Solcellskollen
Moderator: Redaktion
Re: Solcellskollen
Ja, men finns det inget API så jag kan tala om för systemet hur mycket effekt som ska gå in eller ut ur batteriet?
Man kan ju nörda till det nåt så in i bänken. Jag tänkte använda mig av prognoser kring min egen uppskattade elanvändning samt solcellernas uppskattade produktion, med hjälp av väderleksrapporten och historiskt data.
Samtidigt vet man ju spotpriset ett dygn i förväg. Med hjälp av allt detta kan man bygga en smart optimeringsalgoritm som beräknar hela tiden den optimala användningen av batteriet. Sen kan man ju lägga till ytterligare parametrar, till exempel för att kapa strömtoppar eller vad man nu vill åstadkomma.
Jag vet ju bäst hur jag vill ha det. Dessutom brukar jag vara ganska bra på att utveckla mjukvara för styrsystem. Det här passar mig väldigt bra. Det hade varit synd att köpa nåt färdigt som inte fungerar som jag vill, när jag samtidigt redan har algoritmen färdig i huvudet.
Man kan ju nörda till det nåt så in i bänken. Jag tänkte använda mig av prognoser kring min egen uppskattade elanvändning samt solcellernas uppskattade produktion, med hjälp av väderleksrapporten och historiskt data.
Samtidigt vet man ju spotpriset ett dygn i förväg. Med hjälp av allt detta kan man bygga en smart optimeringsalgoritm som beräknar hela tiden den optimala användningen av batteriet. Sen kan man ju lägga till ytterligare parametrar, till exempel för att kapa strömtoppar eller vad man nu vill åstadkomma.
Jag vet ju bäst hur jag vill ha det. Dessutom brukar jag vara ganska bra på att utveckla mjukvara för styrsystem. Det här passar mig väldigt bra. Det hade varit synd att köpa nåt färdigt som inte fungerar som jag vill, när jag samtidigt redan har algoritmen färdig i huvudet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Solcellskollen
Såg att solcellen.nu har börjat erbjuda installation med batteri på 9,6kWh. 100.000 för hela installationen med solceller, växelriktare o.s.v.mati skrev:Helt underbart att få en elräkning på 0kr, trots skenande elpriser. Fortfarande flera tusen kr tillgodo.
Tänk alla stackare som tankar diesel för närmare 20kr litern och så har de dessutom ingen egen el heller. Usch vad jobbigt.
Har det möjligen blivit läge nu att fundera på batterier? Hittills har det ju varit totalt olönsamt. Men med tanke på att elen kostar 1-2 kr mer om dagen än på natten skulle ju en batteribackup nästan kunna liknas vid en sedelpress. Just nu i alla fall. Är det fler som tänker i samma banor?
Känns väldigt rimligt. Ska bli spännande att se utvecklingen här, för de andra leverantörerna borde snart följa deras exempel.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Solcellskollen
Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Re: Solcellskollen
Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Jag skäms inte, annars samma. Så många som man debatterat med som har varit belackare i detta med solceller och elbil, det är pga dem jag inte skäms annars hade jag gjort det.mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Re: Solcellskollen
Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?mati skrev:Nu har det börjat bli roligt igen. Kilowattimmen kostar 4.41kr just nu och solcellerna mosar in elektroner i elnätet. Det är svinkallt och solen skiner så det förslår. Väderleksrapporten lovar solsken så långt prognosen räcker.
Helt bisarrt att man tjänar pengar på de skyhöga elpriserna.
När jag skaffade solceller 2017 så var det mest av ideologiska skäl och för att det är nördigt och så. Aldrig hade jag kunnat tro att man kommer ha så stor nytta av dem 5 år senare. Beslutet att satsa på solceller var med andra ord inte helt fel.
Iofs är det samma sak med elbilen. Den går ju mer eller mindre gratis nu igen när våren kommer, samtidigt som andra får betala nästan 25kr/liter. Jag får villigt erkänna att jag känner en viss tillfredsställelse när jag ser hur bränslepriserna skjuter i höjden. Jag skäms nästan för det.
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Vad har du haft för värdeminskning på de senaste 2 bilarna du haft?
Ska man inte räkna värdeminskningen som driftkostnad?
Hur långt kan man köra med diesel för de pengarna?
Vill inte vara dryg, men jag tror att du lurar dig själv med kalkylen.
Köra elbil är helt rätt och det vill jag också göra, men priserna på elbilarna värda namnet är helt fel än så länge.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Re: Solcellskollen
Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.nek0 skrev:Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:
Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Ja precis det var billigare då men jag har inte pratat om Skoda diesel sedan april förra året. Kör inte diesel längre för att det inte är längre billigare.zyax skrev:Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.nek0 skrev:Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.nek0 skrev:Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walkerzyax skrev:
Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Din TCO ser vi på forumet och utanför forumet läser många www.vibilagare.se. Vad tror du vem de som kör diesel idag litar mer på, dig eller tidningen?
Re: Solcellskollen
Jag ska avsluta detta genom att posta sista försöket till avslut.nek0 skrev:Ja precis det var billigare då men jag har inte pratat om Skoda diesel sedan april förra året. Kör inte diesel längre för att det inte är längre billigare.zyax skrev:Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.nek0 skrev:Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?zyax skrev:
Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Din TCO ser vi på forumet och utanför forumet läser många http://www.vibilagare.se. Vad tror du vem de som kör diesel idag litar mer på, dig eller tidningen?
Jag bryr mig inte om andras kalkyler, jag bryr mig om min. Hade han kört mer, haft lägre kostnader för el och laddning, däck så hade kalkylen minskat, hade han brytt sig mer om fälgar, foliering och annat hade den blivit dyrare. Jag påverkar troligen ingen som kör diesel, jag påverkar de som är intresserade av att få ner sin kalkyl för sin elbil att sätta upp solceller och KÖPA sin bil och sluta bry sig om fälgar och annat som är dyrt.
Jag kommer behålla min bil eftersom jag vill ha ner kalkylen än mer, försäkringskostnaden stiger medan värdeminskningen förväntas minska.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Solcellskollen
Nej, naturligtvis hade varit billigare att behålla Mazdan. Och det hade också varit billigare att ersätta den med en annan fossilbil. Naturligtvis är totalkostnaden för elbilarna högre, framför allt med tanke på vilken vansinnes värdeminskning jag har blivit konfronterad med. Men att använda elbilen, nu när jag ändå har den, är såklart jättebilligt. Och höga bränslepriser påverkar mig inte.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
vilken leverantör är bra i Stockholm ?
Jag bor i Nacka
Jag bor i Nacka
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Solcellskollen
Tack mati. Det var det jag frågade. Jag har inte heller åkt billigare än idag. Tack vare covid-19 kör jag inte långt och klarar mig på el nästan hela tiden.mati skrev:Nej, naturligtvis hade varit billigare att behålla Mazdan. Och det hade också varit billigare att ersätta den med en annan fossilbil. Naturligtvis är totalkostnaden för elbilarna högre, framför allt med tanke på vilken vansinnes värdeminskning jag har blivit konfronterad med. Men att använda elbilen, nu när jag ändå har den, är såklart jättebilligt. Och höga bränslepriser påverkar mig inte.nek0 skrev:Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Köpa idag ren fossilbil eller mildhybrid skulle jag inte göra, men det finns andra som gör det
Re: Solcellskollen
Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Solcellskollen
Just med tanken på säkerhetssituationen vet jag inte om det är värt ens fundera på ö-drift.Legato skrev:Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Kommer ryssarna hit spelar det ingen roll om du har batterier eller inte.
Själv har jag inte ens köpt mjöl eller något mer än jag brukar göra.
När kriget kommer sitter man inte kvar hemma.
Har varit med om det och tro mig, jag vet hur det är ;(
Re: Solcellskollen
Det är ett ganska långt steg mellan att "testa" att slå ut infrastruktur, något ryssarna ju redan gör, till en fullskalig invasion... Blir det en fullskalig invasion är det såklart skitsamma, men det är isf även investeringen.nek0 skrev:Just med tanken på säkerhetssituationen vet jag inte om det är värt ens fundera på ö-drift.Legato skrev:Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Kommer ryssarna hit spelar det ingen roll om du har batterier eller inte.
Själv har jag inte ens köpt mjöl eller något mer än jag brukar göra.
När kriget kommer sitter man inte kvar hemma.
Har varit med om det och tro mig, jag vet hur det är ;(
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Solcellskollen
Har också funderat på ö-drift men inte orkat be om nån offert.Legato skrev:Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Får man fråga vad du har fått för priser på ett ungefär?
Re: Solcellskollen
Jag frågade om det gick att få offert på ödrift när jag hade kontakt med solcellen.nu. De sa att det kostade ca 20000-25000 extra för detta. Inklusive batterierna hade anläggningen blivit över 50% dyrare. För min del kändes det inte värt att köpa till batterier utan att samtidigt ha möjlighet till ödrift.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Solcellskollen
Det finns inte rena fossilbilar.nek0 skrev:mati skrev:nek0 skrev:]
.
Köpa idag ren fossilbil eller mildhybrid skulle jag inte göra, men det finns andra som gör det
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Solcellskollen
Finns det några rena elbilar?carl-pedal skrev:Det finns inte rena fossilbilar.nek0 skrev:mati skrev:nek0 skrev:]
.
Köpa idag ren fossilbil eller mildhybrid skulle jag inte göra, men det finns andra som gör det
Re: Solcellskollen
Inte den här årstiden.nek0 skrev:Finns det några rena elbilar?carl-pedal skrev:Det finns inte rena fossilbilar.nek0 skrev:mati skrev:nek0 skrev:]
.
Köpa idag ren fossilbil eller mildhybrid skulle jag inte göra, men det finns andra som gör det
Re: Solcellskollen
Jag fick en offert häromdagen från SveaSolar för ett batteri på antingen 11kWh eller 22kWh. Men det var så kolossalt dyrt (136k och 193k minus bidrag) att jag numera anser att det är ointressant. Sen räknade de dessutom med att vi är två i hushållet så vi kan dela upp bidraget mellan oss två vilket skulle betyda att vi kan få mer än 50k i bidrag. Men så är ju ju inte fallet eftersom det är bara jag som äger fastigheten. Det blir alltså mycket dyrare för mig än vad som stod på offerten på sista raden där bidraget var inräknat. Jag tyckte att det var ett fult sätt att skriva en offert på.[JM] skrev:Har också funderat på ö-drift men inte orkat be om nån offert.Legato skrev:Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Får man fråga vad du har fått för priser på ett ungefär?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solcellskollen
Jag har också tagit in en offert på batteri från Svea Solar, 71 199 kr för en Sonnen performance 11 kWh efter grönt avdrag. (Vi är två som äger huset.)
Men min slutsats är att så länge man kan köpa och sälja till samma pris så är det ingen mening att flytta sin förbrukning med hjälp av batteri, eller ens att försöka använda så mycket egenproducerad el som möjligt.
Just nu för mig är det 27 öre nätavgift och 45 öre energiskatt på köpt el, och 60 öre skattereduktion på såld el, utöver spotpris. En skillnad på 12 öre, som man skulle tjäna bara på de kWh man lyckas flytta med batteri.
Att kunna ha ö-drift vid långvarigt strömavbrott (krig/kris) vore fint, men för det ändamålet vore det mycket vettigare om bilens batteri kunde kopplas in.
Men min slutsats är att så länge man kan köpa och sälja till samma pris så är det ingen mening att flytta sin förbrukning med hjälp av batteri, eller ens att försöka använda så mycket egenproducerad el som möjligt.
Just nu för mig är det 27 öre nätavgift och 45 öre energiskatt på köpt el, och 60 öre skattereduktion på såld el, utöver spotpris. En skillnad på 12 öre, som man skulle tjäna bara på de kWh man lyckas flytta med batteri.
Att kunna ha ö-drift vid långvarigt strömavbrott (krig/kris) vore fint, men för det ändamålet vore det mycket vettigare om bilens batteri kunde kopplas in.