Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Solcellskollen

Inlägg av TiborBlomhall »

Ny Teknik har en artikel där de rekommenderar två olika sidor för att räkna på solcellsanläggningar:
https://www.nyteknik.se/energi/rakna-ut ... ak-6872537
https://www.solcellskollen.se/
http://www.solkollen.nu/sv_SE/

Jag lekte runt med solcellskollen.se (som jag tyckte var mycket bättre än den andra sajten) och blev positivt överraskad av resultatet.

Man har ju hört talas om att solceller betalar sig själva på 15-20 år.

Men ingen har riktigt berättat för mig att redan andra året sparar de mer el åt mig än vad ränta+amortering kostar på lånet på dem!

redan efter ett år går man ju med vinst. På runt 1000:- per år :shock:

(Räknade på 6.5 kW solceller, 20' betala direkt, resten 15 år på huslånet)

Hmm... Leif får lapa solel snart :P

Jag tror att just det infot, att du sparar faktiska pengar inte efter 15-20 år utan solceller kan spara pengar redan på en gång, skulle lätta på beslutsångesten för fler.



Och så en undran till er som redan har solceller: Blir det nån skugg-effekt av dem?
Jag har 2½ plans villa, dvs det finns rum med snedtak högst uppe. De rummen blir väldigt varma på sommaren iom att solen gassar på taket. Om jag monterar solpaneler - blir det nån skillnad i hur varmt det blir i takutrymmet? Jag menar, solpanelerna gör ju skugga på taket...
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jojo »

Jag har inte märkt någon temperaturskillnad och då ligger solpanelen på ett oisolerat tak. Ditt villatak borde ju vara isolerat, så jag misstänker att Du inte kommer uppleva någon större förändring där heller, om Du inte väljer en annan konstruktion.
Däremot har jag också efter första sommaren där anläggningen varit i drift märkt en väldig besparing och pengar över i plånboken!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellskollen

Inlägg av TiborBlomhall »

Jojo skrev:
Jag har inte märkt någon temperaturskillnad och då ligger solpanelen på ett oisolerat tak. Ditt villatak borde ju vara isolerat, så jag misstänker att Du inte kommer uppleva någon större förändring där heller, om Du inte väljer en annan konstruktion.
OK... så jag sparar inte in AC kostnaden också. Nåja.
Jojo skrev:
Däremot har jag också efter första sommaren där anläggningen varit i drift märkt en väldig besparing och pengar över i plånboken!
Exakt, det är just det de borde förmedla, inte "om 15-20 år"!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Solcellskollen

Inlägg av AGCF »

Hur lång avbetalningstid på lånet?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solcellskollen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Här finns seriöst kalkylunderlag:

http://www.mdh.se/forskning/inriktninga ... er-1.88119
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellskollen

Inlägg av TiborBlomhall »

Kanske seriöst men definitivt inte lättfattligt.

Jag gjorde ett försök men gav snabbt upp.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Det finns en annan vinst med solceller. En som inte går att räkna i pengar och som jag tycker är ännu större: Den obeskrivliga känslan av att kunna ladda bilen med egenproducerad förnyelsebar energi som kommer direkt från solen som skiner på mitt tak. Varje gång jag sätter mig i bilen kommer den där känslan upp. Är inte det fantastiskt? Att man dessutom tjänar ganska bra med pengar på det hela är nästan bara en bonus för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 okt 2014 16:15
Ort: Smögen

Re: Solcellskollen

Inlägg av Yngve »

Helt rätt !! :D :D
Har en anläggning på 14Kw o en annan på 60Kw !
Underbar känsla att sätta på spisen med egen ström ! 8-) 8-)
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av OlleBack »

Vad räknar du på för ränta? Bunden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Yngve skrev:
Helt rätt !! :D :D
Har en anläggning på 14Kw o en annan på 60Kw !
Underbar känsla att sätta på spisen med egen ström ! 8-) 8-)
Japp. Jag brukar göra solelsbakade frukostfrallor. Mycket godare än med köpe-el. Precis som egna tomater direkt från trädgården.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellskollen

Inlägg av TiborBlomhall »

OlleBack skrev:
Vad räknar du på för ränta? Bunden?
3% som var förinställt. Huslån.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Solcellskollen

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Off Grid Byggaren skrev:
Här finns seriöst kalkylunderlag:

http://www.mdh.se/forskning/inriktninga ... er-1.88119
Jag stoppade in mina värden i den här kalkylen och fick fram att år 30 så ligger jag fortfarande 5000:- back. Det blir nog bättre elpriser när alla kör elbil.

Hur som helst så har jag hittills i år producerat el för ca 3300 mil bilåkning och bara kört 2600 mil. Målet är att klara 100% och det kan bli svårt när soltimmarna minskar i höst. Det är iaf roligare att producera elbilsmil än pengar tycker jag.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

Jag matade också in värdena, tog ca 15 år för mig att gå plus... Beror nog på att taket ligger i västlig riktning och kanske att jag bara vågade räkna på en 6kw anläggning, måste kolla hur stort tak jag har och hur mycket de får plats :D Borde nog få plats med lite mer...
Ja sedan är de ofta regn här i denna regionen, jag bor fel tror jag. :(

Man jag är väldigt sugen, ska kontakt någon som man kan prata lite mer med...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Solcellskollen

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Vilka elpriser har du använt?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Jag matade också in värdena, tog ca 15 år för mig att gå plus... Beror nog på att taket ligger i västlig riktning och kanske att jag bara vågade räkna på en 6kw anläggning, måste kolla hur stort tak jag har och hur mycket de får plats :D Borde nog få plats med lite mer...
Ja sedan är de ofta regn här i denna regionen, jag bor fel tror jag. :(

Man jag är väldigt sugen, ska kontakt någon som man kan prata lite mer med...
Jämför din signatur och ditt inlägg: Du har samma andrabil och står i kö till samma förstabil som jag och du funderar på solceller, det har vi skaffat redan. Större anläggning är lättare att räkna hem, men förstås svårare att få pengar till. Jag satsade så stort jag kunde, dvs årsförbrukning med pålägg för två st elbilar vilket landade på 19kWp. Har kassa vinklar och en solfri stad men räknar ändå hem den på 12-14 år... Hade varit lätt hemräknad på mycket kortare med bättre vinklar och mer solinstrålning...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Jag matade också in värdena, tog ca 15 år för mig att gå plus... Beror nog på att taket ligger i västlig riktning och kanske att jag bara vågade räkna på en 6kw anläggning, måste kolla hur stort tak jag har och hur mycket de får plats :D Borde nog få plats med lite mer...
Ja sedan är de ofta regn här i denna regionen, jag bor fel tror jag. :(

Man jag är väldigt sugen, ska kontakt någon som man kan prata lite mer med...
Jämför din signatur och ditt inlägg: Du har samma andrabil och står i kö till samma förstabil som jag och du funderar på solceller, det har vi skaffat redan. Större anläggning är lättare att räkna hem, men förstås svårare att få pengar till. Jag satsade så stort jag kunde, dvs årsförbrukning med pålägg för två st elbilar vilket landade på 19kWp. Har kassa vinklar och en solfri stad men räknar ändå hem den på 12-14 år... Hade varit lätt hemräknad på mycket kortare med bättre vinklar och mer solinstrålning...
Kanske dags att skaffa solceller så kan vi snart kopiera varandras signaturer :)

Ja målet är väl egentligen att skaffa så stor anläggning jag kan ha på taket men investeringen måste vi också klara av + att vi såklart måste ha pengar kvar till vår Modell 3 som jag i min vilda fantasi tror jag ska få under nästa år...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Kanske dags att skaffa solceller så kan vi snart kopiera varandras signaturer :)

Ja målet är väl egentligen att skaffa så stor anläggning jag kan ha på taket men investeringen måste vi också klara av + att vi såklart måste ha pengar kvar till vår Modell 3 som jag i min vilda fantasi tror jag ska få under nästa år...
Jag tror på början av 2019 jag. Det är självklart två helt olika investering. Gick till banken och höjde bolånet vilket inte var speciellt svårt eftersom vi dels hade amorterat ner det lika mycket som vi skulle ta nytt lån plus att värdet ökat med 1 miljon. Vad det gäller finansieringen till Model 3 så har jag sparat ett tag och det försvann en del när vi köpte Leafen och fick ett annat oväntat utlägg utöver det och solcellerna men det är på gång uppåt igen. I värsta fall får det bli lite mer försäljning av aktier och något annat upplägg med banken.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Gustafsson »

Har solceller högt på priolistan men inte kommit till skott. Tar tacksamt emot tips på var jag hittar den just nu bästa tekniska lösningen, dvs solcellstyp, inverter/växelriktare fabrikat å sånt. Eller ska man bara lämna sånt till leverantören ? Finns ju några leverantörer i Linköpingstrakten, gärna synpunkter på det. Har en begränsad takyta mot söder och väster + garagetak att tillgå, ca 60-70 m2 om man använder bägge taken. Behöver man två invertrar om man använder två tak ?
Jobbar inte gärna själv med skruvandet...
Edit: Tänker lite som med bilen. Det behöver inte vara billigast, men det ska vara bra grejer!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellskollen

Inlägg av joel80 »

Se till att solcellerna har seprata optimerare. T.ex med solaredge Växelriktare. Då har man övervakning per panel, och skuggning av vissa paneler påverkar inte produktionen på övriga paneler.

Jag håller precis på att ta in offerter. Har hamnat på ca 115k före birdrag för 6,5kw, inklusive istallation.. och överdimensionerad växelriktare så att jag kan uppgradera systemet upp till 13kw allt eftersom.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Solcellskollen

Inlägg av Guldis-54 »

Jag har just fått upp 30 solpaneler av fabr. Trina Solar samt optimerare med Solaredge vxl.likriktare med max toteffekt på 8,3 kW.
Väntar nu på elmätarbyte och inkoppling.
Totalt blir slutpriset ca 135.000:-
Konsulten har räknat på att det betalar sig på ca 12 år. han uppger även att Trina Solar ger lite mer effekt i molnigt väder.
Avtal med Vattenfall i 12mån på spotris + 40öre vid försäljning.
Härligt att få koppla in Teslan till solelen även om det kanske inte går att få ngn effekt förän i vår.

Leverantör och montering sköttes av Solcellsproffsen.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellskollen

Inlägg av joel80 »

Guldis-54 skrev:
Totalt blir slutpriset ca 135.000.
Är det kostnaden efter rot eller bidrag?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Solcellskollen

Inlägg av Guldis-54 »

joel80 skrev:
Guldis-54 skrev:
Totalt blir slutpriset ca 135.000.
Är det kostnaden efter rot eller bidrag?
Kostnaden slutar på 132 860:- efter ROT
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellskollen

Inlägg av joel80 »

Ok.. rot på 9% av totalbeloppet då?

Har du ansökt om solcellsbildrag också?

Man kan av vad jag förstår ansöka om bidraget, ta det på rot, och om/när man får bidraget betala tillbaka rot-"bidraget".

Jag Känner mig väldigt osäker på att beställa just nu då nya uppgifterna om 30% gör att jag ju såklart gärna får det istället för 20%.
Isåfall skulle mitt system på 6.5kwp hamna på bara ca 80 000kr! Färdiginstallerat!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Solcellskollen

Inlägg av Guldis-54 »

joel80 skrev:
Ok.. rot på 9% av totalbeloppet då?

Har du ansökt om solcellsbildrag också?

Man kan av vad jag förstår ansöka om bidraget, ta det på rot, och om/när man får bidraget betala tillbaka rot-"bidraget".

Jag Känner mig väldigt osäker på att beställa just nu då nya uppgifterna om 30% gör att jag ju såklart gärna får det istället för 20%.
Isåfall skulle mitt system på 6.5kwp hamna på bara ca 80 000kr! Färdiginstallerat!
Visst, får jag solcellsbidraget så skall "roten" betalas tillbaka, dock kan det ta över ett år innan det kommer något beslut om solcellsbidrag enligt den person jag konsulterat.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellskollen

Inlägg av joel80 »

Fast det var kanske innan regeringen gick ut med uppgift för nån vecka sen om att dom tillför ett antal miljoner redan nu för att beta av kön. :) Troligen/förhoppningsvis tar det inte mer än några månader.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar