Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.
Det gör jag genom Homey (Kontroller för smarta hem) som har appar för att styra/mäta Teslan och Solaredge som är mitt märke på solcellsinstallationen (19 kWp).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.
Eller så laddar man på natten och säljer elen på dagen.
Jag räknar inte hem kostnaden för att installera system som alltid ger bilen Max av egenproducerat överskottsel från solcellerna, mot att ha ett timprisavtal och sälja när elen är dyr (på dagen) och ladda bilen när elen är billig (på natten).
Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.
Eller så laddar man på natten och säljer elen på dagen.
Så gör jag oftast, eller så bryr jag mig inte för det skiljer typ ingenting. Senast jag räknade på det var det öljligt liten skillnad mellan köpt+såld el och egenkonsumerad.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Man bör väl på något sätt skaffa ett styrsystem som gör att Teslan laddar när det är sol.
Eller så laddar man på natten och säljer elen på dagen.
Jag har en Zappi som kan göra precis detta men det är ju bättre att sälja elen som sagt och köpa den på natten igen.
Både för plånbok och samhällsnyttan.
Så det är inte ofta jag kör med min solel i "tanken" även om jag har möjlighet att göra just detta.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?
Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%
Har ni skaffat batteri?
Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.
Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.
Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle
Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?
Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%
Har ni skaffat batteri?
Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.
Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.
Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle
Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Äkta lastbalansering...
Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.
Ett Ferroamp system är definitivt ett bra val. Tänk på att det just nu finns ett mycket förmånligt paketpris med Ferroamp energihubb 14kW och ett batteri från Nilar. När batteriet och växelriktaren köps i paket så kan bidraget för energilagring på 60% användas även till växelriktaren. Normalt får du endast 20% i bidrag till denna. Merkostnaden för att få ett batteri i anläggningen blir därmed låg.
Har nån här köpt denna lösning.
Och vad blev kostnaden?
Blev du nöjd?
Har du sänkt huvudsäkringen från 25A till 16A?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hur har ni som har tesla gjort när skaffat solceller?
Har skaffat ny laddnox som zappi tex som kan ta solelen direkt dvs nytta panelen till 100%
Har ni skaffat batteri?
Någon som fått Powerwall i Sverige? Hört Att Norge har nån fått.
Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.
Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle
Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Äkta lastbalansering...
Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.
Du får vänta med slutinstallationen till efter nyår, så du får ta del av gröna avdraget på 50/15%. Potten för solceller är strax slut, och fristen gick ut 7 juli.
Kan det vara så? Att det spelar roll när anläggningen tas i drift? Jag hamnade lite otaktiskt på fel sida om 7:e juli och håller nu på att installera men om man kan vänta till 1:a Jan med att dra om kranen så är det nog värt det. Förresten, vet någon om det nya avdraget omfattar hemmasnickrare? ROT gör det ju inte och eftersom jag installerar själv så kan jag inte använda vanlig det heller.
Tänkte välja ferroamp energyhub till solcellerna.. någon som har erfarenhet av det?[/quote]
Det är svårt att räkna hem en batteriinvestering trots 60% bidrag så länge det finns en skattesubvention på 60 öre/kW.
Att skaffa ny laddbox (om du har en befintlig) är även det svårt att räkna hem bara för att kunna ladda DC-DC med mindre förlust.[/quote]
Har tesla laddbox, hade inte tänkt byta. Men ville ändå kolla hur ni gjort.
Batteri tänkte jag inte skaffa nu men längre fram och det systemet jag kollar på skall man kunna koppla in batterier vid senare tillfälle[/quote]
Har energyhub från Ferroamp och är grymt nöjd.
Laddar bilen på natten och säljer elen på dan.
Har 20A huvudsäkring. Vid ett tillfälle i sommar så körde jag laddning, pool och värmepump samtidigt och pga snedlasten så råkade det bli 27A på en fas.
E-hubben fasbalanserade ut det och jag låg på 22-23A på alla 3 faser istället. Najs
Äkta lastbalansering...[/quote]
Har precis idag beställt en anläggning med ferroamp energyhub plus nilar 5,75w batteri Och 38x350w paneler.[/quote]
Du får vänta med slutinstallationen till efter nyår, så du får ta del av gröna avdraget på 50/15%. Potten för solceller är strax slut, och fristen gick ut 7 juli.[/quote]
var jag har förstått det som så är Det är inte beslutat något om solcellsstödet efter 7/7 och stödet för energilagring går ut 31/12.
Helt underbart att få en elräkning på 0kr, trots skenande elpriser. Fortfarande flera tusen kr tillgodo.
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Helt underbart att få en elräkning på 0kr, trots skenande elpriser. Fortfarande flera tusen kr tillgodo.
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Japp, jag har varit inne på dessa banor. Vill bara få Ferroamp att svara på vissa frågor då jag tänkte även fixa fasbalansering för utom batterilager. Jag ser ett batterilager på runt 100 kWh på sikt som man på vintern kan använda till att köpa billigt och sälja dyrt. Om inte eventuella effekttariffer ställer till det.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Ja, det börjar ju bli aktuellt/mer intressant, just nu mest för toppeffektavgiftens skull (Göteborgs Energi). Det kräver lite research först gällande vad det finns för alternativ på batterifronten, och hur vår nuvarande energiförbrukning ser ut gällande effekttoppar. Men jag har inte orkat titta/räkna på det ännu
Behöver kanske skaffa nåt effektloggningssystem (tips på det?) för att få lite finkornigare data än elräkningen och kanske uppdelat på lite olika effektförbrukare (värmepump et c)...
Hur fungerar detta egentligen rent praktiskt? Vem eller vad bestämmer när batteriet laddas och när jag vill använda eller sälja strömmen som finns lagrad i batteriet? Det finns ju massvis med olika tänkbara scenarion. Köra så autonomt som möjligt, tjäna så mycket pengar som möjligt (köpa billigt och sälja dyrt), använda batteriet enbart som backup ifall strömmen går, bara kapa toppar osv osv.
Kan man styra detta själv genom att skriva egen mjukvara? Det hade ju varit det bästa. Jag har suttit och klurat över hur ett sådant program skulle kunna fungera och jag har massor med roliga idéer. Eller finns det ett standardprogram som tillverkarna har hittat på som jag tvingas leva med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur fungerar detta egentligen rent praktiskt? Vem eller vad bestämmer när batteriet laddas och när jag vill använda eller sälja strömmen som finns lagrad i batteriet? Det finns ju massvis med olika tänkbara scenarion. Köra så autonomt som möjligt, tjäna så mycket pengar som möjligt (köpa billigt och sälja dyrt), använda batteriet enbart som backup ifall strömmen går, bara kapa toppar osv osv.
Kan man styra detta själv genom att skriva egen mjukvara? Det hade ju varit det bästa. Jag har suttit och klurat över hur ett sådant program skulle kunna fungera och jag har massor med roliga idéer. Eller finns det ett standardprogram som tillverkarna har hittat på som jag tvingas leva med?
Ja, men finns det inget API så jag kan tala om för systemet hur mycket effekt som ska gå in eller ut ur batteriet?
Man kan ju nörda till det nåt så in i bänken. Jag tänkte använda mig av prognoser kring min egen uppskattade elanvändning samt solcellernas uppskattade produktion, med hjälp av väderleksrapporten och historiskt data.
Samtidigt vet man ju spotpriset ett dygn i förväg. Med hjälp av allt detta kan man bygga en smart optimeringsalgoritm som beräknar hela tiden den optimala användningen av batteriet. Sen kan man ju lägga till ytterligare parametrar, till exempel för att kapa strömtoppar eller vad man nu vill åstadkomma.
Jag vet ju bäst hur jag vill ha det. Dessutom brukar jag vara ganska bra på att utveckla mjukvara för styrsystem. Det här passar mig väldigt bra. Det hade varit synd att köpa nåt färdigt som inte fungerar som jag vill, när jag samtidigt redan har algoritmen färdig i huvudet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Helt underbart att få en elräkning på 0kr, trots skenande elpriser. Fortfarande flera tusen kr tillgodo.
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Såg att solcellen.nu har börjat erbjuda installation med batteri på 9,6kWh. 100.000 för hela installationen med solceller, växelriktare o.s.v.
Känns väldigt rimligt. Ska bli spännande att se utvecklingen här, för de andra leverantörerna borde snart följa deras exempel.
Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.