skylla på, istället för att se helheten och komplexiteten. Det är väl enklast så antar jag.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Dafro »

themax skrev:
Dafro skrev:
Vad menar du med din sista mening; förstår faktiskt inte?

Såklart ska vi inte lägga ner det vi har men menar du något annat också?
Jag menar att Sverige inte skulle ha lagt ner en enda reaktor innan vi hade storskalig produktion av alternativ kraft på plats. Bygg vind, sol och lagring för stabilitet först, lägg ner kärnkraft sen.

Det är resultaten av dessa beslut vi lever med nu.

Bild
Aha mutter och gnäll på vad som är gjort. Är väl ingen mening att lägga energi på det.
27,8 kWp solceller
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

iAkita skrev:
Lyft blicken lite för tusan och försök iallafall se bortom politiskt käbbel i syfte att vinna populistiska röster. Det är för mig svårt att förstå hur det kan ha undgått så många att elpriserna ligger på historiskt höga nivåer även i resten av Europa. Det är inte ett isolerat svenskt "problem". Men som vanligt letar man enkla svar och någon att skylla på, istället för att se helheten och komplexiteten. Det är väl enklast så antar jag.
Man kan ju också lyfta blicken och fråga, vad f*n gör vi (=politikerna) - just nu känns det som tidigare regering gjorde inget på 8 år, nya regeringen har inte gjort något (dom har dock bara sutit 2 månader). Jag saknar ansvar hos politikerna - se till att lösa detta!

Vi kan väl alla vara hyfsat överens om, att Sverige har gjort en "mini"-Tyskland vid att stänga ner kärnkraft innan man har haft lösningar på det man tar bort.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

RagWal skrev:
R_Edvinsson skrev:
Och att elda ved är faktiskt katastrof i Co2 hänseende.
Jag tror vedeldning i en rimligt modern kamin är bättre än Polens kraftproduktion avseende CO2-utsläpp.
Kan vi hålla kablarna till Polen och Litauen maxade så är det bra även om det sker på bekostnad av villaeldning i Sverige.
Polen kommer snart ha växlat över till kärnkraft så då är det väl att kablarna finns på plats så vi kan importera co2 fri kärnkraftsel när det inte blåser
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av themax »

Dafro skrev:
Aha mutter och gnäll på vad som är gjort. Är väl ingen mening att lägga energi på det.
Nej, du har rätt. Vi ska naturligtvis inte kritisera idiotiska beslut som politikerna tagit, utan foga oss till den bistra verkligheten. Att det driver företag i konkurs och får privatpersoner att oroa sig för ekonomin är en smäll vi får ta, antar jag.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Arctic Drifter »

Energibesparingar i all ära, de är viktiga, men för sveriges konkurrenskraft som exportland så behöver vi stabil och billig el, i hela Sverige!

LKAB gjorde t.ex. en vinst på 26 miljarder under 2021, man delade ut 12 miljarder till ägaren (Svenska staten) https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -miljarder
Nästa steg i järnmalmsbrytning och stålindustri är att gå över till fossilfritt, något som jag är övertygad ytterligare kommer stärka Sverige som exportnation.
Om vi elbilister kan köra för 2, 6 eller 14 kr/mil eller om svenssons stänger av vattnet i duschen vid intvålning är irrelevant, som nation behöver vi stabil och billig el, i hela landet!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

Credde skrev:
Stoppet på Ringhals 4 förlängs med tre veckor uppger Vattenfall i en uppdatering till elbörsen Nordpool.
https://www.di.se/live/stoppet-av-ringh ... re-veckor/
Mmm så pålitlig ”baskraft”.
Blir spännande att se hur länge O3 kommer vara nere.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av iAkita »

themax skrev:
Dafro skrev:
Aha mutter och gnäll på vad som är gjort. Är väl ingen mening att lägga energi på det.
Nej, du har rätt. Vi ska naturligtvis inte kritisera idiotiska beslut som politikerna tagit, utan foga oss till den bistra verkligheten. Att det driver företag i konkurs och får privatpersoner att oroa sig för ekonomin är en smäll vi får ta, antar jag.
Hur agerade/resonerade oppositionen vid den tidpunkten? Fanns det en energiöverenskommelse som även inkluderar de största oppositionspartierna? Politiker till höger och vänster gjorde bad de trodde vara bäst just då, utifrån den kunskap och de prognoser man hade tillgång till. Att nu i efterhand bara kritisera andra halvan och låtsas som att man alltid tyckt som man gör idag är oärligt, historielöst och att lura väljarna. Tyvärr verkar det funka.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar